Credit card code veranderen

Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vandaag een nieuwe code willen gaan zetten op mijn credit card.
Blijkt dat de fortis automaten dat niet toelaten?
Als ik mijn kaart insteek in een automaat waar ik geld mag afhalen, geeft hij me enkel de vraag "hoeveel"; klik je dan op annuleer, dan geeft hij de kaart terug.
Automaten waar je geen geld kan afhalen geven gewoon direct de kaart terug.
Sinds wanneer kan je geen code meer veranderen aan een automaat van je eigen bank?
Dat is verdomme vervelend; weet er iemand of er automaten zijn die dat wel kunnen?
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

bankautomaat aan de buitenkant van een bank , die kunnen da.

b.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Niet allemaal. Ik heb een paar jaar geleden lang moeten zoeken toen ik de PIN code van mijn visakaart (van Keytrade, dus geen eigen automaten) wou wijzigen... Ik ben helaas vergeten bij welke bank het uiteindelijk lukte, maar heb zeker ook automaten aan de straatkant geprobeerd die het niet wouden doen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Djeezes, wa voor bucht is me da?
Ge kunt toch op zn minst verwachten dat de automaten van uw eigen bank ook uw credit cards ondersteunen?

Dringend nog ns tijd voor wat wetgeving dus, zoals indertijd ook gebeurd is om banken te dwingen hun binnenautomaten ook open te stellen voor externe kaarten.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Gewoon bij KBC gedaan denk ik. Kaart wel uitgegeven door KBC ook.

Wetten invoeren voor zo'n dingen? Gaat toch wat ver imho.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan gelukkig wel op voorhand uitzoeken waar je je PIN kan wijzigen: http://www.visa.com/atmlocator (PIN Change checkbox aanzetten)
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb het ooit eens veranderd aan een Bancontact van de Post, toen ging het ook niet bij KBC zelf (nochtans een Visa door KBC uitgegeven).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, het moet een echte Bancontact zijn. Geen toestel van een bank.
Ze staan inderdaad buiten.
Bij Argenta heb je meestal geluk. Wij gaan altijd daar. Bij alle Argenta's uit de buurt gaat het.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

raf1 schreef:Je kan gelukkig wel op voorhand uitzoeken waar je je PIN kan wijzigen: http://www.visa.com/atmlocator (PIN Change checkbox aanzetten)
WTF, net even op Hasselt gezocht. Enkel bij Crelan mogelijk...
Gelukkig ken ik mijn code tegenwoordig vanbuiten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

De kredietkaarten van de grote banken worden uitgegeven en beheerd door Worldline ipv door de banken zelf. Die laatste voeren enkel de promotie en krijgen een commissie.

Een van de gevolgen is dan ook dat hun eigen ATM's functies als codes veranderen niet ondersteunen via hun eigen automatennetwerk, opnieuw omdat ze dat dus allemaal niet zelf beheren.

De enige terminals die de gateway naar de CC pincodes bij Worldline hebben zijn idd de generieke non-branded modellen van Worldline zelf.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoals ik dus zei, tijd om wetgeving in te voeren om dat verplicht te maken, zoals destijds gebeurd is zodat we nu met onze kaart in elke bank terecht kunnen om geld af te halen.

raf1 schreef:Je kan gelukkig wel op voorhand uitzoeken waar je je PIN kan wijzigen: http://www.visa.com/atmlocator (PIN Change checkbox aanzetten)
Bedankt voor de link naar die kaart, maar ik ben naar de dichtstbijzijnde bank geweest die aangeduid was, en twas njet om de code te wijzigen. Dus up to date is het zeker niet vrees ik.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik bezit zowel een Belfius Mastercard Red als een Belfius Mastercard Red Prepaid en ik heb voor beide kaarten mijn PIN codes moeten wijzigen aan een Belfius automaat want aan een niet-Belfius automaat ging dat niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Zoals ik dus zei, tijd om wetgeving in te voeren om dat verplicht te maken.
Wat kunnen wij toch zagen en klagen.
En moet er nu werkelijk voor ieder "probleem" een wetgeving ingevoerd worden? Zijn er hier nog niet genoeg wetten en regels?

Wees blij dat je een Belgische VISA hebt, waarvan je de PIN kan wijzigen (met een beetje effort om de juiste ATM te vinden).
In vele landen is de PIN van de credit card, of zelfs de Bankkaart niet te wijzigen (Frankrijk? Duitsland?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:En moet er nu werkelijk voor ieder "probleem" een wetgeving ingevoerd worden? Zijn er hier nog niet genoeg wetten en regels?
Nee, je hebt gelijk, dat *moet* niet. Ze kunnen dat ook zelf invoeren.
Maar ze doen het duidelijk niet. En dan moet het maar met de harde hand.
Zo is het ook gegaan met de verplichting om hun automaten open te stellen voor iedereen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef: In vele landen is de PIN van de credit card, of zelfs de Bankkaart niet te wijzigen (Frankrijk? Duitsland?).
Tegelijk zijn er dan weer landen waar dat helemaal geen probleem is (USA). Terloops kan je daar ook overschrijven naar anderen en die zien het geld meteen op hun rekening ipv D+1 zoals hier in het beste geval. Zelfs als het naar een andere bank gaat.

