Bedrijfswagenloon

ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ah, de aap komt uit de mouw. Wie betaalt dat "belastingsvoordeel?" :roll:

Denk je nu echt dat je een wagen onder je gat krijgt als de werkgever de volle pot hiervoor zelf zou moeten ophoesten? Vandaar dat ik schreef een virtuele kost. Of is het je ontgaan dat de bedrijfswagens vlot tot 90% fiscaal aftrekbaar zijn? Ha ja, uw werkgever betaalt de volle pot uit zijn eigen zak. Vreemd dat je zo vurig aan de discussie kan deelnemen denkende dat de werkgever met geld rondstrooit.

Verlicht eens mijn geest, want anders is het nog steeds de overheid, of eigenlijk praktisch iedereen die mee betaalt voor de happy few. Wat was het alweer, een miljard of 5 zeker dat het "kost"... Allez, voor de puristen, minder ontvangt, wat ik dan toch wel duidelijk zie als een kost voor de maatschappij.

Ach ja, ik zal wel mis zijn... :)

http://www.fleet.be/mobiliteitsbudget-e ... ist-heeft/
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Slafes schreef:Ah, de aap komt uit de mouw. Wie betaalt dat "belastingsvoordeel?" :roll:

Denk je nu echt dat je een wagen onder je gat krijgt als de werkgever de volle pot hiervoor zelf zou moeten ophoesten? Vandaar dat ik schreef een virtuele kost. Of is het je ontgaan dat de bedrijfswagens vlot tot 90% fiscaal aftrekbaar zijn? Ha ja, uw werkgever betaalt de volle pot uit zijn eigen zak. Vreemd dat je zo vurig aan de discussie kan deelnemen denkende dat de werkgever met geld rondstrooit.

Verlicht eens mijn geest, want anders is het nog steeds de overheid, of eigenlijk praktisch iedereen die mee betaalt voor de happy few. Wat was het alweer, een miljard of 5 zeker dat het "kost"... Allez, voor de puristen, minder ontvangt, wat ik dan toch wel duidelijk zie als een kost voor de maatschappij.

Ach ja, ik zal wel mis zijn... :)

http://www.fleet.be/mobiliteitsbudget-e ... ist-heeft/
Je wilt dus de belastingen verhogen en het niet verhogen van die belasting zie jij als een "kost voor de maatschappij". :-D
In rode bastions kan je hiermee gelijk krijgen maar ik zie dat als de wereld op zen kop.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik heb bijna 20j een vennootschap gehad, en voor mij is belastingen optimaliseren (NIET illegaal ontduiken) niet "krijgen", maar "minder betalen".
Tot 120% aftrekbaar trouwens, zoals voor mijn elektrische wagen toen.

Daarna even als ambtenaar gewerkt (zonder wagen), maar na een jaar terug in de prive gestapt (bediende), met bedrijfswagen. Die wagen zie ik niet als een "cadeau" zoals jij zegt, maar onderdeel van de loonsonderhandeling. Ze betalen ook mijn gsm + abo + internet thuis. Dat mag wel?
En "happy few"...? Als je het ook zo graag wil, zoek ook een job met bedrijswagen... (met dan wat minder loon misschien)?

Ohja, zonnepanelen heb ik ook. 8)
En bedankt om de school van men kinderen mee te betalen. :-D
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zijn er veel die alleen maar zien wat een ander 'krijgt' en niet wat ze zelf krijgen, want dat is normaal.
We evolueren zo naar een ieder-voor-zich maatschappij en ik ben ervan overtuigd dat dan de rijker rijker en de armen armer worden, meer dan ooit.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Slafes schreef:Allez, voor de puristen, minder ontvangt, wat ik dan toch wel duidelijk zie als een kost voor de maatschappij.

Ach ja, ik zal wel mis zijn... :)
Het inderdaad enkel een mindere inkomst. Geen kost. Weet je wat een kost gaat zijn? Het opdoeken van de bedrijfswagens. Men gaat massaal tweedehands auto's kopen of goedkope kleine auto's. Met als resultaat dat de BTW inkomsten hierop ineen stuiken. Mensen gaan hun auto's ook minder onderhouden want ja, die wrakken zijn het toch niet waard --> minder inkomsten en dus minder belastingen voor de garages etc.
Zoals destijds met de Di Rupo verhoging van de VAA is gebeurd. Resultaat daarvan was dat die verhoging NIETS heeft opgebracht voor de staat het heeft enkel maar een negatieve impact gehad op de koopkracht van de bevolking.

De overheid is er niet om alles compleet kapot te belasten. Je ziet nu al meer en meer hoe mensen het compleet beu zijn om torenhoge belastingen te betalen en er niets voor in ruil te krijgen (met de zelfstandigen op de eerste plaats, wij krijgen minder terug terwijl we evenveel belastingen betalen). En elk jaar opnieuw meer en meer en meer. Dit gaat niet goed eindigen, mark my words.

En zeggen dat het een virtuele kost is voor de werkgever.. komaan zeg. Het zorgt voor een iets of wat lagere belastingdruk (maar verwacht daar niet teveel van), maar het is wel degelijk 100% een KOST. Ik moet hard werken om de auto op mijn vennootschap te betalen hoor. Ik heb nog nooit een storting van de fiscus gehad met als mededeling "subsidie auto".
Laatst gewijzigd door powaq 17 nov 2016, 14:15, in totaal 1 gewijzigd.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Slafes schreef:Ah, de aap komt uit de mouw. Wie betaalt dat "belastingsvoordeel?" :roll:

Denk je nu echt dat je een wagen onder je gat krijgt als de werkgever de volle pot hiervoor zelf zou moeten ophoesten? Vandaar dat ik schreef een virtuele kost. Of is het je ontgaan dat de bedrijfswagens vlot tot 90% fiscaal aftrekbaar zijn? Ha ja, uw werkgever betaalt de volle pot uit zijn eigen zak. Vreemd dat je zo vurig aan de discussie kan deelnemen denkende dat de werkgever met geld rondstrooit.

Verlicht eens mijn geest, want anders is het nog steeds de overheid, of eigenlijk praktisch iedereen die mee betaalt voor de happy few. Wat was het alweer, een miljard of 5 zeker dat het "kost"... Allez, voor de puristen, minder ontvangt, wat ik dan toch wel duidelijk zie als een kost voor de maatschappij.

