Aanvraag kredietkaarten

springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

gm123 schreef:Ik blijf het toch ook eigenaardig vinden waarom je zou betalen voor een kredietkaart terwijl er banken genoeg zijn die het gewoon gratis geven? Je betaalt om te mogen betalen..
Wat is daar raar aan? De bank geeft u een hulpmiddel om het voor u gemakkelijker te maken. Maar een krediet kaart werkt niet uit zijn eigen en wordt niet uit zichzelf gemaakt, daar zitten ook mensen achter die betaald moeten worden. Maar zo is de maatschappij tegenwoordig, heel veel gratis verwachten. En ja ik weet natuurlijk ook wel dat ze andere inkomsten hebben om die kosten te dekken. Maar dat is nog altijd geen reden vind ik om het maar van vanzelfsprekend te vinden dat het gratis zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je hebt gelijk.

Maar als je naar het aanbod van kaarten kijkt, waarom zou je voor een betalende kaart kiezen, als er ook gratis alternatieven zijn?
Ik verwacht heus niet van mijn bank dat ie dat gratis aanbiedt, maar als er dan iemand anders dat wel doet, ben ik wel weg natuurlijk.
Zo rationeel rekent mijn bank trouwens ook als ik een herfinanciering vroeg: in totaal kwam hun nieuwe tarief €500 (op een looptijd van 15J) duurder uit dan een concurrerende bank, waarbij ik bij een eventuele overstap naar een concurrent wel €10K aan notariskosten (etc) moest betalen.
Geen cadeautjes, maar dan wel in beide richtingen :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

springfield schreef: Wat is daar raar aan? De bank geeft u een hulpmiddel om het voor u gemakkelijker te maken. Maar een krediet kaart werkt niet uit zijn eigen en wordt niet uit zichzelf gemaakt, daar zitten ook mensen achter die betaald moeten worden. Maar zo is de maatschappij tegenwoordig, heel veel gratis verwachten. En ja ik weet natuurlijk ook wel dat ze andere inkomsten hebben om die kosten te dekken. Maar dat is nog altijd geen reden vind ik om het maar van vanzelfsprekend te vinden dat het gratis zou moeten zijn.
Vergeet je wel even dat de handelaars die de kaarten aanvaarden al transactiekosten betalen en die zijn ook niet zo laag...

Bovendien is de kredietkaartbusiness redelijk geautomatiseerd. Eenmaal de kaart aan de klant bezorgd is zijn er al niet veel kosten meer voor de bank. Dan is het enkel nog maar winst erop maken. En wees gerust, winsten worden er flink op gemaakt.

Wat schandalig is, zijn de kaarten (gratis of zelfs betalend) die enkel met het zeer gierige Spaar&Pluk getrouwheidsprogramma komen. Daar moeten de banken flink aan verdienen, want veel zal dat hen niet kosten. En dan heb je natuurlijk nog Europabank, die gewoon geen getrouwheidsprogramma of verzekering aanbiedt. Alle winst voor de bank dus en de klant mag op zijn kin kloppen. Ja, het afleveren van de kaart is wel gratis (al de rest niet), het kwam er dat nog aan tekort.
heist_175 schreef: Maar als je naar het aanbod van kaarten kijkt, waarom zou je voor een betalende kaart kiezen, als er ook gratis alternatieven zijn?
Opnieuw, omdat die betalende kaarten uiteindelijk voordeliger kunnen uitkomen (in die zin dat je de fee gemakkelijk meer dan terugverdient). Alhoewel dat sterk afhangt van persoonlijke situatie, je moet de kaart immers echt wel regelmatig gebruiken dan. Vb cashback, of airline miles waardoor je kunt besparen op vliegtickets. Wees gerust dat er een markt bestaat voor betalende kredietkaarten.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Wat schandalig is, zijn de kaarten (gratis of zelfs betalend) die enkel met het zeer gierige Spaar&Pluk getrouwheidsprogramma komen.
Dat van AMEX is helemaal bedroevend; €50 / jaar om deel te nemen aan het getrouwheidsprogramma...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Maar als je naar het aanbod van kaarten kijkt, waarom zou je voor een betalende kaart kiezen, als er ook gratis alternatieven zijn?
Opnieuw, omdat die betalende kaarten uiteindelijk voordeliger kunnen uitkomen (in die zin dat je de fee gemakkelijk meer dan terugverdient). Alhoewel dat sterk afhangt van persoonlijke situatie, je moet de kaart immers echt wel regelmatig gebruiken dan. Vb cashback, of airline miles waardoor je kunt besparen op vliegtickets. Wees gerust dat er een markt bestaat voor betalende kredietkaarten.
Mijn Beobank levert me €100 per jaar op, hoeveel meer kan je nog verwachten :)?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Maar als je naar het aanbod van kaarten kijkt, waarom zou je voor een betalende kaart kiezen, als er ook gratis alternatieven zijn?
Opnieuw, omdat die betalende kaarten uiteindelijk voordeliger kunnen uitkomen (in die zin dat je de fee gemakkelijk meer dan terugverdient). Alhoewel dat sterk afhangt van persoonlijke situatie, je moet de kaart immers echt wel regelmatig gebruiken dan. Vb cashback, of airline miles waardoor je kunt besparen op vliegtickets. Wees gerust dat er een markt bestaat voor betalende kredietkaarten.
Mijn Beobank levert me €100 per jaar op, hoeveel meer kan je nog verwachten :)?
Dan hoop ik dat je een 2de hebt om verder te sparen :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb een Revolut (https://revolut.com) kaart.
Heeft me niks gekost. Nu kosten ze ondertussen 7 euro.