Ik weet dat het bon ton is om de Belgische inertie te vergoeilijken ahv een vergelijking met landen waar het nog slechter is (en die zijn er zeker) maar laat ons niet vergeten dat er landen zijn waar het beter is en dat er anno 2017 geen enkele beperking is die het veranderen van die PINs tegen gaat, behalve dan de bureaucratie van een monopolist.

Ik ga wel akkoord met jou dat je de oplossing niet in nieuwe wetgeving moet zoeken, over het algemeen verliest de consument daar meer bij dan als de banken het zelf mogen uitzoeken. Bovendien zijn PINcodes zwak en voorbijgestreefd als beveiligingsmethode.

Hopelijk verliest Wordline snel haar monopolie want elke dag lopen we hier meer achter op de wereld. Ooit hoorde onze Bancontact nog bij het neusje van de zalm, tegenwoordig krijgen we hier al niet eens meer mobiel betalen deftig op de rails.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer

CCatalyst schreef:
Tegelijk zijn er dan weer landen waar dat helemaal geen probleem is (USA). Terloops kan je daar ook overschrijven naar anderen en die zien het geld meteen op hun rekening ipv D+1 zoals hier in het beste geval. Zelfs als het naar een andere bank gaat.
Lol, een land waar ze papieren cheques maar niet uiteroeid kregen. Waar nationale overschrijvingen geld kosten. En pincodes (nog) geen probleem zijn omdat men jarenlang onveilige magneetstroken en handtekenibgen gebruikt heeft.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb 2 credit cards waarbij ik de PIN gewoon in een app op de smartphone kan wijzigen, gemakkelijk kan dus ook...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

PINcodes zijn anders vrij sterk/afdoende qua beveiliging hoor, zolang de idiot user geen voorspelbare code gebruikt.
Vergeet niet dat je maar 3 kansen hebt, dat de pincode onderdeel vormt van een 2FA, en dat de pincode geen alleenstaande beveiliging is, maar de passphrase vormt van een private key op de kaart.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:zolang de idiot user geen voorspelbare code gebruikt
En wat is dan een "voorspelbare" code ? Doe eens 3 gokken en ik zal je vertellen of je mijn code hebt...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

2504, <je geboortejaar>, <je geboortedag+maand>

1234 heb ik expres niet gezet, omdat ik betwijfel dat de automaten die code zouden toelaten.

Maar als je ergens online artikels gelezen hebt dat de pincode niet meer afdoende zou zijn qua beveiliging, wil ik mijn standpunt gerust bijstellen; volgens mij is het niet de beste beveiliging, maar is ze wel afdoende, gecombineerd met de private key en het feit dat het een 2FA authentication betreft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1111, 2222, 3333, 4444, 5555, 6666, 7777, 8888, 9999, 1234, 2345, 3456, ... 9876, 8765, ... of hoeveel "voorspelbare" codes wil je nog ?

Bij een PIN code zoals hier is het niet de combinatie op zich die het sterk maakt... wel het feit dat je slechts 3x kan proberen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard, ga ik akkoord mee; dat had ik hierboven ook al geschreven trouwens.

Maar als je iemands geboortejaar kent, dan blijft dat toch 1 van de te proberen codes.
Trouwens, zoals ik al zei, ik denk niet dat de automaten nog codes als 1111 of 1234 uberhaupt aanvaarden als je ze zou proberen in te stellen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bij de prepaid mastercard van bpost, BPAID dus , kan je de code ook NIET veranderen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

laroyj schreef:bij de prepaid mastercard van bpost, BPAID dus , kan je de code ook NIET veranderen...
Kredietkaarten van Cofidis ook niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het *kan* wel, maar ze willen dat gewoon niet aanbieden. Zeker op die prepaids waar de winst toch al niet groot is.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Tip in geval van diefstal: papiertje met valse pincode in portefeuille bijhouden en cijfers zo schrijven dat bv een 6 een 9 of een 1 een 7 lijkt.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:PINcodes zijn anders vrij sterk/afdoende qua beveiliging hoor
Nope.

https://krebsonsecurity.com/2017/01/atm ... sed-cards/

^ toestelletjes zijn in ons land ook al ontdekt maar de pers heeft het vooralsnog niet opgepikt.
Stroper schreef: Lol, een land waar ze papieren cheques maar niet uiteroeid kregen. Waar nationale overschrijvingen geld kosten. En pincodes (nog) geen probleem zijn omdat men jarenlang onveilige magneetstroken en handtekenibgen gebruikt heeft.
Ok, de feiten: papieren cheques willen ze niet uitroeien. Overschrijvingen (via bepaalde mechanismen toch) zijn wel gratis. En pincodes zijn ook niet veilig.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:PINcodes zijn anders vrij sterk/afdoende qua beveiliging hoor
Nope.

