Bedrijfswagenloon

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik weet niet hoe hard ik hier mee kan lachen :)

Een firmawagen inruilen voor nettoloon.
Voor een Mégane krijg je €300 netto, een Passat €530.
Niemand zal daar toch op ingaan? Voor €300 krijg je geen nieuwe Renault Mégane op de weg, laat staan verzekerd en onderhouden?
Geloven de bedenkers zelf dat het gaat werken?

Reactie van de leasewereld: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536153

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02535782
Maar er ontstaan twee klassen van bedienden. Zij zonder en zij met een fiscaal gunstregime. Werkgevers zullen proberen om zoveel mogelijk werknemers een voordelige loonopslag te gunnen. Extra loon dat zeer weinig opbrengt voor de schatkist en de sociale zekerheid.
Met het mobiliteitsbudget creëert de regering dus extra koterij in het doolhof van de fiscaliteit.
Wie vanop enige afstand toekijkt, kan niet anders dan Belgisch surrealisme zien. Eerst moedigt de overheid met zware subsidies het uitdelen van luxeauto’s en tankkaarten aan. Wanneer de wegen dichtslibben, de ongevallenstatistieken blijven pieken en de luchtkwaliteit de slechtste van Europa wordt, draait ze de subsidies niet terug. Ze schrijft nu ook subsidies uit voor virtuele auto’s. Het enorme wagenpark op diesel kan intussen verder aangroeien. Alle milieu- en gezondheidskosten blijven voor rekening van de overheid. Al wie geen auto krijgt, betaalt er mee voor.
:bang:

Overigens krijg je nu een extra categorie inkomen:
- inkomen uit arbeid - xtreem zwaar belast
- inkomen uit andere - nauwelijks belast (bv huurinkomsten)
- inkomen uit arbeid, vertegenwoordigd door een virtuele auto (verzonnen door een VLD'er)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik verdedig dit hier niet, maar je moet afstappen van vooroordelen.

Niet iedere bedrijfswagen is een auto nodig voor het werk, en het is net tegen die wagens dat men wil ingaan, de genaamde 'salariswagens'.
Mochten ze me zo eentje geven mag het voor mij ook gerust een passat zijn, maar als ik het zelf moet betalen is het een oude saxo.
Met die €530 maak ik al na 3 maanden dikke vette winst. Geef mij maar het geld! :angel:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even wachten en dan volgt de km heffing, evenveel voor die saxo of die passat en groot genoeg om hetgeen werd uitgedeeld terug te vorderen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoeveel salariswagens zijn van het type Passat?
De meerderheid van de salariswagens die ik rond mij zie, zijn van het type Megane, klasse C.
Als je dan moet kiezen tussen zelf een klasse C kopen/onderhouden als gezinswagen of er eentje "krijgen" via loon, 13de maand, bonus, ...
Dan is de keuze toch snel gemaakt.

Met €300 spring je echt niet ver...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Men sprak over het leasebudget - VAA.
Zal voor een Megane eerder 500 eur/maand zijn, als je een beetje km's doet.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik ben zo'n twijfelgeval: mooie wagen en relatief dicht bij het werk (~30km enkel). M.a.w. ik zou naar die 500€ per maand gaan (al is het voorlopig vaag welke regeling exact) en dan lijkt de keuze voordehandliggend:
  • De mooie wagen behouden en verder geen gedoe (geen verzekeringen, geen benzine, geen onderhoud, etc.)
  • Een tweedehands kopen en met enige zekerheid financieel voordeel doen!
Alleen, dat financieel voordeel valt al bij al nogal tegen. Alles is afhankelijk van gekozen model en welke tegenslag ge er mee hebt, maar grofweg: 500€ * 12 * 5 = 30.000€ netto om 5 jaar rond te rijden. Ietsofwat middenklas tweedehandsje (VW Golf van 5 a 6 jaar oud?) kost pakweg 10.000€, verzekering, kosten (onderhoud) etc. pakweg 1.500€ per jaar? En dan is er nog brandstof, pakt ook nog eens 1.500€ per jaar in totaal (beetje naar boven afgerond)? Dan zou ik op 5 jaar tijd 5.000€ profijt doen, ofte nog geen 100€ maand. Maar dan rij ik in een tweedehands autootje van 5 a 10 jaar oud, terwijl ik nu altijd in een wagen van 1 a 2 klasses hoger rij, van nieuw tot max. 5 jaar oud, zonder risico's.

