Meer en meer banken schakelen over van Visa naar Mastercard

Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Na Cofidis en KBC is Belfius onlangs ook gestopt met het aanbieden van Visa kaarten en biedt dus ook uitsluitend Mastercard aan.
Wat zou er hier aan de hand zijn? Zijn de voorwaarden van Visa zo slechter dan bij Mastercard dat die 3 banken overschakelen?
Als het zo voortgaat zal er op den duur geen Visa kaarten meer verkrijgbaar zijn in België maar enkel Mastercard.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

My 2 cents: Visa had in het verleden bij ons een abnormaal sterke positie onder meer omdat de grootbanken zelf medeaandeelhouder waren van Visa Europe. Sinds die laatste weer bij de Amerikaanse moeder is gevoegd, speelt dat niet langer. Mastercard is altijd al een tikkeltje goedkoper geweest en nu kunnen ze dat prijsvoordeel ten volle benutten.

edit:
PS: Het omgekeerde gebeurt ook wel hoor; Europabank stopt vanaf mei met Mastercard en biedt alleen nog Visa aan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Argenta was vroeger ook VISA... is al lang Mastercard.

AXA heeft nog wel VISA momenteel... maar ik merk dat je op veel plaatsen beter met Mastercard bent.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1891
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer

Didymus schreef:My 2 cents: Visa had in het verleden bij ons een abnormaal sterke positie onder meer omdat de grootbanken zelf medeaandeelhouder waren van Visa Europe.
Lijkt mij sterk, aangezien Visa al jarenlang tevergeefs probeert om hun debetkaart VPay te lanceren als tegenhanger voor de Maestro(van MasterCard).

Ik zie probleem trouwens niet echt. Internationaal worden beiden voor 90% aanvaard(en nationaal is dat ongeveer 100%). Alleen voor enkele gesponsorde events als de Olympische Spelen, waar er een Visa exclusiviteit is/was, is het misschien minder leuk.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Stroper schreef:Lijkt mij sterk, aangezien Visa al jarenlang tevergeefs probeert om hun debetkaart VPay te lanceren als tegenhanger voor de Maestro(van MasterCard).
V Pay is in tegenstelling tot Maestro strikt Europees en heeft nog andere belangrijke nadelen voor de handelaar.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Wat ik niet goed versta is dat de klanten bij Belfius, Cofidis, KBC en waarschijnlijk ook bij Argenta die nog een Visa kaart bezitten hun Visa kaart mogen behouden zelfs als die kaart vernieuwd wordt desondanks dat die banken overgeschakeld zijn naar Mastercard.
Bij Europabank zal dat waarschijnlijk ook zo zijn, als deze bank stopt met Mastercard en enkel toelegt op Visa dan zullen degenen die nog een Mastercard hebben hun Mastercard mogen behouden.
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Nee vanaf 30 april kan ik de MasterCard niet meer gebruiken en is enkel de visakaart die ik ter vervanging ontving nog te gebruiken bij europabank
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Heb het al enkele keren geschreven maar de meeste banken geven die kaarten niet uit, ze marketen die alleen maar. Het is Atos die het in hun naam en met hun logo/design uitgeeft. De bank krijgt uiteraard een commissie op alles.

Dus eigenlijk moet je alle grootbanken onder dezelfde loep bekijken. Ook Keytrade zit daar nog bij, evenals Argenta en nog wel een deel. Als je voor het minste naar mijnkaart.be doorverwezen wordt, dan wordt je kaart door Atos uitgegeven.

Afaik leveren enkel Europabank en Beobank in hun eigen naam kredietkaarten met het Visa/Mastercard label af.