https://krebsonsecurity.com/2017/01/atm ... sed-cards/

^ toestelletjes zijn in ons land ook al ontdekt maar de pers heeft het vooralsnog niet opgepikt.
Ze kopieren blijkbaar de chip maar kunnen hem niet namaken. De tekst verder verklaart overigens dat ze nog altijd je pincode nodig hebben. De pincode zelf lijkt me dus nog altijd secure.
CCatalyst schreef:
Stroper schreef: Lol, een land waar ze papieren cheques maar niet uiteroeid kregen. Waar nationale overschrijvingen geld kosten. En pincodes (nog) geen probleem zijn omdat men jarenlang onveilige magneetstroken en handtekenibgen gebruikt heeft.
Ok, de feiten: papieren cheques willen ze niet uitroeien. Overschrijvingen (via bepaalde mechanismen toch) zijn wel gratis. En pincodes zijn ook niet veilig.
Link 1 zit achter een paywall; link 2 toont enkel aan dat er mogelijk manieren zijn om goedkoop of gratis overschrijvingen te doen.
Maar ik heb een paar jaar geleden nog van iemand gehoord die moest betalen, bijna 9 dollar, om een overschrijving te *ontvangen*.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:PINcodes zijn anders vrij sterk/afdoende qua beveiliging hoor
Nope.

https://krebsonsecurity.com/2017/01/atm ... sed-cards/

^ toestelletjes zijn in ons land ook al ontdekt maar de pers heeft het vooralsnog niet opgepikt.
Kopieert enkel de data op de magneetstrip; also, ze hebben dus *nog altijd* je pincode nodig. De pincode is dus nog secure.
Da's het werk van het cameraatje he.

[youtube]JbDdsUh_sTg[/youtube]

^ Zoals je kan zien, als je niet op de "juiste" manier je hand boven de keypad houdt, kan de skimmer nog steeds je code zien.

Is trouwens een kwestie van tijd voor het algoritme gekraakt is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat wil dus duidelijk *niet* zeggen dat de pincode zelf unsecure is, als ze ze nog altijd moeten stelen.
Het mechanisme is dus nog niet gekraakt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het kraken van het algoritme is een kwestie van tijd en rekenkracht.

Het "schema" daarentegen is wel onveilig door de trustfactors die door de technologie van vandaag (miniatuurcamera's bv) zwak geworden zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Okee, heb eindelijk de code kunnen veranderen; volgens de bank kan het enkel aan het loket, vanwege "veiligheidsmaatregelen". Zo kan een dief je code niet veranderen.

Ik kon het dan niet laten toch effe "een minuutje logisch nadenken" toe te passen en een analyse uit te voeren en uit te leggen.

Een creditcard met code is een two factor authentication, je hebt dus twee dingen die je kan verliezen.
Er zijn dus 4 scenarios die zich kunnen voordoen: ik kan niks kwijt zijn, ik kan 1 ding kwijt zijn (kaart of code, dit telt dus voor 2 aparte scenarios), of ik kan ze allebei kwijt zijn.

- Als ik niks kwijt ben, maakt het uiteraard niks uit qua beveiliging.
- Als ik mijn kaart kwijt ben, maar mijn code niet, dan maakt het ook niks uit qua beveiliging. De dief kan toch mijn code niet wijzigen zonder mijn huidige, mijn rekening niet plunderen zonder code, maar hij kan wel fraude plegen door dingen aan te kopen op buitenlandse sites.
- Als ik beide kwijt ben, maakt het niks uit qua beveiliging. Waarom zou een dief de code willen veranderen als hij de geldige code al heeft? Mijn rekening is toch direct geplunderd.
- Als ik enkel de code kwijt ben (en ik weet ervan), dan kan ik de code snel veranderen... oh wacht, dat gaat niet vanwege hun "veiligheidsmaatregel"... in dit geval en enkel in dit geval maakt het dus wél iets uit, in mijn nadeel.

Totaalsom: dat "beveiliging" excuus is onzin, en ik vind het alarmerend dat bankpersoneel niet het nodige logische inzicht heeft om dit door te hebben, als ikzelf daar in 2 minuten doorprik. (ik verzeker je dat de vriendelijke dame en haar collega in opleiding zeer overtuigd waren en goed argumenteerden dat dit wel degelijk een goeie beveiligingsmaatregel was :-) )

Als je eerste vraag als personeel niet is "waarom zou een dief de code willen veranderen", vraag ik me toch af waar iedereen met hun kop zit.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”