Bedrijfswagenloon

Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

johan.devos schreef:
Als een bedrijf de waarde van de firmawagen brutto geeft als opslag krijgt de werknemer daar maar een fractie van op zijn rekening.
Zoals bij iedereen, dus fair deal.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Het komt dan ook steeds op hetzelfde neer... moesten alle bedrijfswagens een VW Polo zijn dan lag er vermoedelijk niemand van wakker.
Het is pas als de auto "decadent" is (en de persoon laat uitschijnen dat alle bedrijfswagens zo zijn) dat het een probleem begint te worden ?
Dat maak jij ervan, ik maak geen onderscheid tussen een dacia of een bmw, ik ben tegen de sponsoring.
Ik ben er zelfs niet tegen dat jij een wagen krijgt van het bedrijf, als hij maar niet gesponsord wordt door de staat.
r2504 schreef:Wel, voor de twaalvenderstige keer... bedrijfswagens worden niet gesponsord... er is geen enkel bedrijf dat geld gestort krijgt op z'n rekening van vadertje staat ! Net zoals met enorm veel andere dingen is het fiscaal aftrekbaar en dat is iets totaal anders... al zou jij graag met twee maten en gewichten willen werken.
Oh, maar dan is er geen probleem, dan geven we gewoon het leasebedrag van je wagen bij je brutoloon. Case closed wat mij betreft.
Kan jij gerust beslissen welke wagen je koopt. Iedereen gelukkig toch ... Er komt volgens jou toch geen extra geld aan te pas.
r2504 schreef: Ik merk totaal niets van de dingen je die vermeld...
Zeveraar :bang:
jij kent de taks op brandstof niet ?
jij ziet de carpoolparkings niet ?
jij weet niets van de kilometerheffing voor vrachtwagens?
jij betaalt geen parkeergeld in de stad ?
jij kent de fietsostrades en fiscale voordelen van fietsen niet ?
jij weet niet dat de meeste treinabbo's terugbetaald worden ?
r2504 schreef: Er zullen genoeg Groen! rakkers zonder enig realiteitsbesef kandidaat zijn om dergelijke egoitische maatregelen te nemen.
Hopelijk beseffen ze de gevolgen ook van hun maatregelen... want velen lijken zich nogal blind te staren op die "decadente" wagen alléén !
Tja, hier spreek je jezelf al tegen. :roll:
Eerst zeg je dat er geen sponsoring is.
En nu ben je bang dat "de groenen" ze afschaffen
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vind het in de discussie vreemd dat een aftrekpost geen kost is voor de overheid...

Als jij morgen je belastingen moet betalen, en geen aftrek meer hebt voor een woning, kinderen, groene lening, etc etc dan betaal je toch gewoon de volle pot van uw verschuldigde bedrag? Als je daar dan uw woning kan aftrekken, giften, pensioensparen, en op het einde van de rit krijg je een som terug of je betaalt een pak minder dan het oorspronkelijke bedrag... Wat is dat dan? Toch geld dat letterlijk van de overheid komt? Dat is toch geld dat de overheid mis loopt?

Dat is toch iets wat bij elke "subsidie" zo loopt?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Slafes schreef:Ik vind het in de discussie vreemd dat een aftrekpost geen kost is voor de overheid...

Als jij morgen je belastingen moet betalen, en geen aftrek meer hebt voor een woning, kinderen, groene lening, etc etc dan betaal je toch gewoon de volle pot van uw verschuldigde bedrag? Als je daar dan uw woning kan aftrekken, giften, pensioensparen, en op het einde van de rit krijg je een som terug of je betaalt een pak minder dan het oorspronkelijke bedrag... Wat is dat dan? Toch geld dat letterlijk van de overheid komt? Dat is toch geld dat de overheid mis loopt?

Dat is toch iets wat bij elke "subsidie" zo loopt?
Yep, klopt, maar sommigen spelen graag een onzinnig spelletje van semantiek dat voor de rest niets terzake doet.
Laatst gewijzigd door James. 19 nov 2016, 21:47, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De overheid beseft maar al te goed dat we belachelijk veel belastingen betalen. Door die aftrekposten zorgt ze ervoor dat deze hoge belastingen voor bepaalde groepen van mensen ietwat minder is en stimuleert ze bepaalde zaken.

Zonder aftrek van de woningen zouden veel minder huizen gebouwd worden en salariswagens compenseren meestal privé werknemers uit de hogere belastingsschalen.

Als morgen de regering de hoogste belastingsschaal naar 35% brengt mag ze direct stoppen met alle aftrekposten maar dan zal er deftig moeten gesnoeid worden in andere zaken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mij stoort vooral het volgende in je reactie: bepaalde groepen van mensen. Het zou beter zijn dat dit voor iedereen is om de belastinggraad naar beneden te halen en niet alleen voor bepaalde groepen? (waarvan je ook nog vlotjes duidelijk maakt dat deze vaak al in een hogere belastingschaal zitten.) Dit is gewoon het probleem verschuiven.

Je reactie over woningen bouwen en de woonbonus is ook een beetje scheef. Het is namelijk de woonbonus die er ook voor gezorgd heeft dat huizen duurder zijn dan ze werkelijk waard zijn. Verkopers zouden een hogere prijs durven vragen omdat kopers weten dat ze een woonbonus hebben. Als die er was zouden de huizen ook goedkoper zijn. (zelfs huurhuizen!) De vraag is natuurlijk: hoeveel goedkoper. Er wordt immers met procenten gegooid van 7 tot 28% goedkoper.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.1732025 en http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2009895 en http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 17241.html

Dus zo zwart-wit is heel de materie niet. Ik kan best een hele hoop argumenten volgen die mensen hier aanhalen pro, maar ook de argumenten begrijpen die mensen contra gebruiken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Voor de tegenstanders wegen de pro's niet op tegen de contra's.
Voor voorstanders wegen de contra's niet op tegen de pro's.

Zal een eindeloze discussie blijven....
Laatst gewijzigd door axs 20 nov 2016, 17:44, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een minder uitgave is zeker. Een nieuwe opbrengst is onzeker. Schaf de salariswagen morgen af en wees maar zeker dat de werkgevers en werknemers zich aanpassen. De extra opbrengst voor de overheid is dus onzeker. Kijk naar de extra alcohol accijnzen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als iedereen minder belastingen betaalt heeft die overheid ook minder geld om uit te geven aan ambtenaren, onderwijs, pensioenen, sociale zekerheid, openbaar vervoer, infrastructuur,....

Niet vergeten dat alle geld in de begroting finaal van privé bedrijven komt. Ambtenaren betalen natuurlijk ook btw en belastingen maar dit is enkel overhevelen van geld van de ene overheid naar de andere. De volledige brutto wedde van ambtenaren komt altijd van privé bedrijven en deze kan men niet eindeloos wegpesten met extra taxen. Ik ken genoeg bedrijven die al naar het buitenland verhuisd zijn en ben zelfs nu in Izmir bij zo'n bedrijf...

Wij hebben het hier allemaal gemakkelijk zeggen maar de begroting in een ongelofelijke evenwichtsoefening en het is zeer moeilijk om het volledige gevolg te overzien van bepaalde ingrepen. Zelfs relatief eenvoudige zaken zoals extra tax op alcohol of speculatietax op de beurs hebben volledig andere resultaten dan verwacht.

