Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Toch wel een bizar gegeven... je hebt een probleem met het bezit van een wagen... aangezien die echter maar voor een paar procenten van de tijd wordt gebruikt is er toch totaal geen probleem, of heb jij een probleem dat er wagens thuis stil staan in mensen hun garage ?
Dat de wagen stil staat is op zich geen probleem maar het is niet efficiënt dat je veel geld steekt in iets dat je niet veel gebruikt. Mijn opmerking was eerder dat alternatieven zoals autodelen en mobility as a service voor veel mensen ook gewoon efficiënter is. Tel erbij dat je ineens ook een kamer extra hebt in je huis en de winst is helemaal leuk.
r2504 schreef:Ik dacht dat ik de vraag eerder gepost heb... bekijk gewoon eens je eigen situatie, zou jij kunnen samenrijden met een collega en hoeveel tijd kost je dit extra (omrijden om de persoon op te halen) en welke beperkingen heeft dit op je flexibiliteit (kinderen van de creche halen, boodschappen onderweg doen, niet rechtstreeks naar huis, ...) ?
Ik hoef niet samen te rijden met een collega omdat ik me al aangepast heb. 1 wagen, ik ga met fiets bus en trein naar mijn werk en werk een dag thuis. De nadelen die jij opnoemt heb ik ook (deels) en ik ben zeer tevreden met mijn leven, ik wil geen 2e wagen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:het is niet efficiënt dat je veel geld steekt in iets dat je niet veel gebruikt.
Is 1200 euro geven aan een iPhone X dan efficiënt ? Waarom liggen mensen wakker van iemand anders z'n efficiëntie ?
Dizzy schreef:Mijn opmerking was eerder dat alternatieven zoals autodelen en mobility as a service voor veel mensen ook gewoon efficiënter is.
Eerst zien... voor het huidige autodelen mag je al eerst naar dergelijke staanplaats wandelen/fietsen/rijden en moet je nog gaan reserveren. Net die dingen zorgen ervoor dat het idee reeds heel wat inboet aan efficiëntie... en belbus is leuk als het het één keer in de maand nodig hebt maar niet voor iedere dag.

Wederom... waarom liggen andere mensen hier wakker van ?
Dizzy schreef:ik ben zeer tevreden met mijn leven, ik wil geen 2e wagen.
Mooi toch... niemand dwingt jou een wagen te kopen, noch zal iemand je financieel straffen omdat je dat niet doet.

Laat iedereen dus gewoon voor zichzelf bepalen wat efficiënt is en voorzie een prima alternatief.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaganzza schreef:
boonpwnz schreef:Het is gewoon zo dat de overheid blijft besparen op OV en dan als alternatief privatiseren beoogt...

Ik vind dit gewoon niet meer kunnen.

Zelfste met dat van De lijn meer overstappen --> minder reizigers. Resultaat nog meer besparen om nog meer af te breken... :bang:
Volgend jaar tijdens de begrotingscontrole zullen ze een "gat" ontdekken en dan is het weer besparen in de sociale zekerheid... Het valt gewoon serieus op dat het met vele zaken zo gaat, zo ook met OV...
Ik denk dat ze echt eens mogen bijdraaien. Ik zou echt liever een regering hebben die ons meer kan geven voor ons geld. dat zal met mijn jonge leeftijd wel een illusie blijven...

Ik heb geen partijvoorrang maar ik vind dat er veel geld gaat naar dingen waar het niet moet.
Zelfs ik vind het erg...
Vennootschapsbelasting kan omlaag maar de BTW van electriciteit moest zo nodig terug naar 21 procent. Gewoon een regering die alleen denkt aan bedrijven. En dan onder het mom excuus zegt dat anders de bedrijven weg zullen gaan, doen ze dat nu al niet?

Zolang er voor bedrijven geen 1 gemaakt belastingstarief voor heel de wereld is zal het nooit veranderen...(zelfde met loon ;))
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Is 1200 euro geven aan een iPhone X dan efficiënt ? Waarom liggen mensen wakker van iemand anders z'n efficiëntie ?

Eerst zien... voor het huidige autodelen mag je al eerst naar dergelijke staanplaats wandelen/fietsen/rijden en moet je nog gaan reserveren. Net die dingen zorgen ervoor dat het idee reeds heel wat inboet aan efficiëntie... en belbus is leuk als het het één keer in de maand nodig hebt maar niet voor iedere dag.

Wederom... waarom liggen andere mensen hier wakker van ?

