Belasting op tankkaarten

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef: Dat kan een bedrijf nu al doen. Als je kilometers doet voor het bedrijf, krijg je daar kilometervergoeding voor (als ik me niet vergis €0,33/km). Dat is een belastingvrije vergoeding overigens.
.
Is dat niet met een (veel te kleine) vrijstelling? Ik dacht niet dat dit volledig belastingsvrij was met de wagen (ik kan me vergissen, de belastingen zijn al ingewikkeld genoeg. Het is dus een vraag, geen statement...).
heist_175 schreef:Dus de kost voor de WG is ook wat de WN op de rekening krijgt.
Alleen is dat voor veel bedrijven duurder dan een firmawagen.
Misschien moet men arbeid eens minder gaan belasten zodat het voor bedrijven goedkoper is om meer loon te geven en minder van die foefkes moet zoeken om "opslag" te geven.

In verband met de tankkaartentaks, ze zullen dat nu nog wel slikken, maar ik zie het aantal kaarten nog wel zakken, dan moeten werknemers hun bonnetjes maar weer binnen geven. Extra voordeel voor bedrijven, vele zullen dat vergeten dus die zijn de dupe.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tankkaartentaks?
Dan zet je toch gewoon een eigen dieseltank? Als een (kleine) KMO zoals waar ik werk dat al kan zetten, dan zullen er wel velen volgen.
Dan kan je onmogelijk controleren hoeveel van die liters diesel er naar professioneel of privé verkeer gaan.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik zie mij niet elke dag van de klant nog eens naar den hoofdbureau rijden om te tanken. Dan doe ik anderhalve tank extra op per week, om van de uren nog maar te zwijgen. Daar doen enkel salariswagens voordeel mee.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dan nog é. Als je gewoon elke keer als je op kantoor bent je wagen/camionette vol tankt, dat zijn al serieuze volumes hoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Misschien moet men arbeid eens minder gaan belasten zodat het voor bedrijven goedkoper is om meer loon te geven en minder van die foefkes moet zoeken om "opslag" te geven.
Wil jij dan je eigen auto gaan verslijten en vooral het risico lopen op ongevallen om iedere dag naar klanten te rijden ? (ook al krijg je dus meer netto loon ?) Dat is hetzelfde als tegen een bouwvakker zeggen, je krijgt iets meer loon en je brengt voortaan je boormachine maar zelf mee (en als het kapot gaat of gestolen wordt koop je maar een nieuwe) :bang:
cadsite schreef:Dan nog é. Als je gewoon elke keer als je op kantoor bent je wagen/camionette vol tankt, dat zijn al serieuze volumes hoor.
Ik kom soms maanden niet op kantoor... en met +200 km/dag zou dit me ook weinig opbrengen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Tomby schreef:Het is gewoon deel van het salarispakket
Op je salaris betaal je sociale zekerheid... op een firmawagen niet... puur wagen in ruil voor salaris is dus naar de geest van de wet niet correct.
Volgens mij wordt de VAA bijgeteld bij u Brutoloon dus betaal je er wel belastingen en sociale zekerheid op. Is niet overal zo want de werkgever kan je ook de VAA aftrekken van je nettoloon.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Wil jij dan je eigen auto gaan verslijten en vooral het risico lopen op ongevallen om iedere dag naar klanten te rijden ? (ook al krijg je dus meer netto loon ?) Dat is hetzelfde als tegen een bouwvakker zeggen, je krijgt iets meer loon en je brengt voortaan je boormachine maar zelf mee (en als het kapot gaat of gestolen wordt koop je maar een nieuwe) :bang:
Ooit gehoord van BYOD? :)

Op het werk hanteren ze dat. Ipv iedereen een gsm en laptop te geven (die het nodig hebben) laten ze nu de mensen voor een bepaald bedrag zelf shoppen. Wil je een duurder model, nice, maar uw bedrag gaat niet omhoog.