Ik denk eigenlijk snel te kiezen... (maar da's natuurlijk ieder voor zich)

EDIT: tenzij ik die kilometers dan kan inbrengen? Zou me straf lijken, maar dan wordt het uiteraard wél snel interessant. ;)
ooh. shiny.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat zal idd iedereen voor zich moeten uitmaken.
Ikzelf heb een BMW 5 van het werk. Heel leuk, maar dat hoeft voor mij helemaal niet. Ik ben even content met pakweg een Scenic.
Ik doe ook maar weinig KMs (werk op 30Km en werk 2d/week van thuis)

De details moeten er nog komen, maar als ik ergens tussen 600-700€ netto kan bekomen, zal ik privé wel iets kiezen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben een "flex plan".
Ik kan een 5-reeks of een Passat Highline pakken, maar een Astra break voldoet even goed.
Met het verschil in budget kan ik allerlei leuks doen: extralegale kinderbijslag, pensioensparen, hospitalisatieverzekering vrouw en kinderen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

m'n gat ook, geef mij maar m'n F20 :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

selder schreef:m'n gat ook, geef mij maar m'n F20 :)
kom kom...
Je weet toch dat je hier de waarheid mag zeggen? Wij gaan je niet minder respecteren hoor.
Geef gewoon toe dat je liefst van al je auto zou buiten gooien en vervangen door een fiets.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Yay iedereen minimumloon en een zo groot mogelijke virtuele auto. :-D Op zoek naar 10 miljard euro voor de begroting van 2018-2019?
Waardeloos voorstel. In plaats van eens eindelijk structurele ingrepen te doen in hoe de overheid werkt en geld besteed... Is dat iets dat eigenlijk potentieel achterhaald kan worden, (openbaarheid van bestuur?) alle geldstromen in het land in kaart brengen?
Zou een interessante doctoraatsstudie zijn om aan te tonen hoe slecht de overheid gemanaged wordt en hoe het echt structureel verbeterd kan worden. Ipv altijd maar met idiote voorstellen af te komen en belasting na belasting op belasting te heffen.
Die mensen van de leasingfederatie hebben overschot van gelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of het nu een salariswagen is of niet, als je er zelf één moet kopen zal je dat niet om de 4 jaar doen, zal je dat niet telkens nieuw doen. Of ze daarmee de luchtvervuiling gaan bestrijden is al een grote vraag. Maar daar is het uiteraard niet echt om te doen, men zoekt geld, centjes om de begroting te 'doen kloppen'.

Voor wie bvb in Brussel woont en werkt, is dit een haalbare regeling. Maar die discussie is hier al eens uitgebreid gevoerd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

powaq schreef:Yay iedereen minimumloon en een zo groot mogelijke virtuele auto. :-D Op zoek naar 10 miljard euro voor de begroting van 2018-2019?
Heel die zever is nu al bezig.
Die koterij van 'extra legale voordelen' zou eens serieus uitgemest mogen worden.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

cadsite schreef:
powaq schreef:Yay iedereen minimumloon en een zo groot mogelijke virtuele auto. :-D Op zoek naar 10 miljard euro voor de begroting van 2018-2019?
Heel die zever is nu al bezig.
Die koterij van 'extra legale voordelen' zou eens serieus uitgemest mogen worden.
Het is denk ik eerder de "koterij" van extreem hoge belastingen om een extreem inefficiënte staat te financieren die mag uitgemest worden. Maar goed, en echte herstructurering van de overheid zal er toch nooit komen. Betalen tot we er bij neervallen dus.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad, maak nog een regering bij...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

