Bedrijfswagenloon

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

AndRo555 schreef:Overigens is gratis openbaar vervoer misschien een oplossing? Of veel goedkopere stand alone tickets? Want een treinkaartje voor een volwassene ergens kost (enorm) veel meer dan een bedrijfswagen. En zelfs al rij je met een privé wagen dan ben je vanaf 2 volwassenen al vaak goedkoper uit.
Een pijnlijk punt inderdaad!
Openbaar vervoer is hier zodanig duur dat het gewoon belachelijk is. De trein van Kortrijk naar Brussel nemen is duurder dan een vliegtuig naar Berlijn. :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is een internationaal akkoord om geen belastingen te heffen op vliegtuigbrandstof.
Daarom dat de trein vaak duurder is dan een vliegtuig.
Vliegen wordt gesubsidieerd en een treinverbinding subsidiëren is blijkbaar schandalig.

Heeft niets met eco van doen, wel met lobbying.

Afstand woon/werk was de maatstaf in de vorige VAA, maar dat slaat ook nergens op.
Als je uw firma in Diegem zit, jij woont in Antwerpen en uw klant is J&J in Beerse. Hoe ga je uw werk en privékilometers bepalen?
Of een administratie per dag of per rit, zoals in Nederland?
Of nog een stel ambtenaren aanwerven, die een onmogelijke regeling dan moeten controleren :)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Deze thread komt er eigenlijk gewoon op neer dat de VAA niet enkel moet afhangen van CO2 uitstoot en catalogusprijs, maar ook van gereden privé kilometers.
De regering dit Rupo had zo'n regeling (min of plus 5000 km prive per jaar)... al blijf ik het absurd vinden dat woon-werk verkeer aanzien wordt als "privé" kilometers. Het bedrijf waarvoor ik werk is namelijk al enkele keren verhuist en zelfs overgenomen... initieel woonde ik kort bij het werk, ondertussen is dat heel wat verder (op zich geen enkel probleem want ik kom er zo goed als nooit).

Feit is wel dat door VAA op "privé" kilometers te bepalen er dus voor zorgt dat totaal buiten de wil van de werknemer om hij plots wel meer belastingen moet gaan betalen omdat z'n bedrijf beslist te verhuizen of wordt overgenomen... ik hoop dat je beseft dat dit totaal absurd is !
AndRo555 schreef:Dan is nog de vraag hoe men best dat aantal privé km's gaat tellen. Totaal km - (dagen gewerkt*woon-werk afstand) ?
Het probleem zijn trouwens heus niet die "privé" kilometers (en dan bedoel ik echt diegene die ik in het weekend doe), die zorgen niet voor extra files of een extra kost aan de maatschappij... ze zijn louter een basis voor afgunst. Een gans systeem opzetten om ze te tellen en te controleren (wat ga je doen als een WN één kilometer omrijdt via de supermarkt onderweg naar huis ?) gaat trouwens meer kosten dan de enkele litertjes voor het bedrijf.
AndRo555 schreef:Overigens is gratis openbaar vervoer misschien een oplossing?
En waarom moet de maatschappij opdraaien voor mensen die de luxe hebben het openbaar vervoer te kunnen gebruiken ? Gratis bestaat trouwens niet, ik dacht dat we dat ondertussen toch wel zouden begrepen hebben ?
AndRo555 schreef:Want een treinkaartje voor een volwassene ergens kost (enorm) veel meer dan een bedrijfswagen. En zelfs al rij je met een privé wagen dan ben je vanaf 2 volwassenen al vaak goedkoper uit.
Tja, dan is het duidelijk dat we moeten stoppen met geld in het openbaar vervoer te stoppen !
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:En waarom moet de maatschappij opdraaien voor mensen die de luxe hebben het openbaar vervoer te kunnen gebruiken ? Gratis bestaat trouwens niet, ik dacht dat we dat ondertussen toch wel zouden begrepen hebben ?
Ikke ikke ikke en de rest kan stikke?

Waarom wel bedrijfswagens sponsoren en niet het openbaar vervoer? Omdat dat niet in jouw kraam past?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:De regering dit Rupo had zo'n regeling (min of plus 5000 km prive per jaar)... al blijf ik het absurd vinden dat woon-werk verkeer aanzien wordt als "privé" kilometers. Het bedrijf waarvoor ik werk is namelijk al enkele keren verhuist en zelfs overgenomen... initieel woonde ik kort bij het werk, ondertussen is dat heel wat verder (op zich geen enkel probleem want ik kom er zo goed als nooit).