De woonbonus zorgt er wel voor dat het aantal eigenaren van een woning in België een van de hoogte ter wereld is. Aangezien een woning soms als 5de pensioenpijler wordt omschreven blijkt deze stimulatie redelijk ok te zijn en voor de regering het gewenste resultaat te geven.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat had volgens mij ook zo geweest zonder de woonbonus... Deze is er pas sinds 2005 als ik me niet vergis en daarvoor kochten mensen ook al woningen. Alleen is de prijs voor een huis sinds 2005 wel spectaculair de hoogte in gegaan. (http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /vastgoed/) Ook de woonbonus valt bij mij onder zo'n "vals" systeem, enkel voor de happy few die zich een huis kunnen aanschaffen maar wederom, het zou gek zijn om hem te weigeren als men het je in je schoot gooit.

Als iedereen minder belastingen betaalt is er meer geld om uit te geven, dus ook meer inkomsten. Maw, ook meer om uit te geven door de overheid. Het verbaast me nog steeds dat een piepklein land als België bestaat naast een "belastingparadijs" als Luxemburg waar de belastingdruk wel een heel stuk lager kan. Zelfs Nederland scoort beter, zelfs Frankrijk. Dan is er toch ergens aan de basis iets mis me dunkt.

Kijk, dat bedoel ik nu... Voor de ene is het glas half leeg, voor de andere half vol.

Dat de speculatietaks en de alcohol taks geen bal ging opbrengen had ik al voorspeld nog voor de invoering er van. Net zoals de suikertaks op frisdranken een platte taks is en de Belg er zijn frisdrank niet voor laat staan. Dat onze overheid daar telkens in trapt en niet verder denkt dan 6 maand is me nog steeds een raadsel.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als je kijkt naar de belastingaangifte zijn de "woonbonussen" al veel ouder dan 2005 maar ze hadden toen een andere naam... en er kon toen nog meer afgetrokken worden dan nu.

Als er meer netto overblijft kan er natuurlijk meer uitgegeven worden maar zelfs dat in niet altijd zeker want in tijden van crisis of onzekerheid kunnen de mensen ook gaan hamsteren en in de internet economie is het heel goed mogelijk dat dit geld naar het buitenland vloeit en niets opbrengt voor de staat (bol, coolblue, amazon, zalando, Netflix,....)

Mensen met een laag inlopen betalen nu al vaak veel minder dan 35% belastingen dus deze zullen ook niet meer kunnen uitgeven.

De enige oplossing is een basisinkomen voor iedereen, geen belastingen op arbeid maar wel op consumptie. Dit is in de jaren '90 voorgesteld door Vivant maar moet natuurlijk Europees ingevoerd worden. Daarmee zou het gezever over salariswagens ook opgelost zijn!
Laatst gewijzigd door johan.devos 21 nov 2016, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Dat maak jij ervan, ik maak geen onderscheid tussen een dacia of een bmw, ik ben tegen de sponsoring.
Als ik als vereniging sponsors vind dan KRIJG ik daar geld van... de staat geeft GEEN geld aan bedrijven voor een wagen. Noem het semantiek maar dat is het totaal niet (het gaat erover ik welke richting de centen vloeien !)... voor jou is die wagen een doorn in je oog en hij zal dan ook slecht blijven.
duizend schreef:Ik ben er zelfs niet tegen dat jij een wagen krijgt van het bedrijf, als hij maar niet gesponsord wordt door de staat.
Maar dan betaal jij ook de volle pot voor je trein... ik zie niet in waarom ik dat moet sponseren (en daar gaat wel degelijk geld naar de NMBS en al z'n aanverwante diensten in tegenstelling tot bij de bedrijfswagens !).
duizend schreef:Oh, maar dan is er geen probleem, dan geven we gewoon het leasebedrag van je wagen bij je brutoloon. Case closed wat mij betreft.
Als mijn baas mij een auto van de zaak wil geven... waarom moet de staat daar dan ook geld voor krijgen ? Als ze mij dat bedrag dus netto uitbetalen dan ben ik akkoord... maar het is hier dus duidelijk wie wie aan het sponseren is !
duizend schreef:jij kent de taks op brandstof niet ?
jij ziet de carpoolparkings niet ?
jij weet niets van de kilometerheffing voor vrachtwagens?
jij betaalt geen parkeergeld in de stad ?
jij kent de fietsostrades en fiscale voordelen van fietsen niet ?
jij weet niet dat de meeste treinabbo's terugbetaald worden ?
Lol.. noem jij dat zwaar "stimuleren"... ik noem dat de werkmens die iedere dag op de baan is voor z'n boterham te verdienen gewoon pesten :!:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Veel discussie zonder meer...
Het lijkt me duidelijk dat er toch geen deftige oplossing komt.

Heel het systeem moet omgegooid worden en van 0 herop gebouwd worden. Maar natuurlijk niemand die dat aandurft.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Als ik als vereniging sponsors vind dan KRIJG ik daar geld van... de staat geeft GEEN geld aan bedrijven voor een wagen. Noem het semantiek maar dat is het totaal niet (het gaat erover ik welke richting de centen vloeien !)... voor jou is die wagen een doorn in je oog en hij zal dan ook slecht blijven.
Je bent blijkbaar niet bij veel verenigingen.
Sponsoring bestaat ook in de vorm van korting op een factuur ... cfr. korting op de te betalen belasting :roll:
r2504 schreef:Maar dan betaal jij ook de volle pot voor je trein...
HUH ???
De overheid wil juist OV en fiets aanmoedigen, toch logisch dat ze daar dan extra geld insteken :roll:

r2504 schreef: Als mijn baas mij een auto van de zaak wil geven... waarom moet de staat daar dan ook geld voor krijgen ? Als ze mij dat bedrag dus netto uitbetalen dan ben ik akkoord... maar het is hier dus duidelijk wie wie aan het sponseren is !
Omdat een bedrijfswagen in de plaats van loon komt, dat weet je best en de staat wil autogebruik ontmoedigen.
En als je verkapt loon minder belast dan ben je aan het sponsoren (zie ook hoger)
Waarom zouden ze jouw brutoloon in hemelsnaam netto moeten betalen ???
Daar zit net de sponsoring die je niet wil zien :angel:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

duizend schreef:
r2504 schreef: Als ik als vereniging sponsors vind dan KRIJG ik daar geld van... de staat geeft GEEN geld aan bedrijven voor een wagen. Noem het semantiek maar dat is het totaal niet (het gaat erover ik welke richting de centen vloeien !)... voor jou is die wagen een doorn in je oog en hij zal dan ook slecht blijven.
Je bent blijkbaar niet bij veel verenigingen.
Sponsoring bestaat ook in de vorm van korting op een factuur ... cfr. korting op de te betalen belasting :roll:
Dan ga je er vanuit dat het volle leasebedrag er ook bruto bij zou komen indien geen leasewagen. En dat is bijna nooit het geval. Netto krijg je dan meer omdat je geen VAA betaalt en je hoogstwaarschijnlijk een km vergoeding krijgt waarvan een groot deel of zelfs alles belastingvrij is. Waarschijnlijk rijdt je daar niet mee in dezelfde klasse wagen als een bedrijfswagen, maar het is wel perfect mogelijk om met dat verschil een wagen te rijden.

