Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Eindelijk nog eens iemand die gewoon droog vertelt hoe het zit.
Merci
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

boulder schreef:omdat onze loonkosten veel te hoog liggen!
Liggen die voor werkgevers niet altijd en overal te hoog? :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Je kunt nu zeggen wat je wilt, je betaalt een maandelijkse bijdrage, en hebt daarna een tankkaart, daarna ga je nu ook niet zeggen "ok, en nu ga ik hem laten staan".
Maar ga je zeggen... ik blijf nu thuis omdat ik geen firmawagen heb... lijkt me ook zielig dan.
boulder schreef:Collega's vertelden mij ook dat ze regelmatig eens naar de kust gingen voor een paar dagen, wat ze niet deden toen ze nog met de eigen wagen reden. Zelf reed ik ook meer kilometers.
Goh, vroeger reden we om beurt met vrienden (toen niemand een firmawagen had)... nu is het inderdaad de persoon met de firmawagen die het op zich neemt... maar dat zijn niet "meer kilometers" maar dezelfde kilometers door iemand anders gereden.
boulder schreef:En ja, een firmawagen maakt deel uit van de verloning, het is dus wel degelijk een afspraak waaraan je niet zomaar mag raken.
Inderdaad... en men heeft er al serieus aan geraakt de laatste jaren... je persoonlijk bijdrage stijgt ieder jaar, de wagens "krimpen" telkens vanwege de extra belastingen, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef: Maar ga je zeggen... ik blijf nu thuis omdat ik geen firmawagen heb... lijkt me ook zielig dan.
Neen, maar anders keek ik in dat boekje met fietsroutes.
"Ah, tiens, de Vrederoute", begint in Ieper.
Eventjes naar Ieper rijden.
Nu ga je eerder kijken om een fietsroute in eigen streek te doen.
Nu, dat waren weekendverplaatsingen.
Wel extra kilometers, maar niet direct het doelwit van de files zou ik zeggen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Aan wie denkt dat de bedrijven "gaan vertrekken" omwille van de files.

Zoals je nu wel zelf gemerkt hebt blazen de bedrijven vaak hete lucht, maar weinig/geen bedrijven trekken weg omwille van het mobiliteitsprobleem. (Hoge loonkosten is iets anders).

Deze week in De Tijd een interview van een woordvoerder bij een (zeer groot) transportbedrijf die, zonder politieke druk, eens eerlijk zegt hoe zij die files bekijken:
‘Eens je de files in België getrotseerd hebt, is het ergste voorbij’, stelt Bob Van Steenweghen, de woordvoerder van H.Essers.
Bron: http://www.tijd.be/ondernemen/consument ... 2-3072.art

Bij deze mijn punt: geen enkel bedrijf is van zinnens weg te trekken enkel en alleen omwille van de files. Laat staan dat ze minder verkeer tijdens de piekuren in die files gaan sturen (toch niet zonder een "duwtje"). Files zijn gewoon de norm geworden, iets dat men zelfs niet meer in vraag stelt.

Goed nieuws: jobbehoud, maar relatief, want er zijn volgens mij wel bedrijven die niet naar hier komen enkel en alleen omwile van de files, helaas valt dat niet te kwantificeren.

Slecht nieuws: argument van "de bedrijven zullen wegtrekken" maakt geen enkele indruk meer. Waardoor de aanpak van het mobiliteitsprobleem bij de politici nog lager op de agenda komt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:vandaag verander je de afspraken rond zonnepanelen, morgen ivm bedrijfswagens, overmorgen weer iets anders. Op het einde van de rit is er niets opgelost en zitten de centen weer in iemand anders z'n zakken.
Het Belgisch systeem zeer goed samengevat. Ze noemen het soms zelfs de kracht van verandering :lol:

Uiteindelijk is een systeem van zo'n omvang heeft en dat nergens anders ter wereld in die mate bestaat geen bestaansreden meer. Je kan niet naar een norm streven om minder te vervuilen en tegelijk de vervuiling subsidiëren op ongeziene schaal. Men zal het doen zoals bij de sigaretten, telkens een beetje minder interessant maken en zo het laten uitdoven. Sigaretten brengen echter op en deze subsidies kosten enkel geld en maken het halen van de doelstellingen inzake uitstoot ook nog eens moeilijker. Laat Europa het maar veroordelen dan kunnen onze verkozenen het alweer daarop steken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Het Belgisch systeem zeer goed samengevat. Ze noemen het soms zelfs de kracht van verandering :lol:
Niet zeveren.
Je moet als overheid, als je met een nieuw systeem afkomt, waarbij de burger investeringen doet (zoals bij zonnepanelen), de afspraken honoreren.
Als je regelmatig de afspraken schendt, dan zul je zien dat de burger op de duur 0,0 vertrouwen heeft in de Overheid.
Sounds familiar?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boulder schreef: Als je regelmatig de afspraken schendt, dan zul je zien dat de burger op de duur 0,0 vertrouwen heeft in de Overheid.
Sounds familiar?
Desondanks blijft de burger toch nog steeds instappen op die beloftes van de overheid, ook vandaag nog. De burger is blijkbaar gemakkelijk bereid om zich te laten pluimen als de overheid maar de waan wekt dat hij er bij zal winnen.

Wat een Nigeriaanse prins via email vandaag de dag veelal niet meer kan, kan de overheid wel nog steeds. Waarom zouden ze dan daarmee ophouden. Het is een win-win voor de overheid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

boulder schreef:Je moet als overheid, als je met een nieuw systeem afkomt, waarbij de burger investeringen doet (zoals bij zonnepanelen), de afspraken honoreren.
Als je regelmatig de afspraken schendt, dan zul je zien dat de burger op de duur 0,0 vertrouwen heeft in de Overheid.
Dus de subsidies moesten behouden blijven, ook al waren ze te hoog?

Mensen wantrouwen de overheid altijd, het is omdat ze weten dat de overheid even betrouwbaar is als zijzelf :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Subsidies is geen afspraak die achteraf geschonden werd in mijn ogen. Eerst rondstrooien met GSC's en daarna zeggen, goh, er is een put en jullie en eigenlijk iedereen een beetje gaat die dichten. Dat is niet correct. Het bijsturen van de GSC's had veel sneller gekunnen en de put had anders gedicht kunnen worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:
boulder schreef:Je moet als overheid, als je met een nieuw systeem afkomt, waarbij de burger investeringen doet (zoals bij zonnepanelen), de afspraken honoreren.
Als je regelmatig de afspraken schendt, dan zul je zien dat de burger op de duur 0,0 vertrouwen heeft in de Overheid.
Dus de subsidies moesten behouden blijven, ook al waren ze te hoog?
Snap jij wat een afspraak is?
Of ben jij iemand die iets te goedkoop verkoopt, en dan geld gaat stelen bij de koper, om dat te compenseren?
Want daar komt dat dus op neer.

Wat nog net door de beugel kan, is het systeem stopzetten voor nieuwe gebruikers.
Zij die het hadden blijven het houden, maar er komt niemand meer bij.
Maar iemand een zware investering laten doen, die maar over x jaar zal teruggewonnen worden met de belofte van een subsidie, die dan snel ingetrokken wordt, dat zijn maffiapraktijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De afbouw van de GSC's was idd enkel voor nieuwe installaties. Exact zoals je het beschrijft :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:De afbouw van de GSC's was idd enkel voor nieuwe installaties. Exact zoals je het beschrijft :)
Inderdaad.
De invoering van de netvergoeding daarentegen is wel voor iedereen. Hoe ze het noemen maakt niet uit, ik ben €640/jaar kwijt doordat ik de investering gedaan heb.
De spelregels aanpassen tijdens het spel.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is maar hoe je het wil bezien.
Spelregels aanpassen <> bijsturen van een scheve situatie

Idem aanpassing VAA, woonbonus, dienstencheques, ecocheques, maaltijdcheques, aftrek energiebesparende maatregelen, ecopremie kleine diesels, renovatiepremie, ...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

We krijgen gemiddeld €1200 gsc per jaar. Dit werd ons beloofd voor 20 jaar.
Erna zeggen ze: oei 't is wat veel, geef de helft maar terug, elk jaar voor de rest van de levensduur van de installatie.
Dat is niet even wat bijsturen, dat is aanpassen, en nog geen beetje.

Bijsturen doe je voor nieuwe contracten, niet voor bestaande.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tenzij je zoveel te ver bent gegaan dat het niet houdbaar meer is.
Dat is dan idd wel woordbreuk, maar nood breekt wet soms.
Alleen mogen ze dat dan ook toegeven.