Ach ja, ik zal wel mis zijn... :)

http://www.fleet.be/mobiliteitsbudget-e ... ist-heeft/
Verlicht mijn geest en leg mij maar eens uit dat een bedrijfswagen betaald wordt door de belasting betaler en niet de werkgever. Volgens mij heb je zelf geen idee wat aftrekbaarheid precies betekent.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

springfield schreef:Verlicht mijn geest en leg mij maar eens uit dat een bedrijfswagen betaald wordt door de belasting betaler en niet de werkgever.
Hier se:
Dizzy schreef:Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.
Het artikel noemt 4,1 miljard euro per jaar aan subsidies (uit de pot met belastingsgeld van de overheid) voor bedrijfswagens.

Hoezo, niet betaald door de belastingbetaler?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

James. schreef:
springfield schreef:Verlicht mijn geest en leg mij maar eens uit dat een bedrijfswagen betaald wordt door de belasting betaler en niet de werkgever.
Hier se:
Dizzy schreef:Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.
Het artikel noemt 4,1 miljard euro per jaar aan subsidies (uit de pot met belastingsgeld van de overheid) voor bedrijfswagens.

Hoezo, niet betaald door de belastingbetaler?
Ik zou toch wel eens willen weten waar die 4.1 miljard in subsidies dan exact naartoe gaan. Dan heb ik het over reëel geld dat ergens naartoe gaat, denk aan wegen werken, infrastructuur,... Niet aan mogelijk mislopen inkomsten van belastingen omdat de kost van de auto niet als bruto loon werd belast. Wat lang niet altijd het geval had geweest.

Overigens worden er in dat artikel continu assumpties gemaakt waar de bedrijfswagen de oorzaak is, maar talrijke andere elementen niet meegenomen worden. Dat maakt dat het erg biased overkomt en selectief rekening aan het houden is met wat wel en wat niet bij die 4.1 miljard telt.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Als je ziet dat veel van die 'firma'wagens ver boven de stand van de 'bestuurder' liggen dan moet je toch niet lang nadenken om te beseffen dat we hiermee fout bezig zijn ...
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

AndRo555 schreef:
James. schreef:
springfield schreef:Verlicht mijn geest en leg mij maar eens uit dat een bedrijfswagen betaald wordt door de belasting betaler en niet de werkgever.
Hier se:
Dizzy schreef:Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.
Het artikel noemt 4,1 miljard euro per jaar aan subsidies (uit de pot met belastingsgeld van de overheid) voor bedrijfswagens.

Hoezo, niet betaald door de belastingbetaler?
Ik zou toch wel eens willen weten waar die 4.1 miljard in subsidies dan exact naartoe gaan. Dan heb ik het over reëel geld dat ergens naartoe gaat, denk aan wegen werken, infrastructuur,... Niet aan mogelijk mislopen inkomsten van belastingen omdat de kost van de auto niet als bruto loon werd belast. Wat lang niet altijd het geval had geweest.

Overigens worden er in dat artikel continu assumpties gemaakt waar de bedrijfswagen de oorzaak is, maar talrijke andere elementen niet meegenomen worden. Dat maakt dat het erg biased overkomt en selectief rekening aan het houden is met wat wel en wat niet bij die 4.1 miljard telt.
Wat maakt het uit of het minder inkomsten of meer uitgaven zijn?

Aan de eindmeet is het zo dat mensen met een bedrijfswagen minder opbrengen aan de staat dan mensen zonder een bedrijfswagen (maar die netto minus vervoerskosten even veel verdienen), waardoor de mensen zonder bedrijfswagen relatief zwaarder worden belast. Niet eerlijk dus.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Maar dat weet je toch als je werk zoekt?

Bij firma A krijg ik X loon, zonder wagen.
Bij firma B krijg ik Y loon, met wagen.
Bij firma C krijg ik Z loon, en gratis openbaar vervoer....
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ddd schreef:Maar dat weet je toch als je werk zoekt?

Bij firma A krijg ik X loon, zonder wagen.
Bij firma B krijg ik Y loon, met wagen.
Bij firma C krijg ik Z loon, en gratis openbaar vervoer....
Het gaat mij er niet om dat ik het ook wil, het gaat mij er juist om dat zo'n belastingsongelijkheid niet verantwoord is.

Het feit dat mijn belastingsgeld naar openbare werken gaat, soit, want het komt de hele maatschappij ten goede.
Het feit dat mijn belastingsgeld naar opvang en onderwijs van kinderen gaat, soit, want het komt de hele maatschappij ten goede.
Het feit dat mijn belastingsgeld naar pensioenen en zorg van oudere mensen gaat, soit, want het komt de hele maatschappij ten goede.

Het feit dat mijn belastingsgeld naar de miljoenste Audi A4 TDI Ultra of BMW 320d ED gaat, niet soit, want het draagt énkel bij tot het comfort van de mens die die deal krijgt en voor de rest mijn lucht vervuilt en mijn wegen overbelast.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Het feit dat mijn belastingsgeld naar opvang en onderwijs van kinderen gaat, soit, want het komt de hele maatschappij ten goede.
Dat zeg jij... ik zie ook niet in waarom ik de opvang van jou kinderen moet sponseren... jij wou kinderen, werk ervoor zou ik zeggen !
James. schreef:Het feit dat mijn belastingsgeld naar de miljoenste Audi A4 TDI Ultra of BMW 320d ED gaat, niet soit, want het draagt énkel bij tot het comfort van de mens die die deal krijgt en voor de rest mijn lucht vervuilt en mijn wegen overbelast.
Gaan we weer naïef doen en denken dat morgen de helft van de wagens op de wegen verdwijnt als we firmawagens afschaffen :bang:

Je wegen zullen nog steeds overbelast zijn, maar dan met heel wat vervuilendere wagens dan een BMW 320d ED !

Om nog maar te zwijgen over de klap die onze economie nogmaals zal krijgen (is hierboven al geschreven).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Dat zeg jij... ik zie ook niet in waarom ik de opvang van jou kinderen moet sponseren... jij wou kinderen, werk ervoor zou ik zeggen !
Kinderen zijn de toekomst van deze maatschappij, geen luxeproduct voor ouders. Ik snap niet dat jij dat verschil niet erkent.
r2504 schreef: Gaan we weer naïef doen en denken dat morgen de helft van de wagens op de wegen verdwijnt als we firmawagens afschaffen :bang:
Over de hoeveelheid spreek ik mij niet uit, maar er zijn genoeg mensen die zouden kijken naar alternatieven wanneer ze hun te gemakkelijke firmawagen moeten inruilen voor een wagen die ze financieren met hun eigen zuurverdiende centjes; zoals het trouwens hoort.
r2504 schreef: Je wegen zullen nog steeds overbelast zijn, maar dan met heel wat vervuilendere wagens dan een BMW 320d ED !
Dat vermoed ik net niet; door de nieuwe regeling aangaande BIV en premies in Vlaanderen zullen een pak meer mensen een veel properdere benzinewagen of zelfs een (semi-)elektrische wagen aanschaffen ipv een (door de leasingmaatschappijen totaal onterecht opgehemelde) stinkdiesel.
r2504 schreef:Om nog maar te zwijgen over de klap die onze economie nogmaals zal krijgen (is hierboven al geschreven).
Economie über alles! 8)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Helaas voor jou is het draaien van de economie belangrijk voor de toekomst van de kindjes waar we wel de opvang van mogen betalen...

