Nieuwbouw kopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een afspraak komende donderdag bij hyboma om een nieuwbouwproject te starten op een verkaveling die ondertussen al 2,5 jaar gestart is. De helft is nog niet verkocht.

Ik vroeg me af of er onderhandelingsmarge zou zitten op het voorstel dat ze mij gaan doen aangezien de verkaveling al zo lang bezig is. Iemand enige ervaring mee?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sleutel op de deur?
Wat koop je? Een grond, een ruwbouw, volledig afgewerkt?
Staat er al iets van recht?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er staat nog niks van recht. Ik zou graag wind en waterdicht kopen maar in principe doen ze dat niet.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Op dergelijke bedragen is er altijd marge.
Als ze geen zuivere korting geven dan zijn andere dingen mogelijk
- veel extra stopcontacten zonder meerprijs
- goed uitgewerkte netwerk - en coaxbekabeling
- gratis keuken
- gratis.....
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als het een sleutel-op-de-deur-formule betreft moeten ze vanaf de eerste afspraak een gedetailleerd lastenboek en opleveringsvoorwaarden kunnen voorleggen alsook de totaalprijs van jouw eventuele aankoop.

Op basis van dat lastenboek moet je dan beginnen onderhandelen. Door betere afwerking en materialen te vragen heb je doorgaans een stuk meer voordeel dan een rechtstreekse korting in euro's.

Beslis niet meteen, maar bestudeer het lastenboek op je gemak thuis en laat bij een volgende afspraak merken dat je nog met andere sleutel-op-de-deur-firma's of een "bevriende architect" contact hebt. Je vraagt bij een tweede of derde afspraak wijzigingen aan het lastenboek terwijl de totaalprijs gelijk blijft.

Vergeet zeker niet de nutsvoorzieningen te bespreken want dat is wettelijk slecht geregeld, spreek af dat alle leidingen, zowel water, gas, electriciteit, Proximus, Telenet, FTTH worden aangelegd op hun kosten zodat jij bij oplevering onmiddellijk de nodige abonnementen kan afsluiten zonder je handen vuil te maken of extra kosten.
Laatst gewijzigd door raf1 05 okt 2016, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Meestal is wat ze (zowat elke SOD) aanbieden vrij mooi van prijs, maar heel basic.
Dan wens je een mooiere keuken, extra stopcontacten, de deur ergens anders,... en dan begint het spelletje van de degoutante meerprijzen.
Klassiek is ook:
stopcontact minder? "Daar kunnen we geen korting voor geven, dat maakt echt niet veel uit."
Stopcontact extra? "oei, we zullen moeten zien of we dat kunnen doen en als het lukt zal dat toch zeker €300 extra zijn."

Steek je licht zeker eens op bij de collega's van:
http://www.bouwinfo.be/forum/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SOD: als je handig bent en tijd hebt, probeer toch wat zelf te doen.
Elektriciteit, sanitair, verwarming, keuken, badkamer, ... zijn zaken die je perfect zelf kan doen.
Daar bespaar je veel geld mee (maar het kost tijd)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik neem aan dat dat het plan was gezien hij alleen spreekt van wind en waterdicht.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Mijn ouders hebben destijds ook een nieuw huis gekocht v/e bouwfirma,en het is inderdaad zo dat alle wijzigingen die je wil aanbrengen extra kosten.Het huis heeft het een 20 jaar goed gedaan,zonder eigenlijk extra kosten,maar daarna was er eigenlijk wel af en toe wat,zoals de zink vervangen in de dakgoten bijv,de zink die erin gelegd is,moet heel dun geweest zijn,de badkamer was ook een lachertje.Ze zijn ook geweest bij een kleine,lokale aannemer,maar het prijsverschil was voor hun destijds onbetaalbaar.Toch zijn ze wel blij dat ze in ieder geval eigenaar zijn v/e huisje.
Heel af en toe staan er hier ook huizen te koop,winddicht,maar naar de info die ik heb,gebeurde dit alleen door een of andere situatie,zoals een scheiding,of een ander voorval waardoor de eigenlijke plannen niet meer doorgaan.
Medlo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 nov 2012, 13:41
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 30 keer

We zijn momenteel zelf ook aan het bouwen met Hyboma.

Ik ben niet meteen nog een grote fan van de firma . . .

- Verkoper is oneerlijk, verkoopt leugens door wijzigen te beloven welke achteraf niet mogelijk zijn (ondanks dat alles op mail staat!)
- Budgetten welke ze voorzien voor bijvoorbeeld sanitair voldoen niet om op zen minst de standaard aan te kopen, gelukkig kunnen overeenkomen dit uit de overeenkomst te halen.
- Grond welke ze verkopen is deels agrarisch gebied, hiervan melden ze niets tot je het zelf te weten komt (ze promoten het als bouwgrond)
- Planningen komen ze niet na, steken ze steeds op hun onderaannemer, na gesprekken met die mannen is niemand te spreken over hyboma en de betalingen welke ze ontvangen van Hyboma zouden niet volstaan en belachelijk laag liggen, waardoor de onderaannemers steeds alles uitstellen.
- Facturen volgen voordat ze iets afgewerkt hebben.
- Communicatie is een dikke nul, vraag je er niet zelf naar dan weet je niets.
- Het dak ligt momenteel nog open, maar ze zijn wel aan het plakken met als gevolg, regen binnen dus plakwerk vochtig

En zo kan ik nog wel even doorgaan ... maar goed misschien hebben we gewoon pech met Hyboma..