Probleem bij de zonnepanelen is uiteraard dat er bedrijven gigantisch veel voordeel hebben gehaald uit een maatregel die eigenlijk bedoeld was voor de particulier aan te moedigen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

cadsite schreef:We krijgen gemiddeld €1200 gsc per jaar. Dit werd ons beloofd voor 20 jaar.
Erna zeggen ze: oei 't is wat veel, geef de helft maar terug, elk jaar voor de rest van de levensduur van de installatie.
Dat is niet even wat bijsturen, dat is aanpassen, en nog geen beetje.

Bijsturen doe je voor nieuwe contracten, niet voor bestaande.
Tututtut, er was geen alternatief of moesten we die arme Fernand zijn subsidies misschien ook verminderen? :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ITnetadmin schreef:Probleem bij de zonnepanelen is uiteraard dat er bedrijven gigantisch veel voordeel hebben gehaald uit een maatregel die eigenlijk bedoeld was voor de particulier aan te moedigen.
Inderdaad, en 't is dat dat ervoor zorgt dat mijn tenen krullen.
Die bedrijven worden buiten schot gehouden bij de 'bijsturing' en via de pers wordt de 'buur met zonnepanelen' gedemoniseerd. Arm Vlaanderen trapt hier nog eens massaal in ook.
Dat er miljarden gaan naar de subsidie van grijze stroom is niet erg, mijn buur die een paar €100 krijgt? DAT is erg.
Als we van de EU boetes gaan krijgen die God weet waar naartoe gaan, omdat we te weinig groene stroom opwekken. Dat is ook niet erg.
Mijn buur, die mag niks krijgen want ik krijg ook niets. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:We krijgen gemiddeld €1200 gsc per jaar. Dit werd ons beloofd voor 20 jaar.
Erna zeggen ze: oei 't is wat veel
Je krijgt dus 24.000 euro GSC, en nog eens een 0-stand als je installatie correct voorzien is wat mogelijks nogmaals rond de 1000 euro zit per jaar... maw. je investering brengt zo'n 45.000 euro op. Mag ik dan ook weten wat je geïnvesteerd hebt... stel dat dit 25.000 euro was... dan heb je die dus volledig gratis gekregen plus een zak geld van 20.000 euro er bovenop... en dan ben je nu plots "kwaad" dat je een vergoeding moet betalen omdat je het net gebruikt als batterij :bang:

Aan je GSC wordt trouwens niet geraakt, ook niet aan je terugdraaiende teller... alléén is er een faire vergoeding voor je "batterij"... ligt gevoelig !?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aan de terugdraaiende teller dus wel, als ze zo'n nieuwe electriciteitsmeter moeten plaatsen.
Maar ik geef je overigens volledig gelijk hoor.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het risico ligt wel bij mij.
Ik heb al €2000 kosten gehad aan de panelen. Ontbrandbare junction boxen.
De omvormer komt er ook aan, nog eens een dikke lap.

Los daarvan vind ik het niet abnormaal dat er een faire netvergoeding komt, maar waarom is dit factor 100 hoger dan bij stroom afkomstig van kolenscentrales?

En nogmaals, het is blijkbaar wel normaal dat kernenergie gesponsord wordt, maar je buur, neen, dat kan niet.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

cadsite schreef:Het risico ligt wel bij mij.
Ik heb al €2000 kosten gehad aan de panelen. Ontbrandbare junction boxen.
De omvormer komt er ook aan, nog eens een dikke lap.
Geen garantie? Op mijn panelen en omvormer zit er 20 tot 25 jaar garantie.

Ik krijg geen enkele GSC, maar ik ga er vanuit dat zonnepanelen goedkoper op the longterm zullen zijn dan traditionele elektriciteit.
Daarom zijn ze de panelen vorige woensdag komen installeren.
Ik heb wel goed gewikt en gewogen qua verbruik, en de omvormer er slim op afgestemd met een klein beetje clipping.
Echter moet ik ook kijken naar mijn nieuwe hybride die er aan komt en eventueel later (> 5 jaar) meer elektrische voertuigen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Op de ene installatie 5 jaar op de omvormer, op de andere installatie 10 jaar op de omvormer (groepsaankoop, betere voorwaarden.) Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een betere garantie dan 10 jaar kregen toen er nog GSC's werden uitgedeeld.

