Laten jullie voor alles een offerte maken?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vroeg me af of jullie systematisch voor alles een offerte vragen ?
Ben hier redelijk in het zak gezet door een slotenmaker. Belde voor een slepende binnendeur en of hij zo een werk ook deed. De dag zelf nog komt iemand langs en ziet dat gewoon de scharnieren totaal doorgesleten zijn, en neemt hij de deur af om een scharnier mee te doen om nieuwe te bestellen (of uit voorraad). Vandaag komt hij weer langs, vervangt ze, en vraagt €200 :eek: . Hij is al bij al 2 keer 10' binnen geweest. Materiaal was €60 en werk+verplaatsing €140 (blijkbaar vooral verplaatsing).
Ik heb eigenlijk helemaal niet de gewoonte van voor elk klein werkje op voorhand prijs te laten maken, maar bij deze ben ik dus wel geleerd...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Hangt er vanaf maar een van mijn eerste vragen is wel hoeveel per uur etc.
Garage achter de hoek weet het ook al niks vervangen zonder mijn toestemming. Stuk van €150 bestel ik op ebay voor €20....

Ik zou een google review achterlaten :idea:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is niet 'in de zak gezet', dat is gewoon de prijs betalen.
Als jij je voor je werk, tijdens je werkuren, verplaatst, word jij daar dan niet voor betaald? Awel, diene mens ook.

Ter aanvulling, onze mensen worden aan €65/uur excl. BTW aangerekend. Plus prijs per km.

Dat is veel geld, maar dat is niet iemand in 't zak zetten. Niet voor niets dat ik zo'n prutswerkjes altijd zelf doe.
Laatst gewijzigd door cadsite 18 jan 2018, 12:07, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vind je het gewoon veel voor de scharnieren of vind je ook dat hij te veel rekent voor z'n verplaatsing ?

Als die mens die km's gemaakt heeft, wat verbied hem dan dat te factureren ?
Ik denk dat je alleen maar kwaad kan zijn op jezelf dat je het niet op voorhand over prijs gehad hebt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Ter aanvulling, onze mensen worden aan €65/uur excl. BTW aangerekend. Plus prijs per km.
Maar wat zijn dan gangbare prijzen voor verplaatsing bvb ? Al eens gegoogled maar niets gevonden.
Joe de Mannen schreef:Vind je het gewoon veel voor de scharnieren of vind je ook dat hij te veel rekent voor z'n verplaatsing ?
Vooral werk+verplaatsing (is overigens ook gewoon samengegooid). Dat ze serieus winst pakken op onderdelen had ik wel ingecalculeerd.
Joe de Mannen schreef:Ik denk dat je alleen maar kwaad kan zijn op jezelf dat je het niet op voorhand over prijs gehad hebt....
Uiteraard ben ik kwaad op mezelf, maar heb eigenlijk nog nooit voor diverse herstellingsklussen op voorhand prijs gevraagd en nooit onaangenaam verrast geweest qua prijs (ook geen of weinig verplaatsingskosten aangerekend telkens). Vroeg me dus enkel af of ik de enige ben die voor dat soort zaken nooit op voorhand prijs laat maken.
Nu als ik het dus hierboven lees, is de gevraagde prijs dus blijkbaar toch nog niet zo onredelijk, ondanks het weinige werk.


EDIT: en ja, typisch, nu pas zie ik ineens de negatieve Google reviews van dit bedrijf, omdat hij blijkbaar onder verschillende namen opereert in verschillende regios. Die in mijn regio had nog geen reviews, maar de gerelateerde wel en ook diverse klachten over onredelijke verplaatsings+werkkosten...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

In de zak gezet?
Bellen en de dag zelf verder geholpen worden, zonder gedoe?
Dat heeft ook z'n prijs hé. Vakmanschap betaal je.

Als het slecht gedaan is, heb je een punt.
Maar nu?

Veel succes om voor een werkje van €200 offertes te krijgen :).
Als je vindt dat het te duur is, kan je het beter zelf doen. Maar niet iedereen kan zomaar alles hé..
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind ook zoals Heist dat zegt dat de dag zelf dat al heel mooi is.