Dit is zonder rekening te houden met eventuele extra indirecte belastingsinkomsten voor de staat. Want dat gaat vrij gelijk op voor privé vs leasewagen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vandaar dat het een subsidie voor bedrijven is en niet voor werknemers.
Mij maakt het (weinig) uit of ik mijn kilometers voor het werk met mijn eigen auto doe of met de firmawagen.
Indien eigen auto kost het mijn baas geweldig veel meer en brengt het de staat ook meer op.
Ipv €900 wagenbudget, is dat dan €900 personeelskost -> €600 bruto -> €300 netto -- niet onlogisch dus dat zoveel mensen een firmawagen leuk vinden, voor €300 nettoloon scoor je weinig auto :).
Bovenop die €900 personeelskost komt dan de kilometervergoeding nog.

Dus om hetzelfde werk bij dezelfde projecten/klanten etc te doen aan dezelfde kost voor de werkgever, zal de werknemer in de realiteit niet zoveel extra krijgen tov nu (aangenomen dat de werkgever zo rekent:
firmawagen: budget X firmawagen
privé wagen: X moet instaan voor kilometervergoeding + bruto loonsopslag (-> veel loonsopslag zal je dan niet meer krijgen)...

Zoals ik al zei: het is vooral een subsidie voor bedrijven, waar de werknemer (materieel) niet slechter van wordt (pensioen etc niet meegeteld).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Noem het semantiek maar dat is het totaal niet (het gaat erover ik welke richting de centen vloeien !)... voor jou is die wagen een doorn in je oog en hij zal dan ook slecht blijven.
Dat is het wél! Jij verdient die wagen (net zoals de rest van je inkomen), dus zouden daar belastingen op geheven moeten worden (net zoals op de rest van je inknomen). Dat er netto geen belastingen op je salariswagen worden geheven is omdat je kunt stellen dat je éérst daarop belastingen betaalt, maar de staat die belastingen allemaal teruggeeft als kado. BAM.
r2504 schreef: Maar dan betaal jij ook de volle pot voor je trein... ik zie niet in waarom ik dat moet sponseren (en daar gaat wel degelijk geld naar de NMBS en al z'n aanverwante diensten in tegenstelling tot bij de bedrijfswagens !).
Nee, de staat loopt (véél) meer geld mis aan salariswagens dan aan het openbaar vervoer.
r2504 schreef: Als mijn baas mij een auto van de zaak wil geven... waarom moet de staat daar dan ook geld voor krijgen ?
Ok, dan mag mijn baas ook mijn hypotheek afbetalen, mijn boodschappen betalen, mijn meubels en elektronica betalen, mijn internet, GSM en telefonie betalen, mijn vakanties betalen; zodat ik nog maar €1000 per maand aan naakt inkomen verdien en zodoende amper belastingen opbreng voor de staat, ondanks dat ik eigenlijk een pak meer krijg dan die duust euro!

Zie je de waanzin hiervan niet in?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:De overheid wil juist OV en fiets aanmoedigen, toch logisch dat ze daar dan extra geld insteken
De overheid en mensen zoals jij begrijpen niet dat het OV geen heilige graal is die voor iedereen perfect is... je kan dus geen mensen afstraffen als het alternatief voor hen onbestaande is of gewoonweg niet bruikbaar (al ben jij duidelijk van mening dat als je hen maar hard genoeg straft het wel zal lukken... bedankt als dat jou idee is voor onze maatschappij !).
duizend schreef:Omdat een bedrijfswagen in de plaats van loon komt, dat weet je best en de staat wil autogebruik ontmoedigen.
Waarom zouden ze jouw brutoloon in hemelsnaam netto moeten betalen ???
Het gaat er precies niet in dat die wagen een werkmiddel is... net zoals een bouwvakker z'n hamer en boormachine. Maar nee, we gebruiken die bedrijfswagen ook voor een klein beetje privé (waarvoor we trouwens VAA betalen) dus SCHANDE, wat voor profiteurs zijn we wel en wat kosten we de maatschappij wel :bang:

Het gevoel dat ik krijg van jou verzuurde visie is dat ik beter ga stempelen... ik heb de indruk dat je dat liever zou hebben dan het feit dat ik die bedrijfswagen heb. M'n baas heeft trouwens verleden jaar in een tijdschrift te kennen gegeven dat hij deze verzuurde maatschappij ook beu is en niet zal nalaten uit dit land weg te trekken (en het gaat hier over een Belgisch bedrijf, niet één of andere multinational) als we op deze manier verder doen !
James. schreef:Jij verdient die wagen (net zoals de rest van je inkomen), dus zouden daar belastingen op geheven moeten worden (net zoals op de rest van je inknomen).
Lees de vorige paragraaf nogmaals... maar je jaloezie maakt je gewoon blind ! Het enige waar je oog voor hebt is dat mensen met een bedrijfswagen deze ook een stukje privé gebruiken en blijkbaar zorgt dat voor enorm veel frustratie bij mensen zoals jij.
James. schreef:Nee, de staat loopt (véél) meer geld mis aan salariswagens dan aan het openbaar vervoer.
Ik heb al verschillende artikels gelezen... het verhaal is heel wat genuanceerde en het zou de maatschappij wel eens flink wat centen kunnen kosten onderaan de streep (maar het is natuurlijk makkelijk als een paard met twee oogkleppen op naar het verhaal te kijken).
James. schreef:Ok, dan mag mijn baas ook mijn hypotheek afbetalen, mijn meubels en elektronica betalen, mijn internet, GSM en telefonie betalen
Die dingen zijn geen werkmiddelen... en in de mate dat ze dat wel zijn mag je ze ook inbrengen in je belastingen net zoals een bedrijf dat doet met z'n wagens. Bizar genoeg kan het ene wel voor jou en het andere niet ?
James. schreef:Zie je de waanzin hiervan niet in?
Ja, van jou bekrompen kijk op de zaak ! Maar ik wil je visie nog wel eens samenvatten; mensen met bedrijfswagens zijn profiteurs die ieder weekend voor de fun over en weer rijden naar de kust in hun decadente wagen waar ze totaal niets voor moeten betalen :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is hier wel al eens gezegd, maar het ganse systeem is gewoon niet transparant en aartsmoeilijk gemaakt. Wat voorbeelden:
* Er is patronale bijdrage. Maar daarop kan je allerlei aftrekken krijgen waardoor je weer minder belastingen betaalt. Die aftrekken zijn nu grotendeels gemeenschapsbevoegdheid waardoor je in Brussel kan werken maar de aftrekken van Vlaanderen genieten als je daar woont. als je dan iemand aanwerft uit een risicogroep, dan krijg je extra aftrekken maar beperkt in de tijd. Eigenlijk moet je al een ganse administratie bijhouden gewoon om te weten wat de beste aftrekcategorie is voor iedere persoon
* Er is sociale bijdrage. Maar daarop kan je een werkbonus krijgen als je weinig verdient. Of een extra sociale crisisbijdrage (die ging tijdelijk zijn!) als je veel verdient
* Een laptop van het werk, daar betaal je VAA-belasting op. Tenzij je kunt aantonen dat je er zelf al één had gekocht thuis, dan niet
* Maaltijdcheques, daar heb je recht op als compensatie omdat je bedrijf geen eigen cafetaria heeft. Het bedrag is pure onderhandeling tussen werkgever en syndicaten. Ah ja, de ene eet voor 1,5 euro en de andere voor 8 euro???
* voor eerste tewerkstellingen, activa plan, ... heb je vaak nog aparte subsidies
* dan zwijg ik nog over de warboel van tijdskrediet en zo (wat ik trouwens een heel goed systeem vind maar een kat vind zijn jongen niet meer terug in de verschillende soorten rechten!)
* verworven rechten! Als je ooit een voordeel kreeg, dan houd je het voor het eindev an de tijden, zolang je die job houdt. Onafhankelijk van hoe goed of slecht je die job nog doet
* en het effect van het ene en het andere op je pensioen

De idee is dat de overheid op bepaalde momenten bepaalde voordelen fiscaal wou stimuleren. Alleen... wie geraakt daar vandaag nog aan uit?