Feit is wel dat door VAA op "privé" kilometers te bepalen er dus voor zorgt dat totaal buiten de wil van de werknemer om hij plots wel meer belastingen moet gaan betalen omdat z'n bedrijf beslist te verhuizen of wordt overgenomen... ik hoop dat je beseft dat dit totaal absurd is !
Volgens mij waren daar wel uitzonderingsregelingen voor. Mijn vader werd toen het bedrijf nog in Wilrijk zat belast op basis van 5000 km/jaar. Hij woonde (zeer nipt) op minder dan 25 km van het kantoor. Het bedrijf is verhuisd naar Groot-Bijgaarden, wat 70 (!) km ver is, maar het bedrijf heeft het VAA wel op 5000 km mogen houden terwijl het volgens de regels 7500 km had moeten zijn. Voor hem maakte het trouwens niet veel uit, want hij komt toch bijna nooit op kantoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Waarom wel bedrijfswagens sponsoren en niet het openbaar vervoer? Omdat dat niet in jouw kraam past?
Euh sorry... ze pompen reeds jaren vele miljarden in het openbaar vervoer en nog is het totaal rampzalig !

Als ik dan nog voorstellen lees om het nog gratis te maken ook dan noem je mij egoïstisch :bang:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9751
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.

De trams staan stil, tussen de (bedrijfs)wagens, dat is het "beleid" in België. Ze hebben er zelfs een folders van "only in Belgium" :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:De trams staan stil, tussen de (bedrijfs)wagens, dat is het "beleid" in België.
Trams rijden maar al te vaak in hun eigen bedding... maar het is natuurlijk leuk de (bedrijfs)wagens de schuld te geven.

Moest trouwens nog maar 10% van die wagens overschakelen naar het OV dan zou het zeker stilstaan...
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.

De trams staan stil, tussen de (bedrijfs)wagens, dat is het "beleid" in België. Ze hebben er zelfs een folders van "only in Belgium" Afbeelding
Er is wel een groot verschil tussen ergens geld in steken en ergens minder geld uit ontvangen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het grootste probleem is dat de iets betere verdieners die een salariswagen hebben ineens nog meer gaan verdienen. Waarom is dat nodig?

De loonkloof met het huidige voorstel wordt er enkel groter op. Zij die reeds een wagen krijgen = een cadeau. Zij die hun wagen zouden omruilen voor een mobiliteitsbudget verdienen ineens 300-500 meer dan de collega die geen salariswagen krijgt? Compleet absurd, gewoon omdat het ene bedrijf met cadeaus smijt en het andere, uit weet ik uit wat voor overwegingen, niet?

Ik heb het hier al vaak gezegd: de wagen die je nu krijgt is niet omdat je werkgever je 500 euro extra wil geven, het is gewoon omdat hij je een fiscaal zeer goedkope cadeau kan geven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je vergeet dat de collega die nu geen wagen heeft waarschijnlijk al meer verdient in het geval dat jij aanhaalt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Slafes schreef:Het grootste probleem is dat de iets betere verdieners die een salariswagen hebben ineens nog meer gaan verdienen. Waarom is dat nodig?
So?
Maakt mij geen bal uit hoeveel een ander verdient. Als die werkgever zoveel wil geven is dat zijn zaak.
Als ik meer wil verdienen kan dat, maar dan moet ik ook meer werken, dat wil ik dan weer niet.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Slafes schreef:Het grootste probleem is dat de iets betere verdieners die een salariswagen hebben ineens nog meer gaan verdienen. Waarom is dat nodig?
Dit is gewoon de nagel op de kop: heel de discussie wordt voor 80% gevoed door jaloezie! Bedankt voor deze post :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jaloezie? Heeft niets met jaloezie te maken... Realiteit is dat die bedrijfswagen niet iets is wat netto loon is. Als ze dat nu omzetten voor werknemer x wel en voor werknemer Y niet, dan is het letterlijk met cadeaus smijten die IEDEREEN betaalt maar niet iedereen baat. Is dat jaloezie? Ik noem dat realiteit en sociaal denken. Iedereen moet besparen en besparen en er is geen geld, we zitten miljarden in het rood, maar eender welke kleur de regering heeft, met geld dat er niet eens is wordt wel gesmeten. Dat de loonkloof tussen arm en rijk blijft groter worden doet u ook niets? Ach nee, dat is jaloezie.

Zoals ik al eerder aanhaalde, uw baas wou u geen 500 euro extra betalen, maar omdat het praktisch niets kost om een auto onder uw gat te schuiven doet hij dat. Dat hij niet gebruik maakt van een fiscaal voordelig systeem zou een beetje idioot zijn natuurlijk.

@Joe de mannen, al een geluk dat je er bij schrijft: WAARSCHIJNLIJK. Ik kan u verzekeren dat dit niet overal zo is en het zal alvast geen 500 euro verschil uitmaken.