Geen slecht systeem als uw bouwvakker een hamer wil naar zijn persoonlijke smaak. :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ljd schreef:Volgens mij wordt de VAA bijgeteld bij u Brutoloon dus betaal je er wel belastingen en sociale zekerheid op. Is niet overal zo want de werkgever kan je ook de VAA aftrekken van je nettoloon.
Het is iets ingewikkelder dan dat:
  • * de VAA wordt fictief bij jouw belastbaar brutoloon opgeteld, voor de berekening van de voorheffing. Je betaalt dus wel belastingen (hoogste schijf), geen sociale bijdragen.
    * dat bedrag (dat jouw belastbaar loon fictief verhoogde), wordt dan terug afgetrokken voor de betaling van je loon.
    * de eerste 370€ per jaar wordt vrijgesteld (je rijdt dus "gratis in januari en februari :-) )
    * eventuele persoonlijke bijdragen voor de wagen komen in mindering van de vaa (afgetrokken van het netto loon).
VAA is dus geen bedrag dat je betaalt, of krijgt, maar een bedrag dat alleen dient voor de berekening van de belasting op de VAA.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Misschien moet men arbeid eens minder gaan belasten zodat het voor bedrijven goedkoper is om meer loon te geven en minder van die foefkes moet zoeken om "opslag" te geven.
Wil jij dan je eigen auto gaan verslijten en vooral het risico lopen op ongevallen om iedere dag naar klanten te rijden ? (ook al krijg je dus meer netto loon ?) Dat is hetzelfde als tegen een bouwvakker zeggen, je krijgt iets meer loon en je brengt voortaan je boormachine maar zelf mee (en als het kapot gaat of gestolen wordt koop je maar een nieuwe) :bang:
Slecht voorbeeld. Moest je dat boormachine kunnen verzekeren en een kostendekkende vergoeding krijgen per gebruik voor het werk dan ken ik zo al 3 mensen die dat meteen zouden doen. Die liever met hun eigen materiaal werken dan met wat den baas voorziet.
Ik heb overigens geen salariswagen, voor wat ik privé er maar gebruik van maak is mijn VAA eigenlijk duurder dan dat ik die kilometers zelf zou betalen (en het zal nog wel duurder worden). Dat gaat ook alleen maar minderen als ik verhuis en alles binnen fietsafstand heb. Eigen wagen en een kostendekkende vergoeding, ook goed. Maar dan kunnen we discussies starten over wat kostendekkend dan is (en als je zeer veel kilometers voor het werk doet is de huidige kmvergoeding dat niet).

cadsite schreef:Dan nog é. Als je gewoon elke keer als je op kantoor bent je wagen/camionette vol tankt, dat zijn al serieuze volumes hoor.
Ik heb den binnenkant van het hoofdkantoor nog niet echt gezien ;). Behalve voor mijn contract te tekenen nog niet binnen geweest.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Ooit gehoord van BYOD? :)
Een smartphone van enkele honderden euro's is nog iets anders dan een wagen van verscheidene tien duizenden euro's.

Qua risico's, verzekering (of ga je geen omnium nemen dan ?), aandeel privé gebruik, ... is het ook totaal iets anders.
Slafes schreef:Op het werk hanteren ze dat. Ipv iedereen een gsm en laptop te geven (die het nodig hebben) laten ze nu de mensen voor een bepaald bedrag zelf shoppen. Wil je een duurder model, nice, maar uw bedrag gaat niet omhoog.
Wat is een "bepaald bedrag"... zelfs al geeft men 90% van de waarde van je auto... ga je dan zonder omnium verzekering (die moet je dan zelf betalen) iedere dag de baan op voor je baas, en betaal je de benzine dan ook uit je eigen zak (als je van de ene klant naar de andere rijdt) ? Of wil je dan daar bovenop ook nog een vergoeding per kilometer... tja, dan kan het bedrijf hem evenzeer leasen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jij hebt duidelijk nog geen job gehad waar men je met de eigen wagen laat rondrijden. :)

Bij mij was het: het gedeelte om van een niet omnium te gaan naar een omnium werd door de werkgever betaald. De rest mocht ik zelf ophoesten, kreeg enkel nog een km vergoeding tussen de "klanten".

Pre bedrijfswagens tijdperk trouwens. Als ik dat hier zo lees vraag ik me af hoe de economie ooit gedraaid heeft zonder bedrijfs en/of salariswagens. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Jij hebt duidelijk nog geen job gehad waar men je met de eigen wagen laat rondrijden. :)
Toch wel... in de tijd van de Belgische frankskens nog... wat was het toen... 12 frank/km.