De bedrijfswagen is iets dat heel zichtbaar is, maar het is heus niet het enige wat mis is met "het systeem". Het hangt nu met haken en ogen aan elkaar maar er is wel een "zeker" evenwicht gegroeid. Ik ben het ermee eens dat gans het boelke van 0 zou moeten worden heropgebouwd. Maar dan krijg je toch nog een hoop neveneffecten die je problemen gaan geven. Wat met het effect van je loon op pensioen (lange termijn)? Brugpensioen? Enzovoort.

Ah en natuurlijk zal niemand een cent mogen verliezen in het nieuwe systeem, anders is het kot te klein en staan de syndicaten op straat. Dus kan een nieuw systeem per definitie alleen maar veel duurder zijn, alvast in de opstartfase. En dus doet niemand het.

Misschien moeten we dus maar deze discussie hier stoppen. Ik ben blij dat mijn buur goed zijn boterham verdient, en ben blij dat de staat aan zijn bedrijfswagen tenminste niet te veel belastingen pakt. Tenslotte, als hij wat meer rijdt met die wagen dan zal hij ook een hoop accijnzen betalen op die benzine die er meer in gaat. Het leasingbedrijf zal ook mensen tewerkstellen. Autofabrieken stellen ook volk tewerk. En die treinen, die zitten toch ook al eivol. Ik maak er nu een beetje een karikatuur van, maar ach... er zijn ergere dingen om je in op te jagen de dag van vandaag.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Brandstof kan je ook 75% aftrekken. :) Hoe meer er wordt gereden hoe meer het de overheid "kost."

De uitspraak dat mensen met een bedrijfswagen allemaal profiteurs zijn... Goh, het begint behoorlijk afgezaagd te worden als oneliners het overnemen. :lol:

Ik blijf alvast het onderscheid maken tussen een bedrijfswagen en een salariswagen en ik weet zeker dat er in beide groepen profiteurs zitten en ik ben zeker dat er mensen zijn die hun wagen ook daadwerkelijk nodig hebben voor hun werk, maar het kan geen kwaad om af en toe ook eens op een andere manier naar een bepaalde materie te zien en je niet vast te pinnen op de eigen situatie.

Zoals je zelf schreef, eigenlijk had het systeem van salariswagens nooit van grond mogen komen in de eerste plaats.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: De overheid en mensen zoals jij begrijpen niet dat het OV geen heilige graal is die voor iedereen perfect is... je kan dus geen mensen afstraffen als het alternatief voor hen onbestaande is of gewoonweg niet bruikbaar (al ben jij duidelijk van mening dat als je hen maar hard genoeg straft het wel zal lukken... bedankt als dat jou idee is voor onze maatschappij !).
Nogmaals, jij mag gerust met de bedrijfswagen rijden, maar dan niet op kosten van de overheid die inkomsten misloopt.
Is dat nu zo moeilijk te snappen ???
Altijd maar de calimero uithangen en herhalen dat het OV jou niet goed uitkomt brengt ons niks verder.
r2504 schreef: Het gaat er precies niet in dat die wagen een werkmiddel is... net zoals een bouwvakker z'n hamer en boormachine. Maar nee, we gebruiken die bedrijfswagen ook voor een klein beetje privé (waarvoor we trouwens VAA betalen) dus SCHANDE, wat voor profiteurs zijn we wel en wat kosten we de maatschappij wel :bang:
Die disucssie hebben we al gehad, de overheid probeert niet om het gebruik van hamers en boormachines te verminderen. Het autogebruik probeert men wel te verminderen, dus moet het subsidiëren asap stoppen.
r2504 schreef: Het gevoel dat ik krijg van jou verzuurde visie is dat ik beter ga stempelen... ik heb de indruk dat je dat liever zou hebben dan het feit dat ik die bedrijfswagen heb.
Oei, oei, wie een andere mening heeft dan r2504 is direct een verzuurde, leuk argument ...
Nogmaals, jij mag gerust met de bedrijfswagen rijden, maar niet op kosten van de overheid die inkomsten misloopt.
Alles blijft dan toch hetzelfde voor jou, sterker nog je moet zelfs geen VAA meer betalen :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Ik ben blij dat mijn buur goed zijn boterham verdient
Blijkbaar zijn er hier een aantal die daar een serieus probleem mee hebben (maar verzuurd zijn ze heus niet hoor).
duizend schreef:Nogmaals, jij mag gerust met de bedrijfswagen rijden, maar dan niet op kosten van de overheid die inkomsten misloopt.
De staat loopt zoveel inkomsten mis...vanwaar je fobie/frustratie over die bedrijfswagen ? Ik ga heus niet ontkennen dat het systeem ondertussen (mis)bruikt wordt, maar ik ben wel realistisch genoeg om te beseffen dat het ook z'n legaal doel heeft.
duizend schreef:Altijd maar de calimero uithangen en herhalen dat het OV jou niet goed uitkomt brengt ons niks verder.
Ik zie niet in wat dat met calimero te maken heeft... dat is gewoon een FEIT. Als je dat probleem dus niet oplost kom je gewoon niet verder... wat ga je doen als morgen iedereen z'n firmawagen thuis laat staan (misschien moeten we dat eens een week doen) en het OV neemt... ik vrees dat je snel zou smeken dat we terug in onze wagen stappen. Je wil maw de problematiek niet begrijpen... je oogkleppen staan zo strak !
duizend schreef:Oei, oei, wie een andere mening heeft dan r2504 is direct een verzuurde, leuk argument ...
Je mening is niet het probleem... wel die hetze van jou maakt het zuur. Moest ik op dezelfde manier gaan reageren over overheidspersoneel en vakbonden (en daar zit heus wel wat meer fout dan een bedrijfswagen meer of minder op de weg hoor) dan zou dit ook niet respectvol zijn denk ik.
Goztow schreef:Misschien moeten we dus maar deze discussie hier stoppen.
Dat lijkt mij ook het beste... er zijn gewoon twee visies in dit verhaal waarbij één partij weinig begrip en/of inlevingsvermogen heeft... het MOET EN ZAL verdwijnen is daar de enige motivatie.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:De overheid wil juist OV en fiets aanmoedigen, toch logisch dat ze daar dan extra geld insteken
Inderdaad, zo werkt de overheid: gewenst gedrag stimuleren door een financiële tegemoetkoming. Is dat een foute aanpak? Wie zal het zeggen. Hebben we liever dat ze het ongewenste gedrag duurder maken?
De overheid en mensen zoals jij begrijpen niet dat het OV geen heilige graal is die voor iedereen perfect is... je kan dus geen mensen afstraffen als het alternatief voor hen onbestaande is of gewoonweg niet bruikbaar (al ben jij duidelijk van mening dat als je hen maar hard genoeg straft het wel zal lukken... bedankt als dat jou idee is voor onze maatschappij !).
Het gaat niet om *iedereen*, het gaat om een *deel* van de nu-autorijdende-bevolking.