Laat iedereen dus gewoon voor zichzelf bepalen wat efficiënt is en voorzie een prima alternatief.
Wat heeft een iphone hiermee te maken? ik geef daar ook geen geld aan maar net zoals bij andere zaken is iedereen vrij dat wel te doen.

Mijn punt was dan ook niet om mensen te beoordelen op wat zij al dan niet met hun geld doen maar enkel een teken dat dit voor heel wat mensen voordelig zou kunnen zijn. Uiteraard is iedereen vrij dit voordeel te gebruiken... of niet. Ik lig er maw dus totaal niet wakker van wat anderen doen, ik geniet ondertussen zelf wel van de voordelen en neem ook de nadelen erbij.

Er zijn trouwens al systemen zonder vaste standplaats en als je iets met zekerheid wil, is reserveren maar gewoon, als je in een deftig restaurant wil gaan eten moet je ook reserveren. Uiteraard als je wil dat alles enkel voordelen heeft zonder enig nadeel zal nooit iets goed genoeg zijn. Dit is echter niet fair want het huidige systeem heeft ook nadelen en we botsen dagelijks tegen de limieten aan. Uiteindelijk zal er wel iets moeten gebeuren of je staat met je eigen wagen gewoon meer stil dat je kan rijden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:
r2504 schreef:Is 1200 euro geven aan een iPhone X dan efficiënt ? Waarom liggen mensen wakker van iemand anders z'n efficiëntie ?

Eerst zien... voor het huidige autodelen mag je al eerst naar dergelijke staanplaats wandelen/fietsen/rijden en moet je nog gaan reserveren. Net die dingen zorgen ervoor dat het idee reeds heel wat inboet aan efficiëntie... en belbus is leuk als het het één keer in de maand nodig hebt maar niet voor iedere dag.

Wederom... waarom liggen andere mensen hier wakker van ?

Laat iedereen dus gewoon voor zichzelf bepalen wat efficiënt is en voorzie een prima alternatief.


Er zijn trouwens al systemen zonder vaste standplaats en als je iets met zekerheid wil, is reserveren maar gewoon, als je in een deftig restaurant wil gaan eten moet je ook reserveren. Uiteraard als je wil dat alles enkel voordelen heeft zonder enig nadeel zal nooit iets goed genoeg zijn. Dit is echter niet fair want het huidige systeem heeft ook nadelen en we botsen dagelijks tegen de limieten aan. Uiteindelijk zal er wel iets moeten gebeuren of je staat met je eigen wagen gewoon meer stil dat je kan rijden.

Poppy doet dat nu in A'pen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Er zijn trouwens al systemen zonder vaste standplaats en als je iets met zekerheid wil, is reserveren maar gewoon, als je in een deftig restaurant wil gaan eten moet je ook reserveren.
Naar een deftig restaurant ga misschien enkele keren per jaar... mobiliteit is iets wat je dagelijks nodig hebt.

Reserveren is dus totaal geen optie voor je woon-werkverkeer (al wil ik best geloven dat er oudere mensen zijn die amper hun wagen gebruiken en goedkoper - wat nog iets totaal anders is dan efficiënter - zouden zijn met autodelen).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

CCatalyst schreef:Maar ik ben ervan overtuigd dat het voorstel wel niet domweg de autobestuurder belast (zoals de andere taksen op het autogebruik doen) zonder iets te bereiken. Ik meen dat het absoluut de congestie zal verminderen (ik zeg niet "verdwijnen"), vooral omdat het een feit is dat op een werkdag 80% van de tijd onze wegen in totaliteit eigenlijk een overaanbod van capaiteit te bieden hebben, en slechts 20% van de tijd een onderaanbod. Het heeft m.i. dan ook weinig zin om meer capaciteit te bouwen om die 20% te ontlasten (hoewel dat ook zou werken, maar aan welke kost?) Ik geloof in de bewezen sturende werking van financiele incentives om de weggebruiker aan te sporen de weg meer te gebruiken als er capaciteit in overvloed is.

