Beste online bank?

UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Wie weet welke 'online' bank het meest 'modern' werkt. Zit nu bij Hello bank maar er vallen me een paar dingen tegen:
- Inloggen via PC moet nog steeds met een kaartlezer: kan dit niet gewoon 2FA zijn via een bevestiging/scanning van QR ofzoiets op mijn smartphone?
- Als ik in mijn smartphone of in mijn PC banking een overschrijving ingeef aan een nieuwe begunstigde: terug kaartlezer nodig voor 2FA. Zelfde verhaal: kan dit niet gewoon via mijn smartphone en daar een soort van 2FA zodat ik niets extra nodig heb.
- Ik heb begrepen dat je bij KBC geld kan afhalen aan de automaat zonder bankkaart: QR code scannen met smartphone > zijn er nog banken die dat aanbieden?

Kortom: ze maken allemaal reclame met allerlei apps/mobiel/smartphone etc, etc, maar ik merk dat heel dit verhaal eigenlijk gewoon een brakke implementatie is:
- De smartphone app is eigenlijk nietmeer dan de webinterface: wil ik er iets deftigs mee doen moet ik nog steeds mijn kaartlezer hebben. Echt mobile banking noem ik dat niet (mijn kaartlezer is niet mijn standaarduitrusting in mijn zakken).
- Ook de PC banking zelfde verhaal: altijd kaartlezer en bankkaart nodig...

Zijn er dan echt geen banken die volledig gebruik maken van alle digitale mogelijkheden?

Ook het hele bancontact verhaal stoort me een beetje:
- Bij Colruyt moet ik nu een Xtra app hebben om te betalen.
- Voor mijn vrienden moet ik dan weer de bancontact hebben om te kunnen betalen.
- Voor mijn saldo te consulteren moet ik dan weer mijn echte banking app hebben.

Dit moet toch allemaal veel eenvoudiger/beter kunnen, nee? Zit ik gewoon bij de slechte bank?

mvg,
Pieter
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben klant bij Belfius, en ik moet zeggen dat het online bankieren (dus ook met een Smartphone-app) zeer aangenaam werkt.

Ze staan er ook om bekend van hier gewoon goed in te zijn.

Betalen met QR code scannen werk heel makkelijk.
Inloggen met fingerprint of code. Idem voor een overschrijving te valideren.

Ga voor de basic account (wit?) en je kan al eens proeven.

PS: ik heb daar geen aandelen hoor.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb rekeningen bij vier banken : Hello, Belfius, KBC en ING. Hello is de slechtste. Bij Belfius Pulse je krijgt 20 € cadeau.
AfbeeldingAfbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Tsja, ik ben nog steeds het meest tevreden van KBC, na ondermeer Hello bank en keytrade te hebben geprobeerd... Pay peanuts and you get monkeys, cliche maar imho nog steeds waarheid op banking vlak.

-heel goeie app, met handige features zoals scannen van overschrijvingen, qr code betalingen tussen anderen met de app, enz
-inloggen op de website via de sign app op je phone, geen cardreader nodig.
-heel handig en overzichtelijke website, ook op tablets.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ter info, die Bancontact QR-codes zijn compatibel tussen verschillende apps. Je kan dus zonder problemen met de KBC/Belfius/ING/... app een QR code van de Bancontact app scannen (en omgekeerd en alles combinaties). Niet specifiek de Bancontact app zelf nodig dus tenzij je meerdere kaarten wil kunnen gebruiken in een app.

Hier ook KBC en best wel tevreden van. Touch ID, inloggen en tekenen via Sign app met QR code (2FA zou handiger zijn, maar dit spaart mij al een kaartlezer uit), redelijk goeie en overzichtelijke interface. Niet te veel klagen van in elk geval, en ze doen echt wel hun best om wat mee te zijn in het hele verhaal. App krijgt ook redelijk regelmatig updates met nieuwe functies.
Enige minpuntje bij hen vind ik de export van data via KBC Touch. De PDF en CSV exports zijn praktisch nutteloos om in een ander boekhoud-/personal finance pakket te kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

ING's smartphone app is wel tof,

-volledig bankieren zoals op de website, maar dan gemakkelijker
-vingerprintscanner om in te loggen op je account
-bancontact betalen en ontvangen via QR code
-Zoomit facturen betalen of documenten tekenen(ik betaal zo mijn auto verzekering)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De app van Argenta is beperkt in functie maar zeer gebruiksvriendelijk en snel. Inloggen en overschrijvingen naar geregistreerde begunstigden doe je met een vijfcijferige pincode, niets anders.