cloink schreef:Ik ben zo'n twijfelgeval: mooie wagen en relatief dicht bij het werk (~30km enkel). M.a.w. ik zou naar die 500€ per maand gaan (al is het voorlopig vaag welke regeling exact) en dan lijkt de keuze voordehandliggend:
  • De mooie wagen behouden en verder geen gedoe (geen verzekeringen, geen benzine, geen onderhoud, etc.)
  • Een tweedehands kopen en met enige zekerheid financieel voordeel doen!
Alleen, dat financieel voordeel valt al bij al nogal tegen. Alles is afhankelijk van gekozen model en welke tegenslag ge er mee hebt, maar grofweg: 500€ * 12 * 5 = 30.000€ netto om 5 jaar rond te rijden. Ietsofwat middenklas tweedehandsje (VW Golf van 5 a 6 jaar oud?) kost pakweg 10.000€, verzekering, kosten (onderhoud) etc. pakweg 1.500€ per jaar? En dan is er nog brandstof, pakt ook nog eens 1.500€ per jaar in totaal (beetje naar boven afgerond)? Dan zou ik op 5 jaar tijd 5.000€ profijt doen, ofte nog geen 100€ maand. Maar dan rij ik in een tweedehands autootje van 5 a 10 jaar oud, terwijl ik nu altijd in een wagen van 1 a 2 klasses hoger rij, van nieuw tot max. 5 jaar oud, zonder risico's.

Ik denk eigenlijk snel te kiezen... (maar da's natuurlijk ieder voor zich)

EDIT: tenzij ik die kilometers dan kan inbrengen? Zou me straf lijken, maar dan wordt het uiteraard wél snel interessant. ;)
Vergeet ook niet dat een firmawagen resulteert in een lager brutoloon.
Reken er de dertiende maand en het vakantiegeld bij...
Ook heeft het invloed op je pensioen.

Vergeet niet... Je werkgever zal jouw geen wagen aanbieden als hij er zelf niet beter van wordt.
Of het daarom een wederzijds voordeel is als je het totale plaatje bekijkt, dat moet je zelf maar overwegen.
geen km-vergoeding, betaalde uren onderweg, flexibele verwachtingen, "nodeloze km's" die je met een eigen wagen niet zo doen, ... moeilijk om een getal op die zaken te kleven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Vergeet ook niet dat een firmawagen resulteert in een lager brutoloon.
Reken er de dertiende maand en het vakantiegeld bij...
Maar dat mobiliteitsbudget komt toch ook evenmin bij je brutoloon ? En heeft volgens mij dan ook totaal geen invloed op 13de maand, vakantiegeld, pensioen, etc...

Overigens wel ergerlijk hoe de pers (o.a. De Standaard, HLN...) dit vandaag bracht. Het leek wel verwoord alsof het een cadeau is voor iedereen met een bedrijfswagen. Quote: "Nieuw systeem kan werknemers met bedrijfswagen tot 600 euro opleveren" of " Wie geen bedrijfsauto heeft is de dupe, want die krijgt niks". Ze gaan precies totaal aan het feit voorbij dat dat is als je je wagen inlevert ! :bang:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Maar dat mobiliteitsbudget komt toch ook evenmin bij je brutoloon ? En heeft volgens mij dan ook totaal geen invloed op 13de maand, vakantiegeld, pensioen, etc...
Neen, maar je brutoloon is gewoonweg niet hetzelfde met of zonder firmawagen.
Natuurlijk krijg je die keuze niet bij een bedrijf.
Na enkele sollicitaties en loonsonderhandelingen bij verschillende bedrijven met/zonder bedrijfswagen zie je wel welke richting het uit gaat, volgens mij is dat geen toeval hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Neen, maar je brutoloon is gewoonweg niet hetzelfde met of zonder firmawagen.
Natuurlijk krijg je die keuze niet bij een bedrijf.
Je brutoloon is natuurlijk wel hetzelfde met of zonder firmawagen. Wat jij bedoelt, is dat je in principe bij een werkgever die jou een firmawagen geeft, minder bruto zult krijgen dan bij een die je er geen geeft. Maar zo een vergelijking gaat nooit op, want het is nu eenmaal zo dat je bij de een meer kunt krijgen dan bij een ander, los van extra-legale voordelen.
Heb wel nog werk gehad waar je ervoor kon kiezen om geen bedrijfswagen te hebben, en dan €300 meer bruto. Moet je niet vertellen dat het aantal werknemers die daarvoor kozen op 1 hand te tellen is.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga hier over ophouden :-)
Ben geen autoliefhebber, geef mij maar een gemotoriseerde tweewieler :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