En dan gaat het uiteraard voornamelijk over de weggebruiker die eigenlijk niet eens in de files hoeft te staan, maar daar alleen maar staat omdat het niet het probleem is van zijn werkgever (de verloren tijd is immers volledig ten koste van de werknemer). Mijn voorstel maakt het plots wél een probleem van de werkgever. Je zal zien hoe snel ze dan opeens wél flexibiliteit zullen toestaan.
Ja, maar door enkel tijd als criterium te geven voor de kost, straf je ook bedrijven die de moeite hebben gedaan om zich buiten drukke gebieden te vestigen. Pendelen tijdens de spitsuren maar buiten de congestie zal even duur worden betaald. In het slechtste geval gaan mensen die werken voor een bedrijf waarbij je niet in de file moet staan toch worden aangespoord om buiten het nine-to-five-schema te gaan werken, ook al willen werknemers dat liever wél omdat veel in het leven daarop momenteel is aangepast.

Dus nee, het is niet omdat je de last bij de werkgever legt ipv de werknemer dat het daarom wél OK is om enkel te belastingen op tijdstip ipv tijdstip+locatie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Naar een deftig restaurant ga misschien enkele keren per jaar... mobiliteit is iets wat je dagelijks nodig hebt.

Reserveren is dus totaal geen optie voor je woon-werkverkeer (al wil ik best geloven dat er oudere mensen zijn die amper hun wagen gebruiken en goedkoper - wat nog iets totaal anders is dan efficiënter - zouden zijn met autodelen).
Omdat ik weinig geld verspil met mobiliteit kan ik meermaals per week naar een restaurant, reserveren ben ik dus gewoon :)

Trouwens, als je meermaals een wagen nodig heb kan je ineens voor een langere periode reserveren en mogelijk nog korting krijgen voor de "grote bestelling" net zoals een abonnement.

Het gaat er ook niet om dat nieuwe systemen voor IEDEREEN beter/efficiënter zijn, maar wel dat het voor een aanzienlijke groep een (financieel) efficiënter systeem kan zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Dus nee, het is niet omdat je de last bij de werkgever legt ipv de werknemer dat het daarom wél OK is om enkel te belastingen op tijdstip ipv tijdstip+locatie.
Vertaal het gebruik van locatie in een manier die het niet nodeloos complex maakt (en waarbij een bestuurder niet van buiten moet leren welke wegen verkeersarm zijn en welke niet), die een antwoord biedt op de realiteit dat de meeste wegen mettertijd een verandering in verkeersintensiteit doormaken (stijgend of dalend), die garandeert dat rustige woonwijken niet meer transit-verkeer te verwerken gaan krijgen dan nu het geval is, en tegelijk de privacy van de weggebruiker volledig waarborgt terwijl hij ook kan zien waarvoor hij precies betaalt.

Mijn poging: de overheid kan het rekeningrijden fiscaal aftrekbaar maken voor bedrijven die effectief aantonen dat hun werknemers geen filegevoelige wegen moeten gebruiken om bij hen te raken, dit gerekend op basis van de kortste weg tussen domicilie werknemer en bedrijf en niet op basis van tientallen omwegen door anders rustige woonwijken om de files te vermijden. Maar hoe definieer je "filegevoelige weg"?

Je moet er ook rekening mee houden dat bedrijven pas gaan veranderen nadat ze ondervonden hebben dat het tegenwerken van het systeem niet meer effectief is, dat is de normale flow. Ze gaan dus eerst alles proberen om het rekeningrijden te omzeilen, omdat ze het niet willen betalen (dat hun werknemers tijd blijven verliezen is niet hun probleem). Hoe meer variabelen je in rekening neemt, hoe meer kansen je hen biedt om te gaan omzeilen, tot het openen van een postbus in Waregem en dan beweren dat alle West- en Oost-Vlamingen daar komen werken ipv Brussel om de fiscale aftrekbaarheid op te strijken, ook al is dat niet zo en zijn de files daar totaal niet mee gebaat.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