Het internetbankieren van Argenta is veel minder, zoals bij HelloBank van werkwijze. Ze zijn wel aan het investeren in hun IT Argenta. In de loop van 2018 gaat dat waarschijnlijk veranderen.

De Keytrade bank app is ook wel redelijk gebruiksvriendelijk. In de App log je in zoals bij Argenta met een gekozen pincode. Die app is goed maar heeft veel mogelijkheden wat ze weer minder gebruiksvriendelijk maakt dan die van Argenta. Keytrade legt zwaar het accent op hun beleggingspoot waarvoor je zeker niet bij Argenta moet zijn.

Zeer positief is dat de Keytrade app ook de sleutel is om toegang te krijgen tot het internetbankieren van Keytrade. Met de App moet je een soort van QR-code scannen voor inlogproces op de website. Veel handiger dan met de debetkaart, kaartlezer en responsecodes.

Het internetbankieren van Keytrade heeft veel meer mogelijkheden dan HelloBank of ING of natuurlijk Argenta. Keytrade is een internetbank en hun website geeft dat ook weer.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

KBC hier, en zeer content, vind het trouwens absoluut normaal dat ik bank kosten moet betalen, goede service kost nu eenmaal geld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Hier ook zeer tevreden van KBC.
Inloggen via computer gaat via de sign-app met QR-code. Overschrijvingen op computer ondertekenen gaat via de sign-app.

Betalen in Colruyt die ik voa KBC-app evenals geld afhalen ik KBC-kantoor. Heb al enkele jaren hun kaartlezer niet meer moeten aanraken.
petzl schreef:KBC hier, en zeer content, vind het trouwens absoluut normaal dat ik bank kosten moet betalen, goede service kost nu eenmaal geld.
Ik deel die mening! En als je trouwens de markt wat vergelijkt is KBC dan nog behoorlijk goedkoopt voor wat je ervoor terugkrijgt.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb de app van Argenta. Basic in mijn ogen. Wil je een nieuwe begunstigde aan je lijstje toevoegen heb je de kaartlezer nodig. Wat mij het meeste stoort aan de Argenta app is dat je je aandelen hier niet mee kan beheren. Om aandelen te kopen of te verkopen ben je altijd aangewezen op de website, dat is onmogelijk met de app.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

een belangrijk element in je verlanglijstje ontbreekt volgens mij:
je wil toch dat, ongeacht het gebruiksgemak, indien er geld van je rekening zou verdwijnen dat de verantwoording bij je bank ligt en niet bij U?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petzl schreef:KBC hier, en zeer content, vind het trouwens absoluut normaal dat ik bank kosten moet betalen, goede service kost nu eenmaal geld.
dus het feit dat zij geld verdienen aan dat jij jouw geld parkeert bij hun is iets waar jij met plezier voor wil betalen dus?
en als ze dan je geld kwijtspelen "oeps, pech voor jou dan maar" (de bankgarantie van de overheid niet meegerekend, want daardoor betalen we uiteindelijk dus allemaal ervoor)

grote vraag is ook wat specifiek "goede service" is, de een heeft nooit een medewerker nodig, de ander wil alles aan het loket doen.
de een zal de app niet willen gebruiken, de ander doet niet liever, etc etc etc...
en al evenveel hangt af van welk bankkantoor je bij bent aangesloten, en hoeveel moeite een specifieke medewerker (die toch zijn boterham zal verdienen ongeacht wat jij doet) erin steekt om je te helpen.