Mijn ma heeft een week moeten wachten op een loodgieter en heeft dus veranderd van loodgieter vanwege dat probleem.
Niet omdat hij het werk niet goed deed of dat we teveel moesten betalen maar als je kraan lekt moet er toch iemand dringend komen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Veel succes om voor een werkje van €200 offertes te krijgen :).
Dat bedoel ik dus he. Dacht al of het aan mijn naïviteit lag van vakmannen te laten langskomen zonder duidelijke prijsafspraak vooraf. Ik zal tot nu toe gewoon altijd geluk gehad hebben dat de facturen zeer goedkoop waren.
Ik vind €140 voor werk+verpl gewoon belachelijk veel voor zoiets snels, als ik vergelijk met andere zaken die hier al gebeurd zijn. Bvb: schouw laten kuisen €75 (15' werk met 2), onderhoud CV ketel €135 (30' werk), herstelling CV €60 (45' werk).. En dat is dus telkens de kost voor werk+verpl. en allemaal via grote firma's, of zijn die zoveel goedkoper dan kleine zelfstandigen ?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Sommigen vinden die prijs niet onredelijk? Ik wel geen idee hoever die moet rijden maar €140 voor verplaatsing en paar scharnieren steken...

Als je met een porsche bolt en die vragen €100 per uur welja surprise surprise.
*slotenmakers & takeldiensten behoren wel tot de duurste dingen denk ik. Loodgieter jaja rekenen wel door maar niet zoals hierboven.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Hoeveel slotenmakers ken je :)?
Vraag en aanbod. Weinig slotenmakers -> dure slotenmakers.

Zoek maar eens een (goede) schoenmaker.
Kost ook veel geld, meer dan redelijk. Maar ik kan zelf geen zolen vervangen :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Vervoer wordt aangerekend aan de gewone uurprijs per persoon (mens betalen) met daarboven nog eens €0,35/km (voertuig betalen).
Wat had je gedacht? Dat hij zijn verplaatsing ziet als een uitstapje? Die tijd moet ook betaald zijn hé.

Wij hebben thuis eens iemand laten komen omdat we dachten dat onze oven niet correct werkte. Die man is toen 10 min. binnen geweest en heeft enkel wat uitgemeten. Dat heeft ons 15 jaar geleden €130 gekost.
Leuk is het niet, maar dat is gewoon correct.

't Is niet omdat hij maar 2 x 10min. bij jou geweest is dat hij maar 20 min gewerkt heeft voor jou he.
Hij is 2 keer bij jou geweest, dus 4 keer verplaatst. Ga eens gewoon domweg naar de bakker en kijk eens hoeveel tijd je daaraan verliest. 't Is niet omdat je maar 5min in de bakkerij staat dat je maar 5min kwijt bent.

Tel daarbij het gaan naar de winkel om het scharnier te kopen.
Administratie om de rekening te maken.
...

Mag ik vragen wat jouw job is?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Reken voor een vakman op offerte €35-40 per uur ex BTW, zonder materiaal.
Opnieuw: €200 vind ik niet schandalig.

Als ge het aan uwe gebuur had gevraagd, had ge hem een bak Duvel kunnen geven :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

het is natuurlijk veel 'per scharnier' maar als je er 10 had laten vervangen was de prijs per stuk al een heel ander verhaal. De overheadkosten zijn nu éénmaal wat ze zijn.
Ik denk dat het alternatief is dat je niemand vindt voor 1 scharnier, omdat die prijs/stuk veel te hoog wordt.

En dat is dus wat er hier gebeurd is, denk ik, die man had misschien bter gezegd: ik doe het niet omdat die prijs veel te hoog zal uitvallen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:het is natuurlijk veel 'per scharnier'
Zo redeneer ik niet. Ik vergelijk gewoon met andere klussen die hier gedaan zijn, en voor veel meer werk veel minder gekost hebben. Maar bon, het is hierboven al duidelijk dat de meningen blijkbaar heel uiteen lopen :). Ben al blij dat niet iedereen zegt dat ik me laten oplichten heb :P.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tomby schreef:Ben al blij dat niet iedereen zegt dat ik me laten oplichten heb :P.
Opgelicht ben je echt niet.
Ik versta je echter wel. €200 is een hoop geld, maar als je het vanop afstand bekijkt zie je dat het niet abnormaal is.
Onder voorwaarde dat je goed geholpen bent uiteraard.

