Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Via financiele incentives kan je het gedrag van de mensen wel sturen en de tragedie oplossen. Want zoals het Wikipedia-artikel aanhaalt: "de oorzaak ervan is steeds dat wanneer individuen gebruikmaken van een publiek goed, zij niet de volledige rekening voor hun handelen gepresenteerd krijgen."
En daar zitten we dus volledig fout. "De oorzaak" is wel wat meer dan de mobiliteit van Jan Modaal of het "gebruik maken van ". Wie maakt er momenteel het meest gebruik van onze mobiliteit? Waarom hebben "we" die nodig? De werkgever? De Multi-National"? "Wij"?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:er moet wel een oplossing komen voor het fileprobleem
Moet dat... mensen die er een probleem mee hebben zullen wel iets anders kiezen zeker ?

En waarom moet Jan Met De Pet hiervoor opdraaien (al zal hij het op het einde van de rit wel steeds zijn) ?

Als we nu gewoon de bedrijven extra belasten zodat ze minder verkopen... zou de file dan ook niet verdwijnen ?

Misschien moeten we eens echt out-of-the-box denken ipv. een verzadigd OV nog meer te gaan belasten ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:
Via financiele incentives kan je het gedrag van de mensen wel sturen en de tragedie oplossen. Want zoals het Wikipedia-artikel aanhaalt: "de oorzaak ervan is steeds dat wanneer individuen gebruikmaken van een publiek goed, zij niet de volledige rekening voor hun handelen gepresenteerd krijgen."
En daar zitten we dus volledig fout. "De oorzaak" is wel wat meer dan de mobiliteit van Jan Modaal of het "gebruik maken van ". Wie maakt er momenteel het meest gebruik van onze mobiliteit? Waarom hebben "we" die nodig? De werkgever? De Multi-National"? "Wij"?
De oorzaak van congestie op de weg is dat er meer vraag is dan het aanbod kan bieden. Rekeningrijden biedt financiele incentives om mensen en bedrijven ervan te overtuigen hun vraag naar weginfrastructuur te verminderen, een manier waarvan al bewezen is dat ze effectief het gedrag van mensen en bedrijven kan beïnvloeden.

Ik verdedig rekeningrijden alleen maar omdat het mij het meest haalbare alternatief lijkt in de huidige maatschappij* en het huidige politieke klimaat, en dus het snelst de congestie op de weg kan verlichten. Het is daarom niet per se het beste alternatief. Als jij een alternatief hebt voor rekeningrijden dat even haalbaar is en het fileprobleem kan oplossen, laat het dan gerust weten. Dat lijkt me een interessanter punt, ook om de discussie wat constructief te houden.

* Wij leven in een kapitalistische maatschappij met een staat die elke dag geld bloedt. De "egalitaire" tegenhanger van rekeningrijden in een communistische maatschappij zou zijn: vandaag mogen enkel nummerplaten eindigend op een even getal rijden, morgen een oneven getal. Die aanpak zal in onze maatschappij echter nooit van de grond raken, temeer omdat mensen hier dan gewoon 2 wagens zouden kopen/leasen
r2504 schreef: Moet dat... mensen die er een probleem mee hebben zullen wel iets anders kiezen zeker ?
Vraag anders eens aan de mensen die nu elke dag in de file staan of ze er een probleem mee hebben of niet... Om het met je eigen woorden te zeggen:
dacht je dat ik (of iemand anders) voor m'n plezier in de file sta
En dan hebben we het nog niet over de vele uren verloren productiviteit waar ook mensen die niet in de files staan onrechtstreeks voor opdraaien.

Het is ijdele hoop om te denken dat mensen uit zichzelf gaan veranderen, anders stonden er nu geen files elke dag. Integendeel, het zal enkel nog maar erger worden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

CCatalyst schreef:Als jij een alternatief hebt voor rekeningrijden dat even haalbaar is en het fileprobleem kan oplossen, laat het dan gerust weten. Dat lijkt me een interessanter punt, ook om de discussie wat constructief te houden.
Minder "economie" misschien?
Denk je echt dat hier the sky the limit is? Onzen bol kan het niet lang meer trekken hoor.
De productiviteit is op 30 jaar vijf keer zo groot geworden. Is onze levenstandaard vijf keer groter geworden? Resultaat is dat we tegenwoordig met twee gaan werken? Onze planeet leeg roven en we onze kinderen in de creche moeten dumpen? De levenskwaliteit? En dan bedoel ik niet twee keer gaan skieën per jaar?

Ik lees hier dat wij ons moeten aanpassen aan het werk. Zelfs waar we gaan wonen? Alles in het teken van die taak als loonslaaf? Sorry, maar daar pas ik voor. Nee, verkeerd, ik wil er voor passen maar ik zit vast in dat kutsysteem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:De oorzaak van congestie op de weg is dat er meer vraag is dan het aanbod kan bieden.
File op zich is ook een methode om de vraag te beperken... zoals ik al eerder schreef sta ik niet voor mijn plezier in de file. Op ritten waar de voordelen dus niet meer opwegen tegen de nadelen (zoals m'n verplaatsingen naar Brussel) ben ik overgestapt op de trein (en is de vraag dus minder geworden).
CCatalyst schreef:Rekeningrijden biedt financiele incentives
Bij incentives heb ik een positieve co-notatie... bij rekeningrijden heb ik dat gevoel niet echt.
CCatalyst schreef:Ik verdedig rekeningrijden alleen maar omdat het mij het meest haalbare alternatief lijkt in de huidige maatschappij* en het huidige politieke klimaat, en dus het snelst de congestie op de weg kan verlichten.
Het is de eenvoudigste methode... gewoon "iedereen" straffen... collateral damage zoals in een andere thread. Persoonlijk vind ik dat geen democratisch systeem... een arbeider heeft vaak minder mogelijkheden om flexibel te werken dan een bediende, iemand met financiële mogelijkheden kan zich buiten het systeem stellen, ...
CCatalyst schreef:Het is daarom niet per se het beste alternatief. Als jij een alternatief hebt voor rekeningrijden dat even haalbaar is en het fileprobleem kan oplossen, laat het dan gerust weten. Dat lijkt me een interessanter punt, ook om de discussie wat constructief te houden.
Wat is "best"... uiteindelijk ga je altijd iemand bevoordelen... een goed systeem zou dat niet doen maar ik moet spijtig genoeg het antwoord op je vraag schuldig blijven. Waarom verplichten we bedrijven niet om zich beter te spreiden - waarom moet iedereen in Antwerpen, Gent, Brussel zitten - in plaats van mensen te verplichten samen te hokken rond bedrijven (zoals we in de tijd van Daens deden) ?
CCatalyst schreef:De "egalitaire" tegenhanger van rekeningrijden in een communistische maatschappij zou zijn: vandaag mogen enkel nummerplaten eindigend op een even getal rijden, morgen een oneven getal.
Zelfs dat blijkt niet te werken... mensen met middelen bleken twee wagens te hebben :lol:
CCatalyst schreef:Vraag anders eens aan de mensen die nu elke dag in de file staan of ze er een probleem mee hebben of niet... Om het met je eigen woorden te zeggen
Zie eerste paragraaf.
CCatalyst schreef:En dan hebben we het nog niet over de vele uren verloren productiviteit waar ook mensen die niet in de files staan onrechtstreeks voor opdraaien. Het is ijdele hoop om te denken dat mensen uit zichzelf veranderen, anders stonden er nu geen files elke dag.
Mijn verloren productiveit is ten koste van mezelf... mijn uren beginnen pas te tellen op het moment dat ik bij m'n klant ben. Het is dus in mijn eigen voordeel de meest efficiënte oplossing te zoeken.
CCatalyst schreef:Het is ijdele hoop om te denken dat mensen uit zichzelf veranderen, anders stonden er nu geen files elke dag.
Die verandering moet een positief eindresultaat hebben... nog langer onderweg met het OV is dat niet ! Mensen naar het OV dwingen lost dan misschien wel de files op, maar als die mensen uiteindelijk langer van huis zijn... wat hebben we dan gewonnen ?

