Test aankoop resultaten "Te koop" ?

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In de matrassensector wordt die onafhankelijkheid echter in vraag gesteld, omdat er vooral matrassen van grote fabrikanten getest werden, en omdat de consumentenorganisatie sinds kort zijn beste keuzes ook ‘te koop’ stelt, zoals dat in buurlanden al eerder gebeurde.

Hier kost zo’n vignet van ‘Beste Koop’ of ‘Beste van de Test’ per jaar 5000, 11.000 of 24.000 euro.
Ikea heeft voor dit jaar twee van die vignetten gekocht om zijn ‘beste koop’ aan te prijzen, een strategie waar de winkel naar eigen zeggen duidelijk voordeel bij heeft.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170127_02698691
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 29 jan 2017, 23:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik vertrouwde ze al niet teveel, maar dit is toch echt erg.

Je geloofwaardigheid gewoon te koop gooien. Wat ben je als consumentenorganisatie nog waard als je zoiets doet?

Degoutant van die bende.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als die testen compleet onafhankelijk gebeuren zonder inmenging van TA en er is een firma die uw logo op zijn matras wil plakken en daarvoor wil betalen? Het is aan de firma om dat vignet al dan niet te kopen he en alle matrassen in België kunnen nu ook onmogelijk getest worden.

TA moet ook ergens zijn kosten kunnen dekken natuurlijk. Ik ben er trouwens zeker van moest een andere firma dat gewonnen hebben dat die hier ook mee zou uitpakken en dat er ook heibel zou zijn.

Net zoals Lidl ook vaak uitpakt met grote advertenties dat ze door bepaalde testen als beste naar voor komen. Je zou dan ook kunnen stellen dat Lidl die testers omgekocht heeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Als die testen compleet onafhankelijk gebeuren zonder inmenging van TA
Door je label te verkopen heeft TA net 100% inmenging... zij bepalen namelijk dat de betaler de "beste" is... niet die onafhankelijke test !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ha ja? Verklaar je nader...

Volgens VTM nieuws kan je dat vignet kopen na de test, en niet voor de test. Dat is toch wat ik er uit opmaak. Iets wat ook niet in het standaard artikel staat. Imho ook een artikel waar heel goede journalistiek aan de hand wordt gelegd. Niet dus.

TA zegt duidelijk dat de frabrikant geen invloed heeft op de resultaten van het onderzoek. Ga je dan duizenden euro op tafel leggen voor een logo dat niet klopt? :roll:

Ook bij een eerdere test in 2015 en bij andere testorganisaties waren er al even zware tegenkanting. Niets nieuws onder de zon dus. We doen het uiteindelijk ook als we hier info vragen over een toestel dat we willen aanschaffen. In zulke onderzoeken kan je onmogelijk alle matrassen bespreken en laten testen en met alles rekening houden. Mensen die daar niet kunnen doorkijken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Volgens VTM nieuws kan je dat vignet kopen na de test, en niet voor de test. Dat is toch wat ik er uit opmaak.
Dat is iets totaal anders maar dat versta ik niet uit dit artikel... maar waarom zou je een logo willen kopen als TA je het geeft ?
Slafes schreef:Ga je dan duizenden euro op tafel leggen voor een logo dat niet klopt?
Natuurlijk... zoiets noemt marketing... en de gemiddelde consument weet het toch niet.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vandaar dat ik al schreef dat het artikel van de Standaard daar heel vaag over is.