Als je elk afzonderlijk radertje uit de klok haalt, ga je altijd tot de conclusie komen dat het waardeloos is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Kinderen zijn de toekomst van deze maatschappij, geen luxeproduct voor ouders. Ik snap niet dat jij dat verschil niet erkent.
Onze economie is ook de toekomst van onze maatschappij... ik geef gewoon aan dat je met twee maten en gewichten bezig bent en dat is blijkbaar confronterend !
James. schreef:Over de hoeveelheid spreek ik mij niet uit, maar er zijn genoeg mensen die zouden kijken naar alternatieven wanneer ze hun te gemakkelijke firmawagen moeten inruilen voor een wagen die ze financieren met hun eigen zuurverdiende centjes; zoals het trouwens hoort.
Er zal gekeken worden naar alternatieve... langer rondrijden met oude vervuilende en goedkopere auto's... er is namelijk voor de overgrote meerderheid gewoon geen alternatief of denk je nu echt dat al die mensen dagelijks voor hun plezier in de file gaan staan ? Het is even naïef als te geloven dat er morgen geen kinderen meer zullen zijn als we de opvang niet langer subsidiëren.
James. schreef:Dat vermoed ik net niet; door de nieuwe regeling aangaande BIV en premies in Vlaanderen zullen een pak meer mensen een veel properdere benzinewagen of zelfs een (semi-)elektrische wagen aanschaffen ipv een (door de leasingmaatschappijen totaal onterecht opgehemelde) stinkdiesel.
Volgens mij weet je totaal niet waarover je praat... leasingmaatschappijen hemelen diesel niet op... waarom zouden ze ook, het is net onze regering die dat doet door een verschil in prijs te creëren ! Trouwens als er één categorie het snelst zal overschakelen naar electrische wagens dan zal het net het leasing segment zijn... en niet Jan met de Pet (of wat denk je soms dat de verhouding prive/leasing is in de electrische markt ?).

Ik lees graag de verhalen en ideeën van wereldvreemde partijen over electrische wagens... terwijl we vandaag al niet in staat zijn om deftig electriciteit te produceren en steeds moeten bidden om de winter door te komen... en dan wel men alle wagens binnen 13 jaar electrisch laten rijden :lol: Keep on dreaming zou ik zeggen... zet die twee voeten eens eerst terug op de grond.
Joe de Mannen schreef:Helaas voor jou is het draaien van de economie belangrijk voor de toekomst van de kindjes waar we wel de opvang van mogen betalen...
Zonder economie hebben je kinderen zeker geen toekomst... ik zou daar dus maar eens twee keer over nadenken voor je alles in dit landje (want veel hebben we hier niet te bieden hoor) kapot maakt op dat gebied !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

James. schreef:
AndRo555 schreef:
James. schreef:
springfield schreef:Verlicht mijn geest en leg mij maar eens uit dat een bedrijfswagen betaald wordt door de belasting betaler en niet de werkgever.
Hier se:
Dizzy schreef:Er wordt al jaren miljarden in bedrijfswagens gestoken.
Het artikel noemt 4,1 miljard euro per jaar aan subsidies (uit de pot met belastingsgeld van de overheid) voor bedrijfswagens.

Hoezo, niet betaald door de belastingbetaler?
Ik zou toch wel eens willen weten waar die 4.1 miljard in subsidies dan exact naartoe gaan. Dan heb ik het over reëel geld dat ergens naartoe gaat, denk aan wegen werken, infrastructuur,... Niet aan mogelijk mislopen inkomsten van belastingen omdat de kost van de auto niet als bruto loon werd belast. Wat lang niet altijd het geval had geweest.

Overigens worden er in dat artikel continu assumpties gemaakt waar de bedrijfswagen de oorzaak is, maar talrijke andere elementen niet meegenomen worden. Dat maakt dat het erg biased overkomt en selectief rekening aan het houden is met wat wel en wat niet bij die 4.1 miljard telt.
Wat maakt het uit of het minder inkomsten of meer uitgaven zijn?

Aan de eindmeet is het zo dat mensen met een bedrijfswagen minder opbrengen aan de staat dan mensen zonder een bedrijfswagen (maar die netto minus vervoerskosten even veel verdienen), waardoor de mensen zonder bedrijfswagen relatief zwaarder worden belast. Niet eerlijk dus.
Eigenlijk maakt dat net alles uit. Meer uitgaven zijn exact geweten. Minder inkomsten is vele malen minder makkelijk aan te wijzen. Niet iedereen krijgt bruto loon als ze hun loon afstaan. En op een km vergoeding (tot op zeker niveau) heeft de staat ook geen inkomst aan.

Daarnaast zorgen al die leasewagens voor een hele hoop werkgelegenheid en de inkomsten die er mee gepaard gaan. Dan nog niet zozeer over de dealers en garages die onderhoud doen, want dat is ook zo met privéwagens die er anders wel zouden zijn. Maar over de lease maatschappijen zelf, bandencentrales (nieuwe set winterbanden om de 4 jaar per leasewagen...), BIV (privé schaf je waarschijnlijk geen nieuwe wagen aan elke 4 jaar).

Daarnaast zijn er nog factoren die ongetwijfeld meespelen maar zeer moeilijk te bepalen zijn. Denk aan minder kosten aan de ziektezorg van slachtoffers omdat die allemaal rondrijden met nieuwe, en dus veiligere, wagens bomvol veiligheidsfeatures (radars etc.). Dat tegenover de privéwagens die ongetwijfeld gemiddeld gezien ouder en minder veilig zullen zijn.
Daarnaast is het milieu er ook mee gebaat. Misschien niet op vlak van CO2, maar wel op al het fijnstof, NOx,... Door al de milieu vriendelijkere nieuwere wagens dan oudere, DPF loze, privéwagens.