Een schouw kuisen is inderdaad ongeveer even lang werk, maar die mensen rijden hun agenda af en hebben geen werk aan jou behalve hetgeen ze bij jou doen.
Onderhoud CV: Die persoon heeft evenveel werk gedaan bij jou als de slotenmaker, geen materiaal moeten kopen en maar 1 keer moeten verplaatsen, dus dat was nog duurder.
Herstelling CV: uitgevoerd door de persoon die de CV gehangen heeft?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Herstelling CV: uitgevoerd door de persoon die de CV gehangen heeft?
Neen, was vervanging van expansievat en dan nog een start-condensator vervangen in onze regenwaterpomp.
Die rekenden bvb €20 voor verplaatsing (en dus €40 voor 45' werk), terwijl hij ook 2x weg- en weer moesten rijden omdat hij ook nog achter stukken moest. De afstand was wel maar half zo ver als van die slotenmaker.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Kan er mij wel iets bij voorstellen. Onlangs toilet laten vervangen. Minder dan twee uur werk en een basic wc genomen zonder toeters en bellen. Loodgieter woont hier max 1 km van bij mij. Kostprijs 530 euro. Een andere vroeg zelfs 200 euro meer. Je mag dan aan 65 euro per uur rekenen, dus 130 euro werk. Heb dus een wc van 400 euro. Nogal aan de prijzige kant. Om nog maar te zwijgen van de tuinman die in september ging komen. Ik heb zoiets van: ofwel betaal je je blauw ofwel komen ze niet opdagen. Tenzij die tuinman in augustus vorig jaar bedoelde dat hij in september 2018 langs ging komen. In elk geval heeft hij tijdens zijn verkenning in augustus heel veel werk verzet... met zijn mond.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ken een tuinman en die werkt voor et stad.

Doet de tuinen int zwart. Die neemt niets mee maar is dan wel goedkoper. Dus die snoeit enkel maar soms veel te kort...
Hij heeft bij men oma een oude boom kapotgesnoeid.

Dusja dan mag je al een offerte krijgen die zeer acceptabel was maar de kost is groot genoeg...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Er zijn dan ook heel wat klachten betreffende slotenmakers.
Niet enkel in België maar ook in Nederland.
De Consumentenbond krijgt wekelijks klachten van consumenten over facturen van slotenmakers die variëren van €200 tot meer dan €1000. De meeste klachten gaan over Nood24 en Slotenmaker-sleutelmaker. Deze bedrijven adverteren veelvuldig op internet en komen via Google als eerste bovendrijven bij de zoekterm ‘slotenmaker’. Behalve over exorbitante prijzen, klagen gedupeerden over het onnodig doorboren van sloten, het veroorzaken van schade en het aansmeren van nieuwe (dure) vervangende sloten.
Bron: Consumentenbond

Niet dat de TS een "torenhoge" factuur heeft ontvangen.
Maar wel, zoals hij ook aangeeft, aan de hoge kant.
Voor een werkje dat nota bene toch niet echt dringend is, lijkt me de betreffende slotenmaker wel erg snel "een gaatje" in de agenda te vinden...
Allicht wegens enorme drukte. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Loodgieters, slotenmakers, schrijnwerkers, ... goede vakmensen kosten geld.
Gewoon al omdat je er geen vindt. Wil je niet betalen of vind je me te duur, geen probleem, ik heb werk genoeg. Die ingesteldheid.
En geef ze eens ongelijk

Wacht tot je de winstmarges van sanitairwinkels (FACQ, Desco, ...) ziet. Vergelijk hun prijs met een webshop, of beter: niet doen, je krijgt een hartaanval. Uw loodgieter gaat dan zeggen: als je bij die of die koopt, krijg je 10% korting. Ja, 10% op een belachelijke prijs.
Maar opnieuw:
- staat de prijs u niet aan, zoek een andere (die je niet gaat vinden)
- doe het dan zelf (wat velen niet kunnen of durven)