Het was natuurlijk te simpel om de mensen die een echte bedrijfswagen nodig hebben er eentje te geven en de salariswagen niet zo voordelig te maken. Nee, laten we met geld gooien? Wat met de mensen die echt hun wagen nodig hebben voor verplaatsingen in dienstverband? Die zijn absoluut niet gebaat met 500 euro extra op hun loon. Die hebben nu eens het volste recht om jaloers te zijn op al die salariswagen bezitters die hun wagen buiten gooien om 300-500 euro te cashen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:dan is het letterlijk met cadeaus smijten
Geloof jij nu echt dat bedrijven met cadeaus smijten louter om je mooie ogen ? Bedrijven betalen lonen die ze kunnen verantwoorden en vooral eerst verdienen... en bedrijfswagens mogen dan fiscaal voordeliger zijn dan het netto equivalent... gratis zijn ze zeker niet want dat denken sommigen hier ook nog altijd.
Slafes schreef:Het was natuurlijk te simpel om de mensen die een echte bedrijfswagen nodig hebben er eentje te geven en de salariswagen niet zo voordelig te maken.
Dat blijft de essentie van het verhaal... gelukkig begrijp je dat toch (trouwens salariswagens zouden helemaal niet mogen bestaan zelfs).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
AndRo555 schreef:Overigens is gratis openbaar vervoer misschien een oplossing? Of veel goedkopere stand alone tickets? Want een treinkaartje voor een volwassene ergens kost (enorm) veel meer dan een bedrijfswagen. En zelfs al rij je met een privé wagen dan ben je vanaf 2 volwassenen al vaak goedkoper uit.
Een pijnlijk punt inderdaad!
Openbaar vervoer is hier zodanig duur dat het gewoon belachelijk is. De trein van Kortrijk naar Brussel nemen is duurder dan een vliegtuig naar Berlijn. :bang:
Hoe doe je dat je moet toch eerst naar Brussel om het vliegtuig te nemen :lol:

Even proberen een aantal zaken te beantwoorden, dit moet je dus nu onthouden om alles in 1 antwoord te zetten.

Poolwagens: is geen fraude indien je dit niet gebruikt voor werk-woon-werkverkeer. Dus hem meenemen naar huis om daarna naar de klant te rijden is OK. Zelfs een periode elke dag van thuis naar de klant rijden en terug naar huis is perfect legaal.Doe je dit met je privéwagen dan moet de werkgever je hiervoor vergoeden aan het genoemde tarief.
Dit in tegenstelling zoals aangehaald woon-werk-woon zijn privékm.

Stel dat het mobiliteitsbudget er door zou komen, kan je dan nog kosten inbrengen.
Natuurlijk, dit systeem bestaat nu al nl. kosten eigen aan de werkgever.
Je zal evenwel volgende spelregels moeten volgen:
-) je zal alle kosten van het voertuig moeten bijhouden en kunnen bewijzen, zal maar interessant zijn indien je om de X tijd een nieuwe wagen neemt (x afh van het km aantal/j vermoedelijk 5)
-) voor alle woon-werk verplaatsingen zal je maar 0,15€/km kunnen inbrengen
-) voor alle verplaatsingen naar de klant of andere vestiging zal je het aantal km moeten hebben en dit kunnen bewijzen

Van alle kosten, buiten telco gerelateerden, zal maar 70% in rekening kunnen gebracht worden
enkel 5/7 van die kosten zijn relevant, gezien de 2 andere dagen je vrij bent
Men zal de verhouding nemen van alle gereden km, deze voor werkverplaatsingen, deze voor woon-werk en in die verhouding zullen de werkverplaatsingen aan de werkelijke kostprijs (uw kosten) verrekend worden met een max van die 5/7.
Van alle kosten die met werk te maken hebben zal je 70% van je ontvangen mobiliteitsgeld in mindering moeten brengen. Het mobiliteitsbudget zal enkel bevrijdend zijn indien je geen kosten aangeeft, dus ze worden als kostendekkend beschouwd en zo niet belastbaar.

Ik maak het mezelf moeilijk om woon-werkverkeer in te rekenen
gemakkelijk is diegene die elke dag naar de klant zou rijden:
Wie 30.000km per jaar zou rijden waarvan 20.000 voor t werk zal 66,6% (<5/7) van de kosten hebben voor transport (kosten is werkelijke kost aan 70%)
Van die kosten gaan 70% van het mobiliteitsbudget af, want dat was een bijdrage voor die kosten
Indien er voldoende over blijft dan kan je dat als onkost aangeven op je belastingsbrief.
Hou er wel rekening mee dat je forfaitaire onkost krijgt waar je niets voor moet doen en dat deze liefst niet groter is dan wat je zelf zou invullen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Waarom wel bedrijfswagens sponsoren en niet het openbaar vervoer? Omdat dat niet in jouw kraam past?
Euh sorry... ze pompen reeds jaren vele miljarden in het openbaar vervoer en nog is het totaal rampzalig !