En het statement dat mensen zonder bedrijfswagen (die netto evenveel verdienen minus vervoerskosten) meer inkomsten generen voor de staat gaat alleen op als die ook een privé wagen rijden. Want een fiets of trein abo kost waarschijnlijk niet meer dan hetgene dat je belastingvrij kan krijgen als vergoeding.
Dan blijft er nog de groep die wel een privéwagen wilt, maar geen leasewagen. Een leasewagen met dat loon is perfect mogelijk gezien je statement van gelijke nettolonen. Dat maakt het een keuze. Dan blijft er nog over of het gerechtvaardigd is om die keuze zwaarder te belasten. Wat mij zeer logisch lijkt gezien er de keuze is tussen veiligere minder vuilende leasewagens en mogelijk (gemiddeld gezien is het ook zo) oudere minder veilige vervuilendere wagens.

Overigens zou ik nog niet zo zeker zijn dat een bedrijfswagen altijd minder opbrengt dan een zelfde nettoloon + privéwagen. Want met wat moeite, en een grote inlevering op comfort/veiligheid/milieu krijg je het wel voor elkaar om goedkoper te rijden en minder naar de staat te sturen.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Daarnaast zorgen al die leasewagens voor een hele hoop werkgelegenheid en de inkomsten die er mee gepaard gaan. Dan nog niet zozeer over de dealers en garages die onderhoud doen, want dat is ook zo met privéwagens die er anders wel zouden zijn. Maar over de lease maatschappijen zelf, bandencentrales (nieuwe set winterbanden om de 4 jaar per leasewagen...), BIV (privé schaf je waarschijnlijk geen nieuwe wagen aan elke 4 jaar).
Moeten wij dan zo'n scheefgetrokken systeem in leven houden omdat er mogelijk jobs verdwijnen in de lease maatschappij sector?
Jullie zeggen zelf, er gaan niet significant minder auto's zijn indien de 'loonwagen' afgeschaft wordt. Dus inderdaad zullen enkele premium merken dat gaan voelen want privé wagens zullen vaak meer naar de eigen stand zijn. Er zullen in andere segmenten weer meer inkomsten zijn ... En oudere diesels , tja die mogen binnenkort onze steden niet meer in. Er zijn genoeg andere maatregelen mogelijk die een stimulans kunnen geven aan het groener worden van het wagenpark. Om de 4 jaar een BMW subsidieren van een bediende lijkt mij daar alvast daar niet bij.
Dat zeg jij... ik zie ook niet in waarom ik de opvang van jou kinderen moet sponseren... jij wou kinderen, werk ervoor zou ik zeggen !
Ik heb geen kinderen , luister niet naar vrt radio zenders, rij veel minder auto dan de gemiddelde persoon , gebruik geen diensten van de kerk..en zo kan ik nog wel wat doorgaan. Ik betaal dus veel voor de gemeenschap waar ik niets aan heb ?...
Nuja ik rij gratis met de trein woon-werk en privé. Daar maak ik dus wel gebruik van. En vermoedelijk wil U daar dan weer niet voor betalen omdat u geen link legt met de hoeveelheid auto's die daarmee van de baan worden gehaald in de spits.
En zo krijg je een eindeloze discussie...
Er zijn eigenlijk maar 2 zaken waar we het over eens zouden moeten komen :
1. Als jij in de fille wil gaan staan met een premium merk Dklasse wagen moet je niet verwachten dit op kosten van de maatschappij moet.
2. Als je een bedrijfsvoertuig privé kunt gebruiken moet je ook niet verwachten dat je dit op de kosten van de maatschappij kunt doen.
Want in tegenstelling tot die andere zaken kan ik geen openbaar nut bedenken of een werknemer nu kan rijden met een premium D klasse ipv een gewone middenklasser
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat ga je dan met al die mensen doen die hun job zouden verliezen als we de bedrijfswagen zomaar effe afschaffen.

Zeg niet dat die ander werk moeten zoeken, want dat is er gewoonweg niet.
Net zoals al die bedrijfswagenprofiteurs niet allemaal op de trein of de tram passen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Flup schreef:
Daarnaast zorgen al die leasewagens voor een hele hoop werkgelegenheid en de inkomsten die er mee gepaard gaan. Dan nog niet zozeer over de dealers en garages die onderhoud doen, want dat is ook zo met privéwagens die er anders wel zouden zijn. Maar over de lease maatschappijen zelf, bandencentrales (nieuwe set winterbanden om de 4 jaar per leasewagen...), BIV (privé schaf je waarschijnlijk geen nieuwe wagen aan elke 4 jaar).
Moeten wij dan zo'n scheefgetrokken systeem in leven houden omdat er mogelijk jobs verdwijnen in de lease maatschappij sector?
Jullie zeggen zelf, er gaan niet significant minder auto's zijn indien de 'loonwagen' afgeschaft wordt. Dus inderdaad zullen enkele premium merken dat gaan voelen want privé wagens zullen vaak meer naar de eigen stand zijn. Er zullen in andere segmenten weer meer inkomsten zijn ... En oudere diesels , tja die mogen binnenkort onze steden niet meer in. Er zijn genoeg andere maatregelen mogelijk die een stimulans kunnen geven aan het groener worden van het wagenpark. Om de 4 jaar een BMW subsidieren van een bediende lijkt mij daar alvast daar niet bij.
Dat zeg jij... ik zie ook niet in waarom ik de opvang van jou kinderen moet sponseren... jij wou kinderen, werk ervoor zou ik zeggen !
Ik heb geen kinderen , luister niet naar vrt radio zenders, rij veel minder auto dan de gemiddelde persoon , gebruik geen diensten van de kerk..en zo kan ik nog wel wat doorgaan. Ik betaal dus veel voor de gemeenschap waar ik niets aan heb ?...
Nuja ik rij gratis met de trein woon-werk en privé. Daar maak ik dus wel gebruik van. En vermoedelijk wil U daar dan weer niet voor betalen omdat u geen link legt met de hoeveelheid auto's die daarmee van de baan worden gehaald in de spits.
En zo krijg je een eindeloze discussie...
Er zijn eigenlijk maar 2 zaken waar we het over eens zouden moeten komen :
1. Als jij in de fille wil gaan staan met een premium merk Dklasse wagen moet je niet verwachten dit op kosten van de maatschappij moet.
2. Als je een bedrijfsvoertuig privé kunt gebruiken moet je ook niet verwachten dat je dit op de kosten van de maatschappij kunt doen.
Want in tegenstelling tot die andere zaken kan ik geen openbaar nut bedenken of een werknemer nu kan rijden met een premium D klasse ipv een gewone middenklasser
Maar je verwacht wel dat de maatschappij opdraait voor UW openbaar vervoer?
en dan heb ik het niet over die habbekrats die je betaald maar de werkelijke kost aan de maatschappij.

http://newsmonkey.be/article/59103
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gray schreef:Maar je verwacht wel dat de maatschappij opdraait voor UW openbaar vervoer?
en dan heb ik het niet over die habbekrats die je betaald maar de werkelijke kost aan de maatschappij.

http://newsmonkey.be/article/59103
Tja, een trein zie je niet op iemands oprit staan... die bedrijfswagen wel en dat wekt duidelijk afgunst op zoals Flup laat merken...
Flup schreef:met een premium merk Dklasse wagen
... hij kijkt dus puur naar de premium merk D-klasse wagens (want natuurlijk is iedere firmawagen er zo één) :roll:

Dat hij z'n trein eerst ook eens aan de volle pot betaalt... trouwens hij heeft een vaste werkplaats, waarom moeten we dan zijn vervoer betalen ?
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 18 nov 2016, 18:22, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Blijkbaar wordt er alvast te veel bespaard op onderwijs.