Trouwens... voor we mensen gaan dwingen tot iets... hebben we ooit al eens nagedacht wat het effect is als we 10% van de wegen nemen en deze bij op het OV zetten ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien moeten we de druk om elke dag "te presteren" verminderen? In onze huidige technologische context zou dat moeten kunnen. Alleen stelt zich hier het probleem dat wie de technologie beheerst de meeste benefiet binnen rijft.

Stel dat we 20% procent minder gaan werken omdat de technologie dat toestaat, wie heeft daar voordeel bij?
Waarom hebben we dan geen 20% minder mobiliteit nodig?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Misschien moeten we de druk om elke dag "te presteren" verminderen?
Het is allemaal de schuld van de vrouw... waarom kon ze niet gewoon voor de haard blijven zitten :lol:

En zelf willen we natuurlijk ieder jaar een nieuwe iPhone (vrijblijvend te vervangen door ieder ander luxe product) kopen 8)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, het is niet de schuld van de vrouw. Waar haal je dat nu weer? Goh, daar ben je toch echt wel goed in. Kan je de vraag stellen waarom we tegenwoordig tweeverdiener families hebben?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef: Wat is "best"... uiteindelijk ga je altijd iemand bevoordelen... een goed systeem zou dat niet doen maar ik moet spijtig genoeg het antwoord op je vraag schuldig blijven. Waarom verplichten we bedrijven niet om zich beter te spreiden - waarom moet iedereen in Antwerpen, Gent, Brussel zitten - in plaats van mensen te verplichten samen te hokken rond bedrijven (zoals we in de tijd van Daens deden) ?
Er is geen ruimte in de kleinere steden voor alle bedrijven om zich te gaan verspreiden, maar wat wel kan is dat er meer satellietkantoren ontstaan, die eventueel gedeeld kunnen worden tussen bedrijven. Maar: dat is al een van de alternatieven die bestaat, en ze slaat ook niet voldoende aan om de files te verlichten. Bedrijven hebben er vaak ook maar een lauwe relatie mee: de regel dat je 1-2 dagen per week mag werken op satelliet, de rest moet je nog steeds naar het hoofdkantoor komen. Zo vernietigen ze zelf het potentieel.

Je zou inderdaad kunnen "verplichten" (zoals jij zegt) dat werknemers altijd de satellietkantoren het dichtst in hun buurt moeten gebruiken, als er geen reden is om naar het hoofdkantoor te komen. Maar: hoe ga je als overheid gaan controleren dat de bedrijven die verplichting ook nakomen? Hoe ga je als overheid gaan controleren of "de reden om naar het hoofdkantoor te komen" ook wel gegrond is en niet enkel en alleen met het opzet om de verplichting te omzeilen?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dus jij gaat voor aanpassing van de werknemer aan de werkomgeving. Veel succes zou ik zeggen. Zeker nu dat mensen meer en meer van werkgever wisselen. Dat kan je toch echt niet maken. Waarom leven wij dan nog?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Nee, het is niet de schuld van de vrouw. Waar haal je dat nu weer? Goh, daar ben je toch echt wel goed in.
Er stond een smiley achter :!: Soms heb ik de indruk dat mensen hier echt niet meer kunnen relativeren en dingen in de context zien.

Je mag vrouw door man vervangen wat mij betreft... laat het me anders stellen... waarom moeten we met twee gaan werken ?
petrol242 schreef:Kan je de vraag stellen waarom we tegenwoordig tweeverdiener families hebben?
Niet noodzakelijk omdat het moet... misschien wel omdat we zo'n hoge levensstandaard hebben/willen. Waren mijn/jouw ouders ongelukkiger omdat ze slechts éénmaal per jaar naar Spanje op verlof gingen in plaats van twee skivakanties, een halve reis rond de wereld en als het kan ook nog eens twee citytrips tussendoor ?

Je schreef zelf dat we de druk "om te presteren" moesten verminderen... maar dan moeten we ook de druk om "te hebben" verminderen.

Ik wil je trouwens zelf nog even citeren...
petrol242 schreef:Minder "economie" misschien?
Denk je echt dat hier the sky the limit is? Onzen bol kan het niet lang meer trekken hoor.
Alles in het teken van die taak als loonslaaf? Sorry, maar daar pas ik voor.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Autorijden even duur maken voor iedereen.
Afschaffen van de sponsoring van de bedrijfswagens en vervangen door fiscaal gunstig mobiliteitsbudget voor alle werknemers.
OV uitbreiden en daarbij fietsvergoeding verplichten en het zal rap gedaan zijn met de files.
Enkel wie niet anders kan, of ervoor wil betalen zal nog met de auto rijden.
Maak daarbij het autobezit goedkoper (geen biv, geen rijtaks) en het gebruik duur (rekeningrijden)

Het is allemaal zo simpel, 5 minuutjes politieke moed en een duidelijke visie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Kan je de vraag stellen waarom we tegenwoordig tweeverdiener families hebben?
Niet noodzakelijk omdat het moet... misschien wel omdat we zo'n hoge levensstandaard hebben/willen. Waren mijn/jouw ouders ongelukkiger omdat ze slechts éénmaal per jaar naar Spanje op verlof gingen in plaats van twee skivakanties, een halve reis rond de wereld en als het kan ook nog eens twee citytrips tussendoor ?

Je schreef zelf dat we de druk "om te presteren" moesten verminderen... maar dan moeten we ook de druk om "te hebben" verminderen.

Ik wil je trouwens zelf nog even citeren...
petrol242 schreef:Minder "economie" misschien?
Denk je echt dat hier the sky the limit is? Onzen bol kan het niet lang meer trekken hoor.
Alles in het teken van die taak als loonslaaf? Sorry, maar daar pas ik voor.

Dus jij denkt dat alle families kunnen overleven met 1 loon?
Dat geloof je toch zelf niet?
Het is niet dat iedereen op reis gaat he...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Dus jij gaat voor aanpassing van de werknemer aan de werkomgeving.
Ik denk dat je dingen leest die er niet staan... CCatalyst schreef dat men bedrijven moet "motiveren" om hun werknemers dichterbij huis te laten werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Dus jij gaat voor aanpassing van de werknemer aan de werkomgeving.
CCatalyst schreef dat men bedrijven moet "motiveren" om hun werknemers dichterbij huis te laten werken.

Ik vraag me af of dit ook telt voor OV?

Want als ik even kijk hoe ver ik van men werk woon: 105 km

2 uur onderweg in totaal. Heen en terug te samen 4 uur met OV
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Dus jij gaat voor aanpassing van de werknemer aan de werkomgeving.
Ik denk dat je dingen leest die er niet staan... CCatalyst schreef dat men bedrijven moet "motiveren" om hun werknemers dichterbij huis te laten werken.
Hallo??? Dus de werknemer moet zich aanpassen aan zijn werkomgeving dus en dus dichter bij gaan wonen!!? "Motiveren" om dichter bij het werk te wonen. Ik denk dus dat ik wel lees wat er staat. Bedrijven gaan dat sowieso afschuiven op de werknemer. Nice try r2504.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:Want als ik even kijk hoe ver ik van men werk woon: 105 km
Jij moet gewoon verhuizen... of ander werk zoeken (althans zo simpel is dat volgens sommigen).
duizend schreef:Afschaffen van de sponsoring van de bedrijfswagens
Euh... afschaffen van salariswagens zal je bedoelen ? Of doen we weer even snel aan collateral damage ?
duizend schreef:en vervangen door fiscaal gunstig mobiliteitsbudget voor alle werknemers
Waarom moeten werknemers plots een budget krijgen om op hun werk te geraken ?