En het gaat niet om afstraffen, het gaat om de mensen te demotiveren om zich aan hun keuze te houden.

Heb je dan last van de verhoogde kosten woonwerkverkeer? Verhuis en zeur niet! :angel:

Ik wil niet dat iemand elke dag honderden kilometers ver moet rijden gewoon omdat die graag in de open natuur woont en in een grootstad werkt, maar z'n hand er niet voor omdraait om elke dag langs mijn woonwijk te tuffen. Flip dat! Zoek dichterbij ander werk of woon dichterbij uw werkgever. Het is ook mijn lucht en het zijn mijn centen en ge verrijdt de infrastructuur waarin mijn centen gepompt zijn.

Ik zou wel voorstander zijn van kilometerheffing. Ik kan toch ook niet oneindig veel boodschappen doen voor een vast jaarlijks bedrag? Nope, betalen wat ge verbruikt, dat is de sleutel. En nee, die compensatie zit belange nog niet volledig vervat in de brandstoftaks, daar mogen nog wel enkele tientallen centen per liter bij, me dunkt. Plus dat verbruik niet gelijk staat aan de gevolgen die een wagen heeft op de infrastructuur (bv: zuinige BMW 520d zal de weg even hard verslijten als een BMW 535i, maar de benzineversie zou makkelijk het dubbel aantal liters verbruiken waarbij de kosten dus niet gelijk worden verdeeld indien geen kilometertaks en alles via brandstoftaks).
Het gaat er precies niet in dat die wagen een werkmiddel is... net zoals een bouwvakker z'n hamer en boormachine. Maar nee, we gebruiken die bedrijfswagen ook voor een klein beetje privé (waarvoor we trouwens VAA betalen) dus SCHANDE, wat voor profiteurs zijn we wel en wat kosten we de maatschappij wel :bang:
Die bouwvakker gaat zijn hamer en boormachine toch ook niet meenemen in zijn contractonderhandelingen en aanvaarden dat hij een deel van zijn brutoloon moet inleveren om die machines te krijgen? Scheve vergelijking dus.

De enige goeie oplossing is: eigen wagen gebruiken voor de reguliere dagen (met deftige terugbetaling per kilometer) of een poolwagen tijdens dagen dat woonwerkverkeer afwijkt van de norm. Die poolwagen wordt geheel betaald door de werkgever en mag *niet* privé worden gebruikt. De poolwagen is ook een model dat geheel gekozen wordt naar de praktische noden van het bedrijf: een Peugeot Partner of een Citroen Berlingo, dat type. Mét stickers. 8)

Strikte scheiding tussen privé en werk. Zo zal de werknemer er niet meer aan denken om zijn brutoloon in te wisselen tegen een wagen van eigen keuze (want dat is vooral het probleem, lagere loonkosten dus minder belastingen naar de overheid).
James. schreef:Jij verdient die wagen (net zoals de rest van je inkomen), dus zouden daar belastingen op geheven moeten worden (net zoals op de rest van je inknomen).
Lees de vorige paragraaf nogmaals... maar je jaloezie maakt je gewoon blind ! Het enige waar je oog voor hebt is dat mensen met een bedrijfswagen deze ook een stukje privé gebruiken en blijkbaar zorgt dat voor enorm veel frustratie bij mensen zoals jij.
Neen, absoluut niet; wat mij stoort heb ik hierboven aangegeven: die wagen zou geen deel mogen uitmaken van de onderhandeligen en zou niet mogen resulteren in een lager brutoloon. Dat is de oorzaak van de misgelopen inkomsten voor de staat en dus de oorzaak van dat ik relatief méér belastingen betaal omdat ik geen salariswagen heb.
James. schreef:Nee, de staat loopt (véél) meer geld mis aan salariswagens dan aan het openbaar vervoer.
Ik heb al verschillende artikels gelezen... het verhaal is heel wat genuanceerde en het zou de maatschappij wel eens flink wat centen kunnen kosten onderaan de streep (maar het is natuurlijk makkelijk als een paard met twee oogkleppen op naar het verhaal te kijken).
Goh, ik moet toegeven dat ik hierover geen wijsheid in pacht heb, maar dat heeft bijna niemand hier denk ik. Misschien moeten we stellen dat de stimulering van het OV voor de maatschappij beter is dan de stimulering van minder brutoloon (want dat is het gevolg van die salariswagens), waardoor je direct uitkomt bij de reden waarom men (behalve neoliberen) daar minder een probleem mee heeft.
James. schreef:Ok, dan mag mijn baas ook mijn hypotheek afbetalen, mijn meubels en elektronica betalen, mijn internet, GSM en telefonie betalen
Die dingen zijn geen werkmiddelen... en in de mate dat ze dat wel zijn mag je ze ook inbrengen in je belastingen net zoals een bedrijf dat doet met z'n wagens. Bizar genoeg kan het ene wel voor jou en het andere niet ?
Over dat aspect heb ik geen goeie mening gevormd, dat moet nog komen.
James. schreef:Zie je de waanzin hiervan niet in?
Ja, van jou bekrompen kijk op de zaak ! Maar ik wil je visie nog wel eens samenvatten; mensen met bedrijfswagens zijn profiteurs die ieder weekend voor de fun over en weer rijden naar de kust in hun decadente wagen waar ze totaal niets voor moeten betalen :roll:
Neen, maar ze sluiten wel deals met hun werkgever die rechtstreeks de belastingen treft. Ik wil niet méér betalen dan gij voor hetzelfde! :evil:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Wel leuk om zien deze diskussie. Dit geeft perfect weer hoe moeilijk begrotingsonderhandelingen wel zijn.

Wij hebben hier natuurlijk het voordeel dat we deze thread kunnen sluiten (en dat zouden we wellicht beter doen want alles is al eindeloos herhaald) maar als de regering dit doet blijft alles bij het oude en wordt er niets gewijzigd ... en dit is al een tijdje zo aan de gang.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Neenee, het is België he... Er komt wel een compromis, zoals bv VAA een beetje omhoog en iedereen blij! 8)

Tegenstanders hebben weer meer inkomsten/belasting, en voorstanders kunnen zeggen dat ze de bedrijfswagenregeling hebben kunnen behouden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waarom moet een bouwvakker die de betonmolen, het boormachien, de schup, schop en truweel van de baas gebruikt in het weekend (en dat zijn er meer dan je denkt) daar geen VAA op betalen en iemand die minder loon krijgt maar wel een auto wel ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Joe de Mannen schreef:Waarom moet een bouwvakker die de betonmolen, het boormachien, de schup, schop en truweel van de baas gebruikt in het weekend (en dat zijn er meer dan je denkt) daar geen VAA op betalen en iemand die minder loon krijgt maar wel een auto wel ?