CCatalyst schreef:... de overheid kan het rekeningrijden fiscaal aftrekbaar maken voor bedrijven die effectief aantonen dat hun werknemers geen filegevoelige wegen moeten gebruiken om bij hen te raken, dit gerekend op basis van de kortste weg tussen domicilie werknemer en bedrijf en niet op basis van tientallen omwegen door anders rustige woonwijken om de files te vermijden. Maar hoe definieer je "filegevoelige weg"?
Waarom zou je die kado alleen aan bedrijven geven dan? Het rekeningrijden is nog niet door ons strot geramd of er wordt al nagedacht over afwijkende gunstmaatregelen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:
CCatalyst schreef:... de overheid kan het rekeningrijden fiscaal aftrekbaar maken voor bedrijven die effectief aantonen dat hun werknemers geen filegevoelige wegen moeten gebruiken om bij hen te raken, dit gerekend op basis van de kortste weg tussen domicilie werknemer en bedrijf en niet op basis van tientallen omwegen door anders rustige woonwijken om de files te vermijden. Maar hoe definieer je "filegevoelige weg"?
Waarom zou je die kado alleen aan bedrijven geven dan? Het rekeningrijden is nog niet door ons strot geramd of er wordt al nagedacht over afwijkende gunstmaatregelen.
Daar haal je nog een van de moeilijkheden van het in rekening nemen van de locatie aan. Hopelijk komt JamesEarlGray met een werkbaar voorstel want ik weet ook niet hoe je dit kan bolwerken, of je moet al beginnen met locatiegegevens naar de overheid door te sturen en dan gaat het verzet meteen maal 2. Liefst van al hou ik die locatie eruit, dat maakt het meteen heel wat eenvoudiger. Mijn voorstel bevat al een korting voor mensen die een korte afstand afleggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Rekeningrijden als oplossing voor het fileprobleem? De Vlaming gelooft er niet in. En al zeker niet als de rekening te hoog dreigt op te lopen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170917_03078739
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Als het de overige voertuigbelastingen vervangt dan ben ik pro.

Wetend dat:
-eindbalans identiek zal zijn (er mag geen begrotingstekort overblijven, liefst meer inkomsten natuurlijk)
-mensen die gaan werken met de auto meer moeten betalen dan nu
-mensen die hun kinderen naar school brengen met de auto meer moeten betalen dan nu
-mensen die in Antwerpen, Brussel of Luik wonen of werken meer moeten betalen dan nu
-mensen die elke dag uit het platteland met de auto rijden naar de grootsteden meer moeten betalen dan nu
-mensen met eco-wagens en diesel meer moeten betalen dan nu
-exclusieve auto's zoals Porsche en Ferrari die je koopt voor erbij veel minder zullen kosten

Het is dus hoe je het draait of keert een onpopulaire maatregel. En ik ben pro.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat anderen moeten dokken voor het gebruik van de wegen is prima voor de Belgen. Maar zelf doen we het liever niet.
:lol:

Toch was het onderzoek niet zo negatief, 62% zou gedrag wel degelijk aanpassen en 4 op 10 zou dat doen door wagengebruik te veranderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

road rebel schreef:Het is dus hoe je het draait of keert een onpopulaire maatregel. En ik ben pro.
Vermoedelijk treft het jou niet... dat zijn de mensen in het onderzoek die ook pro waren.
Dizzy schreef:zou gedrag wel degelijk aanpassen
Zou... een grote dikke ALS dus.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Uiteraard is een peiling niet hetzelfde als het uiteindelijke resultaat, anders moesten we geen verkiezingen houden :lol:

Toch vond ik de antwoorden nog positief. Uiteindelijk gaat het over iets dat geld gaat kosten en ik vind het daarom positief dat zoveel mensen dat nog zien zitten. Dat is omdat ze de noodzaak toch ergens beseffen. Het aantal mensen dat zijn gedrag zal aanpassen kan nog hoger liggen want eens je ECHT moet betalen is de aansporing groter dan als men louter een vraag stelt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
road rebel schreef:Het is dus hoe je het draait of keert een onpopulaire maatregel. En ik ben pro.
Vermoedelijk treft het jou niet... dat zijn de mensen in het onderzoek die ook pro waren.
Dizzy schreef:zou gedrag wel degelijk aanpassen
Zou... een grote dikke ALS dus.
Zever en gezwets.
Ik ben pro, het zal mij ook treffen want ik maal nu 30-40K per jaar af.
Misschien kan je nog opperen dat het uit jaloezie is :lol:

Ik geloof in vooruitgang en alternatieven.
Vandaar dat ook uw "ALS" zever is.
Mensen, systemen en initiatieven zijn heus wel veerkrachtiger en inventiever dan wat wij met z'n allen op userbase gaan bedenken.

Er zijn heel wat maatregelen ingevoerd, waar ik bij de invoering ook het nut niet van inzag, waarbij de tegenstanders moord en brand schreeuwden en dood en verderf vreesden, maar dat het uiteindelijke resultaat prima was.

Ik pleit voor een voorzichtige, gefaseerde invoering met een duidelijk target.
Bv: een jaar proefdraaien, met niet-te innen facturen en pas nadien de prijs zetten. De lage prijs verhoog je stelselmatig (bv 15% per jaar) tot het uiteindelijke target (na 4-6 jaar ofzo). Zo heeft iedereen de tijd zich aan te passen.