Je kan er tot 15000 euro opzetten en afhalen per jaar. Tot £200 per maand afhalen aan een automaat is gewoon gratis. Ideaal voor een citytrip, niet voor lange vakantie.
Kostenvrij omrekenen tussen £/US$/€ tot £5000 per maand.

Je moet er wel eerst zelf geld opzetten, bijgevolg vragen ze ook enkel een kopie van je paspoort (kan je in de app zelf toevoegen).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

ygeffens schreef:Ik heb een Revolut (https://revolut.com) kaart.
Heeft me niks gekost. Nu kosten ze ondertussen 7 euro.

Je kan er tot 15000 euro opzetten en afhalen per jaar. Tot £200 per maand afhalen aan een automaat is gewoon gratis. Ideaal voor een citytrip, niet voor lange vakantie.
Kostenvrij omrekenen tussen £/US$/€ tot £5000 per maand.

Je moet er wel eerst zelf geld opzetten, bijgevolg vragen ze ook enkel een kopie van je paspoort (kan je in de app zelf toevoegen).
Dat is eigenlijk geen kredietkaart maar een prepaid kaart.
Dat heb ik ook, het is een Mastercard Red Prepaid van Belfius naast de kredietkaart Mastercard Red die ik bezit maar ik gebruik die prepaidkaart enkel als een soort reserve.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Klopt, maar ik had het maar meegegeven, omdat het oorspronkelijke doel hier was een reservekaart, met een beperkt beschikbaar bedrag, dat de gebruiker zelfs wilde reserveren op een andere rekening. Tja, dan kan je het evengoed als beschikbaar stellen op zo'n kaart zelf natuurlijk. Uiteindelijk was het de bedoeling het op het einde van de maand terug te betalen, en niet om de dingen 'op krediet' er mee te kopen.

bPost heeft trouwens ook zo'n kaart, maar die is duurder, EN heeft een jaarlijkse kost. Revolut heeft enkel een verzendkost.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een prepaid credit card is blijkbaar herkenbaar aan de kaartnummer, en wordt dus vrij vaak geweigerd online, en bv ook bij auto verhuur bedrijven enzo.
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

ITnetadmin schreef:Een prepaid credit card is blijkbaar herkenbaar aan de kaartnummer, en wordt dus vrij vaak geweigerd online, en bv ook bij auto verhuur bedrijven enzo.
Ik gebruik een Belfius Gold Prepaid vrij vaak voor vanalles en nogwat. De enige dingen die mijn kaart ooit hebben geweigerd waren Uber en Lyft (taxi apps).
Ik heb er al hotels mee geboekt, auto's mee gehuurd, aankopen mee gedaan.

Het enige waar je gewoon moet op letten is dat er genoeg geld beschikbaar is, sommige autoverhuur bedrijven doen een authorization van 2x de eigenlijke kost, dus dat geld word tijdelijk geblokkeerd. Toen ik in Bellevue (USA) was had een hotel ook een authorization nodig van 800-1000 euro als tijdelijke deposit voor extra kosten. Gewoon even app open doen en wat extra geld toevoegen.

EDIT: authorization ipv charge :P
Laatst gewijzigd door euromusic 12 jan 2017, 17:41, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

euromusic schreef:sommige autoverhuur bedrijven doen een charge van 2x de eigenlijke kost
had een hotel ook een charge nodig van 800-1000 euro als tijdelijke deposit
authorization, geen charge (charge is effectief aanrekenen)
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik gebruik ook een Revolut prepaid Mastercard voor mijn online aankopen. Moet nooit een extra bakje gebruiken, enkel de nummers van mijn smartphone intypen. Bij een betaling krijg je direct een pushmelding op je gsm.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”