Je betaalt
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Deze namiddag bestelbon van mijn nieuwe (salaris)wagen getekend.
Blijft nog steeds veeeeeeeeeeel interessanter dan de aan mij voorgestelde loonsverhoging (zelfs na onderhandelen en toegiften)

Ter info:
Leasingkost: 975 euro / maand
Aangeboden loonsverhoging: 850 euro bruto
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

powaq schreef:
Slafes schreef:Allez, voor de puristen, minder ontvangt, wat ik dan toch wel duidelijk zie als een kost voor de maatschappij.

Ach ja, ik zal wel mis zijn... :)
Het inderdaad enkel een mindere inkomst. Geen kost. Weet je wat een kost gaat zijn? Het opdoeken van de bedrijfswagens. Men gaat massaal tweedehands auto's kopen of goedkope kleine auto's. Met als resultaat dat de BTW inkomsten hierop ineen stuiken. Mensen gaan hun auto's ook minder onderhouden want ja, die wrakken zijn het toch niet waard --> minder inkomsten en dus minder belastingen voor de garages etc.
Zoals destijds met de Di Rupo verhoging van de VAA is gebeurd. Resultaat daarvan was dat die verhoging NIETS heeft opgebracht voor de staat het heeft enkel maar een negatieve impact gehad op de koopkracht van de bevolking.

De overheid is er niet om alles compleet kapot te belasten. Je ziet nu al meer en meer hoe mensen het compleet beu zijn om torenhoge belastingen te betalen en er niets voor in ruil te krijgen (met de zelfstandigen op de eerste plaats, wij krijgen minder terug terwijl we evenveel belastingen betalen). En elk jaar opnieuw meer en meer en meer. Dit gaat niet goed eindigen, mark my words.

En zeggen dat het een virtuele kost is voor de werkgever.. komaan zeg. Het zorgt voor een iets of wat lagere belastingdruk (maar verwacht daar niet teveel van), maar het is wel degelijk 100% een KOST. Ik moet hard werken om de auto op mijn vennootschap te betalen hoor. Ik heb nog nooit een storting van de fiscus gehad met als mededeling "subsidie auto".
Het probleem is men heeft geld nodig, die apen van nva weten niet waar ze mee bezig zijn weten niet hoe ze met geld om moeten gaan en de socialisten kunnen alleen maar geld uitgeven. Men zoekt geld alléén weet men niet meer waar het te halen men is het onderste uit de kan aan het halen.

Ik wil het wel eens zien het openbaarvervoer afgelopen maand heb ik 10000km gereden, puur voor het werk.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

axs schreef:Deze namiddag bestelbon van mijn nieuwe (salaris)wagen getekend.
Blijft nog steeds veeeeeeeeeeel interessanter
Tuurlijk blijft dat niet steeds 'veeeeeeeeeeel interessanter'.

Ze mogen mij elke maand vijfduizend euro aan druiven kado doen bij mijn loon; toch heb ik liever €850 bruto want daar bén ik tenminste iets mee.
ofloo schreef:Ik wil het wel eens zien het openbaarvervoer afgelopen maand heb ik 10000km gereden, puur voor het werk.
Doe niet onnozel; het openbaar vervoer is niet bedoeld om élke vorm van privaat vervoer (of werkverplaatsing) te vervangen, maar om de grote last van een meute pendelaars die ongeveer op dezelfde plaats vertrekken en naar dezelfde plaats heen gaan misschien samen te krijgen in een paar bussen of wagons ipv met zijn allen de E40 dicht te rijden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

James. schreef:
axs schreef:Deze namiddag bestelbon van mijn nieuwe (salaris)wagen getekend.
Blijft nog steeds veeeeeeeeeeel interessanter
Tuurlijk blijft dat niet steeds 'veeeeeeeeeeel interessanter'.

Ze mogen mij elke maand vijfduizend euro aan druiven kado doen bij mijn loon; toch heb ik liever €850 bruto want daar bén ik tenminste iets mee.
.
Als die bruto loonsverhoging in verhouding stond met de (leasing)prijs vd wagen (want ja het is in mijn geval een pure SALARISwagen) dan moest ik wat mij betreft geen nieuwe hebben.
Ik wel namelijk - net zoals iedereen - correct vergoed worden, is dat met een leuke wagen, mij goed; is dat in extra salaris: nog beter!

Wat de afgelopen weken weer eens duidelijk werd, is dat we nog ver weg zijn van een correcte compensatie die voor zowel de werkgever als de werknemer aanvaardbaar is...
Mijn werkgever staat helemaal achter me, maar fiscaal gezien blijft het op dit moment voor hun aantrekkelijker om mijn verloning deels via een wagen te doen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

axs schreef:
James. schreef:
axs schreef:Deze namiddag bestelbon van mijn nieuwe (salaris)wagen getekend.
Blijft nog steeds veeeeeeeeeeel interessanter
Tuurlijk blijft dat niet steeds 'veeeeeeeeeeel interessanter'.

Ze mogen mij elke maand vijfduizend euro aan druiven kado doen bij mijn loon; toch heb ik liever €850 bruto want daar bén ik tenminste iets mee.
.
Als die bruto loonsverhoging in verhouding stond met de (leasing)prijs vd wagen (want ja het is een SALARISwagen) dan moest ik wat mij betreft geen nieuwe hebben.
Ik wel namelijk correct vergoed worden, is dat met een leuke wagen, mij goed. Is dat in extra salaris: nog beter!

Echter zijn we nog ver weg van een correcte compensatie die voor zowel de werkgever als de werknemer aanvaardbaar is...
Het zou leuker zijn moest iedereen gewoon een zelfgekozen budget van zijn brutoloon kunnen spenderen aan een leasewagen, dan pas zouden veel mensen rationeler kiezen. Nu is het vaak een carte blanche met een zeker budget waarbij je de rest kwijt bent als je het budget niet volledig opgebruikt. Natuurlijk kiezen ze dan voor decadentie.

