Uitgifte van € 500 biljetten stopt eind 2018

Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Volgens Wikipedia en Het Laatste Nieuws haalt de ECB eind 2018 het briefje van € 500 uit omloop, één van de redenen zou zijn dat het biljet vrijwel enkel in het criminele milieu en in het bijzonder in de drugs criminaliteit gebruikt wordt en vrijwel nooit door de modale burger.
Dat betekent dus dat het briefje van € 200 dan het grootste bankbiljet zal zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurobankbiljetten

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... 2018.dhtml
Laatst gewijzigd door apestaart 10 jan 2017, 17:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

In 2000 vertelde een leerkracht me dat de enige reden van uitgifte van dit biljet net was om het misdaadgeld van de $ naar de € te krijgen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Leuk, maar dat ze eens eerst die koperen nest van 1 en 2 cent afschaffen... :P
ooh. shiny.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, als een briefje in geen enkele winkel aanvaard wordt (en ik vraag me nog af hoe legaal dát eigenlijk is), dan gebruikt geen kat het uiteraard.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het briefje van 500 euro blijft het grootste bankbiljet... Het blijft immers een wettelijk betaalmiddel en wordt niet uit omloop genomen. Er worden geen nieuwe bijgemaakt en waarschijnlijk zullen de briefjes van 500 die in de nationale bank binnenkomen niet meer in omloop gebracht.

Ik ken wel enkele oudere mensen die toen de wissel van Belgische frank naar euro een heel deel van hun spaarcentjes hebben omgeruild naar briefjes van 500 euro. Zou nogal erg zijn om nu terug naar de bank te moeten hollen en beschuldigd te worden van zwart geld te willen witwassen. :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dit is gewoon the war on cash, cashloze maatschappij met als doel iedereen nog meer te kunnen controleren.
Iedereen een chip in zijn arm voor ID, en dan betalen met je chip. Dat is de natte droom van de machtskakkerlakken.

Loop je niet in de lijn met het systeem, ben je klokkenluider of geef je kritiek op de overheid of het systeem, disable chip en klaar .....
Met cash geld kon je onderduiken in het systeem of naast het systeem leven ipv er in. Nu zal dat niet meer mogelijk zijn als cash afgeschaft wordt.

1984 is een feit.

Wat ik schrijf lijkt misschien vergezocht, maar het gaat er aan komen. Dit is al meer dan 10 jaar bekend, maar dit komt uiteraard niet op vtm en hln die vooral bedoel zijn om de mensen dom te houden.
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

ub4b schreef:1984 is een feit.

Wat ik schrijf lijkt misschien vergezocht, maar het gaat er aan komen. Dit is al meer dan 10 jaar bekend, maar dit komt uiteraard niet op vtm en hln die vooral bedoel zijn om de mensen dom te houden.
Geen idee of je seriues bent maar ik moest toch even lachen. :lol:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

ub4b is altijd serieus in zijn verhaaltjes, dat maakt het net extra grappig. :-D

Ik heb denk ik nog nooit een biljet van €500 vastgehad, laat staan er mee betaald. Zelfs €200 niet voor zover ik me kan herinneren. Ik betwijfel of het echt een invloed gaat hebben op zwart geld en criminaliteit, maar voor de gewone burger maakt het uiteindelijk weinig uit. Zoals gezegd aanvaard bijna geen enkele winkel het toch, dus tja.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb er al in mijn handen gehad... Ook altijd leuk om bij familie mee uit te pakken want die denken steevast dat het namaak is. :p

De grote briefjes zijn ook niet in trek omdat ze niet in de geldautomaten zitten, geld afhalen aan het loket is eigenlijk onbestaande geworden want als je daar cash af haalt krijg je al vlotter briefjes van 100 en 200... Er zijn immers nog steeds mensen die graag cash ontvangen.

Vroeger met de Belgische frank was het ook een zeldzaamheid dat je een briefje van 10000 bef in handen kreeg. 2000 bef was gangbaar, een briefje van 5000 werd niet meer gemaakt.

Ik heb het zelf altijd absurd gevonden dat men briefjes van 500 euro heeft gedrukt, ze zijn zo groot dat ze niet in de meeste portefeuilles passen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

euromusic schreef:
ub4b schreef:1984 is een feit.

Wat ik schrijf lijkt misschien vergezocht, maar het gaat er aan komen. Dit is al meer dan 10 jaar bekend, maar dit komt uiteraard niet op vtm en hln die vooral bedoel zijn om de mensen dom te houden.
Geen idee of je seriues bent maar ik moest toch even lachen. :lol:
Lach maar verder, jij verdient ook een chip:

[youtube]j7se4gFTCys[/youtube]

Jij bent er zo eentje die valt onder "the people will demand it".
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

