Iedereen gelijk voor de wet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik dacht dat de Belgische wetgeving voor iedereen van toepassing is.
Dat blijkt toch niet het geval te zijn? Of hoe moet ik onderstaande interpreteren?

DeStandaard 18/02/2017 - Rechter geeft Uber vrij spel in Vlaanderen
Een Brusselse rechter oordeelt dat Uber vrij actief mag zijn in Vlaanderen. Uber is opgetogen met het vonnis.
Mag Uber in Vlaanderen de concurrentie aangaan met taxibedrijven? Volgens de Brusselse rechtbank van koophandel wel. Ze verwerpt een vordering van het Brusselse taxibedrijf Autolux. Dat had een verbod gevraagd omdat Uber-chauffeurs actief waren op de luchthaven van Zaventem. Dat zou in strijd zijn met het Vlaamse taxidecreet, het Vlaamse taxibesluit en de taxireglementering van de gemeente Zaventem. In september 2015 kreeg Autolux nog gelijk en moest Uber zijn dienst UberPop, waarbij particulieren ritten aanbieden, in Vlaanderen stopzetten.
De rechtbank van koophandel oordeelt nu dat het verbod in strijd is met het Europees recht, specifiek met de vrijheid van vestiging en dienstverlening. Autolux heeft volgens de rechter niet kunnen aantonen dat de inperking van die rechten gerechtvaardigd is. En daarmee geeft de rechter Uber de facto een vrijgeleide om UberPop in heel Vlaanderen uit te rollen.
Dus als je een taxidienst wil uitbaten, moet je licenties betalen voor de vergunning, moet uw auto voldoen aan allerlei bijkomende normen én moet je zelf een extra rijvaardigheidsattest bewijzen.
Tenzij je uzelf niet "taxi" noemt, maar uber?

Ik heb helemaal niets met taxi's, versta me niet verkeerd. Geen grote wegpiraten dan taxi's.
Een tijd geleden betoogden ze nog tegen de invoering van een teller die zwartwerk onmogelijk maakte, om maar te zeggen hoe'n foefelaars het zijn.
Het gaat eigenlijk niet over taxi's, maar wel over het feit dat de ene groep wél gereguleerd wordt (en boetes krijgt als ze er niet aan voldoen), maar als het via uber gaat, dan mag alles.

Let ook op: dit is een rechterlijke uitspraak (nog niet uitputtend, beroep is mogelijk), dus niet van één of andere zatte politieker (Quickie bv) die zomaar wat loopt te toeteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Let ook op: dit is een rechterlijke uitspraak (nog niet uitputtend, beroep is mogelijk), dus niet van één of andere zatte politieker (Quickie bv) die zomaar wat loopt te toeteren.
Nochtans zijn onze rechters vaak even wereldvreemd als onze politiekers.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

we weten toch allemaal dat nelie kroes een mandaatje heeft bij uber... dus mits politieke steun, lukt alles...

http://www.nu.nl/tech/4257110/neelie-kr ... -uber.html
de koe zegt boe
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Tgoh.. uiteindelijk kan ik dit alleen maar toejuichen, een beetje concurrentie mag wel en zeker van een dienst zoals Uber die enorm praktisch is, maar hier totaal niet van de grond komt omdat taxi's in dit land marginaal duur zijn. In vele andere landen is het de normaalste zaak van de wereld om op straat in een taxi te stappen of een Uber te bestellen en dan ben je een paar euro/dollar kwijt. Hier in Belgie denkt geen haar op mijn hoofd er aan om een taxi te nemen want zelfs voor korte ritten is het belachelijk duur.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

gm123 schreef:Tgoh.. uiteindelijk kan ik dit alleen maar toejuichen, een beetje concurrentie mag wel en zeker van een dienst zoals Uber die enorm praktisch is, maar hier totaal niet van de grond komt omdat taxi's in dit land marginaal duur zijn. In vele andere landen is het de normaalste zaak van de wereld om op straat in een taxi te stappen of een Uber te bestellen en dan ben je een paar euro/dollar kwijt. Hier in Belgie denkt geen haar op mijn hoofd er aan om een taxi te nemen want zelfs voor korte ritten is het belachelijk duur.
Concurrentie mag altijd, maar waarom moet de ene zich aan 1.001 regeltjes houden, terwijl de andere overal zijn voeten mag aan vegen, omdat het "modern is".
De taxichauffeurs moeten ook een licentie betalen, enz.
Daar is niets logisch meer aan.
Stel je voor : als je een frietkot uitbaat heb je 1.001 regels : voedselveiligheid, noem maar op.
Stel dan dat als je er een aardappeltent van maakt die via internet te bereiken is, je ineens dat allemaal niet meer hoeft.
Tja, dan zijn er maar 2 mogelijkheden.
Ofwel zal iedereen er een aardappeltent van maken, ofwel gaan de frietkoten failliet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Laat amateurs het werk van professionelen doen aan 2/3de van de prijs (30% commissie gaat naar uber in Californië) en zonder sociale bescherming of opleiding. Parasitaire systemen zoals uber passen misschien in de Amerikaanse dog-eat-dog cultuur maar zijn totaal anti-sociaal in Europa.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Uiteraard is het niet logisch, maar we lopen hier zo enorm hard achter op vlak van vervoer dat ik dit geen slechte zaak vind, zo komt er misschien eindelijk eens wat schot in de zaak.