Ik ben er zeker van dat eens de facturen echt beginnen te komen, we een gigantische verschuiving van mobiliteit gaan zien.
Niet enkel op de grote assen die 's ochtends en 's avonds vol staan, maar zeker ook op het recreatieve verkeer buiten de klassieke spits.
Het aantal (elektrische) fietsen gaat exploderen, net als deelsystemen met een fiets, auto of een taxi.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik ben pro, het zal mij ook treffen want ik maal nu 30-40K per jaar af.
Waarom rij je nu nog met de wagen dan... van de pro-mensen zou ik verwachten dat ze ondertussen reeds voor het alternatief gekozen hebben ?
heist_175 schreef:Ik geloof in vooruitgang en alternatieven.
De vraag is waar de massa in gelooft... en vooral of die alternatieven er wel zijn.
heist_175 schreef:Vandaar dat ook uw "ALS" zever is.
Ik verwijs gewoon naar het artikel, daar zegt men ook...
Globaal gezien gelooft slechts 12 procent van de mensen dat slim rekeningrijden het fileprobleem oplost.
heist_175 schreef:Niet enkel op de grote assen die 's ochtends en 's avonds vol staan, maar zeker ook op het recreatieve verkeer buiten de klassieke spits. Het aantal (elektrische) fietsen gaat exploderen, net als deelsystemen met een fiets, auto of een taxi.
Volgens mij heb jij toch wel een heel roze bril... trouwens met de wintermaanden voor de deur zullen de fietsen snel terug verdwijnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor zij die willen, zijn de alternatieven al. Al kan het altijd beter (stipter OV, prijs is niet het issue).

@wintermaanden: doe een dikke jas aan :)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Laten we jou situatie even naderbij bekijken... 30.000 km per jaar... aan 200 werkdagen is dat 150 km/dag of 75km enkel.

Ik wens je veel plezier met je alternatieven voor die afstanden (tenzij je in Aalter naast het station woont en naar Brussel moet) :lol:

Trouwens vandaag met de trein naar Brussel geweest... vanavond m'n aansluiting weeral gemist :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Laten we jou situatie even naderbij bekijken...

(...)

Trouwens vandaag met de trein naar Brussel geweest... vanavond m'n aansluiting weeral gemist :evil:
Laten we vooral vandaag kijken naar alternatieven voor een beleid van morgen :angel:
Maar dan toch een suggestie: stipte treinen! Als alles goed gaat bij de NMBS ben ik sneller in Brussel dan met de auto, maar 7/10 loopt het mis. En dan ben ik veel trager.
Los van het feit dat ik in Leuven bijna wegwaai, wat een trekgat. In de lobby wachten is geen alternatief wegens veel te kleine lobby en wegens lobby te ver van de sporen.

@gemiste trein
Vandaar dat ik zei: stiptheid.
De desinvesteringen van de laatste tijd zullen niet helpen hoor, net zomin als de treinbestuurders 10 of 12u te laten rijden in 1 shift (als je dat met een vrachtwagen doet, zetten ze u aan de kant).
Het staat natuurlijk stoer om op de TV te komen roepen dat de NMBS onverantwoord is (bv stakingen), maar het is de politiek die daar het beleid bepaalt. Enige zin voor realiteitsbesef is onze politici niet gegeven.

Maar dus: eens alle politieke zotten hun ei hebben mogen leggen op TV, hoop ik dat het gezond verstand, de dialoog en het compromis terug de bovenhand haalt en er een investerinsboom in het OV wordt opgezet. Desnoods met automatische besturing, zodat die alvast niet kunnen staken :).
Meer OV, stipter OV, meer verbindingen, ...

Helaas is deze regering alleen geobsedeerd door het snelle gewin voor bedrijven en niet voor het gewin op LT voor bedrijven en werknemers. Vraag maar aan de bedrijvenlobby van VL Brabant wat hun problemen zijn: mobiliteit en talent. Als de overheid inzet op OV, krijg je beide.
Iedereen is mobiel: OV voor lange/re afstand en deelauto of taxi voor last mile én mensen die "verder weg" wonen, geraken nog altijd op hun werk, dus je kan talent aantrekken van in heel BE (en NL, Lux, FR).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

r2504 schreef:
Vermoedelijk treft het jou niet... dat zijn de mensen in het onderzoek die ook pro waren.
100km woon/werk verkeer per dag. Eco diesel. Occasioneel professioneel gebruik van de auto overdag. Geen OV verbindingen met minder dan 3 overstappen en sowieso gecombineerd aan 5 tot 10km met de fiets. Jup, ik denk wel dat het mij wel treft.
Maar ik belast de wegen ook en vervuil de lucht, het is ergens maar normaal dat ik hiervoor zelf opdraai.
En niet degene die zijn auto enkel op zondagochtend uit de garage haalt om naar de kerk te rijden.