powaq schreef:Het is denk ik eerder de "koterij" van extreem hoge belastingen om een extreem inefficiënte staat te financieren
Het ene sluit het andere niet uit. :wink:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Het is toch een goed voorstel?
Het gaat om een mobiliteitsbudget dat kan besteed worden naar wens.
Ik ben zo in dat geval, een kleinere wagen èn een treinabonnement.
Gaat dit de files verminderen? Ja, toch een beetje want er zijn mensen die met de auto gaan werken enkel en alleen omdat het hun niks kost. Terwijl de trein, fiets, bus misschien wel een betere/makkelijkere/snellere manier is? maar hun dan wèl iets kost en ze het daarom niet doen (rare kwieten genoeg)
Nu zou men dat mobiliteitsbudget kunnen besteden naar wens, aan openbaar vervoer, lease fiets enz... iedereen wint dus.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Let wel op, als je door omstandigheden niet meer kan werken en je wagen is weg wordt je hier ook geen vervang inkomen voor gegeven....
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:Let wel op, als je door omstandigheden niet meer kan werken en je wagen is weg wordt je hier ook geen vervang inkomen voor gegeven....
Maar die plafonds liggen zo laag dat je daar als je een wagen hebt (en dus een functie op enig niveau hebt) quasi altijd boven zal zitten.
Voor werkloosheid is dat 2550 eur.

Voor velen zal er trouwens ook geen impact op het pensioen zijn, als je meer dan 3850 eur/maand verdient heeft extra loon geen invloed meer op de hoogte van je pensioen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Of het nu een salariswagen is of niet, als je er zelf één moet kopen.
De bedoeling van dit alles is NIET dat je zelf een wagen gaat kopen... maar dat je het openbaar vervoer gebruikt (minder wagens op de baan) !

Blijkbaar is men nog steeds zo naïef om te denken dat dit een oplossing is voor veel mensen :bang:

Zijn ze bij Groen! trouwens helemaal gek geworden... ik las ergens dat ze alle bedrijfswagens gingen afschaffen en dit geld verdelen onder IEDEREEN (dus ook zij die nooit enige inspanning hebben gedaan qua plaats van tewerkstelling of de baan op moeten naar diverse klanten). Als Robin Hood gehalte kan dit tellen maar aan enige realiteitszin ontbreekt het totaal (nu ja dat is typisch aan die partij).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 25 okt 2016, 11:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een auto bezitten betekent niet dat die op de baan is.
Blijkbaar kan dit er nog altijd niet in bij vele mensen. :bang:

Als je ZELF je km's moet betalen zullen vele mensen wel eens nadenken alvorens de auto te nemen.
Mensen zullen wel eens nadenken of het echt de moeite is om dat 2dehands koopje op 80km te gaan afhalen, de goedkopere supermarkt op 20km verder te bezoeken, een daguitstap op 150km te plannen, op 50km van je werk gaan wonen,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Als je ZELF je km's moet betalen zullen vele mensen wel eens nadenken alvorens de auto te nemen.
Mensen zullen wel eens nadenken of het echt de moeite is
Lol, waar hebben we dat verhaaltje nogal gezien... wordt er minder gerookt door alle extra taksen, wordt er minder frisdrank gedronken door alle taksen, ... en dat zijn dan zelfs voorbeelden van dingen die niet strikt noodzakelijk zijn terwijl een auto dat voor de meeste onder ons wel is (maw. we zullen dus gewoon betalen en ondertussen zijn we weeral wat armer geworden).
cadsite schreef:op 50km van je werk gaan wonen,...
In een tijd waar je al blij mag zijn een job (laat staan een gepaste job) te vinden ga jij even vertellen dat mensen maar beter gaan stempelen (zodat ze geen wagen nodig hebben) in plaats van de inspanning te doen 50 km naar hun werk te rijden :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik zag het al vaak rond mij gebeuren. Mensen gaan aan het werk van thuis uit. Ze krijgen een wagen van het werk en gaan dan op zoek naar een huis. Hoe vaak hoor je dan niet, de afstand is niet belangrijk, ik heb toch een tankkaart.
Ik heb héél duidelijk geschreven "op 50km van je werk gaan wonen" en niet "op 50km van je woonst gaan werken". Een wereld van verschil.

Ben ik jaloers? Ba nee, noem gewoon een kat een kat. Ik mag een firmawagen hebben maar heb geen interesse.
Gaat het fileprobleem opgelost zijn door deze veel te kleine poging? Eveneens neen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Hoe vaak hoor je dan niet, de afstand is niet belangrijk, ik heb toch een tankkaart.
Nonssens... of denk je dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan !

Brandstof is één ding, tijd een ander... maar wat mij betreft (en voor de meeste denk ik) veel kostbaarder !
cadsite schreef:Ik mag een firmawagen hebben maar heb geen interesse.
Dan heb je hem duidelijk ook niet nodig voor je werk... al moet ik met zo'n uitspraken altijd even lachen.

Ik krijg van m'n baas ook 10.000 euro bruto/maand... maar heb ook geen interesse.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens mij is de keuze van een woonplaats nog heel hard centjesgebonden, ik wilde ook dichter bij Brussel gaan wonen maar dat kon ik helaas niet betalen. Dat ik een firmawagen had, heeft daar geen invloed op gehad.

Mijn huis is (hopelijk) voor de rest van mijn leven, mijn toenmalig werk helaas niet... En als ik toen korter bij het werk was gaan wonen, woonde ik er nu veel verder af...

En dat deze actie er voor dient dat je de auto niet meer neemt, dat weet ik ook wel. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk. Zeker niet samen met de 'flexibele werkweek' die ook bij de maatregelen ligt. In de zomer moet ik langer werken omdat het druk is en in de winter moet ik minder werken omdat het minder druk is, het ene kan passen met openbaar vervoer, het andere niet. Of in het slechtste geval werkt het nu wel en werken geen van beiden in de toekomst.
Wat doe je dan ? een auto kopen en rijden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Wat doe je dan ? een auto kopen en rijden.
Je vergeet nog... "en extra betalen".
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Nonssens... of denk je dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan !
Tsja, hetgeen ik hier zeg is geen interpretatie van wat ik denk te horen. Het is letterlijk wat ik hoor.
Niet elke rit is per definitie in de file te doen. Niet iedereen werkt in Brussel of Antwerpen. Het land is ietsje groter.
r2504 schreef:Dan heb je hem duidelijk ook niet nodig voor je werk
Ik rijd meer km's voor mijn werk dan privé. Daarvoor staat er hier een auto ter beschikking waar ik (uiteraard) €0 VAA op betaal.
r2504 schreef:al moet ik met zo'n uitspraken altijd even lachen.
Ik vind het niet belangrijk hoeveel status een auto uitstraalt (dat zie je overduidelijk aan mijn wagen en vorige wagens). Ik kan dus met het geld van een salariswagen héél wat betere dingen (in mijn ogen uiteraard) doen dan er onrechtstreeks een dikke auto mee te betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Niet elke rit is per definitie in de file te doen. Niet iedereen werkt in Brussel of Antwerpen. Het land is ietsje groter.
Sommige van m'n klanten zitten ook niet in Brussel of Antwerpen... maar afstand is gewoon tijd (en die verlies je soms nog meer op kleine wegen).