Als ik dan nog voorstellen lees om het nog gratis te maken ook dan noem je mij egoïstisch :bang:
Goh, zo kan je alles afbreken.
Alweer, het is niet omdat openbaar vervoer nu niet werkt, ik ben de eerste om dit te beamen, dat 'openbaar vervoer' per definitie slecht is.
Heel die zever met de elevendertig soorten vervoersbewijzen, dat is toch te gek om los te lopen? Elke keer ik voor mijn werk weg moet kijk ik op google maps. Daar zie je de verwachte reistijd voor de auto en ook via openbaar vervoer. Dat is zowat altijd minimaal dubbel zolang.
Dus neen, openbaar vervoer is gewoon geen goed alternatief.
Moet er nu extra geld in gepompt worden van mij? Ja, maar.
Heel de organisatie moet op de schop. Maar hier weer, geen hond die dat aandurft.
Dus, we zullen maar blijven om 6.00u vertrekken met de auto als we naar NL moeten omdat we anders gegarandeerd een uur voor Antwerpen staan aan te schuiven. Oei, ook daar worden miljarden in gesmeten met blijkbaar evenveel resultaat. :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Alweer, het is niet omdat openbaar vervoer nu niet werkt, ik ben de eerste om dit te beamen, dat 'openbaar vervoer' per definitie slecht is.
OV is per definitie slecht omdat je altijd moet wachten tot het er is... het werkt dus enkel in grootsteden met een zeer frequent aanbod... niet met één trein per uur naar Brussel.
cadsite schreef:Heel die zever met de elevendertig soorten vervoersbewijzen, dat is toch te gek om los te lopen?
Dat is het minste van m'n zorgen.
cadsite schreef:Elke keer ik voor mijn werk weg moet kijk ik op google maps. Daar zie je de verwachte reistijd voor de auto en ook via openbaar vervoer. Dat is zowat altijd minimaal dubbel zolang. Dus neen, openbaar vervoer is gewoon geen goed alternatief.
Zie eerste opmerking... dus nee, het is slechts voor weinigen een alternatief... voor de overige zal het nooit een alternatief zijn hoeveel geld men er ook insteekt (het huidige net zit overvol, men kan dus gewoon geen extra treinen laten rijden).
cadsite schreef:Moet er nu extra geld in gepompt worden van mij? Ja, maar.
Totaal zinloos.
cadsite schreef:Dus, we zullen maar blijven om 6.00u vertrekken met de auto als we naar NL moeten omdat we anders gegarandeerd een uur voor Antwerpen staan aan te schuiven. Oei, ook daar worden miljarden in gesmeten met blijkbaar evenveel resultaat. :bang:
Miljarden in infrastructuur... welke projecten zijn dat dan wel ? In Nederland heeft men dat gedaan... en met succes.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Het grootste probleem is dat de iets betere verdieners die een salariswagen hebben ineens nog meer gaan verdienen. Waarom is dat nodig?
Je mag bij de HLN bende gaan staan. Hoezo meer verdienen ? Je moet wel je auto inleveren he, en wat je netto krijgt, gaat zeker niet het equivalent zijn van wat je als leasing zou betalen. Dus als je puur naar het totaalpakket kijkt, zakt de totale verloning van iemand die naar een mobiliteitsbudget overschakelt. Zoals iemand hierboven al schreef: gewoon allemaal jaloezie. Er is dan geen wagen meer om jaloers op te zijn, maar wel die extra premie.
Ik kan anders ook zo een absurde jaloezie-redenering maken: het is niet fair tegenover hen die wel een auto nodig hebben, want met het mobilteitsbudget kan je doen wat je wil, wie een auto heeft kan enkel de auto kiezen en dan nog enkel uit de keuze die aangeboden wordt (en voor sommigen kan dat even goed betekenen dat die auto eigenlijk te duur/groot is voor wat ze nodig hebben). En zelfs onder salaris-wagen eigenaars onderling kan men dan ook beginnen: ik doe 10k km per jaar, mijn buur doet er 50k per jaar. Waarom kan ik dan niet gewoon meer opties nemen aangezien mijn brandstofkost 5x lager gaat zijn.