Groeien de centen soms aan de bomen ?
duizend schreef:OV uitbreiden
Je weet toch dat de huidige spoor assen in ons land gewoon vol zitten... er valt daar niets meer uit te breiden !
duizend schreef:en daarbij fietsvergoeding verplichten en het zal rap gedaan zijn met de files
Jij woont ook naast je werk zeker... tracht je af en toe ook eens te verplaatsen in iemand anders z'n leefwereld.
duizend schreef:Enkel wie niet anders kan, of ervoor wil betalen zal nog met de auto rijden.
Heb je nog van die communistische ideetjes ?
duizend schreef:Het is allemaal zo simpel, 5 minuutjes politieke moed en een duidelijke visie
Gelukkig zit jij niet in de politiek... ik vrees dat je het iets te simpel ziet.
petrol242 schreef:Hallo??? Dus de werknemer moet zich aanpassen aan zijn werkomgeving dus en dus dichter bij gaan wonen!!? "Motiveren" om dichter bij het werk te wonen. Ik denk dus dat ik wel lees wat er staat. Nice try r2504.
Je snapt het echt niet hé... lees eens wat mensen schrijven... het ging over satelliet kantoren van bedrijven ! Bedrijven moeten werknemers de kans geven vaker van hieruit te werken (iets waar ze nu nog vaak weigerachtig tegenover staan), of hierin meer voorzien... maw. het bedrijf naar de mensen brengen, NIET andersom !
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

goh r2504, je doet het steeds weer. "Ik begrijp het niet-jij wel verhaal".
Satelliet kantoren, en whatever zever corporate. Ik begrijp het maar al te goed. Alleen wil je weeral de aandacht verleggen.
Het bedrijf moet niet naar de mensen gebracht worden!! Het bedrijf moet zover mogelijk weg gehouden worden!

Edit: En ja, we hebben nog marxistische ideetjes :)
Je weet toch dat de huidige spoor assen in ons land gewoon vol zitten... er valt daar niets meer uit te breiden !
Zoals de rijnverbinding?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik pleit voor deze implementatie - voor de eerste 5 jaar - van rekeningrijden:

* Het factureren van het rekeningrijden kan geschieden op 2 manieren. Ofwel via een unit met chip+GPS+simkaart in het voertuig als de eigenaar kiest om de werkelijke kosten te betalen (actieve keuze). Ofwel via nummerplaatdetectie indien de eigenaar kiest om een forfaitair bedrag te betalen elke dag dat hij zijn wagen gebruikt (passieve keuze - enkel van toepassing op reeds verkochte wagens en buitenlandse wagens). Er wordt een termijn van 18 maanden geboden om het huidige wagenpark met units uit te rusten, de overheid werkt hier actief aan mee en voorziet de beschikbaarheid van voldoende units. De 18 maanden mogen pas ingaan op het ogenblik dat de overheid zich verzekerd heeft van de beschikbaarheid van voldoende units voor het huidige wagenpark. Gloednieuwe voertuigen die ter registratie aangeboden worden mogen enkel een nummerplaat ontvangen indien ze een werkende unit aan boord hebben. Het retrofitten van units in het huidige wagenpark is daarentegen niet verplicht, ook niet bij de verkoop. Er kan niet meer geopteerd worden voor de nummerplaatdetectie eenmaal een voertuig een werkende unit aan boord heeft.
* Rekeningrijden gaat pas in voege vanaf maand 18. Vanaf dan houdt het betreden van de openbare weg met een gemotoriseerd voertuig met minstens 2 assen van rechtswege de aanvaarding van het rekeningrijden in, met facturering volgens de wijze die de eigenaar actief of passief gekozen heeft.
* Het huidige rekeningrijden voor vrachtwagens gaat op in het algemene rekeningrijden op de dag dat het in voege treedt.
* Op verschillende strategische plaatsen in het land - in het bijzonder op de plaatsen waar de structurele files zich vormen - en minstens op alle grote verbindingswegen tussen gemeenten, worden vaste en mobiele controlepunten opgezet die nagaan of een voertuig met een correcte unit is uitgerust. Zoniet wordt een foto genomen genomen van de nummerplaat: voor maand 18 ontvangt de eigenaar van de nummerplaat een (eenmalige) herinnering in de bus. Vanaf maand 18 wordt de eigenaar zonder unit geacht de maximumfactuur van de dag te hebben gereden en wordt er forfaitair aangerekend aan de nummerplaat (slechts 1 maal per dag, dus verschillende foto's op dezelfde dag kosten niet extra). Indien de betrokkene bewijst dat hij wel een werkende unit aan boord had, wordt de factuur verminderd tot het werkelijk gereden bedrag.
* Elke wegbeheerder die toestemming verleent om een een controlepunt op zijn weginfrastrastructuur te installeren krijgt een aandeel in de inkomsten van het rekeningrijden in functie van het aantal gepasseerde voertuigen op zijn controlepunt, met als doel deze inkomsten te gebruiken voor het onderhoud en het verbeteren van zijn wegennet. De overige inkomsten worden aangewend om de infrastructuur en de werking van het systeem te onderhouden. Wat overblijft gaat naar een fonds om nieuwe initiatieven binnen het openbaar vervoer te stimuleren.
* Het niet betalen na 3 maanden van facturen die niet betwist zijn en waarvoor geen afbetalingsplan werd aangevraagd is strafbaar. De verschillende politiediensten krijgen inzage in de dossiers van de niet-betaalde facturen die onder deze voorwaarden vallen. Tijdens een wegcontrole is de politie gerechtigd om het volledige verschuldigde en gefactureerde bedrag te innen. De politie kan overgaan tot de beslaglegging op het voertuig indien de betaling niet plaatsvindt. De passage aan een controlepunt van een voertuig dat een groot aantal openstaande facturen heeft staan wordt in real time gemeld aan de betrokken politiezone.
* Het opzettelijk saboteren, onklaar maken, vernietigen of het verstoren - op welke wijze dan ook - van de normale werking van de apparatuur of de systemen die onderdeel uitmaken van het rekeningrijden, is strafbaar. Indien het de apparatuur aan boord van een voertuig betreft, wordt het voertuig in beslag genomen.
* De eigenaar van een voertuig is niet meer verantwoordelijk voor de kosten die zijn voertuig oploopt vanaf het ogenblik dat hij deze laat registreren als zijnde gestolen. Het melden van de diefstal bij de politie leidt automatisch tot de registrering, maar de eigenaar krijgt ook de mogelijkheid om online al de diefstal te registreren nog voor hij een PV laat opstellen. Hij is terug verantwoordelijk vanaf hij of de politie de recuperatie van zijn voertuig aangeeft. De passage van een gestolen voertuig aan een controlepunt wordt in real time gemeld aan de betrokken politiezone. Het opzettelijk onterecht registreren van een voertuig als gestolen met als doel het rekeningrijden te omzeilen wordt onder het vorige punt gekwalificeerd.
* Buitenlandse bestuurders krijgen de mogelijkheid om aan de grensovergangen een unit in bruikleen te ontvangen (tegen waarborg) waarmee ze hun werkelijke kosten betalen of om na hun doortocht via een website hun kosten te vereffenen aan een voordelig "toeristen"tarief (deze laatste optie is enkel beschikbaar voor eigenaars van buitenlandse nummerplaten die horen bij voertuigen met maximaal 3 assen en kan slechts een beperkt aantal dagen per jaar gebruikt worden). Indien zij op deze mogelijkheden niet ingaan betalen zij ook de maximumfactuur indien hun nummerplaat gefotografeerd werd.
* De verhuurbureaus van wagens voorzien hun voertuigen van een unit. Zij betalen de opgelopen kosten en rekenen deze kosten vervolgens door aan de huurder die ze gemaakt heeft. Zij lichten hun huurders in over de gebruikelijke kosten van het rekeningrijden.
* De overheid tracht interoperabiliteit te ontwikkelen met systemen van rekeningrijden die elders in Europa in voege treden.