Iemand die de uitspraak doet dat de afstand tot z'n werk toch niet belangrijk is omdat hij een tankkaart heeft is dus nonsens aan het vertellen.
cadsite schreef:Ik rijd meer km's voor mijn werk dan privé. Daarvoor staat er hier een auto ter beschikking waar ik (uiteraard) €0 VAA op betaal.
Je eigen auto met andere woorden... en je werkgever is blij dat je 33 cent/km krijgt ? Over hoeveel km's spreek je dan ?
r2504 schreef:Ik kan dus met het geld van een salariswagen héél wat betere dingen (in mijn ogen uiteraard) doen dan er onrechtstreeks een dikke auto mee te betalen.
Feit is dat je dat "onrechtstreeks" niet netto op je rekening krijgt... trouwens als je spreekt over een salariswagen dan geef je eigenlijk aan dat je haast geen kilometers doet voor je werk en toch beweer je hierboven iets anders ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Begrijpend lezen is een echte kunst.

Ik rijd rond de 20.000 km per jaar voor mijn werk. Onze klanten zitten hoofdzakelijk in Nederland (Maastricht, Amsterdam, Groningen, Rotterdam,... ) en wij zitten in Kortrijk.
Die afstanden rijd ik met "een auto die ter beschikking staat". Dus niet mijn auto, maar een auto die ter beschikking staat. Voor alle duidelijkheid, dus NIET mijn auto en ik krijg hier ook niets voor. Dat is gewoon een werktoestel van mijn werkgever dat ik gebruik tijdens en voor mijn werk, net zoals de koffiezet.
Mocht ik een wagen van de zaak krijgen dan is het logisch dat ik daar ook de werk kilometers mee zou doen.

Ik heb het hier heel de tijd over salariswagens, dus als ik het heb over werken in Brussel of Antwerpen heb ik het over mensen die 4 à 5 dagen per week op hun kantoor werken in Brussel of Antwerpen. Vandaar, de wereld is groter, niet iedereen werkt daar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Begrijpend lezen is een echte kunst.
Ik kan maar begrijpen wat je schrijft... en niet wat je weg laat.
cadsite schreef:Die afstanden rijd ik met "een auto die ter beschikking staat". Dus niet mijn auto, maar een auto die ter beschikking staat. Voor alle duidelijkheid, dus NIET mijn auto en ik krijg hier ook niets voor.
Je hebt met andere woorden een poolwagen... iets dat natuurlijk enkel werkt als je dicht bij je werk woont. Als ik 's morgens eerst naar één van onze kantoren zou moeten rijden om louter een wagen op het halen om naar klanten te rijden ben ik 45 minuten kwijt plus nog eens de tijd extra naar de klant.
cadsite schreef:Dat is gewoon een werktoestel van mijn werkgever dat ik gebruik tijdens en voor mijn werk, net zoals de koffiezet.
Ik bekijk mijn bedrijfswagen heus niet anders hoor... alléén neem ik hem uit praktische overwegingen ook mee naar huis (en ja, ik gebruik hem dus ook een klein beetje privé - wat een schande :roll: )
cadsite schreef:Mocht ik een wagen van de zaak krijgen
Een bedrijfswagen is steeds voordeliger voor jou dan extra brutoloon (zelfs met de nieuwe fiscale regels)... je zou dus gek zijn er niet op in te gaan. Je statement dat je met het geld heel wat betere dingen kan doen klopt dus niet tenzij je heel lang blijft rondrijden met een oude vervuilende wagen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er zijn dus echt wel andere vervoersmiddelen dan een auto, ooit al van gehoord? Een fiets bijvoorbeeld?
Ik kom enkel werken met de auto als ik die auto nodig (kinderen brengen/halen, veel boodschappen onderweg) heb anders steeds de fiets. En ja het is een hele oude auto, maar een lichte benzinemotor. Naar mijn bescheiden leken-mening nog steeds minder vervuilend dan een nieuwe diesel.