Spreek je nu niet over de garantie van een bepaald aantal percentage stroom die je panelen nog theoretisch moeten leveren na 20 jaar?

Trouwens, nog erger, toen er een dal was in de installatie van zonepanelen zijn er een heel pak firma's overkop gegaan. Daar sta je dan met je garantie.

Edit: ik zie dat mijn installateur ook sinds 04/2015 failliet is. Daar gaat mijn 10 jaar garantie al. :bang:

Maar volgens sommigen is alles pure winst natuurlijk. :) Laten we het dan even over de salariswagen hebben. Voor een schijntje krijg je VEEL meer dan het dubbele terug. Splinter, oog, balk?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dafke schreef:Geen garantie? Op mijn panelen en omvormer zit er 20 tot 25 jaar garantie.
Garantie staat of valt niet met de installateur, maar ja...
Wij gingen voor "Duitse kwaliteit" in plaat van een Chinese gok...
http://www.futech.be/waarschuwing-voor- ... o-modules/
tot zover de garantie...
Op de omvormer hebben we 10 jaar, zullen zien hoe het hiermee loopt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Garantie staat of valt heus wel met de installateur. Ik daag je uit, ga eens rondvragen wie je garantie wil uitvoeren als je installateur failliet is.

Hetzelfde met mijn woonst, een ernstig gebrek in mijn CV installatie. Bouwfirma is failliet. Waar ga je aankloppen?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb ook gekozen voor Duitse kwaliteit en de fabrikant van mijn Duitse omvormers (Diehl) is failliet. Tot daar mijn garantie...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Het risico ligt wel bij mij.
Hoe kan het risico nu bij jou liggen als je het gratis hebt gekregen plus nog een zak geld er bovenop :bang:

Mensen met hoge GSC's snappen echt niet welk cadeau ze gekregen hebben !
Slafes schreef:Ik daag je uit, ga eens rondvragen wie je garantie wil uitvoeren als je installateur failliet is.
Dat is het voordeel van de groepsaankopen (van oa. Prov. Antwerpen)... daar krijg je onafhankelijke garantie van je installateur.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Het risico ligt wel bij mij.
Hoe kan het risico nu bij jou liggen als je het gratis hebt gekregen plus nog een zak geld er bovenop :bang:

Mensen met hoge GSC's snappen echt niet welk cadeau ze gekregen hebben !
Lezen is een kunst.
Ik zeg dat ik me bewust ben dat het systeem niet klopt, ik heb dat hier al meermaals gezegd. Alleen moet je niet doen alsof je gewoon die dingen krijgt en er jaarlijks geld voor krijgt.
Die dingen zijn eerst door ons betaald (€15.000), toch een behoorlijk bedrag om voor te schieten.
Er is ons beloofd dat we €330 per 1.000Kwh zouden krijgen. Ik heb dit niet afgedwongen, dit is ons spontaan aangeboden. Ik ben mijn deel van het engagement aangegaan, de staat maar voor de helft.
Als onze junction boxen begonnen door te branden moesten wij die kosten (€2.000) betalen, niemand anders, dus ja: het risico ligt bij ons.
Misschien verzacht het je pijn even. De mannen van eandis zijn vrijdag langs geweest.
Oude meterstand: 224kWh
Nieuwe meterstand: 104kWh
slafes schreef:Garantie staat of valt heus wel met de installateur. Ik daag je uit, ga eens rondvragen wie je garantie wil uitvoeren als je installateur failliet is.
Mijn collega heeft exact hetzelfde probleem gehad als wij. Zelfde panelen, zelfde installateur.
Haar schoonzoon is advocaat en heeft er zijn tanden in gezet. Gevolg: dag garantie, zelf betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ik zeg dat ik me bewust ben dat het systeem niet klopt, ik heb dat hier al meermaals gezegd.
Mooi dat je dat al begrijpt.
cadsite schreef:Alleen moet je niet doen alsof je gewoon die dingen krijgt en er jaarlijks geld voor krijgt.
Die dingen zijn eerst door ons betaald (€15.000), toch een behoorlijk bedrag om voor te schieten.
Nochtans is het zo... je krijgt die dingen plus jaarlijks geld er bovenop (anders mag je altijd je rekensom geven als je vindt dat het anders is). En ja, het vraagt een zekere investering maar met een Groene lening was ook dat totaal geen probleem (trouwens op de bank krijg je er ook niets voor).
cadsite schreef:Als onze junction boxen begonnen door te branden moesten wij die kosten (€2.000) betalen, niemand anders, dus ja: het risico ligt bij ons.
Van die zak geld van 20.000 euro er bovenop zal je wel die junction box kunnen betalen zeker ?