* De werkelijke kost is variabel per afstandsuur en voertuig, waarin zowel de afstand als het tijdstip waarin de verplaatsing gebeurt in rekening wordt genomen, als het aantal assen van het voertuig. Er gelden slechts 2 categorieen van voertuigen: voertuigen met 2 of 3 assen, en voertuigen met 4 assen of meer.
* De werkelijke kost is hoger tijdens uren waarop de structurele files zich vormen, dit zijn de piektarieven. Buiten deze uren zijn ze lager, dit zijn de non-piektarieven.
* De werkelijke kost is hoger voor voertuigen met 4 assen of meer.
* De werkelijke kost wordt per dag begrensd op een maximaal bedrag. Kosten die die dag verder opgelopen worden, worden niet meer aangerekend. Eigenaars die opteren om geen unit te installeren, betalen bij detectie van hun nummerplaat deze maximale kost.
* De kosten worden afgerekend per maand. Het is mogelijk om in real-time de opgelopen kosten te volgen via een website. Het is mogelijk om waarschuwingen in te stellen om verwittigd te worden als een bepaald bedrag overschreden wordt.
* De initiele 5 kilometer van elke verplaatsing worden steeds forfaitair aangerekend, om het gebruik van andere vervoersmiddelen op korte afstand aan te moedigen.
* Het gebruik van de weginfrastructuur 's nachts is altijd gratis. Nacht wordt gedefinieerd als: tussen 1u en 4u.
* Het gebruik van de weginfrastructuur is gratis tussen 15 december en 15 januari. In deze periode wordt ook het groot onderhoud aan de systemen verricht.
* De overheid kan het gebruik van de weginfrastructuur gratis stellen bij calamiteiten, extreme weersomstandigheden, of andere uitzonderlijke omstandigheden die de noodzaak van het gratis gebruik rechtvaardigen.
* De overheid kan beslissen om een toeslag van 200% op elke facturatie in te stellen op dagen waarop het smogalarm van kracht is. Dit is niet het geval indien de overheid daar niet toe beslist. Bovendien kan de overheid beslissen dat geen enkele korting van toepassing is op dagen waarop het smogalarm van kracht is. Dit is evenmin het geval indien de overheid daar niet toe beslist. Elektrische wagens worden hier telkens van vrijgesteld.
* Alle tarieven, behalve de forfaitaire 5 km, zijn onderhevig aan 50% korting op zaterdag, zondag, wettelijke feestdagen en tijdens de schoolvakanties (inclusief juli en augustus). Bovendien wordt er op deze dagen geen piektarief geheven.
* Alle tarieven, behalve de forfaitaire 5 km, zijn tijdens de week onderhevig aan 10% korting indien de afgelegde afstand tijdens een uur minder dan 10km bedraagt. Het beoogt een bijkomend voordeel op de reeds lage kosten te vormen voor mensen die binnen een straal van 10km van hun werkgever wonen, maar kan ook gebruikt worden om kinderen naar school te brengen.
* De eerste 3 jaar blijven de tarieven ongewijzigd. Er geldt een maximumfactuur van 25 EUR per dag.
* Tijdens het eerste jaar wordt op elke maandfactuur een introductiekorting van 50% toegekend.
* Tijdens het tweede jaar wordt op elke maandfactuur een introductiekorting van 25% toegekend.
* Vanaf het derde jaar wordt er geen introductiekorting toegekend.
* Kortingen mogen gecombineerd worden maar worden niet opgeteld - ze worden in sequentie toegekend. Met andere woorden: op de kost die u opliep op een zondag in het eerste jaar ontvangt u 50% korting omdat het een zondag is, en op het overgebleven bedrag wordt nog eens 50% introductiekorting toegekend omdat het het eerste jaar is. Indien het initiele bedrag meer dan 0 was, dan is het resterende bedrag dat ook. De kortingen worden wel altijd toegepast in de volgorde die voor de weggebruiker het meest voordelig is.

* Alle werkgevers worden verplicht om de unit/werkelijke kosten voor de woon-werkverplaatsing van het rekeningrijden terug te betalen aan hun werknemers, zowel de huidige als de toekomstige, voor zover de werknemer er al zelf voor moet betalen. Werkgevers worden niet verplicht om de kosten van werknemers die kiezen voor het nummerplaat/maximumfactuur-systeem terug te betalen, ze krijgen daar de vrije keuze in.
* Een werknemer wordt gedefinieerd als eenieder die prestaties verricht op verzoek van de werkgever, op welke wijze en in welk dienstverband dan ook.
* Het op een of andere slinkse manier onrechtmatig doorrekenen van de kost aan de werknemers wordt strafbaar gesteld met de terugbetaling + een geldboete.
* Een werkgever kan, na overleg en goedkeuring van de vakbonden of het merendeel van de werknemers, vanaf het tweede jaar aan de overheid verzoeken om niet langer de werkelijke woon-werk kost van alle werknemers of een deel van de werknemers te moeten betalen. Een eventuele goedkeuring kan pas ten vroegste ingaan vanaf het derde jaar. Om dat te verkrijgen, moet de werkgever voldoende kunnen aantonen dat hij de betrokken werknemers realistische kansen biedt om tijdens de goedkopere non-piekuren van het rekeningrijden de woon-werkmobiliteit te verrichten: ofwel door toe te staan dat de werknemer afwijkt van een 9-5 regime, of door telewerken, of door openbaar vervoer, ofwel door thuiswerken, ofwel door satellietkantoren te bieden, of gratis verblijfsmogelijkheden te bieden met een comfortstandaard overeenkomstig het uitgekeerde loon, of een ander equivalent. De werknemer moet minstens een realistische keuze hebben uit 2 verschillende categorieen. De toestemming wordt op een gevalsbasis verleend. De toestemming kan steeds worden ingetrokken.
* De toestemming is niet van toepassing op werknemers die zich in een proefperiode of stage bevinden. De werkgever betaalt hun werkelijke woon-werk verplaatsingen terug.
* In het geval een werkgever die de eerder vermelde toestemming bezit, zijn werknemer verzoekt om tijdens de piekuren een woon-werkverplaatsing af te leggen (en dus de werknemer geen keuze laat), is de werknemer gerechtigd de opgelopen kost van zijn werkgever terug te vorderen, tenzij de werknemer opteert voor het nummerplaat/maximumfactuur-systeem. De werkgever is daarentegen niet verplicht deze kost terug te betalen indien het de vrije keuze was van de werknemer om tijdens de piekuren de verplaatsing af te leggen.
* Indien een werknemer op jaarbasis meer dan 20% van zijn werkdagen verzocht werd om dergelijke woon-werk verplaatsing af te leggen, dan kan de werknemer of de vakbond de overheid verzoeken om de toestemming voor de werkgever in te trekken, tenzij de werknemer opteert voor het nummerplaat/maximumfactuur-systeem of indien het de vrije keuze van de werknemer was. Het verzoek wordt gestaafd aan de hand van de facturen.
* De kost die de werknemer oploopt door zijn professionele verplaatsingen blijven steeds ten laste van de werkgever. Indien de werknemer deze met zijn eigen voertuig verricht, is hij gerechtigd die kost aan de werkgever door te rekenen, tenzij hij opteert voor het nummerplaat/maximumfactuur-systeem in welk geval de werkgever slechts voor 50% hoeft tussen te komen in de gemaakte kosten.
* Bij ingang van jaar 4 worden de piektarieven met 15% verhoogd, de non-piektarieven stijgen met 5%. De maximumfactuur is 50 EUR per dag.
* Bij ingang van jaar 5 worden de piektarieven met 25% verhoogd, de non-piektarieven stijgen met 10%. De maximumfactuur is 100 EUR per dag.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:goh r2504, je doet het steeds weer. "Ik begrijp het niet-jij wel verhaal".
Sorry dat ik geen fluwelen handschoenen heb... het is meermaals verduidelijkt zonder resultaat.
petrol242 schreef:Satelliet kantoren, en whatever zever corporate. Ik begrijp het maar al te goed. Alleen wil je weeral de aandacht verleggen.
We zoeken een oplossing voor de file... waarom wil jij meteen potentiele oplossingen uitsluiten ? Eén magische oplossing bestaat er niet... het zal dus steeds een combinatie worden.
petrol242 schreef:Het bedrijf moet niet naar de mensen gebracht worden!! Het bedrijf moet zover mogelijk weg gehouden worden!
En straks kom je weer vertellen dat het niet kan dat mensen 25 km van hun werk wonen :bang:
CCatalyst schreef:Ik pleit voor deze implementatie - voor de eerste 5 jaar - van rekeningrijden:
TL:DR; ... maar als ik dingen lees als 100 euro per dag ed. (dat is dus 2000 euro extra belasting per maand) heb ik toch m'n bedenkingen.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Vrachtwagens doen al aan rekening rijden (waarvoor dienen de extra inkomsten die hiermee gegenereerd worden?)
waarom geeft men deze geen verlaagd tarief of zelf gratis tijdens de nacht?