Ik ben zeker geen expert op dat vlak, maar voor zover ik het begrijp komt Uber hier niet van de grond net omdat traditionele taxi's zich aan teveel regels moeten houden en teveel licenties en dergelijke moeten betalen. Wel.. de enige correcte stap voorwaarts is heel het systeem op de schop nemen en het mogelijk maken voor beiden om naast elkaar te bestaan. Bittere pil voor de 'gewone' taxi's natuurlijk, maar het is meegaan of verzuipen. Er is een reden waarom Uber e.d. zo succesvol zijn ten nadele van de gewone taxi's.

Voorbeelden uit het buitenland genoeg. Neem bv. China, hier totaal onbekend, maar zelfs de traditionele taxibedrijven hebben daar al lang de overstap gemaakt naar apps en dat is daar enkel maar een succes. Er is iets serieus mis als ik als Belg in f*kking China met beperkte kennis van de taal makkelijker een taxi kan nemen met behulp van mijn smartphone dan in mijn eigen land.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat is in deze bananenrepubliek wel nog logisch? Even een compleet idioot voorbeeld: een busrit tussen station Wetteren en station Dendermonde, daar zit 1 euro verschil op de prijs van de rit, afhankelijk in welke richting je rijdt. Welke idioot met deze prijsstelling op de proppen is gekomen, Joost mag het weten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gm123 schreef:Bittere pil voor de 'gewone' taxi's natuurlijk, maar het is meegaan of verzuipen. Er is een reden waarom Uber e.d. zo succesvol zijn ten nadele van de gewone taxi's.
Dus als er morgen een bedrijfje komt dat geen sociale lasten moet betalen of nergens aan afdragen, gebruik maakt van mensen die het amper moet betalen en dat pikt jou job in ... dan zeg jij ook bittere pil, het is meegaan of verzuipen ?

Als je graag terug gaat naar de tijd van slavenarbeid moet je zo verder denken zou ik zeggen :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De reden dat Uber zo populair is geworden in andere landen is:
- handigere betaalmethoden (niet enkel cash maw - cash -> zwart werk)
- handige app om vrije plaatsen te vinden
- rating geven (en zien) van chauffeurs
- te weinig aanbod van gewone taxi's (in BE niet echt van toepassing)

Van mij mogen alle regels van taxi's op de schop, ik heb helemaal niets met taxi's of taxichauffeurs. Maar laten we iedereen wel aan dezelfde regels onderwerpen, anders zitten we terug in de Middeleeuwen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is voor mij 2 ledig die ruil of deeleconomie en zeker als ze die nog eens belasten met 10%.
Enerzijds zou ik denken, wie heb ik al van familie, vrienden en kennissen niet eens een 'lift' gegeven en gaven ze mij een zakgeld. Of nam ik een taxistopper mee tegen een fooi op een lange rit die ik toch diende te maken.
Wie een vakantieappartement heeft en dit wil verhuren om uit de kosten te komen...
Waarom zou dat dan nu plots alweer 10% belast moeten worden, op alles werd BTW gerekend, niets wetd in onkosten gestoken en het geld waarmee het betaald wordt wer reeds voor méér dan 50% belast.

Anderzijds kan ik erin komen dat wie er een professioneel georganiseerd 'bedrijfje' wil van maken dient wel de spelregels te volgen en mee te betalen aan die 50% pot.



Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

r2504 schreef:Dus als er morgen een bedrijfje komt dat geen sociale lasten moet betalen of nergens aan afdragen, gebruik maakt van mensen die het amper moet betalen en dat pikt jou job in ... dan zeg jij ook bittere pil, het is meegaan of verzuipen ?
Als ik in een sector werk die koppig volhoudt om mee te gaan met de tijd en niet meegaat met de rest van de markt? Zeker en vast. Er is voor zover ik weet geen enkele app waarmee je in België makkelijk en betaalbaar een taxi kan oproepen, terwijl de rest van de wereld dat concept al jaren omarmd heeft. In plaats van te lobbyen om Uber te verbieden, zouden ze beter hun tijd steken in het ontwikkelen van soortgelijke apps. Als heel de taxi sector zich er achter zou scharen ben ik er zeker van dat ze de boel kunnen hervormen zodat zowel gewone taxi's als Uber-achtige diensten dezelfde lasten hoeven te betalen, maar dat willen ze natuurlijk niet want ze weten zelf goed genoeg dat ze nu veel te duur zijn.

Ik zeg nergens dat het OK is dat taxi's bepaalde lasten moeten betalen en Uber niet, ik zeg dat heel het systeem op de schop moet want traditionele taxi's zijn al jaren niet meer van deze tijd en we lopen als land hopeloos achter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gm123 schreef:Ik zeg nergens dat het OK is dat taxi's bepaalde lasten moeten betalen en Uber niet, ik zeg dat heel het systeem op de schop moet want traditionele taxi's zijn al jaren niet meer van deze tijd en we lopen als land hopeloos achter.
Dus we belasten Uber evenzeer, leggen ze dezelfde verplichtingen op... en de zaak is opgelost (want ze hebben toch een app) :bang:

Beetje simplistische visie vrees ik... ik zie trouwens totaal geen verband tussen beide.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoewel bedrijfjes als uber de nodige innovatie brengen in vastgeroeste sectoren als het taxiwezen, mogen ze ook niet zomaar opereren zonder aan de normen te voldoen.

Parasitaire bedrijfjes, die niet met werknemers werken maar met "zelfstandigen" of "vrijwilligers", enkel "chauffeurs en mensen bij mekaar brengen", 30% commissie nemen, als het eenmaal op wetgeving aankomt beweren "geen echt taxibedrijf te zijn", en als er met een chauffeur een accident gebeurt weigeren tussen te komen met hun verzekering, dat soort bedrijfjes hebben geen bestaansrecht.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”