€500 voor een WC is dan ook niet schandalig, toch niet als je vergelijkt met andere loodgieters.
Wel als je rekent vanuit de prijs van een WC pot :)

Ga eens naar een elektricien om een armatuur te installeren.
Armatuur zie jij staan voor €450 incl BTW. Uw elektricien rekent inclusief plaatsing (1u werk) aan 6% €600.
armatuur ex BTW: €150
loon: €80 (1u rijden, 1u werken)
BTW 6%
de rest is winst
Niet van horen zeggen hé :).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

heist_175 schreef:En geef ze eens ongelijk

Blijkbaar zijn collega slotenmakers het toch wel eens met de consumenten.
Meer: ingeval van dringende noodzaak én echt overdreven factuur raden ze zelfs aan om de politie te bellen en zeker niet te betalen...
In Nederland geeft de politie prioriteit aan dergelijke praktijken.
Eén en ander wordt toegelicht in onderstaand filmpje.

[youtube]vASfe8GplOs[/youtube]

Uiteraard waren de omstandigheden van TS niet zo dat er van dringende noodzaak sprake was.
Maar die 140 euro aan "tijdsbesteding" voor de betreffende slotenmaker lijkt me wel degelijk overdreven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Tijdsbesteding?
- 2 keer over-en-weer (tijd, brandstof, camionette, ...)
- 2 keer 10' binnen (tijd + expertise)
- herstelling in zijn atelier (tijd + expertise + klein materiaal)
Tezamen €140

Daar krijg je geen speld tussen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:- herstelling in zijn atelier (tijd + expertise + klein materiaal)
Weet niet wat je hier mee bedoelt :). Was simpelweg de oude scharnieren vervangen door nieuwe, en de nieuwe bleken ze zelfs liggen te hebben. In zijn atelier heeft hij niets moeten doen hoor.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.

Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.

Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!

A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.

“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”

So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.”

The man sent a bill that read:

Tapping with a hammer………………….. $ 2.00

Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00

*Effort is important, but knowing where to make an effort makes all the difference!*
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Was simpelweg de...
Misschien loont het wel om naar "simpele" dingen af en toe eens zelf te kijken.

Je kan veel als je een beetje inzicht hebt en terecht kan in een geode DHZ zaak.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het lijkt je misschien duur, maar reken eens in de omgekeerde richting. Hoeveel zou je dan wel als normale prijs willen betalen hiervoor ?
Trek daar dan de kost voor de stukken af, de kost om die stukken te bestellen of in stock te hebben, zijn verplaatsing, de afschrijving van zijn bestelwagen en het werkmateriaal dat daar in zit.

Hoeveel klanten zoals jou kan hij op een dag doen denk je ? Rekening houdend met verplaatsingen, files, zijn werk om zijn zaak te beheren (boekhouding en andere administratie,adverteren), regelmatige opleidingen en bezoeken aan vakbeurzen etc. (want je verlangt van je vakman dat hij zijn job kent en de evoluties volgt enz.).
Gelukkig wordt een zelfstandig nooit ziek...
Trek daar nog eens aflossingen afschrijvingen,pestbelastingen, inkomensbelastingen en sociale zekerheid van af
Wat overblijft is zijn inkomen... Waar hij dus moet val leven, zijn huis en gezin mee betalen...
En dan heeft hij nog geen personeel in dienst.
Want die moeten aangeworven en opgeleid worden. Hun maandloon kost hem 2,6x nettoloon.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