Waarom stimuleert men (fiscaal) geen samenrijden? er zijn intussen voldoende smartphones denk ik om met een app dit te bewerkstelligen.

Waaarom stippelt men geen lange termijn beleid uit met duidelijke stappen en kosten?
Mss dat we best afstappen vh bezit van zoveel voertuigen?

Het probleem is niet teveel mensen maar teveel voertuigen waar maar 1 persoon inzit?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cybersurfr schreef:Het probleem is niet teveel mensen maar teveel voertuigen waar maar 1 persoon inzit?
Heb je al eens naar je eigen situatie gekeken ivm. dit voorstel ? Heb jij een collega waarmee je kan samenrijden ?

Wat met stops onderweg (supermarkt, creche, hobbies, ...) die zorgen dat je niet rechtstreeks naar huis rijdt ?

Hoeveel tijd zou je eventueel verliezen om die collega op te pikken ?

De meeste mensen zijn nu al meer dan 10u, sommigen zelfs 12u onderweg om 8u te werken... ga je daar nog eens een uur bovenop doen en alzo gans het sociale leven kapot maken ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

duizend schreef:Autorijden even duur maken voor iedereen.
Afschaffen van de sponsoring van de bedrijfswagens en vervangen door fiscaal gunstig mobiliteitsbudget voor alle werknemers.
OV uitbreiden en daarbij fietsvergoeding verplichten en het zal rap gedaan zijn met de files.
Enkel wie niet anders kan, of ervoor wil betalen zal nog met de auto rijden.
Maak daarbij het autobezit goedkoper (geen biv, geen rijtaks) en het gebruik duur (rekeningrijden)

Het is allemaal zo simpel, 5 minuutjes politieke moed en een duidelijke visie
Euhm en hoe ga je t volgende oplossen :
1. gebieden op "den boerenbuiten" (en dit staat tussen aanhalingstekens voor een reden) waar er slechts 1 bus per uur of per half uur komt?
2. niet elke bedrijfswagen hoort toe aan een directeur of zijn secretaresse, maar ook aan mensen die een wagen nodig hebben om hun job te kunnen uitoefenen (techniekers, schilders, metsers, installateurs, vertegenwoordigers, ...). ALS (!) ze die wagen ook in de privé tijd mogen gebruiken dan betalen die werknemers hier nu al VAA op. En misschien is het niet zo slecht dat die mensen hun wagen kunnen gebruiken? Anders moet het bedrijf een gigantische parking voorzien voor alle bedrijfswagens 's nachts en in het weekend op te zetten?
3. Ben je jaloers op mensen met een bedrijfswagen? Solliciteer even rond en je hebt er ook eentje. Uiteraard wel moeite doen en begrijpen dat niet iedereen een bedrijfswagen kan krijgen bij elke job. Als 112 ambulancier zijnde krijg ik helaas ook geen bedrijfswagen mee naar huis...
4. Fietsvergoeding verplichten = pro!
5. OV uitbreiden = pro, maar zowel uitbreiden naar hoeveelheid bussen toe (zodat ik minimum een bus per kwartier heb, overal) als naar uren (pakweg tussen 0u en 6u minimum 1 bus per half uur) als naar plaatsen (dus in elk boerengat)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef: En straks kom je weer vertellen dat het niet kan dat mensen 25 km van hun werk wonen :bang:
En daar doe je het weer. Zoiets zal ik nooit zeggen, en heb ik ook nooit gezegd. Waar haal je dat toch in godsnaam vandaan?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Toevallig vandaag nog een artikel over verdichting in de krant. Veel zaken komen terug maar uiteindelijk komt het erop neer dat wie slecht gelegen woont een hogere factuur mag verwachten.

Ook een paar ander artikels over oa een voorspelling dat het aantal wagens (in bezit) zou dalen in de toekomst door meer deelsystemen. Een ander artikel sprak dan weer over meer zelfrijdende wagens die niet langer eigendom zijn van gebruiker maar van provider (mobility as a service). Hier zitten duidelijk enkele grote spelers op te broeden en dat kan tot gevolg hebben dat een eigen wagen enkel nog voor de happy few is die het zich kunnen veroorloven. Ook de grote merken zullen dra serieuze concurrentie krijgen met de Chinezen die beter de elektrificatie beheersen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ook dit artikel sluit mooi aan bij het topic.

http://m.hbvl.be/cnt/dmf20170911_030658 ... -provincie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals ik het artikel van HLN lees is het de bedoeling om iedereen in appartementjes te duwen. Ik heb zelf jarenlang (7 jaar) gewoond in een appartement en moet toegeven : de stookkosten waren minder dan waar ik nu woon. Logisch, Ik had onderburen (beiden 70+ jaar oud) van het type "ik heb altijd koud dus de verwarming staat hier altijd aan". Gevolg : gratis vloerverwarming! In hun appartementje was het bijna altijd rond de 22 a 24 graden!

Maar : niet alles in een appartement is rooskleurig, en dat is ook de reden waarom ik daar ben weg gegaan... Het betrof een nieuwbouwappartement van 2009 met 12 appartementen in de ene blok, 10 appartementen in de andere blok.

1. Je appartement is je eigendom, maar alles er rond ook. Dat wilt zeggen dat je een behoorlijke cent in het zakje mag doen voor allerhande verfraaiingen waarvan jij het nut niet in ziet, maar de andere medebewoners wel. Klein voorbeeldje? Toen ik er woonde had ik geen eigen wagen, maar een bedrijfswagen. En die kon op kosten van de firma naar de carwash. Mijn medebewoners wouden een kraantje buiten voor de auto's te wassen, en uiteraard mag ik daar aan mee betalen...

