dringende betalingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik me deze morgen inlogde bij ING krreeg ik het volgende

Beste xxx

Bij ING proberen we voortdurend te innoveren. Waarom? Om al onze klanten moeiteloos te laten bankieren. Nieuw! Vanaf vandaag verwerken wij als eerste grootbank uw Europese SEPA overschrijvingen altijd als 'dringend' en dit helemaal gratis.
Dus als u op een bankwerkdag voor 14.30u een overschrijving doet, staat het geld de dag zelf nog op de rekening van de begunstigde.

Een eerste poging naar flitsbetaling ?
nogthans bij argenta bestaat dit al jaren :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dag Proximusboyke;

Ze willen in België
Vanaf november 2018 zullen overschrijvingen in België binnen enkele seconden, ook op feestdagen of in het weekend, op de rekening van de begunstigde staan, zelfs als die bij een andere bank zit. Bankenorganisatie Febelfin meldt donderdag dat de Belgische banken alvast de ambitie hebben om daarmee tegen eind volgend jaar te beginnen. Het staat wel nog niet vast welke banken vanaf dag één zullen deelnemen aan deze “Instant Payments”. België wordt daarmee een van de eersten op het Europese vasteland om zulke flitsbetalingen aan te bieden.



“Zweden, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Zwitserland bieden het al aan”, zegt Febelfin-woordvoerster Isabelle Marchand. “In onze buurlanden Frankrijk en Nederland zijn ze ook bezig met de ontwikkeling, maar daar zou de uitvoering voor 2019 zijn

Bron:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171012_03127307

Dus waarschijnlijk wil ING ook de rest wat voor zijn ;)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waarom moet dit bestempeld worden als 'dringend' ? Dit zou verdorie gewoon het standaard gedrag moeten zijn. Als ik van Belfius naar Keytrade overschrijf, duurt het 2 dagen eer ik mijn geld zie. Wanneer ik van een goksite overschrijf naar Keytrade heb ik het dezelfde dag nog ! Grootbanken doen ook alles om je enkele percenten van een cent te ontfutselen maar x aantal klanten en x aantal verrichtingen vermoed ik dat dat al redelijk oploopt in hun voordeel.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

betalingen uit nederland krijg ik doorgaans dezelfde dag of na enkele uren binnen op mn bpostrekening, betalingen van en naar recordbank, die vanaf april ing wordt trouwens duren altijd langer, meestal pas de volgende dag, beobank verschilt van moment..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Tomby schreef:Als ik van Belfius naar Keytrade overschrijf, duurt het 2 dagen eer ik mijn geld zie.
Vandaag de dag mogen overschrijvingen max 1 bankwerkdag onderweg zijn. Tenzij je natuurlijk na de laatste badge de overschrijving ingeeft. Bij Belfius ken ik die toevallig van buiten: 17u. Dus is je overschrijving gevalideerd om 17u01 dan zal die pas de volgende bankwerkdag doorgaan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dit gaat uiteindelijk over het CSM (Clearing & Settlement Mechanism). De huidige CSM bieden maar tot een stukje na de middag standaard clearing aan in BE. Er is geen BE clearing meer, dus het zou kunnen dat verschillende BE banken op verschillende CSM's zitten.
Maar dus, als je na (bv - ik ken de echte uren niet meer) 13u nog same-day wil settlen, moet je naar een andere (duurdere) CSM gaan.
Instant Payments werkt via een andere CSM (eigenlijk een ander product, aangeboden door verschillende CSM's).

Let wel: als je van bank A naar bank B overschrijft, is de COT (cut-off tijd) voor beide banken van toepassing.
Als A nog naar de CSM stuurt om 18u, maar B doet niet mee in de COT van 18u, krijgt B de betaling maar binnen de dag nadien 's ochtends.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Betalingen worden toch afgehandeld door computers en niet door mensen???? Het is in praktijk dus heel goed mogelijk om een betaling te doen die uitgevoerd wordt met dezelfde snelheid als waarmee je een sms of e-mail verstuurt. Binnen de paar seconden moet die betaling probleemloos uitgevoerd kunnen zijn. Computers werken namelijk 24/7. En al de rest is praat voor de vaak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:Waarom moet dit bestempeld worden als 'dringend' ? Dit zou verdorie gewoon het standaard gedrag moeten zijn. Als ik van Belfius naar Keytrade overschrijf, duurt het 2 dagen eer ik mijn geld zie.
Klopt, het gaat altijd meteen van de rekening maar duurt soms een tijd voor het op de andere staat. Voor dringende betalingen vroeg ING 5 Euro trouwens.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Reden is simpel. Banken verdienen er geld aan. Ik herinner mij nog het volgende verhaal van een oom vele jaren geleden. Die had een Colruyt kaart waar hij in de winkel mee betaalde. Bleek achteraf dat op zijn uittreksel de betaling steevast geboekt werd een dag voor de transactie. Stel dus dat hij op 7 maart bij Colruyt gekocht en betaald had, dan zag hij achteraf als datum 6 maart op het uittreksel staan. Ik weet niet of dit anno 2018 nog een gangbare praktijk (bij Colruyt) is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het werkt alleszins, gisteren overschrijving gedaan naar Nederland en vandaag bevestiging van betaling gekregen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je gelooft wat je wil, maar de CSM's zijn 's nachts toe. Of je dat nu leuk vindt of niet :).
Enkel wire werkt 's nachts, maar dat wordt enkel voor niet SEPA betalingen gebruikt. Schrik overigens niet dat er heel wat banken zijn die een STP van 80% op wire niet eens halen.