J.
Gaat het over 'niet moeten' of gaat het over 'het mag eigenlijk niet, maar toch gebeurt het'?

EDIT: (effe duidelijker gemaakt)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:Waarom moet een bouwvakker die de betonmolen, het boormachien, de schup, schop en truweel van de baas gebruikt in het weekend (en dat zijn er meer dan je denkt) daar geen VAA op betalen en iemand die minder loon krijgt maar wel een auto wel ?

J.
Dat moet wel, maar wordt niet aangegeven. Je vergelijk is dus 100% correct, maar je gaat er aan voorbij dat mensen dat niet aangeven.

En wat betreft het openbaar vervoer als alternatief.
Ik ben een een halve geitenwollensok volgens sommigen, maar sorry, openbaar vervoer is geen alternatief...
De reistijd is in indeale omstandigheden altijd het dubbele van de reële reistijd met de auto. Dat noem ik geen alternatief. Als ik voor mijn werk weg moet en ik heb niet te veel mee kijk ik altijd of ik er met de trein geraak. Behalve naar Antwerpen centrum en Brussel centrum is de rit altijd minstens dubbel zo lang. Dat kan je toch geen alternatief noemen.
Met de kinderen naar de zee? Een fortuin ben je kwijt aan de trein! Tenzij je begint met 10-rittenkaarten, maar dan moet je wel op voorhand een kaart kopen die vervalt. Waarom kost een rit met de trein niet gewoon altijd maximaal een rit van een tienrittenkaart.
Nu moet je al een post-doctoraat hebben om aan de tariefstructuur uit te geraken. :roll:

Ik vraag me serieus af of de inkomsten uit tickets in verhouding staan tot de inspanning die er geleverd wordt om deze te innen.
Reken hier dan wel het hele belachelijke systeem mee in van abonnementen voor ambtenaren. (vestzak - broekzak)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Er werd nooit geopperd dat OV als alternatief op een wagen op alle gebieden minstens zo goed zou zijn. Wie heeft dat nu weer gehoord?

Neen, het is inderdaad een stapje terug, net zoals bij de indexsprong van deze regering, net zoals bij de noodzaak om minder energie te verbruiken (en liefst nóg minder fossiele brandstoffen te verbranden), net zoals bij de crisis, net zoals bij...

Dus door OV financiëel relatief aantrekkelijker te maken tot privévervoer hoopt men dat meer mensen het compromis van het OV verkiezen boven het comfortabeler maar duurder alternatief van privévervoer. Toch niet moeilijk om dit in te zien?

En om eerlijk te zijn heb ik lang gependeld via het OV (één trein per uur, vijftig minuten treinen, daarnaast nog twintig minuten fietsen - enkele rit.) maar ben ik blij dat de wagen nu veruit de meest logische oplossing is voor mijn woonwerkverkeer, alhoewel ik besef dat een privéwagen met daarin één persoon gelijkstaat aan ver boven onze stand leven. Gelukkig moet ik zo ver niet gaan en kijk ik alvast uit naar zuinigere (zowel voor de wereld als voor mijn bankrekening) alternatieven, zoals een hybridebenzine- of zelfs volledig elektrische wagen.

Een elektrische fiets (zo'n model dat 45km/u kan) zou in principe ook kunnen, maar ik haat kutweer op de fiets ondertussen zo hard dat ik nog eens verkeersagressie zou plegen bij de eerste de beste autochauffeur die mij tegensteekt wijls fietsende, categorie spiegel eraf slaan of een ruit instampen. In de auto chillax honderd tuffen aan 3,8l/100km, dat is mij meer genegen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Inderdaad, zo werkt de overheid: gewenst gedrag stimuleren door een financiële tegemoetkoming. Is dat een foute aanpak? Wie zal het zeggen. Hebben we liever dat ze het ongewenste gedrag duurder maken?
Ongewenst gedrag duurder maken is pas mogelijk als er voor IEDEREEN een waardig alternatief is.

Het is nu éénmaal een volgorde die je moet respecteren... in die zin is het absurd dat Groen! nu weer staat te roepen dat in 2030 alle auto's elektrisch moeten rijden terwijl men totaal niet nadenkt over de gevolgen van zo'n uitspraak (wat met onze productie, wat met laadpalen, wat met bestaande wagens, ...).
James. schreef:En het gaat niet om afstraffen, het gaat om de mensen te demotiveren om zich aan hun keuze te houden.
In je eerste zin vroeg je je nog af of dit wenselijk was ?
James. schreef:Ik wil niet dat iemand elke dag honderden kilometers ver moet rijden gewoon omdat die graag in de open natuur woont en in een grootstad werkt, maar z'n hand er niet voor omdraait om elke dag langs mijn woonwijk te tuffen. Flip dat! Zoek dichterbij ander werk of woon dichterbij uw werkgever. Het is ook mijn lucht en het zijn mijn centen en ge verrijdt de infrastructuur waarin mijn centen gepompt zijn.
Je begrijpt het duidelijk niet... mensen die een bedrijfswagen krijgen zouden normaal (en daar gaat het fout - want dan worden het pure salariswagens) geen vaste werkplaats mogen hebben. Ik zit deze voormiddag in Antwerpen, vanmiddag in Brussel, morgen in Turnhout, woensdagvoormiddag in Hasselt, 's namiddags in Antwerpen, donderdag elders in Brussel ... wil je nu dat ik iedere halve dag verhuis :bang:
James. schreef:Ik zou wel voorstander zijn van kilometerheffing.
Zoiets noemt accijnzen... die beslaan reeds 50% en meer van onze brandstofprijs ! Maar je wil selectief afstraffen heb ik de indruk, mensen die noodgedwongen in de spits (trouwens de spits loopt vandaag reeds van 6 tot 11 en van 3 tot 7) moeten gaan werken ga je nogmaals extra straffen voor iets waar ze totaal geen keuze hebben.
James. schreef:Die bouwvakker gaat zijn hamer en boormachine toch ook niet meenemen in zijn contractonderhandelingen en aanvaarden dat hij een deel van zijn brutoloon moet inleveren om die machines te krijgen? Scheve vergelijking dus.
Helemaal niet scheef... erger nog, hij gebruikt ze zonder enige VAA (gewoon in het zwart dus, om nog maar te zwijgen de klusjes die hij er vaak mee doet).
James. schreef:De enige goeie oplossing is: eigen wagen gebruiken voor de reguliere dagen (met deftige terugbetaling per kilometer) of een poolwagen tijdens dagen dat woonwerkverkeer afwijkt van de norm.
Mijn verplaatsingen wijken iedere dag af... daarom heeft men dus bedrijfswagens. Trouwens ik ben geen voorstander van dergelijke verplaatsingen met m'n eigen wagen te doen... uiteindelijk is je verplaatsen een extra risico dat gewoon niet wordt afgedekt door wat jij een deftige terugbetaling per kilometer noemt, of ga je de werkgever ook verplichten mij te vergoeden als m'n auto total-loss is ?
James. schreef:Die poolwagen wordt geheel betaald door de werkgever en mag *niet* privé worden gebruikt.
Dus langsrijden langs de supermarkt 's avonds mag niet... ik moet dus een extra wagen aankopen voor dat kleine aantal kilometers (waar ik nu gewoon een vergoeding voor betaal in de vorm van VAA) ?
James. schreef:dat ik relatief méér belastingen betaal omdat ik geen salariswagen heb.
Daarom dat salariswagens ook moeten verdwijnen... ze hebben niets te maken met de vereiste mobiliteit van de werknemer, ze zijn puur een (legaal) misbruik van de fiscale regels.
James. schreef:Goh, ik moet toegeven dat ik hierover geen wijsheid in pacht heb, maar dat heeft bijna niemand hier denk ik.
Maar toch voelen velen zich geroepen om de bedrijfswagen te veroordelen zonder enige nuancering !
James. schreef:ze sluiten wel deals met hun werkgever die rechtstreeks de belastingen treft. Ik wil niet méér betalen dan gij voor hetzelfde! :evil:
Geloof me dat werknemers weinig keuze hebben... als een bedrijf salariswagens heeft dan is dat omdat het bedrijf aan fiscale optimalisatie doet (en in dat opzicht is de bedrijfswagen een druppel op een hete plaat !), niet omdat de werknemer graag een auto heeft (want anders zou jij die ook gewoon kunnen vragen aan je baas en geloof me dat het zo eenvoudig niet is).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:Er werd nooit geopperd dat OV als alternatief op een wagen op alle gebieden minstens zo goed zou zijn. Wie heeft dat nu weer gehoord?
Er wordt hier voldoende geopperd dat OV een alternatief is.