2. Het blok kwam je binnen via de voordeur die voor iedereen open stond. Je kwam toen in de hall waar de meters hingen in de kasten, en de brievenbussen staan. Tevens is er daar een deurbel voor elk appartement, en een tweede deur naar de hall van de appartementen zelf. Na 5 jaar tijd was de deur buiten "versleten". Ze hing scheef in haar hengsels waardoor deze sleepte tegen de vloer. Krijgen we plots te horen dat deze niet meer te herstellen is, en er dus een nieuwe moet komen. Uiteraard mag ik daar ook aan meebetalen. En dit terwijl de oorzaak duidelijk is : doe een deur zacht open ipv deze open te gooien zodat de wind vrij spel heeft...

3. Uiteraard mag ik ook mee betalen aan de verlichting in de gang die 24/7 aan het branden was op sommige momenten. Dit heb ik gelukkig kunnen veranderen door de syndicus te overtuigen om er een timer tussen te steken welke na 5 minuten het licht doofde. Op mijn vraag werden lampen vervangen door LED lampen die duidelijk langer mee gaan.

4. Er was een gemeenschappelijke stalling met 2 vakken : een voor de fietsen (véél te klein voor alle fietsen, maar soit) en een voor het huisvuil. Talloze keren is er een "gespecialiseerde firma" mogen langs komen om deze laatste volledig te ontruimen, daar sommige bewoners gewoon hun vuilzak daarin gooiden en er niet meer naar om keken. 2x raden wie er mocht mee betalen...

En zo kan ik nog talloze voorbeelden schrijven waaruit blijkt dat je eigenlijk alleen maar geld kwijt bent. Om nog maar te zwijgen over de belachelijke regeltjes in de vorm van "het uitzicht moet overal hetzelfde zijn : een zonnescherm hangen mag, maar als je buur begint met er eentje te hangen in het knalroze, dan moet elk appartement dat volgen".

Nu woon ik aan de rand van Wetteren. Tussen de E40 en de E17 in. Simpel huisje met zowel vooraan als achteraan een tuintje zodat de honden waarvan ik gastgezin ben (Hachiko en Canisha) leuk kunnen rondlopen. Mag je op een appartement natuurlijk ook vergeten...

En dan zwijg ik nog over een ander nadeel van een appartement : de gratis lawaaioverlast die je erbij krijgt! Meestal veroorzaakt door mensen die er niet bij stilstaan dat als ze stofzuigen dit in de aanpalende appartementen ook hoorbaar is, en door kleine kinderen die van zodra ze hun goesting niet krijgen hun klep openzetten. Overdag maakt mij dit niks uit, zelfs in het weekend. Maar vanaf 19u wil ik graag genieten van wat rust, stilte en kalmte...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Heb ook op een appartement gewoond maar was de bovenste verdieping van een huis met 3 verdiepingen. Ik herken een aantal zaken die Krisken aanhaalt al had ik er zelf minder last van. Ik had zelfs veel liever wat extra betaald als men wat verfraaiingen WOU doen. Het huis was eigenlijk wat afgeleefd en de eigenares was in de negentig en wou enkel absoluut noodzakelijke zaken onder enige druk aanpassen. Als ik wou werd het huis onbewoonbaar verklaard wegens de onveilige verwarmingsinstallatie. Om al deze redenen is de Vlaming liever eigenaar dan huurder.

Verdichting is echter NIET enkel (huur)appartementen, het kan ook gewoon compacter wonen betekenen. Nu woon ik in een rijhuis en dat is OOK energiezuinig. Het is nieuwbouw dus sowieso volgens nieuwste normen geïsoleerd en dat merk je. Het is een kleine wijk in een doodlopende straat met een tiental huizen met achteraan een grasplein dat dient voor de kinderen maar ook voor de jaarlijkse BBQ van de wijk. De huizen staan niet te dicht op elkaar maar wel een pak dichter dan de bestaande huizen. Op hetzelfde stuk zou men destijds maar 4 à 5 huizen gezet hebben. De weg is ook smal zodat snel rijden er niet mogelijk is, gelukkig maar. Iedere woning heeft een garage en een plaats op de oprit. Daarnaast zijn er plaatsen voor bezoekers voorzien. Ondanks dat niet iedereen zijn wagen in de garage zet is er steeds plaats.

De woningen zijn geen kastelen maar toch vrij ruim en vooral enorm praktisch, er zijn geen verloren hoeken. Door de ventilatie moeten ramen ook niet veel open staan wat veel energie bespaart. Zonnepanelen en zonneboiler zijn voorzien maar nog niet geplaatst, de energiescore kan dus nog beter worden.

Geluidsoverlast is ook iets dat niet echt meer meespeelt. Mijn buren hoor ik niet door geluidsisolatie tussen de huizen, via de ramen komt er niets binnen.

Ben ook al eens naar projecten in Brussel gaan kijken waar woningen meer ruimtes delen zoals een groot wassalon een grote en veilige tuin en zelfs enkele wagens. Voor die gezinnen was een huis alleen kopen in dezelfde buurt niet doenbaar. Vermits de bevolkingstoename nog niet direct zal stoppen is nadenken over hoe we met schaarse ruimte omgaan en hoe we mobiliteit aanpakken echt noodzakelijk. Ik geloof dat er nog veel te winnen is als meer mensen een beetje mee wil ipv zich vast te pinnen op soms voorbijgestreefde situaties dis zelfs vaak in hun eigen nadeel spelen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dizzy : in iets zoals jij het omschrijft kan ik me beter vinden (je huidige woonst). Maar, ik vermoed dat het een wijk is die gebouwd is door een firma, en dus niet een huis zoals jij het wilt? Of zie ik het verkeerd?

In geval van gedeeld wassalon etc : dat is allemaal leuk en wel maar ik zou he tniet moeten voorstellen aan mijn vriendin vrees ik. Even snel een wasje doen betekend in vele gevallen dat je al gauw je hele avond kwijt bent. 45min wassen, 20min drogen (ik zeg maar iets) maar dat is wel tijd dat je iets anders kan doen buiten naar je was in de trommel staren he.

Hier is het overigens een huis uit de jaren 60, maar volledig gerestaureerd 5 jaar terug. Op zich is dit goed te merken, er gaat amper warmte buiten. Maar die hittewerende/koudewerende ramen is den weer een ramp : daardoor heb je amper GSM ontvangst in huis :) En een GSM repeater zetten is iets dat het BIPT nog steeds niet toe laat :(

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef: Euhm en hoe ga je t volgende oplossen :
1. gebieden op "den boerenbuiten" (en dit staat tussen aanhalingstekens voor een reden) waar er slechts 1 bus per uur of per half uur komt?
2. niet elke bedrijfswagen hoort toe aan een directeur of zijn secretaresse, maar ook aan mensen die een wagen nodig hebben om hun job te kunnen uitoefenen (techniekers, schilders, metsers, installateurs, vertegenwoordigers, ...). ALS (!) ze die wagen ook in de privé tijd mogen gebruiken dan betalen die werknemers hier nu al VAA op. En misschien is het niet zo slecht dat die mensen hun wagen kunnen gebruiken? Anders moet het bedrijf een gigantische parking voorzien voor alle bedrijfswagens 's nachts en in het weekend op te zetten?
3. Ben je jaloers op mensen met een bedrijfswagen? Solliciteer even rond en je hebt er ook eentje. Uiteraard wel moeite doen en begrijpen dat niet iedereen een bedrijfswagen kan krijgen bij elke job. Als 112 ambulancier zijnde krijg ik helaas ook geen bedrijfswagen mee naar huis...
4. Fietsvergoeding verplichten = pro!
5. OV uitbreiden = pro, maar zowel uitbreiden naar hoeveelheid bussen toe (zodat ik minimum een bus per kwartier heb, overal) als naar uren (pakweg tussen 0u en 6u minimum 1 bus per half uur) als naar plaatsen (dus in elk boerengat)
1.
oplossingen genoeg:
- met de auto gaan
- met de fiets gaan
- wachten op de bus om het half uur en ermee leven
- met de auto/fiets tot aan betere OV verbinding gaan
- verhuizen
- werk zoeken op de "boerenbuiten"
- meer OV als het niet echt den "boerenbuiten" is en enigszins financieel verantwoord blijft