tja , de zelfstandige heeft ook achterpoortjes genoeg hé . opleiding personeel : subsidies , enz . Ken er zo eentje , klagen en zagen dat hij geen 1000 €/m heeft , maar wel een AMG cl45 op naam van de zaak , ook voor prive vakanties enz . met tankkaart van het werk . Nuja , na aftrek pest belasting heb ik 6 € p/u netto als alleenstaande( van de gerekende 65 € ) , 60% gaat naar huur . Komen vaste kosten bij enz . Ik schaam me niet , maar 50 € p/w om van te leven , en dan tel ik ruim genoeg ( eigen huis enz is NVT , hier is het en fiets ipv auto wegens onbetaalbaar) .
Achter poortjes sluiten , en ook die parveneus laten betalen . bedrijfswagen , mag , maar na het werk , track and trace , en elke gereden km door rekenen . is hel simpel , gaat bij en arbeider ook !!!! .
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ken iemand die iemand kent die nog meer profiteert, dus iedereen die ik ken moet stoppen!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:In zijn atelier heeft hij niets moeten doen hoor.
Zoeken naar de scharnieren, hij wist ze misschien niet meteen liggen :curt: .
Het is veel geld, maar om meteen geholpen te zijn zullen ze ook wel een premium rekenen. Langs de andere kant, het leek me geen dringend probleem. Ik vraag altijd een richtprijs aan de telefoon, gewoonlijk blijven ze daar dan wel rond en vaak is er nog wat te onderhandelen zelfs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dopke schreef:bedrijfswagen , mag , maar na het werk , track and trace , en elke gereden km door rekenen .
Mag ik dan ook m'n uren beginnen tellen het moment ik 's morgens met die bedrijfswagen thuis vertrek naar weet ik welke uithoek van België ? Als buitenstaander is het altijd makkelijk om de mooie kant ervan te zien (want natuurlijk rijdt ik iedere weekend van de Kust naar de Ardennen), maar niet de andere kant (of dacht je dat bedrijven wagens geven voor hun plezier ?).

Nu ja, we hebben deze discussie al gehad... ben je er jaloers op zorg dan dat je er ook één hebt (maar kom dan ook niet klagen over de voorwaarde die eraan vasthangen). Hetzelfde trouwens over zelfstandigen... heb je er een probleem mee, wordt er zelf één... het is toch allemaal maar easy money volgens sommigen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Mag ik dan ook m'n uren beginnen tellen het moment ik 's morgens met die bedrijfswagen thuis vertrek naar weet ik welke uithoek van België ? ...
Misschien dat uwen baas dat wel doet naar de klant toe?
r2504 schreef: ..(of dacht je dat bedrijven wagens geven voor hun plezier ?)....
Nee, omdat het goedkoper is voor de werkgever en de werknemer dan om de werknemer met een privé voertuig te laten rijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MichelJ schreef:Misschien dat uwen baas dat wel doet naar de klant toe?
Nee, dat doet hij niet... klanten verwachten dat je er staat om 8u30 ongeacht van waar je komt. Voor verplaatsingen tijdens de dag is het verhaal anders.
r2504 schreef:Nee, omdat het goedkoper is voor de werkgever en de werknemer dan om de werknemer met een privé voertuig te laten rijden.
Tja, het is ook goedkoper als je baas zelf een boormachine koopt dan dat jij dit met je privé machine moet doen. Gaan we nu voortaan vragen aan iedereen om zijn eigen boormachine mee te brengen zodat hij geen voordeel meer heeft als hij het mee naar huis neemt (want dat doet natuurlijk geen enkele arbeider... ik ken er zo genoeg die bijklussen met materiaal van hun werkgever !)

Verder ga ik daar niets meer over zeggen... heb geen zin het allemaal nog eens te herhalen (voor mensen die altijd alléén maar de mooie kant van het verhaal zien, zeker als hij op de oprit van de buur staat).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Toevallig of niet, vandaag in de pers : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/17 ... inister-p/

Een offerte is niet altijd noodzakelijk maar Ik kan alleen maar iedereen de raad geven om op voorhand naar de prijs te informeren. Dat doe ik toch altijd. Of er achteraf nog eerlijk wordt opgetreden is natuurlijk nog een andere zaak.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als puntje bij paaltje komt had hij beter naar een schrijnwerker gebeld ipv naar een slotenmaker.
Net zoals je niet naar je garage gaat om banden te leggen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Scharnieren horen inderdaad meer thuis in de schrijnwerkerij. Nu om eerlijk te zijn, een paar scharnieren vervangen had ik zelf gedaan. Maar niet iedereen is natuurlijk even handig of durft er misschien niet aan te beginnen.