ITnetadmin schreef:Tja, als een briefje in geen enkele winkel aanvaard wordt (en ik vraag me nog af hoe legaal dát eigenlijk is), dan gebruikt geen kat het uiteraard.
In de lokale supermarkt is de kans groot dat het inderdaad niet aanvaard zal worden (mensen doen daar doorgaans ook geen inkopen t.w.v. meer dan € 500), maar ik heb in het verleden bv. bij Makro toch al een laptop betaald met briefjes van € 500, € 200, enz.
Slafes schreef:De grote briefjes zijn ook niet in trek omdat ze niet in de geldautomaten zitten, geld afhalen aan het loket is eigenlijk onbestaande geworden want als je daar cash af haalt krijg je al vlotter briefjes van 100 en 200... Er zijn immers nog steeds mensen die graag cash ontvangen.
Ik heb toch al bankautomaten gezien met briefjes van € 500 (bij Belfius geloof ik). Briefjes van € 200 nog niet gezien in een automaat, € 100 wel regelmatig. Mijn vader is zo iemand, die haalt telkens in één keer € 1250 af bij een automaat (in briefjes van € 50 en € 100) en betaalt zeer weinig met zijn bankkaarten of kredietkaarten.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Vanaf je te aankopen bedrag minstens 50% van het bankbiljet bedraagt, mag de verkoper dit niet weigeren.
Dus bij een aankoop van 250 euro, mag je betalen met 500 euro.

Nu, voor een supermarkt ligt dit inderdaad anders.
Alhoewel ik quasi iedere keer boven de 100 euro lig (en dus in theorie met 200 euro zou mogen betalen).

Een ironisch statement die ik ooit eens gemaakt heb hierover:
Bij de aankoop van een kleine TV voor 250 euro mag je betalen met 500 euro, bij de aankoop van een blik cola, mogen ze een biljet van 5 euro perfect weigeren.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

nickz schreef:Ik heb toch al bankautomaten gezien met briefjes van € 500 (bij Belfius geloof ik). Briefjes van € 200 nog niet gezien in een automaat, € 100 wel regelmatig. Mijn vader is zo iemand, die haalt telkens in één keer € 1250 af bij een automaat (in briefjes van € 50 en € 100) en betaalt zeer weinig met zijn bankkaarten of kredietkaarten.
Dat klopt maar alleen bij de grote automaten waar men ook geld kan storten dus niet aan de kleine automaten.
Uw vader gaat wel zeer onvoorzichtig te werk, wat als hij overvallen wordt? Ik ken ook zo iemand, die mens loopt ook met € 400 op zak in briefjes van € 100 en € 50 en hij steekt die nog in zijn hemdzak.
Ik persoonlijk steek nooit meer dan € 50 à € 60 op zak, voor de rest werk ik met bank- en kredietkaarten.
nickz schreef:maar ik heb in het verleden bv. bij Makro toch al een laptop betaald met briefjes van € 500, € 200, enz.
Zulke grote aankopen doe ik nooit cash (veel te gevaarlijk om zulke grote bedragen op zak te lopen) zelfs niet met een gewone bankkaart maar met een kredietkaart.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat argument hoor je inderdaad vaak, maar vind ik persoonlijk nogal overdreven. Bent u al overvallen geweest? Ik alleszins nog nooit, mijn vader ook niet. Hij loopt ook niet constant rond met € 1250, een deel daarvan bewaart hij thuis. Wij lopen daar natuurlijk ook niet mee rond in de achterbuurten van Brussel of Antwerpen of 's nachts in een park of een donker steegje...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, bij mijn grootmoeder is dat ook zo. Die mensen zijn minder mobiel en halen in één keer een groter bedrag af. Vroeger was het nog anders, dan kwam de postbode langs en lag het pensioen gewoon op tafel. :) Ook in grote briefjes.

Ik heb voor mijn vroeger werk met de opbrengsten van de frisdrank automaten op straat rond gelopen. Kilo's klein geld in een simpele rugzak en dat naar de Nationale bank brengen. :) Je wilt niet weten hoeveel geld daar in stak. Altijd even slikken als je het bedrag af leest achteraf.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Slafes schreef:Klopt, bij mijn grootmoeder is dat ook zo. Die mensen zijn minder mobiel en halen in één keer een groter bedrag af. Vroeger was het nog anders, dan kwam de postbode langs en lag het pensioen gewoon op tafel. :) Ook in grote briefjes.
Inderdaad, mijn 2 grootmoeders zaliger en mijn overgrootmoeder zaliger lieten hun pensioen uitbetalen van de postbode en hielden hun geld gewoon in huis, uiteraard goed verborgen, ze lieten hun geld niet rondslingeren en mijn ene grootmoeder zei me dat het voor haar zeer gemakkelijk was dat de postbode haar pensioen uitbetaalt, de betalingen liet ze wel aan haar ene zoon (mijn oom) over.
Wanneer er echt teveel geld in huis was dan stortten die 3 mensen het geld dan wel op hun zicht- en spaarrekeningen.
Mijn moeder deed het vroeger nog anders, wanneer mijn vader zaliger zijn loon ontving per postcheque en hij die in het postkantoor verzilverde, gaf hij dan het geld aan mijn moeder af en zij hield het geld in huis en verdeelde het in verschillende enveloppen bestemd voor verschillende betalingen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”