Maar bon, daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dit een goede maatregel is. Het is zoals ik ergens las: eerst sponsoren ze de bedrijfswagens, en dan sponsoren ze het afgeven van die bedrijfswagen. Het zal ook weer allerlei deuren openen voor creatief misbruik.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Tomby, iemand met een salariswagen die op minder dan 10km van zijn werk woont en/of zijn wagen amper gebruikt die wint een heel pak aan centen als hij zijn wagen gaat omruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Waarom denkt iedereen hier altijd zo met oogkleppen op? Heeft niets met jaloezie te maken. Het gaat over profiteren en cadeaus uitdelen die iedereen moet betalen en niet iedereen baat bij heeft. Als het gaat over PV bezitters vindt de meerderheid het abnormaal dat zij moeten extra betalen voor die geldverslindende PV bezitters, als het gaat over een bedrijfswagen is het plots jaloezie. :nono:

Dat is wat ik ook schreef, de mensen die echt jaloers mogen zijn, dat zijn zij die hun wagen ECHT nodig hebben voor hun werk te kunnen doen, die hebben zelfs geen keuze.

Voor mij mogen ze alle subsidies/voordelen afschaffen en iedereen dezelfde voorwaarden toekennen. Ik bedoel dan ook echt alle subsidies he waar de ene of de andere wel een recht toe heeft. Het wijzigt te pas en te onpas, en hoeveel ik er al mislopen heb door te vroeg of te laat te zijn. Gaat om tienduizenden euro. Ben ik daar jaloers op? Goh, diegenen die er van kunnen profiteren hebben er hun voordeel maar uit kunnen halen, maar echt eerlijk is dat toch niet.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

cloink schreef: EDIT: tenzij ik die kilometers dan kan inbrengen? Zou me straf lijken, maar dan wordt het uiteraard wél snel interessant. ;)
sure... je loon wordt 400euro minder per maand afgetrokken voor die bedrijfswagen (incl tankkaart) die je niet neemt
en je krijgt een mobiliteitsbudget goed voor fiets/openbaar vervoer op basis van aantal kilometers woon/werk
in jouw geval 30km...
dus je krijgt pakweg 500 euro/maand extra netto loon
en op't eind van je cariere heb je ook extra pensioen want je "bruto" loon was ook hoger? (alhoewel zit je niet automatisch afgetopt al in de hoogste pensioencategory?)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

skynetbbs schreef: <knip>
en op't eind van je cariere heb je ook extra pensioen want je "bruto" loon was ook hoger? (alhoewel zit je niet automatisch afgetopt al in de hoogste pensioencategory?)
En ook daar wringt het natuurlijk. Iemand die in de hoogste pensioencategorie valt heeft alle baat bij het vinden van achterdeurtjes om alles boven dat plafond in extralegale voordelen op te nemen. Want het equivalent in brutoloon is nadelig: het telt toch niet mee voor pensioen, en zit waarschijnlijk ook nog in een hoge belastingsschaal. In dat opzicht is het toch normaal dat mensen kiezen voor extralegale voordelen? Ik wil die van mij allemaal inruilen voor het equivalent in loon, maar dan wil ik er ook wat bij winnen: het te lage pensioenplafond moet omhoog zodat ik ook kan profiteren van een hoger pensioen later, en de belastingen op loon moeten naar beneden zodat ik netto ongeveer even veel win als het extralegale voordeel was.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Slafes schreef:Tomby, iemand met een salariswagen die op minder dan 10km van zijn werk woont en/of zijn wagen amper gebruikt die wint een heel pak aan centen als hij zijn wagen gaat omruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Waarom denkt iedereen hier altijd zo met oogkleppen op? Heeft niets met jaloezie te maken. Het gaat over profiteren en cadeaus uitdelen die iedereen moet betalen en niet iedereen baat bij heeft. Als het gaat over PV bezitters vindt de meerderheid het abnormaal dat zij moeten extra betalen voor die geldverslindende PV bezitters, als het gaat over een bedrijfswagen is het plots jaloezie. :nono:

Dat is wat ik ook schreef, de mensen die echt jaloers mogen zijn, dat zijn zij die hun wagen ECHT nodig hebben voor hun werk te kunnen doen, die hebben zelfs geen keuze.