Soit, het heeft idd te maken met kosten. Atos heeft altijd al een betere deal gehad met MC dan met Visa. En dan is Europa onlangs op de proppen gekomen met EC 2015/751 die beperkingen vastlegt inzake de kosten die aan de handelaars (consumenten zijn niet betrokken) aangerekend mogen worden, waardoor kredietkaarten minder winstgevend worden, wat er ook wel toe bijgedragen zal hebben dat ze Visa laten vallen. Atos zal Visa nog wel blijven aanbieden, het is de keuze van de banken om ofwel de Visa/MC producten van Atos of beide aan te bieden, en ze zullen de rekening gemaakt hebben vermoed ik.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beepee schreef:Nee vanaf 30 april kan ik de MasterCard niet meer gebruiken en is enkel de visakaart die ik ter vervanging ontving nog te gebruiken bij europabank
Ze hebben het wel netjes gedaan. Per post een nieuwe kaart ontvangen. Zelfde pincode, geen gedoe. Een twee maanden overlap.

De wisselkosten zijn wel wat minder gunstig.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Twitter: https://twitter.com/KBC_BE/status/973604141015752704
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Beepee schreef:Nee vanaf 30 april kan ik de MasterCard niet meer gebruiken en is enkel de visakaart die ik ter vervanging ontving nog te gebruiken bij europabank
Bij mij is het anders, ik heb sinds 2013 een Visa kaart van Cofidis en later is die bank overgeschakeld naar Mastercard.
Mijn Visa kaart was vorig maand vervallen en ik kreeg een nieuwe kaart en het is jawel een Visa kaart en geen Mastercard desondanks dat Cofidis overgeschakeld is naar Mastercard.
Ik moet dus concluderen dat Cofidis klanten hun Visa kaart nog verder mogen behouden en niet overgeschakeld worden naar Mastercard tenzij de klant er om verzoekt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

apestaart schreef:Wat ik niet goed versta is dat de klanten bij ... en waarschijnlijk ook bij Argenta die nog een Visa kaart bezitten hun Visa kaart mogen behouden ...
Bij Argenta kregen we toen een mastercard in de plaats iets voor de vervaldatum van de visa. Zelfde pincode.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik ben recentelijk van visa naar MasterCard overgeschakeld om 2 redenen:

- ik passeer nog al eens op sites waar ik enkel met MC kan betalen en geen VISA (nee geen prono of illegale dingen :) )
- de gratis annulatie verzekering op mijn MC gold


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

meon schreef:tweet
Ik vraag me toch echt waar ze dat halen. Ik snap dat ze niet willen zeggen "omdat we meer winst op jou willen maken", maar dan moeten ze ook niet met gebakken lucht afkomen.

https://nilsonreport.com/upload/Cover_Chart_1113.jpg 66% van het Europese aankoopvolume met kredietkaarten is in handen van Visa. Dat zegt idd op zich niets over de acceptatiegraad, maar uit het ene volgt het andere.
Dafke schreef:ik passeer nog al eens op sites waar ik enkel met MC kan betalen en geen VISA (nee geen prono of illegale dingen :) )
Heb dat nog al gehoord maar ben zelf nog geen een site tegengekomen waar dat zo is :???:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:https://nilsonreport.com/upload/Cover_Chart_1113.jpg 66% van het Europese aankoopvolume met kredietkaarten is in handen van Visa. Dat zegt idd op zich niets over de acceptatiegraad, maar uit het ene volgt het andere.
Nochtans ben ik dat ook al regelmatig tegengekomen... niet meteen op websites maar wel op vakantie in oa. de US.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef: Nochtans ben ik dat ook al regelmatig tegengekomen... niet meteen op websites maar wel op vakantie in oa. de US.
VS is nochtans het laatste land waar je dat zou verwachten, kredietkaarten zijn daar zo ingeburgerd.

Enige dat ik kan denken zijn "club"-bulkwarenhuizen als Costco (was vroeger exclusief AMEX, nu exclusief Visa), maar de kredietkaart die je daar krijgt is dan ook meteen je lidmaatschapskaart om er binnen te mogen, dus dat zijn eerder bijzondere gevallen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”