Als u door dit nummer wordt opgebeld, haak dan onmiddellijk in

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft vanmiddag een dringende oproep gelanceerd om uw telefoon niet op te nemen als u een oproep krijgt van dit nummer: 02 319 46 34. ‘Het gaat om valse ‘ambtenaren van de belastingen’ die op slinkse wijze uw rekeningen kunnen plunderen’, luidt het.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170327_02802544
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Euh, maar hoe dan? Ze vragen "om uw bankgegevens te delen"? Wat is iemand nu met mijn rekeningnummer?
bolo28
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 maa 2017, 11:00
Bedankt: 1 keer

Het moet toch stillaan voor iedereen duidelijk zijn
Geeft nooit je bankgegevens via telefoon nog via mail door.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft vanmiddag een dringende oproep gelanceerd om uw telefoon niet op te nemen als u een oproep krijgt van dit nummer: 02 319 46 34. ‘Het gaat om valse ‘ambtenaren van de belastingen’ die op slinkse wijze uw rekeningen kunnen plunderen’, luidt het.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170327_02802544
mmh, ambtenaren van de belastingen die mijn rekening plunderen ? ... klinkt redelijk normaal, toch ? :beerchug:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wimpie3 schreef:Euh, maar hoe dan? Ze vragen "om uw bankgegevens te delen"? Wat is iemand nu met mijn rekeningnummer?
Ik vraag me dat ook steeds af ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, aangezien iedereen een domiciliering kan starten zonder de toestemming van de rekeninghouder tegenwoordig...
Hoewel misbruik hopelijk wel gedekt is door de bank.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Tja, aangezien iedereen een domiciliering kan starten zonder de toestemming van de rekeninghouder tegenwoordig...
Is het dan niet eenvoudiger gewoon een rekeningnummer te gokken... of bij de post facturen te onderscheppen ?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

ITnetadmin schreef:Tja, aangezien iedereen een domiciliering kan starten zonder de toestemming van de rekeninghouder tegenwoordig...
Hoewel misbruik hopelijk wel gedekt is door de bank.
Een domiciliëring wordt in de PC banking een aantal dagen op voorhand aangekondigd en indien het een domiciliëring betreft die ik niet ken dan kan ik die in een paar muisklikken blokkeren zodat die betaling niet doorgaat.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niet iedereen kijkt 'om de paar dagen' naar z'n rekening.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

wimpie3 schreef:Euh, maar hoe dan? Ze vragen "om uw bankgegevens te delen"? Wat is iemand nu met mijn rekeningnummer?
https://www.theguardian.com/money/2008/ ... msandfraud
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Laten wij ons als informatici zomaar met een slap verhaal sussen? Hoe kan je nu via de telefoon en een rekeningnummer geld van iemands rekening halen? En als dat zou kunnen, dan is het toch veel eenvoudiger om random een nummer te genereren of om er eentje op te zoeken op internet?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, normaal schud ik ook altijd wel mijn hoofd als er weer zo'n verhaaltje passeert.
Laat het nu net de politie zijn die dit gisteren of vandaag nog op fb deelde, en die zijn normaal niet zo snel om de eerste de beste onzin te delen.

Laat mij daarmee de "I told you so" neertikken waar ik voor waarschuwde jaren geleden in dit forum, toen ik voor de eerste keer te horen kreeg dat de nieuwe Europese domiciliering niet meer tussen de banken onderling, maar tussen individuele personen opgezet wordt, en er geen toestemmingspapiertje meer moet overhandigd worden aan de bank.
Toen waren er mensen die zeiden dat "dit allemaal goed genoeg beveiligd was" en dat er "geen misbruik" zou plaatsvinden.
Wel... I told you so.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Joe de Mannen schreef:Niet iedereen kijkt 'om de paar dagen' naar z'n rekening.