Hadden ze uitgepakt met: TA fraudeert uitslag als je maar betaalt, ok, maar nu heb ik zoiets van... Als ze het kopen nadat de testen uitgevoerd zijn kan me dat echt niet boeien.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

r2504 schreef:[..]
Dat is iets totaal anders maar dat versta ik niet uit dit artikel... maar waarom zou je een logo willen kopen als TA je het geeft ?
[..]
Waar het hier om draait gaat om het afficheringsrecht van het logo.

zelfs als test aankoop jou de beste koop noemt mag je als producent nog altijd niet afficeren met het logo en aanduiding van "beste koop door test aankoop" dat deel is dus het stuk wat verkocht wordt. Het recht om dat deel intellectuele eigendom (want dat is dat logo tenslotte) te gebruiken voor reclamedoeleinden.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Op Coolblue zie je toch ook soms Hardware.info Gold award of x/10 door Tweakers.net ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Inderdaad, exact dat.

TA doet een onafhankelijke test en publiceert de resultaten in hun boekje.
Als jij als fabrikant/winkel met die resultaten wil uitpakken (reclame), kost u dat geld. Afhankelijk hoe breed je uw reclame wil uitsmeren, kost het u meer of minder geld.

Het artikel is ten dele de gratis (ingekorte) versie van het betalend artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170127_02699935 en ten dele een reactie erop. In dat artikel is het glashelder:
Wél betalen fabrikanten daar om een vignet van de Consumentenbond te gebruiken als reclame. Sinds september 2016 gebeurt dat ook in België. Hier kost zo’n vignet per jaar 5.000, 11.000 of 24.000 euro. In de duurste versie is het overal in te zetten.
Is dat ‘de deontologie voorbij’, zoals een marketingmanager me zegt, of is het ‘een maatregel om te verhinderen dat onze testen onrechtmatig worden gebruikt’, zoals Test-Aankoop aanvoert?
Oordeel zelf maar. Ik begrijp beide kanten wel :).

Maar dan:
In de Ikea-vestiging in Anderlecht hangt het Test-Aankoop-vignet intussen goed zichtbaar. ‘Volgens Test-Aankoop vind je de beste matrassen bij Ikea’, staat er, met het logo ‘Beste Koop’ eronder. Men is er tevreden over de investering van 22.000 euro: ‘Twintig procent van de klanten heeft gelezen over de test en dat heeft een duidelijk positief verkoopseffect.’
Maar klopt dit gebruik wel? De écht ‘beste matrassen’ – die van ‘Beste van de Test’ – kosten tussen 880 en 1095 euro en zijn zeker niét van Ikea. Om dergelijk misbruik te controleren heeft Test-Aankoop het certificeringsbureau Veritas ingeschakeld. Maar gisteren stond de misleidende incentive nog steeds op de website van Ikea en bleek de prijs verhoogd met 80 euro.
Dus IKEA betaalt €22K om dikke reclame te maken met een claim die niet gegrond is :).

Ik kan moeilijk geloven dat een matras van €150 de "Beste Koop" is :-D
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

heist_175 schreef:Ik kan moeilijk geloven dat een matras van €150 de "Beste Koop" is :-D
"Best Koop" is een prijs-kwaliteit beoordeling. De 2 Ikea mastrassen staan op de 19e & 20e plaats in de lijst, met een score die zo'n 10% lager ligt dan de top 3 (= "Beste v/d Test"), maar die dan wel 6-8x meer kosten.
Gezien de Ikea prijs van maar 149€, zijn de matrassen "Best Koop", maar verre van de beste kwaliteit!
Waarom de 5e beste van de test, met 469€ 'slechts' 3x duurder, ook niet "Best Koop" is geworden, lijkt me wel wat vreemd....
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

TA Europa weet maar al te goed dat IKEA zeker zal betalen om over heel Europa uit te pakken met "beste koop" reken maar va Yes dat IKEA een groot voetje voor heeft om beste koop te worden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik heb niet zo lang geleden zo'n "beste koop" matras van Ikea gekocht en ik ben er heel tevreden van. Een matras van €500-1000 had voor mij lang niet de beste koop geweest wanneer ik reeds goed slaap op eentje van nog geen €200. Ik stond er ook eerst sceptisch over, maar ik vind dat ze hier wel een kwalitatief product verkopen voor een zeer scherpe prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”