heb persoonlijk enorm slechte ervaringen bij kbc en argenta (maar die laatste gebruik ik nog voor rekeningen gezien 0 euro kosten),
en enorm goede ervaringen bij fortis (ben er zelf geen klant, maar mijn ouders waren er altijd klant en ze kennen er me bij naam... iets dat het kbc personeel in het lokale kantoor nog altijd niet in slaagde na 15+jaar klant te zijn)

qua apps...

argenta: doet wat het moet
kbc: was (vorige versie) aanvaardbaar vond ik, maar niet de beste
fortis: heeft heel wat bijgeleerd vs vroeger en is tegenwoordig -vind ik- best goed.

natuurlijk, het ligt aan je gebruiksprofiel ook. ik gebruik de apps voornamelijk voor eens mijn saldo na te kijken of iets snel te betalen,
maar bv niet voor aandelen of grote bedragen. en veiligheid vind ik ook wel belangrijker als comfort (al hoeven die niet altijd elkaar uit te sluiten)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Om nog verder te gaan betreffende KBC, om aan te aan te melden in KBC Touch op mijn beide laptops heb ik inderdaad ondervonden dat het zeer gemakkelijk gaat met KBC sign app op mijn smartphone en op mijn beide tablets kan dat zelfs met een PIN code van 5 cijfers. :-D
Ik heb inderdaad gezien dat men met KBC Mobile ook geld kan afhalen aan de KBC automaten maar echter niet aan de automaten van andere banken, daarvoor moet men nog altijd de fysieke bankkaart gebruiken wat dus een kleine nadeel is.
Betalen met de smartphone heb ik alleen kunnen doen in tal van Colruyt winkels want elders wordt het zo goed als niet aanvaard. :x
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Qua apps ben ik het ermee eens dat KBC goed werk levert. De functie om geld af te halen aan de eigen automaten zonder noodzakelijk een kaart bij te moeten hebben, is een fijn extraatje. Bijzonder handig wanneer je je portefeuille vergeten bent of - minder leuk - gestolen is.

Maar je moet m.i. ook kijken naar het totaalplaatje, inclusief webbanking. Dan is het bij KBC Touch toch echt huilen met de pet op. Je kan met Touch zo goed als niets aanvangen. Voor het minste moet je een offline hulplijn inschakelen. Het oude systeem, KBC online, vond ik ondanks het verouderde karakter ervan, veel completer.

Bij BNP Paribas Fortis daarentegen is de webbankingmodule zeer compleet. Als klant bij Hello Bank krijg je daar normaal ook toegang toe. Veel completer in toepassingen dan KBC Touch, maar helaas stelt de app dan weer weinig voor.

Als het puur over snelheid en eenvoud zou gaan, dan is er Argenta. Op dit moment de kampioen inzake snelheid waarmee overschrijvingen worden verwerkt én zichtbaar zijn in de webbankingmodule / app. KBC en BNPPBF zijn alleen snel bij het uitvoeren van overschrijvingen tussen rekeningen van de eigen klanten.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

KBC heeft m.i. de beste apps.Belfius close second. De rest zit een peleton achter...

Maar als je echt "online" wil, waarom eens niet kijken naar N26?
ooh. shiny.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Ik heb meerdere rekeningen bij banken, waarvan slechts 1 die betalend is en da's deze bij KBC.
Da's dan meteen ook diegene die ik het meest gebruik en dit om allerlei redenen zoals snelheid van verwerking van stortingen en andere transacties.

Vooral de uitstekende app op smartphone maakt het af. Ik heb al in geen maanden meer een transactie gemaakt van op pc via pc banking, alles verloopt via de mobiele app (met TouchID beveiligd). Als ik dan al eens op pc banking moet zijn meld ik me gewoon aan met de identificatie app op smartphone, geen kaartlezer meer nodig.

De Belfius app staat inderdaad ook gekend om heel goed te zijn, maar ik merk op dat bij vele transacties Belfius toch trager is dan KBC.