Net zoals ik vind dat de consument niet moet opdraaien voor de overbelasting van het net door andermans zonnepanelen, of het verkwisten van drinkwater door nalatig onderhoud. Ik vind het overigens wel ok om voor andermans ziekte, werkloosheid of pensioen mee te dragen, maar dat is dan ook mijn sociale grens.

Zie het als een politieke opinie, levenshouding of geloof. :wink:

Overigens vind ik wel dat die maatregelen maar meteen federaal gedragen moet worden, regionaal in ons miniland werkt niet voor het wegennet. Hoe hard de NVA stemmer die elke dag de E313, de A12 of de E40 hanteert ook mag denken van wel.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

CCatalyst schreef:Daar haal je nog een van de moeilijkheden van het in rekening nemen van de locatie aan. Hopelijk komt JamesEarlGray met een werkbaar voorstel want ik weet ook niet hoe je dit kan bolwerken, of je moet al beginnen met locatiegegevens naar de overheid door te sturen en dan gaat het verzet meteen maal 2. Liefst van al hou ik die locatie eruit, dat maakt het meteen heel wat eenvoudiger. Mijn voorstel bevat al een korting voor mensen die een korte afstand afleggen.
Ik snap niet hoe je privacy nog niet sowieso geschonden kan achten; er zit toch een GPS-tracker in dat bakje voor rekeningrijden? Daarmee kunnen ze perfect volgen waar iedereen wanneer is, of ze nu menen die data te gebruiken of niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Laten we vooral vandaag kijken naar alternatieven voor een beleid van morgen
WIl je dat dan aub doen VOOR je iedereen met z'n rug tegen de muur zet ?
heist_175 schreef:Iedereen is mobiel: OV voor lange/re afstand en deelauto of taxi voor last mile én mensen die "verder weg" wonen, geraken nog altijd op hun werk, dus je kan talent aantrekken van in heel BE (en NL, Lux, FR).
Het is niet alléén een kwestie van er te geraken maar ook van hoelang je onderweg bent... tenzij jij er geen probleem van maakt om 's morgens om 6u30 te vertrekken en 's avonds om 19u30 thuis te komen, mensen willen namelijk ook nog een sociaal leven tenzij je terug wil naar de tijd van Daens.
road rebel schreef:Maar ik belast de wegen ook en vervuil de lucht, het is ergens maar normaal dat ik hiervoor zelf opdraai.
Dus je stort wat extra euro's in de staatskas en je geweten is gesust ?
road rebel schreef:Ik vind het overigens wel ok om voor andermans ziekte, werkloosheid of pensioen mee te dragen, maar dat is dan ook mijn sociale grens.
Dus jij wil bijdragen aan iemand anders z'n werkloosheid... maar zelf ga je opdraaien voor de kosten om te gaan werken ?

Sociaal gedrag mag wel van twee kanten komen wat mij betreft... tenzij je de werkmens nog wat verder wil uitpersen.
JamesEarlGray schreef:Ik snap niet hoe je privacy nog niet sowieso geschonden kan achten; er zit toch een GPS-tracker in dat bakje voor rekeningrijden? Daarmee kunnen ze perfect volgen waar iedereen wanneer is, of ze nu menen die data te gebruiken of niet.
Qua privacy moet dit inderdaad een nachtmerrie zijn voor sommigen (nu ja, via je GSM weet men het toch ook al min of meer).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

CCatalyst schreef: Mijn voorstel bevat al een korting voor mensen die een korte afstand afleggen.

Waarom een korting voor mensen die een korte afstand afleggen? Op korte afstand is rendement van de voertuig lager en zijn er meer alternatieve transportmogelijkheden. Is het niet logischer om voor eens een eenvoudig, lineair systeem uit te brengen zonder uitzonderingen, kortingen en aftrekposten voor de achterdeurtjeszoekers?
r2504 schreef: Dus je stort wat extra euro's in de staatskas en je geweten is gesust ?
Indien de bijdrages de overlast compenseren zie ik het probleem niet.