2.
Ik heb geen probleem dat iemand een wagen van het bedrijf krijgt en deze deels privé gebruikt
Wel dat hierdoor het bedrijf minder bijdraagt aan belasting op loon maw de verkapte sponsoring ...
VAA is een lachterje, dekt totaal de kost niet van de belastingsvermindering
Dus bedrijfswagens: ja, maar maak ze voor het bedrijf (iets) duurder dan vergelijkbare loonsopslag zodat het bedrijf de wagens alleen geeft aan wie ze echt nodig heeft voor de job.

3.
Je klinkt als de zaag van R2504, die komt ook altijd af met jaloers :angel:
Ik heb problemen met langs de ene zijde autogebruik ontmoedigen en langs de andere zijde autogebruik sponsoren.
Dit is geen consequent beleid van de overheid.
zie ook (2)

4. let's go !

5.
ja, maar niet in ELK boerengat, het moet nog enigszins betaalbaar blijven.
Iemand die bewust gekozen heeft om op goedkope bouwgrond ver van alles weg te bouwen mag er de nadelen ook van dragen
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dus ik moet mij maar aanpassen naar mn werk? Toffe redenering ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef: TL:DR; ... maar als ik dingen lees als 100 euro per dag ed. (dat is dus 2000 euro extra belasting per maand) heb ik toch m'n bedenkingen.
En dan heb je het inderdaad ook niet gans gelezen...

Soit, dat is mijn constructief voorstel voor rekeningrijden dat tegelijk de congestie zou moeten aanpakken en de werknemers niet zou straffen als ze geen realistische alternatieven ter beschikking hebben of krijgen.
cybersurfr schreef:Vrachtwagens doen al aan rekening rijden (waarvoor dienen de extra inkomsten die hiermee gegenereerd worden?)
waarom geeft men deze geen verlaagd tarief of zelf gratis tijdens de nacht?
Omdat de huidige km-heffing voor vrachtwagens geenzins bedoeld is om de congestie te verminderen. Het dient ter compensatie voor de slijtage aan de infrastructuur en de milieuvervuiling. En die heb je ook 's nachts.
cybersurfr schreef: Waarom stimuleert men (fiscaal) geen samenrijden? er zijn intussen voldoende smartphones denk ik om met een app dit te bewerkstelligen.
Ik vrees dat dit tot teveel misbruiken zou leiden. De controle hierop lijkt me ook moeilijk.
cybersurfr schreef: Waaarom stippelt men geen lange termijn beleid uit met duidelijke stappen en kosten?
Omdat dit land gerund wordt door politici die elke 4-5 jaar herverkozen moeten worden, en vaak geen alternatief hebben als ze niet verkozen raken omdat ze altijd politici waren en er niet voldoende valnetten zijn. Dit maakt het voor hen bijna onmogelijk om na te denken op een termijn die verder dan hun herverkiezing reikt. De "durf" is er dan ook niet meer, onze politici concentreren zich nu vooral op het "behoud".

(Verschil met vroeger is dat de politici van toen (de "staatsmannen" toch) eerst in de prive gingen ervaring opdoen en pas op latere leeftijd in de politiek stapten, en dus altijd wel een exit hadden als ze financieel al niet comfortabel zaten. Nu hebben we daarentegen al een premier die nog maar amper op tram 4 zit en zijn post meer te danken heeft aan zijn naam dan iets anders.)
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 sep 2017, 21:59, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Dus ik moet mij maar aanpassen naar mn werk? Toffe redenering ...
ik geef zeven mogelijkheden, als jij deze eruit haalt mij goed.

Maar wat is jouw probleem?
Je geraakt blijkbaar nu ook op het werk en hebt geen firmawagen ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ja ik haal die er net uit omdat dit gewoon geen oplossing is, en dus zeker niet bij het lijstje zou mogen staan. Net zoals "leren leven met het ontbrekende OV" gewoon geen haalbare kaart is. Als ze mij willen laten betalen om te rijden ... prima, maar dan moet ik ook alternatieven hebben. Een uur extra wachten is dus geen alternatief.

Ik geraak NU op mijn werk. Wie zegt dat dit volgende maand nog zo is? Mijn werk kan verhuizen, ik kan mijn ontslag krijgen/vragen, mijn vriendin kan van werk veranderen. Ik heb geen glazen bol om mijn toekomst te verzekeren... Als je een huis koopt, opknapt, isoleert, installeert en je je huis een thuis maakt doe je dat niet met het idee om binnen de 5 jaar opnieuw te verhuizen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn alternatieven genoeg, maar nee ze moeten en zullen met de auto rijden zonder de kost (economisch, milieu, overlast, ...) ervoor te willen betalen.
Tja, dan zal geen enkel alternatief voldoen zeker.

Wat als je na vijf jaar toch moet verhuizen (vb onteingenen om een straat te verbreden :angel: ) en ergens anders op de "boerenbuiten" gaat wonen ?
De trein/tram/busregeling terug op uw maat wijzigen ???
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoezo op mijn maat wijzigen? Elk kwartier een bus lijkt me een vrij normaal en logisch iets als je de auto drastisch wilt terugdringen op onze Belgische wegen. Elk uur of elk half uur een bus is nogo. Zo simpel is het. Als ze morgen je huis onteigenen, en je krijgt net geld genoeg om een tuinhuis te kopen, zeg je dan ook dat de overheid je een alternatief heeft gegeven en je aldus niet mag klagen?

In tegendeel, de auto zorgt er voor dat vele mensen net bijdragen aan de economie, omdat ze dankzij dit vervoersmiddel net op hun job geraken. Iedereen gaat hier maar uit van het idee dat het prima mogelijk moet zijn om zonder auto naar het werk te gaan, maar iedereen gaat hier precies uit van "algemene" situaties. 9-to-5 werkmensen. Maar snap toch eens dat dit niet voor iedereen zomaar kan. En neen, ik ga niet betalen omdat de overheid perse meer geld wilt maar mijn geen alternatief kan bieden op elk uur van de dag. Want dat is exact hoe ik werk : ik kan op elk uur van de dag beginnen, en op elk uur van de dag stoppen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

we verbieden elke vorm van verbrandingsmotor, dus geen firmawagens, geen auto's, geen bussen, geen brommers, geen vrachtwagens.
Veel beter voor het milieu, geen files meer en we voeren terug paard en kar in ;-) :lol: :lol:

Alle gekheid op een stokje.
Een tijd geleden woonde ik in "boerendorp" tussen Mechelen en Heist-op-den-berg omdat ik toen in Antwerpen werkte, ideaal via de E19 naar Antwerpen, weinig tot geen file, nadien werkte ik in Brussel, ging ook nog als je maar vroeg genoeg vertrok.
Met het openbaar vervoer is dat dus bijna onmogelijk te doen als je geen 14u per dag van huis wilt zijn, zeker niet als je dan je kinderen tijdig in de opvang moet gaan halen. Stond ik voor mijn plezier op 5u op om tijdig in Brussel te geraken? Nee natuurlijk niet. Ik zat meer in mij auto dan in de zetel thuis, maar als je brood op de plank wilt dan heb je dikwijls geen andere keuze.