Meh zeg ik!
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

200% eens met je voorstel! Ik zou dan vermoedelijk ook kiezen voor een bescheidenere wagen of indien mogelijk zelfs geen...
Maar opnieuw... fiscaal niet interessant genoeg voor de werkgever aangezien deze teveel moet afdragen bij een loonsverhoging.

Maar geef me 1 goede reden om - in de huidige situatie - af te zien van mijn salaris(wagen).

PS: bij keuze bedrijfswagen heb je in principe zelf de mogelijkheid om een minder 'decadent' exemplaar te kiezen (minder opties..), komt je VAA enkel maar ten goede en hou je dus netto net iets meer over.
Als het gaat om een salariswagen is dit echter wat moeilijker, aangezien het eigenlijk gewoon om verloning gaat. Waarom zou je dan tevreden zijn met 'minder'?
Ook hier weer wat zitten puzzelen met opties om budget volledig te benuttigen. Gestrand op 73,12 euro excl btw in totaalprijs, dat ik dus als 'loon' verlies op die 4 jaar ;)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En wat is het probleem eigenlijk met een salaris wagen of het nu een twingo is of een bmw heeft de overheid daar last van. Een auto is een auto. 10 twingos of 10 bmw's file is file.
James. schreef:
axs schreef:Deze namiddag bestelbon van mijn nieuwe (salaris)wagen getekend.
Blijft nog steeds veeeeeeeeeeel interessanter
Tuurlijk blijft dat niet steeds 'veeeeeeeeeeel interessanter'.

Ze mogen mij elke maand vijfduizend euro aan druiven kado doen bij mijn loon; toch heb ik liever €850 bruto want daar bén ik tenminste iets mee.
ofloo schreef:Ik wil het wel eens zien het openbaarvervoer afgelopen maand heb ik 10000km gereden, puur voor het werk.
Doe niet onnozel; het openbaar vervoer is niet bedoeld om élke vorm van privaat vervoer (of werkverplaatsing) te vervangen, maar om de grote last van een meute pendelaars die ongeveer op dezelfde plaats vertrekken en naar dezelfde plaats heen gaan misschien samen te krijgen in een paar bussen of wagons ipv met zijn allen de E40 dicht te rijden.
Dus het komt er op neer dat je liefst hebt dat iedereen behalve jij met het openbaar vervoer rijdt, .. gij zijt gewoon slechtgezind omdat jij in de file staat. Ik stel voor dat jij eens op en neer pendelt met het openbaar vervoer.

Als ik morgen moet pendelen en ik zou gewoon naar het centrum willen gaan +/- 15km wil dat zeggen dat ik minstens een 1 à 2 uur voor heen reis moet rekenen, en dan dat nog eens terug ook. dat zou ongeveer gemiddeld 3uur per dag zijn. Auto 20min, wat doe jij dan.

Wil je van de bedrijfswagens af, voer een ecobelasting in voor bedrijven, belast bedrijven aan de hand van hun diesel/benzine gebruik per werknemer. Voordeel is dat men dan misschien zelfs gaat overwegen om meer elektrisch en/of energiezuinige auto's te gaan aanschaffen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Natuurlijk kiezen ze dan voor decadentie.
Jij gelooft ook dat iedereen een BMW 5-Serie heeft zeker... je kijkt teveel naar de oprit van je buur !

We hebben binnen ons bedrijf 8 categorieën en dergelijke "decandentie" kom je pas tegen vanaf categorie 7 !

Dergelijke uitspraken zijn dus weer een knap staaltje jaloezie zoals steeds.

Ik vraag me af wanneer we hier gaan zeuren dat ik deze post typ op een laptop van het werk (oesje ook privégebruik).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Ik vraag me af wanneer we hier gaan zeuren dat ik deze post typ op een laptop van het werk (oesje ook privégebruik).
Dat is ook wettelijk geregeld he, als je je laptop prive mag gebruiken, wordt daarvoor 15 eur/maand VAA aangerekend. Daarom laten de meeste bedrijven je een document ondertekenen waarin staat dat je je laptop niet prive mag gebruiken, niet omdat ze dat niet willen, maar wel om aan de sociale inspectie te kunnen aantonen waarom ze er geen VAA voor aanrekenen.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Tja, een trein zie je niet op iemands oprit staan... die bedrijfswagen wel en dat wekt duidelijk afgunst op zoals Flup laat merken...
Niet zozeer afgunst. Ik gun iedereen die het zich kan permiteren , of er zijn laatste frank aan wil spenderen, dergelijke wagens. Geen probleem mee :) .
Ik heb er pas een probleem mee als dit op de kap moet zijn van de maatschappij. Kunnen we het erover eens zijn dat dit niet ethisch is?
Dat hij z'n trein eerst ook eens aan de volle pot betaalt... trouwens hij heeft een vaste werkplaats, waarom moeten we dan zijn vervoer betalen ?
Omdat het openbaar vervoer er voor zorgt dat de wegen niet 'nog meer' belast worden tijdens de spits als ze al zijn. En jij hebt daar dus indirect voordeel aan. Ik betaal toch ook mee voor de wegen waarop ik- woon-werk verkeer- niet rij?
Vraag je de werkelijke kost dan zullen heel wat pendelaars de auto gaan kiezen. Help je jezelf niet mee, het milieu ook niet. Daarom betaal jij dus mee.
Nu vraag ik, waarom zou ik mee betalen voor de decadentie van een ander? Ik heb er geen voordeel aan of iemand met een seat ecomotive in de fille staat of met een BMW. Voor het milieu (waar ik wel iets aan zou kunnen hebben) maakt het alvast niets uit.
... hij kijkt dus puur naar de premium merk D-klasse wagens (want natuurlijk is iedere firmawagen er zo één) :roll:
We moeten zorgen voor basismobiliteit, niet voor decadentie. Een directie lid , of hoger kader mag van mij zo rijden als er in verhouding genoeg belastingen op geheven worden. Een bediende die op kosten van de maatschappij hiermee, boven zijn stand, wil mee rondrijden .... Niet akkoord
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Jawadde. Al die kortzichtigheid hier.
Het is net die bediende die de auto misschien nodig heeft om gans het land rond te rijden naar klanten.
Als je honderden kilometers per dag moet rijden, doe je dat toch liever in een comfortabele wagen en niet in een rammelende Lada hé?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Flup schreef: We moeten zorgen voor basismobiliteit, niet voor decadentie. Een directie lid , of hoger kader mag van mij zo rijden als er in verhouding genoeg belastingen op geheven worden. Een bediende die op kosten van de maatschappij hiermee, boven zijn stand, wil mee rondrijden .... Niet akkoord
Euhm? Dat is toch zo... VAA is oa berekend op de catalogusprijs vd wagen... hoe te decandenter, hoeveel te hoger de eigen bijdrage.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Dat is ook wettelijk geregeld he, als je je laptop prive mag gebruiken, wordt daarvoor 15 eur/maand VAA aangerekend.
En dat is ook wettelijk in orde voor de bedrijfswagens... maar het één is een probleem en het andere niet ?
Flup schreef:Ik heb er pas een probleem mee als dit op de kap moet zijn van de maatschappij. Kunnen we het erover eens zijn dat dit niet ethisch is?
Maar de spoorwegen mag wel op de kap van de maatschappij... voor de Lucky few waarvoor het OV een oplossing is moet alles kunnen, maar voor een groep die heel wat groter is is het plots niet ethisch meer ?
Flup schreef:Nu vraag ik, waarom zou ik mee betalen voor de decadentie van een ander?
Mensen die met een "decadente" bedrijfswagen rijden zitten in een hogere looncategorie en betalen dus al enorme belastingen... belastingen die er misschien voor gaan zorgen dat JIJ later nog een pensioen zal hebben ! Misschien moet je eens verder dan je neus en afgunst kijken voor je iemand anders gaan bestempelen als "decadent".
Flup schreef:We moeten zorgen voor basismobiliteit, niet voor decadentie. Een directie lid , of hoger kader mag van mij zo rijden als er in verhouding genoeg belastingen op geheven worden. Een bediende die op kosten van de maatschappij hiermee, boven zijn stand, wil mee rondrijden .... Niet akkoord
Geloof me dat bediendes (al is dat een zeer ruim begrip) niet met decadente auto's rondrijden... als ik jou moet geloven dan gooien ze met dure auto's alsof het de werkgever niets kost (die moet ze ook eerst verdienen hoor, hij krijgt heus geen geld van de staat op z'n rekening) ? (trouwens iets of wat bedrijf krijgt 25% korting op een BMW... maar dat weet jij natuurlijk niet, jou afgunst is puur gericht op wat je "ziet").
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Dergelijke uitspraken zijn dus weer een knap staaltje jaloezie zoals steeds.
Ik vraag me af wanneer we hier gaan zeuren dat ik deze post typ op een laptop van het werk (oesje ook privégebruik).
Allé, we zijn weeral eens terug bij de twee favoriete "argumenten" namelijk
- iedereen die iets over het stoppen van sponsoren van firmawagens zegt is jaloers
- andere dingen mag je ook privé gebruiken