Toen ik plots op een project kwam waarvoor ik 270 km per dag moest doen had ik dan ook snel een bedrijfswagen.
Slafes schreef:Pre bedrijfswagens tijdperk trouwens. Als ik dat hier zo lees vraag ik me af hoe de economie ooit gedraaid heeft zonder bedrijfs en/of salariswagens. :angel:
Ik spreek trouwens van begin jaren 90 hier, bijna 30 jaar geleden en toen waren er reeds bedrijfswagens (al was een Golf toen zowat het summum van wat je kreeg) en was het ook een privilege dat je er één kreeg. Dit had het trouwens beter gebleven... nu vindt iedereen het maar normaal dat hij een bedrijfs/salariswagen, laptop en GSM krijgt... en het dus vaak niets meer met de job te maken heeft (maar louter een creatieve manier van verlonen is).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Toen ik begon te werken, ondertussen zo'n 20 jaar geleden was een bedrijfswagen echt niet ingeburgerd. Ik had er op mijn 2e job eentje, tot bij de wg rijden en omwisselen. Dienstverplaatsingen met de bedrijfswagen, naar huis rijden met de fiets, het ov of de eigen wagen.

Alleen de directeurs en hoger kader hadden er toen uitzonderlijk al her en der eentje. Dat was eigenlijk nog verre van het huidige systeem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Toen ik begon te werken, ondertussen zo'n 20 jaar geleden was een bedrijfswagen echt niet ingeburgerd.
Inderdaad... het was een privilege voor wie het echt nodig was.
Slafes schreef:tot bij de wg rijden en omwisselen. Dienstverplaatsingen met de bedrijfswagen, naar huis rijden met de fiets, het ov of de eigen wagen.
Zoiets noemt trouwens een "pool wagen"... die hadden we ook al kreeg je dan absurde situaties dat je 10 km tot de klant moest (vanaf thuis) en 30 km tot de klant (vanop kantoor).

In die tijd was onze tankkaart trouwens een gewone bankkaart en was er van VAA al helemaal geen sprake.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

heist_175 schreef:Ik lees net in DS dat belasting op tankkaarten voor de werkgever is en dat het 100miljoen per jaar moet opbrengen.

Er zouden (niemand heeft blijkbaar correcte cijfers) ruwweg 500'000 firmawagens zijn.
Dat zou neerkomen op €200 per firmawagen, maar niet alle firmawagens hebben een tankkaart.
De kost per jaar per auto valt dus al bij al nogal mee.
Het zou €250 per tankkaart zijn, oftewel €20 per maand
Een slimme WG die dat niet zelf wil betalen, geeft een optie "tankkaart" aan zijn WN'ers en klaar :).
€250 in mindering van de VAA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De WG gaat dit mogelijks niet aanrekenen aan de klant want de prijzen staan nu al onder druk... dus de WN zal weeral de dupe zijn van deze extra belasting (minder opslag, kleiner leasebudget, ...). Toch altijd leuk om politiekers te horen vertellen dat het niet de werknemers zal treffen :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dan kan je dus zelf voorstellen om het te laten doorrekenen.
Jij trekt het van uw VAA af en iedereen content :)

De regering omdat hun spookbegroting toch enkele dagen standhoudt
Uw WG, omdat hij die extra kosten naar u doorschuift
Jij, want de extra kost trek je van uw VAA af

Afbeelding
http://financien.belgium.be/sites/defau ... s-2016.pdf
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:De WG gaat dit mogelijks niet aanrekenen aan de klant want de prijzen staan nu al onder druk... dus de WN zal weeral de dupe zijn van deze extra belasting (minder opslag, kleiner leasebudget, ...). Toch altijd leuk om politiekers te horen vertellen dat het niet de werknemers zal treffen :bang:
Uiteindelijk treft het ofwel de staatsschuld, ofwel de wn.
Wat ge uitgeeft moet ge ook ergens verdienen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar ook aan die constructie doe jij als WN verlies (een daling van je VAA compenseert namelijk niet je bijdrage).
Gray schreef:Wat ge uitgeeft moet ge ook ergens verdienen.
Spoorwegpersoneel en leger die de luxe hebben op 55 jaar op pensioen te gaan, ambtenaren pensioenen, ... er zijn nog genoeg uitgaven die totaal krom zitten waar men kan mee beginnen (maar dan beginnen de vakbonden weer te wenen omdat deze net sterk staan in dergelijke sectoren).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

r2504 schreef:Maar ook aan die constructie doe jij als WN verlies (een daling van je VAA compenseert namelijk niet je bijdrage)
Dat kan de WG compenseren door

Zijn €250 worden vervangen door:
- eigen bijdrage voor de WN van €20 per maand -> werknemer trekt dit af via zijn VAA -> het restant: zie hieronder)
- verhoging nettovergoeding met €10-15 per maand -> bv via "garagetoelage"
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”