Dit klinkt zo'n beetje als grote bedrijven die klagen als ze minder WINST hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben die €2.000 inderdaad van onze zak geld kunnen betalen, voor ons dus geen probleem.
We zijn in dit systeem gestapt op het moment dat de GSC €330 waren. Als ik het zo wat bekijk lijkt me dit het meest gunstige moment als je alles samen telt. Dus klagen doe ik niet. Ik kaart gewoon fouten aan. Spelregels veranderen tijdens het spel is degoutant.
Ik heb er totaal geen probleem mee dat er een FAIRE netvergoeding gevraagd wordt. Eentje voor iedereen gelijk lijkt me al een goede basis, nog beter zou zijn dat er rekening wordt gehouden met grijs/groen, maar dat is minder noodzakelijk.
Ik ben ook niet zo onnozel om elektrische verwarming bij te zetten om 'onze' stroom zeker op te krijgen. Zuinig zijn met stroom is nog steeds iets wat we zijn en aanleren aan de kinderen. Voor toestellen die vervangen worden kijken we naar het verbruik, verlichting wordt stelselmatig vervangen door LED. Hebben we meer geproduceerd dan verbruikt? Dan is dat voor eandis.

Voor ons valt het allemaal dus nog heel goed mee, maar ik vind het eigenaardig dat mensen nu nog PV installeren. Volgens de tabellen heb je een terugverdientijd van 8 à 12 jaar, als je dan zo'n stoot tegenkomt dat je €2.000 extra moet betalen komen er nog een paar jaar bij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Dus klagen doe ik niet. Ik kaart gewoon fouten aan.
Ik klaag ook niet over m'n firmawagen... wel over zij die het misbruiken als pure salariswagen :wink:
cadsite schreef:Spelregels veranderen tijdens het spel is degoutant.
De regels van firmawagens zijn de laatste 10 jaar al meer dan driemaal aangepast... en blijkbaar is het nog niet genoeg.
cadsite schreef:Voor ons valt het allemaal dus nog heel goed mee, maar ik vind het eigenaardig dat mensen nu nog PV installeren.
Inderdaad, van een potentiele winst van 900 euro per jaar mag ik namelijk al meteen zo'n 400 euro terug afgeven voor het gebruik van de "batterij"... toch overweeg ik het nog steeds (ik heb alléén een vervelende boom voor m'n huis staan).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

cadsite schreef:Spelregels veranderen tijdens het spel is degoutant.
Maar wat als het spel zelf degoutant is en onhoudbaar. Dat mensen zonder panelen meebetalen is ook degoutant, net zoals het feit dat mensen die geen subsidies nodig hebben nog steeds gemeenschapsgeld krijgen in hun Hutsepot.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Inderdaad, van een potentiele winst van 900 euro per jaar mag ik namelijk al meteen zo'n 400 euro terug afgeven voor het gebruik van de "batterij"... toch overweeg ik het nog steeds (ik heb alléén een vervelende boom voor m'n huis staan).
Het grote verschil vind ik persoonlijk ook nogal wraakroepend.
Afbeelding
Van €93,96 tot €128,15 en dat voor iets dat je niet kan kiezen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Dizzy schreef:... Hutsepot
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