Wel, voor den elfendertigste keer

We zijn dus niet jaloers, want anders zouden we ook een job zoeken waar je een firmawagen krijgt.
We hebben er totaal geen probleem mee dat jouw werkgever je een firmawagen ter beschikking stelt
We vinden enkel dat het autogebruik niet mag gesponsord worden, dus geen firmawagensponsoring.

En laptops, telefoons, tablets mogen gerust privé gebruikt en door de staat gesponsord worden.
Dat is namelijk een heel ander verhaal dan de auto, waar diezelfde overheid zwaar stimuleert om het autogebruik terug te dringen met rekeningrijden, tolheffing, accijnzen, smogwetgeving, carpoolparkings, aanbieden van openbaar vervoer, betalend parkeren in de stad, fietsvergoeding, promotiecampagnes enzovoort.
Dit staat uiteraard haaks tegenover de firmawagensponsoring maar we zoeken nog naar die ene politieker die durft ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:- iedereen die iets over het stoppen van sponsoren van firmawagens zegt is jaloers
Het komt dan ook steeds op hetzelfde neer... moesten alle bedrijfswagens een VW Polo zijn dan lag er vermoedelijk niemand van wakker.

Het is pas als de auto "decadent" is (en de persoon laat uitschijnen dat alle bedrijfswagens zo zijn) dat het een probleem begint te worden ?
duizend schreef:Wel, voor den elfendertigste keer. We vinden enkel dat het autogebruik niet mag gesponsord worden, dus geen firmawagensponsoring.
Wel, voor de twaalvenderstige keer... bedrijfswagens worden niet gesponsord... er is geen enkel bedrijf dat geld gestort krijgt op z'n rekening van vadertje staat ! Net zoals met enorm veel andere dingen is het fiscaal aftrekbaar en dat is iets totaal anders... al zou jij graag met twee maten en gewichten willen werken.
duizend schreef:waar diezelfde overheid zwaar stimuleert om het autogebruik terug te dringen met rekeningrijden, tolheffing, accijnzen, smogwetgeving, carpoolparkings, aanbieden van openbaar vervoer, betalend parkeren in de stad, fietsvergoeding, promotiecampagnes enzovoort.
Ik merk totaal niets van de dingen je die vermeld... ik heb nog steeds geen waardig alternatief voor de overgrote meerderheid van m'n verplaatsingen die ik doe voor het werk. Sinds een maand of twee neem ik trouwens enkele dagen per week de trein voor wat op zich een ideale situatie is (woon op 5 minuten van een station en werk naast het station in Brussel) en ik moet zeggen dat het gewoon rampzalig is (vertragingen, gemiste aansluitingen, geen plaats, totaal geen comfort, ...), dus zwijg even over "zwaar stimuleren" !
duizend schreef:Dit staat uiteraard haaks tegenover de firmawagensponsoring maar we zoeken nog naar die ene politieker die durft ...
Er zullen genoeg Groen! rakkers zonder enig realiteitsbesef kandidaat zijn om dergelijke egoitische maatregelen te nemen.