Daarnaast wordt er in de hele discussie nog een belangrijk ding vergeten. In dezelfde orde als 'waarom moet de staat een salariswagen sponsoren' kan je evengoed vragen 'waarom moet de staat woon-werk verkeer sponsoren per km en niet per verplaatsing? :banana:



:twisted: I'm evil, pure evil! :twisted:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Waarom moet de staat sociale woningen sponsoren ?
Waarom moet de staat kinderopvang sponsoren ?
Waarom zijn er subsidies ?
...

en zo zal iedereen wel ergens een voordeel doen bij al die sponsoring zeker.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

En ik dacht dat ik slecht was. :angel:
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef: Je begrijpt het duidelijk niet... mensen die een bedrijfswagen krijgen zouden normaal (en daar gaat het fout - want dan worden het pure salariswagens) geen vaste werkplaats mogen hebben. Ik zit deze voormiddag in Antwerpen, vanmiddag in Brussel, morgen in Turnhout, woensdagvoormiddag in Hasselt, 's namiddags in Antwerpen, donderdag elders in Brussel ... wil je nu dat ik iedere halve dag verhuis :bang:
Neenee, ik vind dat enkel van mensen die (alleen maar of hoogstvoornamelijk) pendelen met hun salariswagen; rondrijden voor je werk is uiteraard iets totaal anders.
r2504 schreef:
James. schreef:Ik zou wel voorstander zijn van kilometerheffing.
Zoiets noemt accijnzen... die beslaan reeds 50% en meer van onze brandstofprijs ! Maar je wil selectief afstraffen heb ik de indruk, mensen die noodgedwongen in de spits (trouwens de spits loopt vandaag reeds van 6 tot 11 en van 3 tot 7) moeten gaan werken ga je nogmaals extra straffen voor iets waar ze totaal geen keuze hebben.
Selectief inderdaad! Hoe verder je dagelijks moet pendelen (en niet rondrijden voor je bedrijf!), hoe minder aantrekkelijk dit moet zijn, zoals ik daarnet al zei. Dit stimuleert korte ritten voor woonwerkverkeer en ontraadt verre ritten.

Dit zou ernaast ook voor moeten zorgen dat mensen sowieso dichter gaan wonen bij de gemeente waarin ze werken, waardoor de kans op een betere aansluiting bij het OV (voor het pendelen!) iets haalbaarder wordt dan moesten ze ver en in een boerengat blijven wonen.
r2504 schreef:
James. schreef:Die bouwvakker gaat zijn hamer en boormachine toch ook niet meenemen in zijn contractonderhandelingen en aanvaarden dat hij een deel van zijn brutoloon moet inleveren om die machines te krijgen? Scheve vergelijking dus.
Helemaal niet scheef... erger nog, hij gebruikt ze zonder enige VAA (gewoon in het zwart dus, om nog maar te zwijgen de klusjes die hij er vaak mee doet).
Zwartwerkerij zijn inderdaad rotstreken en ondermijnt de maatschappij dusdanig dat het wat beter aangepakt zou mogen worden, akkoord.
r2504 schreef:
James. schreef:De enige goeie oplossing is: eigen wagen gebruiken voor de reguliere dagen (met deftige terugbetaling per kilometer) of een poolwagen tijdens dagen dat woonwerkverkeer afwijkt van de norm.
Mijn verplaatsingen wijken iedere dag af... daarom heeft men dus bedrijfswagens. Trouwens ik ben geen voorstander van dergelijke verplaatsingen met m'n eigen wagen te doen... uiteindelijk is je verplaatsen een extra risico dat gewoon niet wordt afgedekt door wat jij een deftige terugbetaling per kilometer noemt, of ga je de werkgever ook verplichten mij te vergoeden als m'n auto total-loss is ?
Ik heb het blijkbaar fout uitgedrukt, want met reguliere dagen bedoelde ik gewoon pendelen naar je vast bureau met uitzonderlijke dagen rondrijden naar klanten. Dat voor jou rondrijden de norm is heeft de uitspraak uit zijn bedoelde context gehaald.

Nee, akkoord, de werkgever mag jou niet verplichten rond te rijden voor het werk met je eigen wagen, daarvoor dienen bedrijfswagens.

Wat ik wou zeggen is dat het pendelen naar een vast bureau niet zou mogen met een bedrijfswagen (toch niet zonder aangifte VAA), net zoals de bouwvakker met zijn zwart grief.
r2504 schreef:
James. schreef:Die poolwagen wordt geheel betaald door de werkgever en mag *niet* privé worden gebruikt.
Dus langsrijden langs de supermarkt 's avonds mag niet... ik moet dus een extra wagen aankopen voor dat kleine aantal kilometers (waar ik nu gewoon een vergoeding voor betaal in de vorm van VAA) ?
Ok, die *niet* lijkt iets te streng.
r2504 schreef:
James. schreef:dat ik relatief méér belastingen betaal omdat ik geen salariswagen heb.
Daarom dat salariswagens ook moeten verdwijnen... ze hebben niets te maken met de vereiste mobiliteit van de werknemer, ze zijn puur een (legaal) misbruik van de fiscale regels.
Akkoord!
r2504 schreef:
James. schreef:Goh, ik moet toegeven dat ik hierover geen wijsheid in pacht heb, maar dat heeft bijna niemand hier denk ik.
Maar toch voelen velen zich geroepen om de bedrijfswagen te veroordelen zonder enige nuancering !
Ik heb voornamelijk een probleem met de salariswagen als vorm van belastingsontduiking, voor de rest kan het mij minder schelen, alhoewel ik nog steeds graag zou hebben dat de belg afstapt van verre ritten woonwerkverkeer. Dit (=afstand) schijnt in .be significant hoger te liggen dan in de omringende landen, dus indien dat klopt doen we het toch echt niet zo goed en kan het gerust beter.
r2504 schreef:
James. schreef:ze sluiten wel deals met hun werkgever die rechtstreeks de belastingen treft. Ik wil niet méér betalen dan gij voor hetzelfde! :evil:
Geloof me dat werknemers weinig keuze hebben... als een bedrijf salariswagens heeft dan is dat omdat het bedrijf aan fiscale optimalisatie doet (en in dat opzicht is de bedrijfswagen een druppel op een hete plaat !), niet omdat de werknemer graag een auto heeft (want anders zou jij die ook gewoon kunnen vragen aan je baas en geloof me dat het zo eenvoudig niet is).
Inderdaad, het zijn zoals al gezegd door iemand anders vooral de bedrijven die profiteren van salariswagens. Daarom mag het van mij best iets duurder of moeilijker zijn voor bedrijven.