cadsite schreef:
Voor ons valt het allemaal dus nog heel goed mee, maar ik vind het eigenaardig dat mensen nu nog PV installeren. Volgens de tabellen heb je een terugverdientijd van 8 à 12 jaar, als je dan zo'n stoot tegenkomt dat je €2.000 extra moet betalen komen er nog een paar jaar bij.
Ja we zullen het geld op de bank laten staan of wachten tot normale elektriciteit nog duurder wordt..???
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dafke schreef:Ja we zullen het geld op de bank laten staan of wachten tot normale elektriciteit nog duurder wordt..???
Hé, je moet mij niet aanvallen...
Ik zie gewoon dat er gezegd wordt dat ze PV willen aanmoedigen, maar dat ze in het handelen net het omgekeerde doen.
Vandaar dat ik mij de bedenking maak of het enigszins de moeite is om de investering aan te gaan tegenwoordig. Niet meer, niet minder.
Als je nu PV legt moet je ook de netvergoeding betalen die ik hier eerder plaatste. Als het daar effectief bij blijft valt het mee, maar ik vertrouw ze voor geen meter.
Stel dat je een installatie legt van 5.000kWpiek met ideale ligging (wat wij ongeveer hebben), kan je daar zo'n 5.000kWh per jaar uit halen.
Gesteld dat dat exact (of meer) is dan je jaarverbruik moet je bij gaselwest €640,75 per jaar betalen. Stroom kost je dan niets en de turteltaks heeft iedereen aan zijn been, dus dat maakt niet uit.

Als je niets legt betaal je bij ecopower (dat te duur is voor zo'n hoog verbruik) €1.500. Bij een ander zal dat eerder naar de €1.000 gaan vermoed ik, kan iemand dit bevestigen?
Als mijn aanname van de €1.000 correct is heb je dus de volle €360/jaar winst. Hiermee je panelen betalen zal dus zo'n 20 jaar duren, ervan uitgaande dat er niets mis loopt of er geen taxen bij komen en dat de terugdraaiende teller blijft.
Op basis hiervan zeg ik dus dat ik het persoonlijk niet begrijp dat er nu nog mensen zijn die toch willen investeren.
Maar hé, ik hou je niet tegen, integendeel.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Op een dag geraken we er:

http://www.zdnet.be/nieuws/189634/goedk ... -jaar-mee/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dafke schreef:Op een dag geraken we er:
http://www.zdnet.be/nieuws/189634/goedk ... -jaar-mee/
dit soort berichten volgt zeer snel na elkaar, net zoals PV met een veel hogere rendabiliteit.
Alleen duurt het dan nog jaaaaren voordat die dingen op de markt komen.
Voor 't moment hebben we het net niet enkel nodig als virtuele batterij, maar ook om een correcte sinus te krijgen op de wisselstroom.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik denk dat het sneller zal gaan dan jaren.

Vooral omdat de groten er mee bezig zijn en dat er concurrentie aan het onstaan is: Google, Apple, Tesla, etc. Die innoveren wel aan een ander tempo dan Volkswagen hoor.

Vergelijk ook met 10 jaar geleden: toen kwam de iPhone voor het eerst op de markt. Op 10 jaar tijd is er erg veel veranderd. Als je een paar grote bedrijven hebt die concurreren voor de markt kan het echt snel gaan.

Er is ook nood aan een volgend "groot ding" want de smartphonemarkt raakt gesatureerd, en het lijkt toch richting wagens te gaan.

Dat er onvoldoende stroom zal zijn is een feit, of beter: er zal onvoldoende LOKALE stroomproductie zijn. Maar dat is dus een probleem in ons land, niet in de wereld. Je kunt toch niet verwachten dat wij hier als enige nog in vervuilers gaan rondrijden terwijl de landen rond ons volledig overgeschakeld zijn? Dan worden we helemaal een ghetto. Dat wordt dus stroom importeren, de volgende generatie zal zich blauw betalen aan stroom door de fouten van Groen! (kernuitstap zonder alternatief), maar dat is echt geen nieuws meer.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

CCatalyst schreef:de volgende generatie zal zich blauw betalen aan stroom door de fouten van Groen! (kernuitstap zonder alternatief)
Wat moeten ze doen? De kernenergie onbepaald lang blijven gebruiken en zo investeringen en R&D in groene energie blijvend een onzekere investering laten zijn? Dojtsland heeft al laten zien dat het beter kan, ook al zijn ze daar tijdelijke tekorten aan het verhelpen met smerige kool.

Zolang we oude kernsplitsingstech blijven gebruiken wordt niemand gestimuleerd om beter te doen, want het is een zeer gemakkelijke oplossing... voor NU. Later zitten ze met de (zeer lang radioactieve) kloterij, maar dat maakt ons toch niet uit eh? Après nous le déluge en zo en al eh.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”