Inderdaad, exact dat.
TA doet een onafhankelijke test en publiceert de resultaten in hun boekje.
Als jij als fabrikant/winkel met die resultaten wil uitpakken (reclame), kost u dat geld. Afhankelijk hoe breed je uw reclame wil uitsmeren, kost het u meer of minder geld.
Het artikel is ten dele de gratis (ingekorte) versie van het betalend artikel:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170127_02699935 en ten dele een reactie erop. In dat artikel is het glashelder:
Wél betalen fabrikanten daar om een vignet van de Consumentenbond te gebruiken als reclame. Sinds september 2016 gebeurt dat ook in België. Hier kost zo’n vignet per jaar 5.000, 11.000 of 24.000 euro. In de duurste versie is het overal in te zetten.
Is dat ‘de deontologie voorbij’, zoals een marketingmanager me zegt, of is het ‘een maatregel om te verhinderen dat onze testen onrechtmatig worden gebruikt’, zoals Test-Aankoop aanvoert?
Oordeel zelf maar. Ik begrijp beide kanten wel

.
Maar dan:
In de Ikea-vestiging in Anderlecht hangt het Test-Aankoop-vignet intussen goed zichtbaar. ‘Volgens Test-Aankoop vind je de beste matrassen bij Ikea’, staat er, met het logo ‘Beste Koop’ eronder. Men is er tevreden over de investering van 22.000 euro: ‘Twintig procent van de klanten heeft gelezen over de test en dat heeft een duidelijk positief verkoopseffect.’
Maar klopt dit gebruik wel? De écht ‘beste matrassen’ – die van ‘Beste van de Test’ – kosten tussen 880 en 1095 euro en zijn zeker niét van Ikea. Om dergelijk misbruik te controleren heeft Test-Aankoop het certificeringsbureau Veritas ingeschakeld. Maar gisteren stond de misleidende incentive nog steeds op de website van Ikea en bleek de prijs verhoogd met 80 euro.
Dus IKEA betaalt €22K om dikke reclame te maken met een claim die niet gegrond is

.
Ik kan moeilijk geloven dat een matras van €150 de "Beste Koop" is