@het werkt
Elke betaling binnen de SEPA zone moet op D+1 toekomen. Het enige dat kan spelen is de COT. Het enige wat ING dus gedaan heeft, is dat ze een andere CSM gezocht hebben die hun EUR transacties tot een later tijdstip aanvaardt.

@banken verdienen geld
Lang geleden was dat het geval. Nu is de overnight rate (eonia) negatief, dus uw bank verliest er eerder geld op dan dat ze er op verdienen.

@creatieve valutadata
Dat werd vroeger gedaan, maar nu is het verboden. Eerst enkel in BE, sinds SEPA in de ganse EU. Zie ook de eonia-rate: banken verliezen erop.
Doe maar eens een betaling wat later op de avond op vrijdag, je zal zien dat de valutadatum de maandag nadien is.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Maar best dat ze dit invoeren soms duurt het echt wel lang hoor!
ING naar Belfius is nu de volgende dag laat op de avond
Belfius naar ING maandag avond overschrijven is woensdag het geld erop.

Belfius naar Beo bank maandag avond overschrijven is woensdagavond het geld effectief zien staan op mijn beo en pas de donderdag morgen er aan kunnen.

Belfius naar Romania zondag avond gedaan toegekomen woensdagavond.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Waarom moet dit bestempeld worden als 'dringend' ? Dit zou verdorie gewoon het standaard gedrag moeten zijn. Als ik van Belfius naar Keytrade overschrijf, duurt het 2 dagen eer ik mijn geld zie. Wanneer ik van een goksite overschrijf naar Keytrade heb ik het dezelfde dag nog ! Grootbanken doen ook alles om je enkele percenten van een cent te ontfutselen maar x aantal klanten en x aantal verrichtingen vermoed ik dat dat al redelijk oploopt in hun voordeel.
Ik denk dat je daar eerder Keytrade als de vertragende factor kan aanschouwen. Overschrijvingen tussen allerlei banken (Argenta/KBC/ING) gaan als een speer, behalve naar Keytrade... dat is altijd *zzzzzzz*.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:Reden is simpel. Banken verdienen er geld aan. Ik herinner mij nog het volgende verhaal van een oom vele jaren geleden. Die had een Colruyt kaart waar hij in de winkel mee betaalde. Bleek achteraf dat op zijn uittreksel de betaling steevast geboekt werd een dag voor de transactie. Stel dus dat hij op 7 maart bij Colruyt gekocht en betaald had, dan zag hij achteraf als datum 6 maart op het uittreksel staan. Ik weet niet of dit anno 2018 nog een gangbare praktijk (bij Colruyt) is.
Neen, als je met de Colruyt kaart betaalt gaat het geld nu 3 dagen later van de rekening. Dat is al een paar jaren zo, en voordien ging het pas NA 6 DAGEN van de rekening.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Overschrijving vijf dagen onderweg in Paasweekend

Wie de volgende dagen dringende overschrijvingen moet doen, wacht best niet te lang om die uit te voeren. Van vrijdag 30 maart tot en met maandag 2 april 2018 zullen de banken gesloten zijn en zullen er dus geen verrichtingen worden uitgewisseld.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ekend.html

En dit in ons digitaal tijdperk, gewoon onbegrijpelijk :eek:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ze mogen ook dringend eens hun systemen wat beter updaten...

Gisteren stonden er 2 domicilieringen voor morgen dus vandaag en vandaag is het verschoven naar 3 april....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je moet al onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat elk jaar alle banken 4 dagen "toe" zijn, ook het betalingsverkeer.
Met het verlengde weekend van OHH kan je nog eens komen klagen :).

Dat gezegd zijnde, heb je wel gelijk natuurlijk.
Maar als je een betaling manueel ingeeft, krijg je - bij heel wat banken - wél de waarschuwing dat je op die dag geen transactie kan plannen.

Maar het is lastiger dan je denkt.
Ik had een doorlopende opdracht (STO - standing order) voor de betaling van het krediet. Onze afbetaling van het krediet wordt van de rekening geplukt op de eerste van de maand in de namiddag. De STO's worden 's ochtends rond 5u uitgevoerd. Geen probleem dus.
Toch wel :).
De STO's worden alleen op bankdagen uitgevoerd (niet op weekenddagen en feestdagen). Dat maakte dat het geld geregeld pas de 2de of de 3de overgeboekt werd (intern: zichtrekening > rekening krediet -- zelfde bank). Maar de processen om het krediet af te betalen, draaien wél op weekend- en feestdagen. Dus moest ik die maand enkele euro's betalen, omdat de rekening enkele dagen (fors) in het rood had gestaan.
:bang:

Toen ze mij dat toelichten, heb ik mijn STO aangepast naar de 28ste van de maand. Nu heb ik dat probleem niet meer.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als dat kan voor kredieten, waarom dan niet voor alle verrichtingen, iedereen weet dat inderdaad maar is er iemand die dat normaal vindt ?

Als 't voor te pakken is, zijn de banken soepel, anders niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”