Als ik een echt lange afstand af te leggen heb of vroeger moet vertrekken neem ik de pool wagen 's avonds mee naar huis en vertrek ik ook van thuis, geen enkel probleem dus. Als ik laat van een werfvergadering terugkeer stop ik ook thuis en ga ik de dag erna naar kantoor met de poolwagen.

Je bent hier de hele tijd jouw situatie (ver wonen van kantoor en nog verder naar klanten) aan het afdoen als de enige manier waarop bedrijfswagen gebruikers zich verplaatsen. Dit soort jobs zal altijd een firmawagen blijven hebben, logisch ook. Daar ligt het probleem ook helemaal niet.
Ik heb nooit gezegd dat dat een schande is. Ik ga nooit de gebruiker van een mank systeem aanvallen, maar blijkbaar voelen de gebruikers van dat mank systeem zich wel persoonlijk in hun h*l gepakt als het systeem fout genoemd wordt.
Het probleem ligt bij de salariswagens, daar moet iets tegen gedaan worden. (net zoals tegen de onnozele ecocheques, maaltijdcheques,... kortom de fiscale koterij om legaal belastingen te ontwijken.)
Enne, ik heb ook ecocheques en maaltijdcheques, maar toch vind ik dat systeem op niks trekken.

Maar ik ben niet te kleingeestig om een open geest te hebben hoor. Als mijn auto het begeeft ga ik zeker nog eens aan tafel zitten en kijken wat op dat moment de gevolgen zouden zijn mocht ik een salariswagen, genre "VW Up!", aanvaarden.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik ben het met je eens cadsite, al die speciallekes gewoon om de mensen meer te laten overhouden .... tis er gewoon allemaal over.
Toen mijn vrouw nog niet lang werkte kreeg ze een bonus van 3500 euro. Wij waren heel blij ermee tot het gestort werd. Er bleef 14xx euro van over.
Mijn kennismaking met de overheid.
De mensen houden gewoon te weinig netto over.
Ik heb een dikke 12 jaar terug in een fabriek gewerkt in ploegen en toen had ik 1700 - 1800 euro netto per maand met premies bij.
Mijn broer is enkele maanden geleden begonnen in een andere fabriek in ploegen en hij heeft iets meer dan 1700 euro netto.
De kosten zijn serieus gestegen de laatste 10 jaar maar de lonen zijn niet mee geëvolueerd ... .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Er zijn dus echt wel andere vervoersmiddelen dan een auto, ooit al van gehoord? Een fiets bijvoorbeeld?
Misschien leef jij onder de kerktoren... ik niet (wederom schande vermoedelijk ?)... de fiets is hier trouwens enkel bruikbaar als ontspanning (en ik woon heus niet aan het einde van de wereld maar aan de rand van een stad). Ik werk trouwens om te leven (en luxe is daar nu éénmaal een onderdeel van), ik wil niet leven om te werken.