Hopelijk beseffen ze de gevolgen ook van hun maatregelen... want velen lijken zich nogal blind te staren op die "decadente" wagen alléén !
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

et is net die bediende die de auto misschien nodig heeft om gans het land rond te rijden naar klanten.
Als je honderden kilometers per dag moet rijden, doe je dat toch liever in een comfortabele wagen en niet in een rammelende Lada hé?
Dat gaat dan echt over een bedrijfswagen en geen 'salaris'wagen. Mijn inziens is het de werkgever die de arbeidsmiddelen ter beschikking stelt , die dat moet oordelen én betalen. Ik bedoel daarmee..als uw bedrijf zijn vertegenwoordigers/werknemers in een ladaatje door het land stuurt (en denkt dat dit bij zijn bedrijfsimago past) mij niet gelaten. Als uw bedrijf zijn vertegenwoordigers/werknemers in een Premium wagen door het land stuurt (en denkt dat dit bij zijn bedrijfsimago past) mij eveneens niet gelaten..zolang dit dan maar niet op kosten van de gemeenschap is. (al dan niet indirect)
Het komt dan ook steeds op hetzelfde neer... moesten alle bedrijfswagens een VW Polo zijn dan lag er vermoedelijk niemand van wakker
Ook het privé gebruik daarvan moet, in verhouding , belast worden. Uiteraard minder dan een premium wagen; wat is er nu mis met eerlijke fiscaliteit? (buiten dat het blijkbaar niet in jullie genen zit :p)
Wel, voor de twaalvenderstige keer... bedrijfswagens worden niet gesponsord...
Met iemand die het licht van de zon ontkent, kan je niet discussieren . Een fiscaal gunstregime is een vorm van sponsering. Indien dit gunstregime er niet was, waren er inkomsten. Met andere woorden, de maatschappij draait hiervoor op aangezien de inkomsten elders geheven worden.
Ik merk totaal niets van de dingen je die vermeld... ik heb nog steeds geen waardig alternatief voor de overgrote meerderheid van m'n verplaatsingen die ik doe voor het werk. Sinds een maand of twee neem ik trouwens enkele dagen per week de trein voor wat op zich een ideale situatie is (woon op 5 minuten van een station en werk naast het station in Brussel) en ik moet zeggen dat het gewoon rampzalig is (vertragingen, gemiste aansluitingen, geen plaats, totaal geen comfort, ...), dus zwijg even over "zwaar stimuleren" !
Jij merkt nog niets op? Diesels uit stad weren? Kilometerrijden voor vrachtwagens? Daar waar vroeger het 'bezit' van een wagen belast werd, zie ik toch lichte verschuivingen op naar het 'gebruik'. Ik betaal anders ook genoeg belastingen voor zaken waar er wél alternatieven zijn (en waar de overheid misschien zelfs marktverstorend werkt) zoals bijvoorbeeld de openbare omroep. Het feit dat er (in uw optiek) geen alternatief is, is geen reden om te beweren dat er geen rechtvaardigere ficaliteit nodig is voor de bedrijfswagen.
De kwaliteit van OV heeft dus niets te maken met het rechtvaardiger maken van de fiscaliteit..dat is een topic op zich. Ik pendel al meer dan 10 j dus ik heb vermoedelijk veel meer last van die problemen als u... wat betreft comfort, dat is nogal subjectief ... ik kan gerust aannemen dat die voorverwarmde leren zetels in een premium wagen beter zitten dan een staanplaats op een propvolle trein. We moeten van A naar B, dat is de essentie. Tegenwoordig is een auto zonder airco geen auto meer ... .Een moeder zei me overlaatst nog (ben auto-mechanicus) dat ze haar auto ging verkopen omdat er geen airco meer in zat (pomp defect) en ze zei dat dit onmisbaar was voor de kinderen. Nu ben ik geen moeilijke mens, maar in mijn generatie was dat er niet ..en bij mijn weten leef ik nog.
Er zullen genoeg Groen! rakkers zonder enig realiteitsbesef kandidaat zijn om dergelijke egoitische maatregelen te nemen.

Hopelijk beseffen ze de gevolgen ook van hun maatregelen... want velen lijken zich nogal blind te staren op die "decadente" wagen alléén !
ik begrijp niet dat je eerst zegt dat er geen sponsering is , en dat je daarna zegt dat je hoopt dat (in dit geval groen) dit niet afgeschaft wordt??
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Ofloo schreef: Dus het komt er op neer dat je liefst hebt dat iedereen behalve jij met het openbaar vervoer rijdt,
Nope!
.. gij zijt gewoon slechtgezind omdat jij in de file staat.
Nope! Ik heb gelukkig werk gevonden op 25km enkel (voornamelijk autostrade) waarbij ik tegen de spitsdrukte inrijd, dus ik heb hoogstens last van wat drukte als het tegenvalt. Als er dan toch file staat, kan ik binnendoor rijden met vijf minuten extra ritduur. Big deal.
Ik stel voor dat jij eens op en neer pendelt met het openbaar vervoer.
Dat heb ik gedaan: 2,5 jaar lang met de trein van Gent Dampoort naar Brugge en in Brugge met de vouwfiets van het grote station naar de industriezone boven de ring in het hoorden van Brugge. Ik heb daar geen preek over te slikken. 8)
Als ik morgen moet pendelen en ik zou gewoon naar het centrum willen gaan +/- 15km wil dat zeggen dat ik minstens een 1 à 2 uur voor heen reis moet rekenen, en dan dat nog eens terug ook. dat zou ongeveer gemiddeld 3uur per dag zijn. Auto 20min, wat doe jij dan.
Ik zit momenteel in dezelfde situatie: met de auto tussen de 15 en 20 minuten, met de fiets 45 minuten en met het openbaar vervoer nóg langer. Ik haat openbaar vervoer; ik wil kunnen vertrekken wanneer ik dat wil ipv mij te schikken naar de uren die op voorhand zijn vastgelegd. De drukte (op gebied van weinig ruimte, veel lawaai, soms veel geuroverlast, etc) vind ik ook niks. Het énige dat ik misschien mis, zijn de tijden dat ik in die drie kwartier treinen kon spenderen aan het kijken van series of het spelen van games op mijn foon. Nu kan ik echter eender wat doen met de tijd die ik spaar door met de voite te gaan ipv met de trein, win win!
Wil je van de bedrijfswagens af, voer een ecobelasting in voor bedrijven, belast bedrijven aan de hand van hun diesel/benzine gebruik per werknemer. Voordeel is dat men dan misschien zelfs gaat overwegen om meer elektrisch en/of energiezuinige auto's te gaan aanschaffen.
Akkoord, zou een goed idee zijn!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een fiscaal gunstregime is een vorm van sponsering. Indien dit gunstregime er niet was, waren er inkomsten. Met andere woorden, de maatschappij draait hiervoor op aangezien de inkomsten elders geheven worden.
Denk je nu echt dat er meerinkomsten zouden zijn voor de overheid indien men dit gunstregime zou afschaffen? Als een bedrijf de waarde van de firmawagen brutto geeft als opslag krijgt de werknemer daar maar een fractie van op zijn rekening.

Geen enkel bedrijf zal dit dus doen en men zal ofwel:
- geen opslag geven
- uitkijken naar andere mogelijkheden (winstparticipatie, aandelen,...)
- parttime werken

In al deze gevallen krijgt de overheid niet meer geld binnen en moest men een belastingvrij mobiliteitsbudget invoeren kost dit nog veel meer aan de overheid.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”