J.
een RFUT heeft een termijn van 13 maanden
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
wimpie3 schreef:Euh, maar hoe dan? Ze vragen "om uw bankgegevens te delen"? Wat is iemand nu met mijn rekeningnummer?
Ik vraag me dat ook steeds af ?
Zoals reeds vermeld zou een "schuldeiser" geld kunnen afhalen (eenmalig of terugkerend) van de rekening van de "schuldenaar" via het "SEPA Direct Debit" systeem.
De "schuldeiser" moet hiervoor echter een mandaat hebben van de "schuldenaar".
ITnetadmin schreef:Laat mij daarmee de "I told you so" neertikken waar ik voor waarschuwde jaren geleden in dit forum, toen ik voor de eerste keer te horen kreeg dat de nieuwe Europese domiciliering niet meer tussen de banken onderling, maar tussen individuele personen opgezet wordt, en er geen toestemmingspapiertje meer moet overhandigd worden aan de bank.
Het is niet zo dat het systeem toelaat aan "individuele personen" om geld van elkaars rekening te halen. Dit is B2C of B2B
Met andere woorden: de "schuldeiser" is een bedrijf, dat gekend is door zijn bank, en na ondertekening van een overeenkomst met zijn bank met betrekking tot de regels en voorwaarden voor de Europese domiciliëring, en hiervoor een SEPA "schuldeiseridentificatienummer" krijgt.

Een malafide bedrijf zou hiervan misbruik kunnen maken (voorbeeld: geld afnemen zonder mandaat), maar dat zal niet lang duren voor hij zijn "schuldeiseridentificatienummer" kwijt speelt.

De klant heeft 8 weken tijd om de transactie te annuleren (zonder enige opgave van reden), en zelfs 13 maand bij een niet bestaand mandaat.

Klanten hebben nog bijkomende bescherming:
  • - je kan het maximaal bedrag per invordering beperken
    - je kan de frequentie beperken
    - je kan buitenlandse transcaties weigeren
    - je kan bepaalde schuldeisers weigeren (voorbeeld: een ISP na overstap naar een andere provider)
    - je kan ook aangeven dat je alle domiciliëring weigert.
ITnetadmin schreef:Wel... I told you so.
Wie beweert dat deze fraude via het SEPA domicilëring systeem gebeurt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef: De "schuldeiser" moet hiervoor echter een mandaat hebben van de "schuldenaar".


Met andere woorden: de "schuldeiser" is een bedrijf, dat gekend is door zijn bank, en na ondertekening van een overeenkomst met zijn bank met betrekking tot de regels en voorwaarden voor de Europese domiciliëring, en hiervoor een SEPA "schuldeiseridentificatienummer" krijgt.

Een malafide bedrijf zou hiervan misbruik kunnen maken (voorbeeld: geld afnemen zonder mandaat), maar dat zal niet lang duren voor hij zijn "schuldeiseridentificatienummer" kwijt speelt.
Dat is de theorie. Twee grote spelers (een kabel-TV bedrijf en een ELECTRiciteitsbedrijf die ik die ik niet bij naam zal noemen) hebben beiden een SEPA geactiveerd op onze rekening... gelukkig had ik het vlug gezien en zijn beiden snel geannuleerd. Het kabelTV bedrijf stuurde daarna een overschrijving omdat "om een onbekende reden" de domiciliëring mislukt was :bang:

Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort zaken niet veel voor komen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Start een stom brievenbus bedrijf in voormalig Oostblok.
Het plunderen kan beginnen.
Tegen dat de banken het door hebben , zit je geld al lang veilig offshore.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

fvhbrugge schreef:Start een stom brievenbus bedrijf in voormalig Oostblok.
Het plunderen kan beginnen.
Tegen dat de banken het door hebben , zit je geld al lang veilig offshore.
Dat is niet zo'n probleem :).
Voor een RFUT blijft de bank verantwoordelijk en geloof me: dat maakt dat elke bank een strenge acceptance policy voor SEPA DD heeft.
Als het "brievenbus bedrijf in Oostblok" dus plots verdwenen is, dan is het de bank van dat bedrijfje dat de RFUT zal terugbetalen.
In de sectie "Geld" zal je topics over SEPA vinden van lang geleden en ub'ers zonder enige kennis ter zake waren toen aan het orakelen dat er massale fraude ging gebeuren. SEPA is (veel te) ingewikkeld (ook voor creditors), dus dat er fouten gebeuren is normaal, maar ik heb de eerste grootschalige fraude met SEPA nog niet zien gebeuren :)