De supermarkt ligt hier trouwens op 3.7 km (12 minuten fietsen)... om nog maar te zwijgen hoe ik dat met de fiets ga vervoeren.
cadsite schreef:Als ik een echt lange afstand af te leggen heb of vroeger moet vertrekken neem ik de pool wagen 's avonds mee naar huis en vertrek ik ook van thuis, geen enkel probleem dus. Als ik laat van een werfvergadering terugkeer stop ik ook thuis en ga ik de dag erna naar kantoor met de poolwagen.
Je weet toch dat je dan eigenlijk fiscale ontduiking doet...
cadsite schreef:Je bent hier de hele tijd jouw situatie (ver wonen van kantoor en nog verder naar klanten) aan het afdoen als de enige manier waarop bedrijfswagen gebruikers zich verplaatsen. Dit soort jobs zal altijd een firmawagen blijven hebben, logisch ook. Daar ligt het probleem ook helemaal niet.
Het probleem ligt er niet maar de categorie zal wel mee het slachtoffer worden van de "one-size-fits-all" oplossing... maw. we zullen mee de rekening mogen betalen van het misbruik dat iemand anders doet. Dus ja, ik voel me in m'n h*l gepakt door het feit dat iedereen blijft veralgemenen en doet alsof ik niets anders doe dan in m'n vrije tijd dan voor de fun liggen rond te rijden.
cadsite schreef:Maar ik ben niet te kleingeestig om een open geest te hebben hoor. Als mijn auto het begeeft ga ik zeker nog eens aan tafel zitten en kijken wat op dat moment de gevolgen zouden zijn mocht ik een salariswagen, genre "VW Up!", aanvaarden.
Waarom beschouw je het een salariswagen... als je 20.000 km per jaar voor je werk doet lijkt me dat allerminst een salariswagen te zijn. Trouwens dat jij die kilometers in een VW Up! wil doen is jou keuze, maar dergelijke afstanden wil ik comfortabel/veilig afleggen (net zoals een bouwvakker een deftige hamer wil en geen speelgoed).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik woon op 5km van mijn werk en op 3km van verschillende supermarkten. Dat kan dus vaak met de fiets gebeuren, lang niet altijd. Voor mij is dat ook geen opgave, in tegendeel. Ik doe liever alles met de fiets dan de auto.

Wat 'iedereen' denkt over jouw auto, dat is toch totaal onbelangrijk? 'Iedereen' vind ook dat wij hun elektriciteitsrekening verhogen door de PV die op ons dak liggen. Net zoals de foute fiscaliteit rond salariswagens is het ook niet mijn fout dat er over subsidiëring was op PV. Ik moet de eerste nog tegenkomen die geld laat liggen als het voor het oprapen ligt.
Ik klaag het systeem rond salariswagens aan, dat iemand daar gebruik van maakt is logisch, maar het systeem klopt niet.
Jij hebt zelfs niet eens een salariswagen, dus: so what?

Doe ik aan fiscale ontduiking? Awel ja. ik rij toch zeker 5 à 10 keer per jaar heen EN terug met de poolwagen naar huis.
apple heeft daar een leuk deuntje van gemaakt. SOSUMI

De poolwagen is (net zoals onze gezinswagen) een VW caddy maxi. Heel handig om grote dingen of veel mensen mee te verzetten, maar een 2de van dat formaat geraakt niet in onze garage, de saxo lukt nog net. Daarnaast moet ik vaak in grote NL steden zijn, daar is een kleine auto wel handig.
Los daarvan, we hebben dat eens als vervangwagen gehad, rijdt toch verrassend 'als ne grote' vind ik.
Ik heb er nog geen grote afstanden mee gereden, maar zie dat niet als een probleem. Met een Polo van een collega ben ik eens naar Amsterdam gereden, perfect voor mij. OK, de vorige pool wagen was een BMW, ook leuk (OK, leuker), maar ik heb er de hogere VAA niet voor over.

Ik beschouw een eventuele firmawagen voor mij als salariswagen omdat ik dat in mijn functie/huidige situatie niet nodig heb, hier staat een poolwagen dus ik kan mijn werk perfect doen zonder eentje met mijn naam erop. Maar dat is uiteraard voor interpretatie vatbaar. En laat nu net die randgevallen de spelbrekers zijn voor een duidelijke en correcte wetgeving.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Deze thread komt er eigenlijk gewoon op neer dat de VAA niet enkel moet afhangen van CO2 uitstoot en catalogusprijs, maar ook van gereden privé kilometers. En dan liefst nog op een manier dat benzine op zijn minst voordelig maakt voor sub 25.000km/jaar rijders (en elektra ook).

Dan is nog de vraag hoe men best dat aantal privé km's gaat tellen. Totaal km - (dagen gewerkt*woon-werk afstand) ?

Overigens is gratis openbaar vervoer misschien een oplossing? Of veel goedkopere stand alone tickets? Want een treinkaartje voor een volwassene ergens kost (enorm) veel meer dan een bedrijfswagen. En zelfs al rij je met een privé wagen dan ben je vanaf 2 volwassenen al vaak goedkoper uit.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”