N26 is inderdaad een uitstekend online alternatief (ik kan waar nodig een referral bezorgen). Ook heel snel, handig dat er op gelijk welk moment een notificatie wordt gepushed wanneer er een betaling werd uitgevoerd of ontvangen...
Laatst gewijzigd door FRDDP 14 apr 2017, 11:08, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

FRDDP schreef:De Belfius app staat inderdaad ook gekend om heel goed te zijn, maar ik merk op dat bij vele transacties Belfius toch trager is dan KBC.
Om hoe laat doe je je transacties? Bij Belfius is alles na 17u voor de volgende (bank)werkdag, bij Argenta is dat bv 23u. Een volledig overzicht van alle gekende uren kan je ook hier zien: http://www.spaargids.be/forum/laatste-v ... 11958.html
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zelf hebben we noodgedwongen Fortis.
Ik vind hun App nog iets te veel in de kinderschoenen staan.
Is bruikbaar, maar zou volgens mij beter moeten kunnen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik al jaren héél tevreden van Keytrade. Heb ook Belfius, maar die gebruik ik niet voor dagelijkse verrichtingen.

Met de nieuwe app, vind ik ze super. gewoon QR code scannen en inloggen op elke pc. Geen kaartlezer overal moeten meesleuren.
Hun hardkey vind ik wel een onding.
rekeninguittreksels opzoeken is handig (sorteren op datum en dergelijke en omschrijving). Mij lukt dit moeilijker via Belfius.

https://www.keytradebank.be/nl/bankieren/keypack/
=> 5cent bonus per uitgevoerde bankverrichting. Loopt wel op per jaar!
gratis visakaart en bankkaarten (2)

https://www.keytradebank.be/nl/bankiere ... visa-gold/
voor 50 € een goldkaart
- Reisannulatie- en onderbrekingsverzekering
- Safe online » verzekering
- Reisbijstandsverzekering
- Verlengde garantieverzekering (2 jaar + 2 jaar extra)
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Vaganzza schreef:
FRDDP schreef:De Belfius app staat inderdaad ook gekend om heel goed te zijn, maar ik merk op dat bij vele transacties Belfius toch trager is dan KBC.
Om hoe laat doe je je transacties? Bij Belfius is alles na 17u voor de volgende (bank)werkdag, bij Argenta is dat bv 23u. Een volledig overzicht van alle gekende uren kan je ook hier zien: http://www.spaargids.be/forum/laatste-v ... 11958.html
Hangt er vanaf, maar transacties op gelijk welk uur en dag gaan direct van saldo en staan in overzicht op m'n KBC rekening.
Bij Belfius was dat niet zo: Sommige betalingen met banconctact bijvoorbeeld werden pas later van saldo gehaald en stonden ook nog niet in overzicht.
Hetzelfde geldt voor Keytrade, vaak ook met betalingen overdag in de werkweek...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, Belfius is traag. Als ik overschrijf van mijn KBC-rekening naar mijn Belfius-rekening dan duurt dat 2 dagen (48 uren).
Een Europese overschrijving van KBC naar Duitsland of Nederland gaat veel sneller. Daar krijg 's anderendaags ( < 24 u) al de melding: "betaling onvangen, uw aankoop wordt verstuurd".
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier tevreden over KBC en KBC for Business.
Handige apps, vooral KBC Sign.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Als ik van m'n KBC rekening een overschrijving uitvoer naar m'n N26 rekening (Duitse rekening!) staat dat er soms al de dag zelf op.

Tenminste als ik in de voormiddag overschrijf. In de namiddag heb ik het eigenlijk nog niet bekeken.