Onlangs verhuisd naar Gent (binnenkort eigenaar van een rijhuis in de buurt van het station Sint-Pieters :banana: ) en komt koning auto bijna niet meer uit de garage. Voor die prijs heb je op de buiten een villa met alles erop en eraan en ben je inderdaad afhankelijk van de auto of OV.
Nu wandel ik 5min. naar het station, neem de trein en stap ontspannen af aan het station en 5min later zit ik op d-mijn bureau, beter kan gewoon niet.
Het is trouwens niet mogelijk om iedereen in de stad te duwen, net zoals het onmogelijk is om iedereen op het OV te duwen.

Waarom rijden elke dag 100.000 mensen van uit alle uithoeken van Belgie naar Brussel of Antwerpen? Voor hun plezier?
Misschien moeten alle mensen die op meer dan 15 km van hun werk wonen maar gaan doppen, hebben ze geen auto nodig en dus ook geen file meer. ;-)

Mensen die willen werken en die er moeite voor willen doen, moet je belonen en niet straffen met allerhagnde belastingen en accijnzen, of km heffingen. Moet er iets gebeuren aan de files? Ja! maar niet tenkosten van zij die helpen om te BBP hoog te houden en dus bijdragen aan de gemeenschap.
Er moet veel meer ingezet worden op lokaal werken, veel meer decentralisatie of werken in satelliet kantoren of thuiswerken, maar bij veel bedrijven mag dat niet, want dan ben je een profiteur, dan bekijken ze je scheef, dan lig je tot 10u in bed, en zit je waarschijnlijk thuis te schilderen ipv van aan je pc :eek:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Soit, dat is mijn constructief voorstel voor rekeningrijden dat tegelijk de congestie zou moeten aanpakken en de werknemers niet zou straffen als ze geen realistische alternatieven ter beschikking hebben of krijgen.
En wie gaat bepalen wat een "realistisch alternatief" is ? Gaat de werkgever dat doen ? Voor hem is te voet naar je werk komen ook een alternatief... hij verliest er zelf toch geen tijd aan want die is volledig voor de werknemer.

Misschien moeten we woon-werkverplaatsingen ook gaan meetellen als gewerkte tijd... dan pas zal de werkgever gaan nadenken hoe z'n mensen optimaal op het werk geraken.
sky schreef:Mensen die willen werken en die er moeite voor willen doen, moet je belonen en niet straffen met allerhagnde belastingen en accijnzen, of km heffingen. Moet er iets gebeuren aan de files? Ja! maar niet tenkosten van zij die helpen om te BBP hoog te houden en dus bijdragen aan de gemeenschap.
+10 :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

@krisken: Mijn huis is zoals de meeste gezet door een firma, ik ben gen metser, schrijnwerker, electricien,... Heb het huis gekocht toen de bouw nog moest beginnen. Ik heb dus aanpassingen kunnen doen om het nog beter naar mijn wensen te maken zoals een grotere badkamer voor sauna ende keuze van muren en alle afwerking. Ook de keuze van het perceel was belangrijk (zon tot zonsondergang). Dit was het huis zoals ik het wou. Als ik veel huizen zie dan is het duidelijk waarom men beter wat meer uniformiteit had in België, het lelijkste land ter wereld op dat vlak. Er bestaan boeken vol met voorbeelden van hoe het niet moet.

Dat was geen klassiek wassalon maar gewoon een ruimte met proffessionele grote toestellen die sneller en beter werken dan een huistoestel. Je moest er ook niet bijblijven maar kon ook iets anders gaan doen, iemand anders de was laten doen (in ruil voor eigen muntsysteem) of gezellig wat kletsen in het buurtcafé met medebewoners.

GSM werkt inderdaad soms niet altijd goed maar we hebben vaste lijn en bellen amper, dus daar geen last van.
sky schreef:Mensen die willen werken en die er moeite voor willen doen, moet je belonen en niet straffen met allerhagnde belastingen en accijnzen, of km heffingen. Moet er iets gebeuren aan de files? Ja! maar niet tenkosten van zij die helpen om te BBP hoog te houden en dus bijdragen aan de gemeenschap.
Ten koste van wie dan wel? Gehandicapte, werklozen en zieken? Het is niet meer dan normaal dat de gebruiker betaalt voor wat hij gebruikt, zeker als dat zo'n overlast veroorzaakt. De prijs moet mensen sensibiliseren om alternatieve echt te overwegen want uitvluchten zijn er altijd genoeg. We gaan toch geen hangmatten voorzien :wink:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: Ten koste van wie dan wel? Gehandicapte, werklozen en zieken? Het is niet meer dan normaal dat de gebruiker betaalt voor wat hij gebruikt, zeker als dat zo'n overlast veroorzaakt. De prijs moet mensen sensibiliseren om alternatieve echt te overwegen want uitvluchten zijn er altijd genoeg. We gaan toch geen hangmatten voorzien :wink:
Dus de mensen die de mogelijkheid niet hebben om op een redelijke termijn met het openbaar vervoer op hun werk te geraken (en dan zet ik nog niet bij zonder 2 a 3 keer te moeten overstappen) en daardoor dus verplicht zijn zich op een andere manier te verplaatsen moet men straffen omdat hij wil werken. Wat moet men dan doen, niet gaan werken omdat er geen openbaar vervoer is, niet gaan werken omdat men geen werkt vind in eigen regio, niet gaan werken omdat men km heffing wil betalen.

Ik lees in de krant dat er nooit zoveel vacatues geweest zijn als vandaag, ik dacht 250.000. Ik lees in dezelfde krant dat er mensen zijn, en er zijn er zeker bij die absoluut niet meer kunnen werken en dat echt heel graag willen, dat er mensen zijn die al 40 jaar doppen, dan zakt mijn broek af.
Iemand die zijn leven lang gewerkt heeft en na zijn 50ste werkloos wordt, die willen ze aan zijn pensioen zitten want de regering heeft geld nodig (nog zoiets belachelijks, elke huisvader kan zijn geld beter beheren dan eender wie van de regering, maar dat is een andere discussie ;-) ).
Iemand die wil gaan werken betaalt zich blauw aan allerhande toeslagen.

Als ze een suikertaks invoeren op drank, dan heb ik 20 alternatieven zonder suiker, maw. ik heb dus zelf de keuze of ik betaal voor de suikerdrank of niet. Als er geen OV is, of niet voldoende aanbod heb ik dus gewoonweg geen allternatief dan de auto.

Maar zoals ik al zei, we stoppen allemaal met werken, dan is dus het probleem opgelost, geen file meer, veel minder vervuiling, .... win-win situatie toch?


Ik heb een huis gekocht aan Gent-Sint-Pieters, dicht bij station, geen auto meer nodig. Je wilt niet weten wat ik daarvoor allemaal moet opofferen om daar te kunnen wonen.
Het gras is altijd groener aan de andere kant. Ik ken niemand die een firmawagen heeft die voor zijn plezier in de file gaat staan.
Ik heb trouwens zelf een firmawagen. Nu ik kort bij station woon mag ik de onkosten voor OV toch binnenbrengen en staat de firmawagen meer stil.
De trein is nu een luxe, maar jaar geleden was dat onmogelijk om de trein te nemen.

Dus niet iedereen die met de auto gaat werken heeft een alternatief
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”