Inloggen bij Belfius om uw rekeningen via KBC en BNP te betalen

Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... talen.html
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171207 ... 5213020320
spijtig dat concurrentiële banken als Keytrade, Deutsche Bank, Rabobank, Argenta hier niet bij zitten om te raadplegen :-(
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Dit is uiteraard vooruitlopen op PSD2. Nadien zullen wel nog banken volgen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Lol Belfius heeft zo een kut app.

De reden waarom ik weg ging.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ieder mag zijn mening hebben, maar de Belfius app krijgt op Google Play toch heel hoge ratings.
Ik ben zelf ook best tevreden van de app, als ik dat vergelijk met Keytrade of Beobank (laat staan Rabo)? Die staan nog ergens tussen HTML1 en Android2.

Maar ten gronde loopt Belfius in een persbericht vooruit op PSD2.
Het wachten is eigenlijk op generieke API's, net zoals de (PSD1) SEPA XML bestanden generiek waren (zijn).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben de KBC app gewend en dan was Belfius 6 maanden geleden nog slecht in hun app. Is ongeveer 6 maanden geleden dat ik Belfius heb opgezegd.

KBC ben ik klant via men ouders. En nog steeds klant.

Ook hun niet realtime tussen eigen rekening stortingen stoorde me ergerlijk :bang:(in wacht staat er :-( )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Die PSD2 features via Bel-de-fiscus uuh Belfius vind ik toch echt wel misselijk makend.

Dit wil dus zeggen dat banken een API open houden, waar andere banken gebruik van kunnen maken.

Dus security wise vind ik dit extreem slecht. Hoe zijn we zeker dat onze gegevens niet door andere banken worden bekeken? Wie beheert de access lists?
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Maar het is net de bedoeling dat derden zicht krijgen op je rekeningen! Zo kan Zalando je bijvoorbeeld een leuke promo sturen op het moment dat je wat de belastingen teruggekregen hebt of kunnen ze je prijzen in hun app wat afstemmen op de stand van je bankrekening. Leuk toch?

Vergeef me mijn cynisme. Ik vind het hele idee te gek voor woorden. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om ooit in zo'n scenario in te stappen. De enige die hoort te weten wat ik uitspook op financieel gebied, ben ik zelf. Dat de bank waar ik klant bent überhaupt mag meekijken, vind ik al een brug te ver, laat staan een derde partij.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

johann schreef:Maar het is net de bedoeling dat derden zicht krijgen op je rekeningen! Zo kan Zalando je bijvoorbeeld een leuke promo sturen op het moment dat je wat de belastingen teruggekregen hebt of kunnen ze je prijzen in hun app wat afstemmen op de stand van je bankrekening. Leuk toch?

Vergeef me mijn cynisme. Ik vind het hele idee te gek voor woorden. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om ooit in zo'n scenario in te stappen. De enige die hoort te weten wat ik uitspook op financieel gebied, ben ik zelf. Dat de bank waar ik klant bent überhaupt mag meekijken, vind ik al een brug te ver, laat staan een derde partij.
Het grootste probleem met al dit soort API's is dat wij geen audits kunnen doen. Wij hebben totaal geen zicht wat ze met onze data uitspoken. Geen toegang tot de logs, van en naar waar onze persoonlijke en accountgegevens flowen.

De poort naar misbruik staat dan wagenwijd open.

Het idiote is dat diezelfde achterlijke EU dan wel de GPDR pushed, terwijl GPDR bijna haaks op de PSD2 staat.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Bij mijn weten, en het is maar logisch, moet je eerst via je eigen bank (bv BNP Paribas Fortis) een akkoord tekenen, dat stelt dat een specifieke derde partij (bv. Belfius) een toegang krijgt tot jouw account's transactie geschiedenis, en/of de mogelijkheid krijgt om betalingen te coördineren.

Dus je kiest het wel zelf... En je kiest wie je vertrouwt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik lees gelijkaardige paniekzaaierij als bij PSD1 (SEPA, SDD), liefst van mensen die er niets van kennen.
Niemand kan iets doen, tenzij met uw toestemming.

Momenteel overtreed je de algemene voorwaarden van uw bank als je bij Sofort tekent met een M2 (je mag een M2 nl niet delen).
Onder PSD2 zijn de rechten en plichten van elke deelnemer aan het betaalverkeer duidelijk afgebakend.
Je krijgt ook de mogelijkheid om alles vanuit een app naar keuze te beheren, in een eerste fase zonder generieke API.

Zalando zal dus enkel toegang hebben, als
- jij hen toegang gegeven hebt
- zij voldoen aan allerlei regels rond tussenpartij etc
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind het wel raar dat ik mijn bank kan toestemming geven voor een andere bank.

Wat ik wel sinds een aantal maanden is een SEPA toestemming geven aan paypal om mijn geld te halen van mijn KBC account. Dat is nog makkelijker dan deze methode denk ik :)

Dat is dan vooral voor online betalingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw "SEPA toestemming" is eigenlijk een SDD (SEPA Direct Debit) en vervangt - al enkele jaren - de binnenlandse domiciliëringen (DOM80).

Je mag de nieuwe PSD2 raar vinden, het is wel broodnodig, zodat elke betrokken partij eindelijk duidelijke rechten en vooral plichten krijgt.
Als je van de nieuwe features geen gebruik maakt: even goed :). Maar je zal het sneller gebruiken dan je denk (bv Sofort).

Nu is het wachten nog op nationale instant payments en nadien SEPA-zone instant payments.
Dat wordt ook leuk: betalingen die binnen enkele seconden E2E verwerkt zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”