Voor mij mogen ze alle subsidies/voordelen afschaffen en iedereen dezelfde voorwaarden toekennen. Ik bedoel dan ook echt alle subsidies he waar de ene of de andere wel een recht toe heeft. Het wijzigt te pas en te onpas, en hoeveel ik er al mislopen heb door te vroeg of te laat te zijn. Gaat om tienduizenden euro. Ben ik daar jaloers op? Goh, diegenen die er van kunnen profiteren hebben er hun voordeel maar uit kunnen halen, maar echt eerlijk is dat toch niet.
Met je posts doe je net alsof de overheid plots geld gaat geven aan bedrijven om werknemers netto loon te betalen. Bedrijven betalen nog altijd voor de leasewagen. Alleen is hier een belastingsvoordeel tov hetzelfde bedrag in bruto loon. De overheid wil nu dus een systeem aanbieden om toch een hoger netto bedrag te kunnen geven in ruil voor het niet kiezen van die bedrijfswagens (in de hoop dat dit een effect zou hebben op de hoeveelheid auto's die rond rijden). Voor veel mensen zal dat niet de kost dekken van een eigen wagen omdat je dan zelf aankoop, onderhoud, inschrijving, wegenbelasting, benzine/diesel moet gaan betalen. Reken maar uit op jaarbasis. Dit zal enkel meer loon opleveren op jaarbasis voor mensen die echt zonder auto naar het werk kunnen/willen, mensen die hun nieuwe auto willen in ruilen voor een goedkope 2de hands auto, mensen die amper moeten tanken. Anderen gaan het dan weer aannemen omdat ze dan totale vrijheid hebben in keuze van wagen.

Als ze dit niet doen, verandert er nog altijd niets aan de regeling rond bedrijfswagens.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

skynetbbs schreef: en op't eind van je cariere heb je ook extra pensioen want je "bruto" loon was ook hoger? (alhoewel zit je niet automatisch afgetopt al in de hoogste pensioencategory?)
Da's al niet de eerste keer dat ik dat lees, maar dat klopt toch totaal niet ? Dat mobiliteitsbudget dat je krijgt is netto en staat totaal los van je brutoloon en geeft je dus ook helemaal geen extra pensioen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze met de nettovergoeding die ze zouden krijgen bij het 'inleveren' van de bedrijfswagen, geen auto kunnen kopen van dat geld. Houden jullie er ook rekening mee dat je geen VAA meer hebt ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:Ik weet niet hoe hard ik hier mee kan lachen :)

Een firmawagen inruilen voor nettoloon.
Voor een Mégane krijg je €300 netto, een Passat €530.
Niemand zal daar toch op ingaan? Voor €300 krijg je geen nieuwe Renault Mégane op de weg, laat staan verzekerd en onderhouden?
Geloven de bedenkers zelf dat het gaat werken?
http://aanbiedingen.renault.be/private-lease 299 euro voor een megane in "private lease" te huren als particulier...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

@Steven, je vergeet wel de benzine he. :) Die zit in de private lease niet in. Bijgevolg, eender hoe al duurder.

@springfield, en wie gaat dat netto bedrag betalen? De werkgever alvast niet, dus?

Daar waar men nu uitgaat van een zekere "semi virtuele" kost, gaat men overstappen naar een reële kost die onze overheid uit eigen zak zal betalen. Als morgen iedereen zijn auto ruilt voor een bonus. Hoeveel zou dit werkelijk kosten? Enkele miljardjes extra uit de gezondheidszorg kloppen gaat niet meer lukken vrees ik.

Dus er gaat niet veel veranderen, buiten de happy few die hun wagen kunnen missen en in hun handjes zullen wrijven.

Verdeel en heers principe zeker? :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

skynetbbs schreef:
heist_175 schreef:Ik weet niet hoe hard ik hier mee kan lachen :)

Een firmawagen inruilen voor nettoloon.
Voor een Mégane krijg je €300 netto, een Passat €530.
Niemand zal daar toch op ingaan? Voor €300 krijg je geen nieuwe Renault Mégane op de weg, laat staan verzekerd en onderhouden?
Geloven de bedenkers zelf dat het gaat werken?
http://aanbiedingen.renault.be/private-lease 299 euro voor een megane in "private lease" te huren als particulier...
Wel beperkt tot 24mnd 15.000km/jaar voor die 299, tegenover unlimited rondbollen met je bedrijfswagen...

+ brandstof (en adblue indien nodig) + mogelijk alle andere dingen die wel bij een leasewagen zitten (parking, carwash,...)

Met het huidige VAA regels krijg je geen evenwaardige auto op de weg voor het verschil in nettoloon.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Slafes schreef: Daar waar men nu uitgaat van een zekere "semi virtuele" kost, gaat men overstappen naar een reële kost die onze overheid uit eigen zak zal betalen. Als morgen iedereen zijn auto ruilt voor een bonus. Hoeveel zou dit werkelijk kosten? Enkele miljardjes extra uit de gezondheidszorg kloppen gaat niet meer lukken vrees ik.

Dus er gaat niet veel veranderen, buiten de happy few die hun wagen kunnen missen en in hun handjes zullen wrijven.