Geen idee dus hoe je fraude kan plegen met een rekeningnummer, met SEPA en RFUT zal het alvast niet lukken :)
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Dus het mysterie is nog niet opgelost. Misschien vragen ze om een storting te doen, eventueel live met het bakje van de bank bij de hand. Dat zou kunnen.
bolo28
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 maa 2017, 11:00
Bedankt: 1 keer

on4bam schreef:
philippe_d schreef:
Dat is de theorie. Twee grote spelers (een kabel-TV bedrijf en een ELECTRiciteitsbedrijf die ik die ik niet bij naam zal noemen) hebben beiden een SEPA geactiveerd op onze rekening... gelukkig had ik het vlug gezien en zijn beiden snel geannuleerd. Het kabelTV bedrijf stuurde daarna een overschrijving omdat "om een onbekende reden" de domiciliëring mislukt was :bang:

Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort zaken niet veel voor komen.
Waarom bescherm je dat kabel bedrijf die je zo bedriegd.
Zeg gerust hun naam,ook het electricitet bedrijf,zo help je anderen. :roll:
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Zoveel kabelbedrijven zijn er niet in Vlaanderen...

En van elektriciteit heeft on4bam het volgende gepost:
Ik heb bij nazicht van de domicilieringen gezien dat een lopende domi van Electrabel was geannuleerd en dat er een nieuwe (SEPA) was aangemaakt. Dit alles zonder enig bericht van Electrabel, noch van de bank. Dat is onaanvaardbaar.
bolo28
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 maa 2017, 11:00
Bedankt: 1 keer

Ik betaal niet met domiciliëring
Dan zal het Telenet wel niet zijn,want dit staat er onder 'Mijn Telenet'

Telenet-tip
Kies voor een domiciliëring. Makkelijk, veilig en altijd op tijd betaald!
Vraag je domiciliëring nu aan

Of bedoel je mischien Orange die ook op de kabel zitten?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het niet om een domiciliering gaat, zie ik niet goed in wat ze kunnen doen met mijn rekeningnummer?
Vroeger was dit alleszins nooit een probleem; dus het moet iets zijn dat recent ingevoerd is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Leer nu toch eens dat wat er in de krant staat maar de helft, of beter, max 25% van het verhaal is. En meestal dan nog gans verdraaid met een paar paragrafen erbij die volledig verzonnen zijn. Geen idee waarom jullie daar nog voor betalen, betalen om bedrogen te worden?

Soit, ze zullen inderdaad wel andere gegevens vragen dan enkel een rekeningnummer, want daarmee zijn ze niets. Waarschijnlijk gewoon weer de gekende phishing-attack met de 2FA-bakjes van onze banken? Wat zou het anders zijn?

Phishing met de 2FA-bakjes is veel makkelijker om mee weg te raken dan met SEPA-fraude. In het eerste geval krijg je met een weerloze/machteloze consument te doen die alleen staat (geen hulp van de bank) en een PV laat opstellen waar geen haan nog naar zal kraaien, in het tweede geval zal de bank moeten opdraaien en oho die zullen wel meteen prioriteit krijgen bij de Europese klassenjustitie, dus het risico is veel groter.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

bolo28 schreef:Waarom bescherm je dat kabel bedrijf die je zo bedriegd.
Zeg gerust hun naam,ook het electricitet bedrijf,zo help je anderen. :roll:
Ik dacht dat de namen wel duidelijk waren :roll: Tot voor kort was er maar 1 kabelboer in Vlaanderen, die dus. Als ik ELECTRictiteit schrijf is dat ook duidelijk zeker?

De tweede ligt al lang buiten, de eerste bij gebrek aan alternatief (nog) niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”