Van m'n Keytrade naar N26 is het al vaak gebeurd dat deze er binnen de 2u opstaat, zelfs in namiddag. Zo mogelijks nog sneller van N26 naar Keytrade. Voor de rest is Keytrade normaliter niet bepaald snel te noemen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MarkDM schreef:Ja, Belfius is traag. Als ik overschrijf van mijn KBC-rekening naar mijn Belfius-rekening dan duurt dat 2 dagen (48 uren).
Een Europese overschrijving van KBC naar Duitsland of Nederland gaat veel sneller. Daar krijg 's anderendaags ( < 24 u) al de melding: "betaling onvangen, uw aankoop wordt verstuurd".
Dat noemt "PWD" Payment Way Determination, oftewel routing.
De routing tussen KBC en Belfius loopt anders dan naar NL of DE blijkbaar.
Het is fout om dan Belfius met de vinger te wijzen. In het SEPA schema is voorzien dat de debtor bank (waar het geld vertrekt) 1 dag float mag nemen, voor de creditor bank is dat niet voorzien. Dus KBC, in dit geval als debtor bank, heeft meer mogelijkheden om de betaling te vertragen dan Belfius.
De enige parameter langs creditor kant, is de settlement tijd: wanneer communiceert de debtor bank met de clearing/settlement om alle info op te halen. Mijn werkgever betaalt vanop een ING rekening en ik krijg mijn loon altijd om 15u15 (Belfius), mijn collega's die ook bij iNG zitten, krijgen hun loon al om 10u.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alles wijst erop dat Belfius wel de mogelijkheden gebruikt om meer vertragingen in te voeren en KBC niet.
Tussen eigen rekeningen is het ook zo. Bij KBC gaat alles direct. Bij Belfius, afhankelijk van het uur van de dag, moet je wachten. Tussen 17u en 20u geen directe uitvoeringen.

Het is allemaal ingebakken politiek. In mijn jeugd, in de jaren '70-80 waren de bankrekeningen gratis. Maar overschrijvingen duurden soms een week. Het ging direct van je rekening, de tegenrekening kreeg tot een week later. Intussen streek de bank interest op. Toen is de Cera begonnen met reclame: bij ons worden overschrijvingen direct uitgevoerd. Dat zit er nog in. (Cera + KB = KBC). Belfius (Gemeentekrediet) is nog altijd niet online.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

KBC is voor mij prima in orde, loopt allemaal vlot.
Alleen vraag ik mij af waarom je om online te tekenen of om geld af te halen aan een automaat twee aparte apps nodig hebt.
Is het zo moeilijk om dat allemaal in één app te verwerken ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tot voor een paar jaar kon ik zelfs geen interne overschrijvingen doen die geen dag op zich lieten wachten.
Dat is dus pas vrij recent veranderd in sommige banken.

Verder ben ik zo geen fan van dat app gedoe; een kaartlezer *is* trouwens een 2FA ;-)

En ook ik vind betalende rekeningen absoluut niet normaal; zij strijken woekerwinsten op met je geld, betalen je nougabollen aan interest, vragen veeeeeeel hogere interest voor geld dat jij aan hen moet, en gaan dan nog effe geld vragen voor het privilege om je geld bij hen te zetten zeker. Oh, en als het fout gaat is er geen enkele ceo die gestraft wordt, of naar de gevangenis moet (go IJsland! :-) ).
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

bruma schreef:een belangrijk element in je verlanglijstje ontbreekt volgens mij:
je wil toch dat, ongeacht het gebruiksgemak, indien er geld van je rekening zou verdwijnen dat de verantwoording bij je bank ligt en niet bij U?
Tuurlijk! Maar dit wil niet zeggen dat mijn voorstellen/verlanglijstje per definitie onveiliger zou zijn dan een viercijferige PIN code als 2FA op een Vasco...
Ik ben uiteraard ook overal voor 2FA: maar waarom moet dat via die Vasco pass en niet via een vingerprint of een app?

Er zijn een heel pak bedrijven die voor 2FA (op firewalls, VPN toegangen) steunen op Vasco: maar Vasco biedt ook oplossingen aan in de vorm van apps/sms en dergelijke voor 2FA: alleen de banken zijn hier niet in mee omdat ik vermoed dat de licentiekost hoger is indien je al deze functies bij Vasco afneemt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MarkDM schreef:Alles wijst erop dat Belfius wel de mogelijkheden gebruikt om meer vertragingen in te voeren en KBC niet.
Tussen eigen rekeningen is het ook zo. Bij KBC gaat alles direct. Bij Belfius, afhankelijk van het uur van de dag, moet je wachten. Tussen 17u en 20u geen directe uitvoeringen.