Verdeel en heers principe zeker? :)
Hu? Wie betaalt nu die auto denk je?
Ipv de auto komt een vergoeding... Van de werkgever natuurlijk.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Slafes schreef:@Steven, je vergeet wel de benzine he. :) Die zit in de private lease niet in. Bijgevolg, eender hoe al duurder.

@springfield, en wie gaat dat netto bedrag betalen? De werkgever alvast niet, dus?

Daar waar men nu uitgaat van een zekere "semi virtuele" kost, gaat men overstappen naar een reële kost die onze overheid uit eigen zak zal betalen. Als morgen iedereen zijn auto ruilt voor een bonus. Hoeveel zou dit werkelijk kosten? Enkele miljardjes extra uit de gezondheidszorg kloppen gaat niet meer lukken vrees ik.

Dus er gaat niet veel veranderen, buiten de happy few die hun wagen kunnen missen en in hun handjes zullen wrijven.

Verdeel en heers principe zeker? :)
nee, de salariswagen is er net om een incentive te bieden aan mensen die nu al kapot worden belast. Om een idee te geven http://www.tijd.be/dossier/loonstudie (check maar bediende - 50.000euro)
Het is geen "kost" voor de maatschappij, een kost is iets wat je "uitgeeft" niet iets wat je minder "belast". Het is al van in het begin een compensatie voor de belachelijke belastingschijven in Belgie. http://www.vacature.com/carriere/salari ... elastingen
"In Duitsland val je pas vanaf een kwart miljoen in de hoogste schijf (en betaal je 45% belastingen), in België al vanaf 34.000 euro (en betaal je 50% belastingen)."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gray schreef:nee, de salariswagen is er net om een incentive te bieden aan mensen die nu al kapot worden belast. Om een idee te geven http://www.tijd.be/dossier/loonstudie (check maar bediende - 50.000euro)
Met andere woorden: een legaal achterpoortje om belastingen/sociale lasten te ontduiken.
In plaats van de oorzaken aan te pakken en werk te maken om de "last op arbeid" drastisch te verminderen (voor iedereen).

Het nieuwe voorstel gaat dus een stuk verder: ze gaan nu het achterpoortje uitbreiden, en se salariswagen vervangen door een stuk onbelast netto loon?
Toch belachelijk en compleet oneerlijk?

Alle belgen gelijk voor de wet = voor iedereen minder "belastingen op arbeid", dan valt de noodzaak weg voor dit soort achterpoortjes en gefoefel met netto extra's ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:
Gray schreef:nee, de salariswagen is er net om een incentive te bieden aan mensen die nu al kapot worden belast. Om een idee te geven http://www.tijd.be/dossier/loonstudie (check maar bediende - 50.000euro)
Met andere woorden: een legaal achterpoortje om belastingen/sociale lasten te ontduiken.
In plaats van de oorzaken aan te pakken en werk te maken om de "last op arbeid" drastisch te verminderen (voor iedereen).

Het nieuwe voorstel gaat dus een stuk verder: ze gaan nu het achterpoortje uitbreiden, en se salariswagen vervangen door een stuk onbelast netto loon?
Toch belachelijk en compleet oneerlijk?

Alle belgen gelijk voor de wet = voor iedereen minder "belastingen op arbeid", dan valt de noodzaak weg voor dit soort achterpoortjes en gefoefel met netto extra's ...
Het klopt dat de voordelige bedrijfswagen een compensatie is voor de belachelijke belasting op arbeid.
Dat is een keuze die toendertijd overeen is gekomen. (a la belge)

Is het oneerlijk? Nee, dat nu ook niet, elke werknemer heeft zèlf zijn contract getekend en wist dus wat daar in stond. (een bedrijfswagen of geen bedrijfswagen) Het is onderdeel van zijn loon en "onderhandelingen". De scheeftrekking nu rechttrekken op de rug van wie nu een bedrijfswagen heeft zou oneerlijk zijn.
Tenzij je een communist bent ga je ook niet klagen dat je buur 50 euro meer verdient. In belgie betaald niemand evenveel belastingen, dus de iedereen gelijk voor de wet klopt niet. Lonen die boven de 3000 euro liggen betalen een heel pak meer belastingen, absoluut en procentueel, dan wie maar 2000euro verdiend.

Bijkomend voordeel aan dit voorstel is dat het stuk onbelast nettoloon een incentive is om ook minder te rijden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ddd schreef:
Slafes schreef: Daar waar men nu uitgaat van een zekere "semi virtuele" kost
Hu? Wie betaalt nu die auto denk je?
Ipv de auto komt een vergoeding... Van de werkgever natuurlijk.
Dat is dus precies NIET het geval... Anders zou er ook geen discussie bestaan. Zoals ik al schreef, de kost wordt door iedereen gedragen voor de happy few.