[off topic]
r2504 schreef: Dus jij wil bijdragen aan iemand anders z'n werkloosheid... maar zelf ga je opdraaien voor de kosten om te gaan werken ?
Inderdaad, ik vind het OK om te betalen voor andermans werkloosheid, ziekte en tegenslag. Wat mij betreft schaffen ze de hele "werkloosheidsindustrie" maar af (RVA, VDAB, FOREM, CAPAC, enz). Het zou mij niet verbazen dat die controleorganismen meer geld kosten dan dat ze besparen. Ik vind het controleren van mensen omdat "ze niet willen werken" of het verplichten om x vacatures te bekijken, Y emails te sturen en Z cursussen te volgen dan ook een achterhaalde gedachte.
Ben je ooit al eens werkloos geweest? Heb je het systeem al eens van binnenin kunnen ervaren? Dan weet je dat het niet meer is dan een groot toneelstuk.
[/off topic]
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

road rebel schreef: Maar ik belast de wegen ook en vervuil de lucht, het is ergens maar normaal dat ik hiervoor zelf opdraai.
En niet degene die zijn auto enkel op zondagochtend uit de garage haalt om naar de kerk te rijden.
Ik denk nu dat je hier net aangeeft dat rekeningrijden nooit zal werken met zulke houding. "Ik ben oorzaak van het probleem, maar ik betaal er voor, dus doe ik rustig verder op dezelfde manier." Voor jou werkt dus een financiële demotivatie/afstraffing niet want je zal je gedrag niet veranderen. Moreel ben je ook gerust gesteld want je denkt je bijdrage geleverd te hebben. Edit : r2504 was me al voor 8)
Toegegeven, de alternatieven zijn niet zo denderend, maar het kan wel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Ik snap niet hoe je privacy nog niet sowieso geschonden kan achten; er zit toch een GPS-tracker in dat bakje voor rekeningrijden? Daarmee kunnen ze perfect volgen waar iedereen wanneer is, of ze nu menen die data te gebruiken of niet.
Nee, in mijn opzet smijt de OBU de locatiegegevens meteen weg, hij stuurt ze niet door naar de overheid. De locatiegegevens worden alleen maar gebruikt om te bepalen of men in Belgie rijdt of niet. In mijn opzet hoeft de overheid alleen maar te weten wanneer en hoeveel je gereden hebt om je correct te factureren, dus er is geen nood aan locatiegegevens.
road rebel schreef: Waarom een korting voor mensen die een korte afstand afleggen? Op korte afstand is rendement van de voertuig lager en zijn er meer alternatieve transportmogelijkheden. Is het niet logischer om voor eens een eenvoudig, lineair systeem uit te brengen zonder uitzonderingen, kortingen en aftrekposten voor de achterdeurtjeszoekers?
Omdat mijn opzet het verminderen van de congestie is. Lees mijn TL;DR post. De eerste 5 km worden altijd forfaitair aangerekend (net om de alternatieve transportmogelijkheden aan te moedigen). De korting dient om mensen die dicht bij hun werk gaan wonen wat te belonen, evenals kinderen naar school brengen niet te kostelijk maken, etc. Het gaat hier vooral over lokale verplaatsingen, als je slechts 10km aflegt is de kans dat je in structurele files gaat staan niet bepaald groot. In die zin komt het wat tegemoet aan wat JamesEarlGray vindt, zonder locatie in rekening te nemen.

Voor de rest akkoord dat het systeem zo eenvoudig mogelijk moet zijn, hoe meer variabelen je in rekening neemt, hoe meer mogelijkheden men gaat zien om het systeem te gaan omzeilen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 sep 2017, 10:32, in totaal 1 gewijzigd.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

petrol242 schreef:Ik denk nu dat je hier net aangeeft dat rekeningrijden nooit zal werken met zulke houding.
De enige alternatief in mijn huidige situatie is ander werk of verhuizen. Zeg nu zelf dat dat geen korte termijn aanpassingen zijn.
Ik doe nu aan carpooling en ik ben daar tevreden mee.

Rekeningrijden kan werken, mits de nodige aanpassingen van OV maar vooral ook urbanisatie.

Dat zal dus ook inhouden dat vele gebieden oninteressant worden, dan moet je erbij nemen dat de waarde van vastgoed er een sterke dip zal krijgen terwijl het op andere gebieden behoorlijk zal stijgen en de woondensiteit zal verhogen.