Soit, het lijkt erop dat we een consensus hebben bereikt qua meningen. Jouw grote probleem is dat men hier bedrijfswagens en salariswagens (onterecht?) op één grote hoop smijt. Ik geloof best dat bedrijfswagens nodig zijn, maar niet als standaardoptie in een verloningspakket.
cadsite schreef:
James. schreef:Er werd nooit geopperd dat OV als alternatief op een wagen op alle gebieden minstens zo goed zou zijn. Wie heeft dat nu weer gehoord?
Er wordt hier voldoende geopperd dat OV een alternatief is.
En dat is het ook! Te fiets gaan is ook een alternatief. Te voet gaan eveneens.
cadsite schreef: Daarnaast wordt er in de hele discussie nog een belangrijk ding vergeten. In dezelfde orde als 'waarom moet de staat een salariswagen sponsoren' kan je evengoed vragen 'waarom moet de staat woon-werk verkeer sponsoren per km en niet per verplaatsing?
Dat zou nochtans een goeie motivatie zijn voor mensen om dichterbij te komen wonen, maar velen zullen zich er gewoon bij neerleggen en zeuren dat ze te weinig betaald krijgen.

PS: oh ja, de reden dat ik nu niet meer met de fiets pendel is omdat ik vroeger de riante vergoeding van €0,20 per afgelegde fietskilometer kreeg (het maximaal aftrekbaar tarief zeker?) en nu niks meer. Dan is de investering in een fiets van €2k niet meer zo evident.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:
cadsite schreef:
James. schreef:Er werd nooit geopperd dat OV als alternatief op een wagen op alle gebieden minstens zo goed zou zijn. Wie heeft dat nu weer gehoord?
Er wordt hier voldoende geopperd dat OV een alternatief is.
En dat is het ook! Te fiets gaan is ook een alternatief. Te voet gaan eveneens.
Dat is het niet.
De fiets is een alternatief. Ik ga meestal met de fiets naar het werk, dat is een volwaardig alternatief voor afstanden tot 10 km.
OV is gewoon sukkelen. Traag, onbetrouwbaar, inefficiënt, duur, oncomfortabel,...

Enne, een fiets van €2000 voor woon-werk?
Mijn 20 jaar oude fiets van toen 18.000BEF doet dat meer dan goed.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef: Dat is het niet.
De fiets is een alternatief. Ik ga meestal met de fiets naar het werk, dat is een volwaardig alternatief voor afstanden tot 10 km.
OV is gewoon sukkelen. Traag, onbetrouwbaar, inefficiënt, duur, oncomfortabel,...
Ik zei gewoon dat het OV voldoet aan het criterium van het alternatief-wezen (behalve op dagen dat ze staken :beerchug:), niet hoe goed ze zijn als alternatief.
cadsite schreef: Enne, een fiets van €2000 voor woon-werk?
Mijn 20 jaar oude fiets van toen 18.000BEF doet dat meer dan goed.
Ik had het over een 45km/u elektrofiets, geen gewone stamper. Ik ga niet elke dag ~20km enkele rit puur op boterhammekes met choco rijden, no way. 8) Zo'n fiets zou mijn ritduur verkorten van 45 minuten naar minder dan 30.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Heb je er ooit al eens aan gedacht dat:

- mensen hun woonplaats niet in de eerste plaats kiezen voor hun werk ?
- er wel andere redenen zijn om ergens te wonen dan het (tegenwoordig heel onzekere) werk ?
- de mensen er niet voor kiezen dat alle bedrijven maar in Brussel willen zitten ?
- er ook mensen zijn die iets anders dan werken doen in hun leven ? en dus niet leven om te werken...
- er sommige mensen zijn die een stresserende job hebben en dat uurtje pendelen nodig hebben voor decompressie zodat de stress van het werk niet afstraalt op partner en kinderen ?
- de meeste mensen niet de keuze krijgen of ze al dan niet een firmawagen willen ?
- het 'minderloon' dat je krijgt omdat je een auto van de firma hebt, niet meetelt in je latere pensioen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:
cadsite schreef: Enne, een fiets van €2000 voor woon-werk?
Mijn 20 jaar oude fiets van toen 18.000BEF doet dat meer dan goed.
Ik had het over een 45km/u elektrofiets, geen gewone stamper. Ik ga niet elke dag ~20km enkele rit puur op boterhammekes met choco rijden, no way. 8) Zo'n fiets zou mijn ritduur verkorten van 45 minuten naar minder dan 30.
In die zin, dan versta ik je wel. Al vind ik die 45km/u fietsen persoonlijk geen fiets meer maar iets wat eigenlijk nergens een plaats heeft in de huidige infrastructuur, net zoals bromfietsen overigens.
Joe de Mannen schreef:Heb je er ooit al eens aan gedacht dat:
...
Uiteraard wel, maar alweer, moet er daarom gesponsord worden?
Ik zeg niet per definitie dat dat niet mag hé, ik stel gewoon open de vraag.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

het 'minderloon' dat je krijgt omdat je een auto van de firma hebt, niet meetelt in je latere pensioen ?
Als je meer dan een bepaald plafond per jaar verdient (nu ong. 53'000€) telt dit toch niet meer mee in je pensioenberekening. Dit is als het ware een stimulans om een salariswagen te geven!

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/calc ... fault.aspx
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

'Probleem' met de salariswagen is:

Persoon X is bedrag xxx.xxx euro waard voor een bedrijf
Echter is dat bedrag niet bruto te betalen omwille van de hoge fiscaliteit.
Een salariswagen is dan fiscaal gezien het meest aantrekkelijke legale voordeel en als werkgever dien je competitief te blijven.

Als werknemer heb je geen keuze... Bruto meer is fiscaal gezien niet mogelijk, ook niet bij de concurentie.
Vicieuze cirkel... maar zolang loon zo zwaar belast wordt, is er geen echt alternatief.

En voor degenen die beweren dat het voornamelijk voor privegebruik is: dat strijd ik zeker niet af, maar willen jullie wisselen? In mijn geval 70% international travel, diverse weekends weg en p&l verantwoordelijkheden?
Dat met 2 jonge kinderen (<5j) in huis en omwille van het werk amper tijd voor hobbies?
Lijkt me dat mijn salaris (en dus de salariswagen als deel daarvan) gerechtvaardigd is.

Wie?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”