Het is allemaal ingebakken politiek. In mijn jeugd, in de jaren '70-80 waren de bankrekeningen gratis. Maar overschrijvingen duurden soms een week. Het ging direct van je rekening, de tegenrekening kreeg tot een week later. Intussen streek de bank interest op. Toen is de Cera begonnen met reclame: bij ons worden overschrijvingen direct uitgevoerd. Dat zit er nog in. (Cera + KB = KBC). Belfius (Gemeentekrediet) is nog altijd niet online.
Ik heb echt totaal andere ervaring.
Overschrijvingen tussen 2 Belfius rekeningen gaan altijd "in a split second", zelfs op bankholidays en weekends enzo. En dat al jaren (zeker 10 jaar dat ik dat kan doen tussen eigen Belfius rekeningen).
Vandaag is het een bank holiday, mijn vrouw heeft net een betaling naar mij gedaan. Het staat 1 sec later op mijn rekening.

Bij Fortis ging dat niet, zelfs niet tijdens "openingsuren". Als mijn vrouw tussen haar eigen 2 rekeningen een overschrijving deed, kwam dat pas de dag nadien (of na het WE) aan. Geen idee hoe het daar nu aan toe gaat, zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken Belfius om "alle" transacties te doen.
Beobank voor de kredietkaart die geld opbrengt en Keytrade om repetitieve kleine transacties te maken (zoals Proton vroeger), om zo het overzicht bij Belfius te houden :).
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

De Belgische banken zijn gewoon traag om betalingen uit te voeren. Tussen rekeninghouders van dezelfde bank gaat het in seconden, maar naar een andere bank duurt het gewoon overdreven lang.
De afgelopen maanden meerdere betalingen ontvangen van Duitse en Nederlandse banken en het geld stond op dezelfde dag op mijn Belgische rekening. Hooguit een uur wachten, omgekeerd daarentegen...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

rolandvc schreef:KBC is voor mij prima in orde, loopt allemaal vlot.
Alleen vraag ik mij af waarom je om online te tekenen of om geld af te halen aan een automaat twee aparte apps nodig hebt.
Is het zo moeilijk om dat allemaal in één app te verwerken ?
Dat vraag ik me ook al een tijdje af, en ergens vermoed ik dat men dat omwv security redenen gescheiden wil houden.
Of men heeft in toekomst nog andere planning met de sign app (bv toegang tot andere platformen?), of men gaat het alsnog proberen te integreren, no idea...

Maar generally speaking, moet ik de eerste bank nog vinden die even vlot is, app en website wise, dan kbc, ondanks het feit dat je een extra app nodig hebt als je alsnog de website wil gebruiken ipv je gsm. ( en dan nog, app > cardreader.)

johann schreef: Maar je moet m.i. ook kijken naar het totaalplaatje, inclusief webbanking. Dan is het bij KBC Touch toch echt huilen met de pet op. Je kan met Touch zo goed als niets aanvangen. Voor het minste moet je een offline hulplijn inschakelen. Het oude systeem, KBC online, vond ik ondanks het verouderde karakter ervan, veel completer.
Uit curiositeit, wat gaat er dan nu nog mis bij touch? Toegegeven, de eerste weken na de overgang van online naar touch was het zoeken, omdat veel dingen verstopt zaten in 25 submenu's, maar intussen lijkt me dat fel verbeterd?

butskristof schreef: Enige minpuntje bij hen vind ik de export van data via KBC Touch. De PDF en CSV exports zijn praktisch nutteloos om in een ander boekhoud-/personal finance pakket te kunnen gebruiken.
Inderdaad. Op kantoor vertelde men mij wel dat er bij touch for business meer mogelijkheden zouden zijn, al kon men mij niet direct vertellen hoe/wat precies anders was...
Forza
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Belfius supertevreden over.

Zalig online platform en app.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Hoe gaat belfius om met weergeven van andere producten dan bankproducten in de app?
Bv verzekeringsproducten, leningen, huurwaarborgen enz?