Wat jullie verwachten is mijn inziens juist waarom het systeem zal falen:
De Vlaamse Overheid verwacht en berekent inkomsten rond voertuigen om de begroting rond te krijgen. Als morgen iedereen een alternatief zoekt ipv rekeningrijden toe te passen dan zijn ze failliet. Vraag maar aan onze Noorderburen hoe succesvol het hybrideverhaal is geworden.
Laatst gewijzigd door road rebel 19 sep 2017, 10:32, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Laten we vooral vandaag kijken naar alternatieven voor een beleid van morgen
WIl je dat dan aub doen VOOR je iedereen met z'n rug tegen de muur zet ?
heist_175 schreef:Iedereen is mobiel: OV voor lange/re afstand en deelauto of taxi voor last mile én mensen die "verder weg" wonen, geraken nog altijd op hun werk, dus je kan talent aantrekken van in heel BE (en NL, Lux, FR).
Het is niet alléén een kwestie van er te geraken maar ook van hoelang je onderweg bent... tenzij jij er geen probleem van maakt om 's morgens om 6u30 te vertrekken en 's avonds om 19u30 thuis te komen, mensen willen namelijk ook nog een sociaal leven tenzij je terug wil naar de tijd van Daens.
Ik ben nochtans 2 van 4 avonden om 19u30 thuis en vertrek om 6u20 sochtends.
2 avonden dan 18u30.

Vanaf december elke avond om 19u thuis.
En ja ik vind dat nog acceptabel.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Wat is acceptabel. Ik heb een jaar lang elke dag 1,25u heen en 1,25u terug gependeld met de trein voor mijn werk. Met telkens 20min ervoor en erna in de auto of 35min in de bus. Dat was elke dag om 5:30 vertrekken en om 20:00 terug thuis als het meezat. Want met het doorkruisen van Mons, La Louviere en Charleroi heb ik mijn aandeel stakingen wel gehad.

Ben je dan een goede echtgenoot of huisvader? Heb je dan nog tijd om sociale contacten te onderhouden? Mij lukte het alleszins niet.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Misschien nog gevaarlijker om te stellen, maar als er dan toch een gps tracker in je wagen zit, waarom

- laat je die ook niet weten hoe hard iemand optrekt? Want die vervuilen meer dan iemand die rustig optrekt naar max snelheid...
- laat je de snelheid niet monitoren, heb je geen flitscamera's meer nodig

Laat mij duidelijk zijn: ik ben geen voorstander van km-heffing, omdat dit toch maar gewoon een reden is om een belastingverhoging door te voeren. Ook weet je zo dat er achterpoortjes zullen ingebouwd zijn waardoor enkel de gewone man het echt voelt in zijn portemonnee. Bovendien is er ook heel vaak (en in feite steeds meer) geen deftig alternatief (OV, fiets, ...) beschikbaar.

PS: ik overweeg zelf heel hard om met de fiets te gaan werken (25km enkel), maar dan eerder voor de fysiek. Ik moet alleen nog goed uitdokteren of het de gezinssituatie wel ten goede komt. Want dat is iets wat door die politiekers, die zelf zo goed als nooit thuis zijn, maar al te graag door andermans strot willen duwen als "noodzaak".
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

road rebel schreef:
Ben je dan een goede echtgenoot of huisvader? Heb je dan nog tijd om sociale contacten te onderhouden? Mij lukte het alleszins niet.
Dat begrijp ik. Ik ben alleenstaande dus dan maakt dat veel minder uit + dat ik de vrijdag thuis ben(gevraagd aan werkgever) zat in een 36 uren stelsel waardoor ik de vrijdag 4 uur moest werken. Om dan 2 uur heen en 2 uur terug te doen was dat een beetje teveel gevraagd.

dus nu werrk ik 32 uur en ben ik per week zo'n 17 uur onderweg om 32 uur te werken.

Vanaf december veranderen de uren van de nmbs en vertrek ik sochtends nog steeds om 6u20 en kom ik thuis iedere avond toe om 19u
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

En hoe langer hoe erger.

Ik mag nu quasi dagelijks ervan uitgaan dat ik zowel sochtends als savonds 15 minuten vertraging heb met de trein.

Wat doen die spoorgekken daar eigenlijk nog?
Het loopt helemaal scheef.

Waar ik vroeger nog vaak op tijd kwam en met vroeger bedoel ik een jaar geleden is dat nu helemaal weg...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”