Helemaal eens met philippe_d. In België is niemand gelijk. Het feit dat elke begrotingscontrole er wel het één en ander verandert, vaak in negatieve zin voor velen maakt het er niet beter op. Kan een land nu eens niet langer dan een jaar dezelfde regels en wetten hebben? Vandaag een premie voor dit, morgen schaffen ze die af. De maand erop krijg je weer een premie voor iets anders, wat later afgeschaft. Echt een stabiele overheid hebben we toch niet. Deze mobiliteitspremie zal binnen de kortste keren ook bijgestuurd worden. Veel knappe koppen in de regering, maar langer dan een paar maand op voorhand denken lukt hen echt niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

devastator schreef:Houden jullie er ook rekening mee dat je geen VAA meer hebt ?
Grapjas.
Ondanks wat er in de pers soms verschijnt of al verschenen is, is die VAA een lachertje :).
Ik heb nu een Focus break, bouwjaar 2012, catalogusprijs rond de €30K. Aangezien het een super-ultra-ECO model is met maar 88g, betaal ik het minimum van VAA, in 2012 was dat €1200, ondertussen is dat al ietske meer. "Betaal" is niet juist, "word ik het minimum van VAA aangerekend" is de juist formulering. Maar dus: basis voor VAA is €1200.
Code "254" op uw belastingbrief is een forfaitaire vrijstelling op terugbetaling woon-werkverkeer, forfait van €380. Als je een firmawagen hebt, mag je dat forfait ingeven (als je kiest voor forfaitaire onkostenvergoeding).
Berekeningsbasis voor VAA belasting is: €1200 - €380 = €820.

Die €820 wordt beschouwd als "loon" en ook op die manier belast.
Aan het marginale tarief van 45-50% (iedereen die daarover loopt te janken -> check uw gemiddelde tarief, dat zal rond de 30-40% liggen) betaal ik dus elk jaar €400 belastingen op mijn firmawagen. Per maand is dat dus €34. Daar kan je ongeveer een halve bak mee voltanken :).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

cadsite schreef: Openbaar vervoer is hier zodanig duur dat het gewoon belachelijk is. De trein van Kortrijk naar Brussel nemen is duurder dan een vliegtuig naar Berlijn. :bang:
Voor 15.6 eur rij je van Oostende naar Arlon. Daar dien je wel een 10 ritten kaart voor te kopen die een heel jaar / 365d geldig blijft en door het hele gezin of zelfs met vrienden kan worden gebruikt. Met een halftijdse rittenkaart, rij ik een hele week op en af Brussel voor 54 euro.
Voor iemand die alleen reist / pendelt valt de trein qua kost heel goed mee. Je hoeft enkel de optielijst (zoals die van een leasewagen) wat bestuderen. :lol:
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Slafes schreef:
ddd schreef:
Slafes schreef: Daar waar men nu uitgaat van een zekere "semi virtuele" kost
Hu? Wie betaalt nu die auto denk je?
Ipv de auto komt een vergoeding... Van de werkgever natuurlijk.
Dat is dus precies NIET het geval... Anders zou er ook geen discussie bestaan. Zoals ik al schreef, de kost wordt door iedereen gedragen voor de happy few.
Kassa kassa dus voor de bedrijven volgens u. Zij moeten geen leasing meer betalen en de overheid betaalt aan hun werkgevers de netto vergoeding.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ja, ik nam de moeite al niet meer om te reageren... :-) als je al denkt dat de regering al die vergoedingen gaat betalen... :?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Doe dan eens de moeite en zeg eens wie dat het wel gaat betalen? Ik daag u uit om eens een deftig antwoord te verzinnen ipv, "ik nam al de moeite niet meer om te reageren..." Want dan had je beter niets kunnen posten als je nu wel de moeite doet om te reageren. :)
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Slafes schreef:Doe dan eens de moeite en zeg eens wie dat het wel gaat betalen? Ik daag u uit om eens een deftig antwoord te verzinnen ipv, "ik nam al de moeite niet meer om te reageren..." Want dan had je beter niets kunnen posten als je nu wel de moeite doet om te reageren. :)
Wat dacht je van de werkgever? Die NU ook al de bedrijfswagen betaalt (met belastingsvoordeel), de overheid geeft hiervoor geen geld maar wel een voordeel waardoor de overheid minder ontvangt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Natuurlijk de werkgever!
Ik vind het gewoon raar dat je (Slafes) zo vurig aan een discussie kan deelnemen, waar je eigenlijk niets vanaf weet... :-)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”