Bedrijfswagen inruilen voor meer loon

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je verwacht te veel.

Los van al de (laat ons eens naief zijn) goede bedoelingen. Er is gewoon geen alternatief. DAAR moet eerst werk van gemaakt worden.

We hebben voor 't moment een werk in Antwerpen waar ik een paar keer naartoe moet.
Als ik van Kortrijk naar Antwerpen moet voor mijn werk kijk ik wat de alternatieven zijn. Met de auto: Tussen de 1 en 2u, afhankelijk van het verkeer.
Met de trein:
15min. tot aan het station met de fiets (gratis) of 5min. met de auto en geen parking in de buurt.
Een paar minuten om ticket te kopen en naar 't perron te gaan
afhankelijk welke trein ik neem 1,5 of 2u in de trein.
Ginder nog een kwartier stappen.
Conclusie: met de trein in ideale omstandigheden ben ik even veel tijd als op een dag met veel file.
En dat is dan nog van een stad naar een stad met een rechtstreekse verbinding...
Dan spreek ik nog niet over de kostprijs, daar lig ik niet van wakker, dat is niet voor mij.
Welk alternatief? :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Je verwacht te veel.
Van onze politiekers verwacht ik echt niet veel... sad :cry:
cadsite schreef:Los van al de (laat ons eens naief zijn) goede bedoelingen. Er is gewoon geen alternatief. DAAR moet eerst werk van gemaakt worden.
Ik ken de problematiek... vandaag zit ik in Brussel en heb ik dus de trein genomen... voor andere locaties is het helemaal geen optie omdat ik veel langer onderweg zou zijn, slechts één keer per uur een trein zou hebben, het comfort bedroevend is, ... en zolang dat zo blijft zullen mensen ook de auto blijven gebruiken (tenzij de salariswagen bezitter die op 10 minuten van z'n deur werkt en de wagen totaal niet nodig heeft voor de functie).

Een goed alternatief promoot zichzelf... daar heb je helemaal geen "mobiliteitsbudget" toestanden voor nodig.
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer

SpecialK schreef:In feite belonen ze hier de dure wagen-rijders mee. Ik heb een wagen van bijna 60k catalogusprijs waar ik bijgevolg véél VAA voor betaal. Ik zou met de nieuwe regeling zo'n 1200 eur netto/maand erbij krijgen. Daar kan ik zelf ook wel iets deftigs voor kopen of leasen, en dan hang ik niet meer af van de grillen van de car policy. Dus als mijn werkgever het gaat aanbieden zal ik het zeker overwegen.
Ik weet niet hoe jij aan die 1200 eur netto per maand komt?
Een wagen van 60k eur zou je maandelijks netto 822,86 eur opleveren (60000 *6/7 *0,2*1,2*0,8/12), waarbij ik ervan uit ga dat je een tankkaart hebt. Daar koop of lease je zelf niets gelijkaardigs voor.

Dit wetsvoorstel is alleen interessant voor wie al een tweede wagen heeft, maar eigenlijk met 1 wagen zou toekomen.
Of naïeve wereldverbeteraars die er geen probleem mee hebben zichzelf te benadelen :-D
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

TylerDurden schreef: Ik weet niet hoe jij aan die 1200 eur netto per maand komt?
Een wagen van 60k eur zou je maandelijks netto 822,86 eur opleveren (60000 *6/7 *0,2*1,2*0,8/12), waarbij ik ervan uit ga dat je een tankkaart hebt.
Vanwaar die laatste *0,8? En ik dacht dat ik door het mobiliteitsbudget ook het VAA niet meer moest betalen, maar ondertussen blijkt dat dat er wel vanaf gaat.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Je 'mobiliteitsbudget' wordt belast op basis van de laatste wagen waar je mee reed voor je omschakelde. En dat bedrag zal belast worden volgens de werkwijze voordelen alle aard.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer

SpecialK schreef:
TylerDurden schreef: Ik weet niet hoe jij aan die 1200 eur netto per maand komt?
Een wagen van 60k eur zou je maandelijks netto 822,86 eur opleveren (60000 *6/7 *0,2*1,2*0,8/12), waarbij ik ervan uit ga dat je een tankkaart hebt.
Vanwaar die laatste *0,8? En ik dacht dat ik door het mobiliteitsbudget ook het VAA niet meer moest betalen, maar ondertussen blijkt dat dat er wel vanaf gaat.
Zoals hierboven al vermeld, moet er op het budget ook nog belasting betaald worden. Ik ga uit dat die gemiddeld iets van een 20% van het bruto mobiliteitsbudget gaan kosten, dus vandaar die 0,8.

Eigenlijk is het in zijn geheel een lachterje. Ik kom voor mij persoonlijk uit op een budget van ongeveer 550 euro. Momenteel betaalt mijn werkgever voor mijn bedrijfswagen (incl. tankkaart) echter iets van een 1050 euro. Waarom zou ik hier in godsnaam op in gaan? :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TylerDurden schreef:Waarom zou ik hier in godsnaam op in gaan? :roll:
Om een trein ticket te kopen (en te zorgen dat ik wat vlotter op m'n werk geraak) :lol:

Trouwens tijdens de maanden juli en augustus is het weekend van donderdagavond tot maandagavond (althans volgens de NMBS, spijtig genoeg niet volgens m'n werkgever)... ik schrok dus vanmorgen dat ik weekend tarief kreeg :eek:
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
TylerDurden schreef:Waarom zou ik hier in godsnaam op in gaan? :roll:
Om een trein ticket te kopen (en te zorgen dat ik wat vlotter op m'n werk geraak) :lol:

Trouwens tijdens de maanden juli en augustus is het weekend van donderdagavond tot maandagavond (althans volgens de NMBS, spijtig genoeg niet volgens m'n werkgever)... ik schrok dus vanmorgen dat ik weekend tarief kreeg :eek:
Ik moet vaak per dag op twee of drie verschillende locaties zijn, dus dat wordt moeilijk met de trein.
En ik zou sowieso zelf een auto moeten kopen, want mijn bedrijfswagen is mijn enige auto.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

*zucht* dan behoor jij niet tot de doelgroep.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”