Je zou versteld staan wat je zelf kan. Je spaart er geld mee uit en als het fout loopt weet je wie de schuldige is :-D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, maar die slotenmaker gaat echt niet aan halve prijs werken als hij een scharnier moet vervangen ipv een slot.
Kan je nog discusseren of een slotenmaker teveel vraagt voor een interventie, maar daar is iedereen het ondertussen al over eens dat dat het geval is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Scharnieren vervangen zou ik inderdaad normaal zelf doen, zelfs met mijn 2 linkerhanden :P. Er waren echter 2 redenen waarom ik het nu niet deed. 1) Het was een zware glazen deur, die ik niet eens opgetild kreeg, laat staan achteraf terug mooi op de pinnen gekregen (misschien wel gelukt met 2 personen), 2) juist daarom wou ik eigenlijk ook wel weten of het wel de juiste scharnieren waren want leek me niet normaal dat de scharnieren enkele mm's afgesleten waren (ok, pas na 10+ jaar). Het stomme is dat gewone scharnieren dus (volgens hem) moeten volstaan en de nieuwe dus gewoon dezelfde zijn als voorheen. Maar ja, da's dan een beetje dat hamer en weten waar je moet kloppen verhaal van hierboven...
Slotenmaker was inderdaad misschien niet beste optie. Had gewoon wat gegoogled om te zien wie dat soort zaken doet en kwam zo op een slotenmaker terecht. Is nu pas dat ik leer dat dit een branche is die vol cowboys en afzetters zit :P. En de links die hier al gegeven worden illustreren wel dat op Google vertrouwen een gevaarlijke optie is. Volgende keer doe ik het op een andere manier die ik al gezien heb: op de Facebook groep van 't dorp vragen naar suggesties... (en in dat geval ging ik misschien zelfs wel een vrijwilliger gevonden hebben die het voor een paar pinten zou oplossen :p).
Overigens had ik ook vooraf naar prijs gevraagd, maar kon hij niet zo direct zeggen maar 't ging niet veel zijn. Ik ben op dat vlak dan natuurlijk veel te gemakkelijk en naïef om er toch op te gaan aandringen duidelijk prijs te kennen. Ben nu wel geleerd. Vraag me trouwens af wat je er tegen kan doen als ze wel prijs zeggen en die achteraf dan toch een pak meer is, aangezien dat eerste gewoon mondeling is.
Soit... (dure) les geleerd :P.

PS: om overigens te illusteren wat voor iemand het is. Volgens een paar Google recensies krijg je bij het betwisten van de factuur al direct een aangetekend schrijven van zijn advocaat...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Tomby schreef: Vraag me trouwens af wat je er tegen kan doen als ze wel prijs zeggen en die achteraf dan toch een pak meer is, aangezien dat eerste gewoon mondeling is.
als er geen extra verdoken kosten zijn is dat vooral in z'n eigen interesse
correcte prijs, correcte schatting, correct z'n job doen en gij onthoudt hem misschien

is 200 te veel in dit geval?
vanop afstand moeilijk te beoordelen om eerlijk te zijn

20% btw zal er al af moeten, dan het noodgeval is een paar euros, vanwaar komt 'm, om hoe laat moest 'm komen.
ik had eens een afgebroken sleutel in m'n slot in 't weekend. komt er direct x euros bij natuurlijk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kom je mondeling iets overeen en is de prijs later duurder, dan kan je nog altijd zeggen dat hij niet over de vloer is geweest voor een herstelling. :oops:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het onnozele is dat als die man daar een uur of twee den interessante had uitgehangen, veel zuchten, krochen, aiaiai, oeieiei en dan vertrekt nadat alles klaar is perfect was weg gekomen met de rekening.
Nu dat hij dat zeer snel en professioneel heeft aangepakt is de prijs plots wel duur. Ah ja, want slechts 2 x 10min. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”