Ben altijd curieus hoe dat in de praktijk bij andere banken geregeld is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

dragonflo schreef:De Belgische banken zijn gewoon traag om betalingen uit te voeren. Tussen rekeninghouders van dezelfde bank gaat het in seconden, maar naar een andere bank duurt het gewoon overdreven lang.
De afgelopen maanden meerdere betalingen ontvangen van Duitse en Nederlandse banken en het geld stond op dezelfde dag op mijn Belgische rekening. Hooguit een uur wachten, omgekeerd daarentegen...
Het is maar hoe je het bekijkt :).
Het SEPA schema laat het toe om 1 dag (aan debtor kant) float te nemen. De BE banken passen dat toe, de DE/NL bank waar jij geld van gekregen hebt, past dat blijkbaar niet toe (wat ook mag).
Weet dat er binnen Febelfin een piloot bezig is: instant payments. Nationaal en nadien Europees (EBA) betalingen E2E verwerken op 5 seconden.
Op deze moment zijn er al enkele landen die het nationaal gebruiken en internationaal 30 minuten hanteren. Ik weet niet welke landen dat zijn.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik ben een beetje aan het testen met http://www.bunq.com op zich werkt dat aardig wel voorlopig enkel NL rekeningnummers, maar het concept om gewoon 10 rekeningen kunnen aan te maken om dingen te splitten, samen rekeningen te beheren, etc is wel leuk. Ze zijn vrij reactief op social media / support etc, BE rekeningnummers zouden er ooit kunnen komen. Ik heb het vooral gedaan om ook ideal te kunnen gebruiken op sommige websites.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

FlashBlue schreef: Uit curiositeit, wat gaat er dan nu nog mis bij touch? Toegegeven, de eerste weken na de overgang van online naar touch was het zoeken, omdat veel dingen verstopt zaten in 25 submenu's, maar intussen lijkt me dat fel verbeterd?
Er is geen enkele transactie meer mogelijk op een effectenrekening. Geen énkele. Daar gaat niets fout, de functionaliteit is er gewoon nooit ingezet. Alles moet nu via het kantoor verlopen. Met Touch keert KBC dus 15 jaar terug in de tijd.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Als je geen verplichtingen hebt bij één of andere bank of bankier (lening....) dan is er in feite geen keuze:

KEYTRADE bank steekt er met kop en schouders bovenuit. Al jaren krijg je 5 cent per verrichting die je doet, rekening brengt dus op ipv enkele tientallen euro's per jaar te kosten. Rekening zelf is kompleet gratis.

Een alternatief als je Mobile Vikings klant bent: Hello Bank, je kan tot 5 euro per maand recupereren van je MV abonnement door gewoon 10 betalingen te doen met de Hello bank rekening. Hello Bank rekening is kompleet gratis.

Voor Kredietkaarten: Beobank World Mastercard: 1% cashback op je uitgaven en Beobank VISA: 1% cashback op online betalingen. Beide kaarten kosten jaarlijks amper 5 euro per kaart.

Wie natuurlijk de winst (of de bonus van de CEO) van de grootbank van zijn keuze nog wat wil zien groeien heeft keuze zat in alle prijsklassen....

Mijn betaalverkeer brengt me elk jaar opnieuw rond de 250 euro op (da's na 10 jaar toch al 2500 euro)....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eén slechte ervaring met de Argenta App:
Na een update van de App moest ik die opnieuw instellen, en had daarvoor (zoals bij de eerste initiatie) mijn kaartlezer nodig.

Hier stond ik dan, op vakantie, zonder kaartlezer en en met een niet-werkende App :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Eén slechte ervaring met de Argenta App:
Na een update van de App moest ik die opnieuw instellen, en had daarvoor (zoals bij de eerste initiatie) mijn kaartlezer nodig.
Idem...
Nu ben ik geleerd. Op vakantie gaan de automatische updates uit (anders vliegt de data van mijn mifi er door) en let ik op dat de bank app niet update.
Verder werkt die app wel zoals het hoort.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

nete schreef: KEYTRADE bank steekt er met kop en schouders bovenuit. Al jaren krijg je 5 cent per verrichting die je doet, rekening brengt dus op ipv enkele tientallen euro's per jaar te kosten. Rekening zelf is kompleet gratis.
Totdat je eens telefonisch contact nodig hebt omdat je een probleem hebt en 3 kwartier aan de telefoon hangt te luisteren naar wachtmuziek :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”