Het zal bij elke grote bouwfirma wel iets zijn, maar Hyboma is niet aan te raden in Oost-Vlaanderen gezien ze hier voor alles afhankelijk zijn van onderaannemers..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan perfect een huis laten opleveren wind/waterdicht.
Mijn toekomstige overbuur is zo aan het bouwen. Een aannemer heeft de ruwbouw gezet en hij gaat zelf elektriciteit, sanitair, verwarming, ... leggen.
Daar kan je serieus mee besparen, maar het zal u ook enorm veel tijd kosten :).

Als je zegt dat je zo weinig huizen ziet staan, kan dat kloppen. Je komt met uw aannemer overeen tot welk niveau hij afwerkt en nadien doe jij verder. Een huis in halve doe-het-zelf staat niet noodzakelijk langer in ruwbouw dan als je alles uitbesteedt.
Vraag maar aan mensen die alles uitbesteed hebben: de elektricien kan nu ff niet, maar de plakker en de chapper kunnen niet langskomen zolang de elek niet gelegd is etc :)

@Hyboma
Eender welk SOD firma die je opzoekt: overal ga je heel veel negatieve commentaar lezen.
Minderwaardige materialen, slechte timing, onverwachte kosten, ...
Als je denkt dat SOD "zorgenvrij" is, ben je echt naïef.
Ik vind, maar dat is mijn mening, SOD duur voor nog altijd veel gezever te hebben en geen flexibiliteit.

Als een "gewone" elektricien bezig is en je zegt: zeg, kan je daar en daar nog een pries zetten, of wil je die pries daar zetten, gaat dat perfect (als het technisch kan). Bij SOD: die elektricien werkt niet voor u, maar voor de SOD-firma. Hij krijgt ook maar net het zout op zijn patatten, het is de SOD die alles duur maakt.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

cadsite schreef:Meestal is wat ze (zowat elke SOD) aanbieden vrij mooi van prijs, maar heel basic.
Dan wens je een mooiere keuken, extra stopcontacten, de deur ergens anders,... en dan begint het spelletje van de degoutante meerprijzen.
Klassiek is ook:
stopcontact minder? "Daar kunnen we geen korting voor geven, dat maakt echt niet veel uit."
Stopcontact extra? "oei, we zullen moeten zien of we dat kunnen doen en als het lukt zal dat toch zeker €300 extra zijn."
Dat is waar, momenteel laat ik ook bouwen SOD. Zelfs als je minder wil laten ze je bijbetalen : geen sleutelgaten nodig in de binnendeuren ?
Dan zou ik ook moeten bijbetalen want 'hun' deuren worden standaard al een gat in geboord ! Zelfs al vraag je dus eigenlijk minder werk, betaal je toch bij :? Hoe gek kan je het maken.
Alles wat je wijzigt tov lastenboek moet je rekenen dat de prijs ongeveer x3 is t.o.v. prijs als je dit gewoon liet bouwen.

Bij mij durfde de deurenleverancier 4800 euro vragen voor een afgewerkte (dus niet meer zelf te schilderen) plafondhoge schuifdeur.
Dat deed de deur dicht :lol: Heb voor de meeste deuren het op de lasteboekdeur gehouden (en die is inderdaad heel basic !)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Je kan perfect een huis laten opleveren wind/waterdicht.
Mijn toekomstige overbuur is zo aan het bouwen. Een aannemer heeft de ruwbouw gezet en hij gaat zelf elektriciteit, sanitair, verwarming, ... leggen.
Daar kan je serieus mee besparen, maar het zal u ook enorm veel tijd kosten :).
Maar het kan u ook enorm veel geld kosten als ge al u missingen achteraf of zelf of door een vakman moet laten herdoen :beerchug:
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Elke bouw is een avontuur of je het met sod of alleen doet, er zullen altijd verrassingen zijn, net als tegenvallers. Ik heb 2 keer gebouwd en 2 keer SOD. Al bij al ben ik er tevreden van al is het wel zo dat je niet teveel moet laten doen en zelf heel goed opvolgen wat er gebeurt. Veel hangt ook af van de werfopvolger en zijn metier.

Bij ons was het perfect mogelijk om de afwerking deels door hen te doen en deels zelf, ze waren daar flexibel in.

De afwerking en wat inbegrepen is staat zwart op wit in een lastenboek. Wil je iets anders dan kan dat altijd en niet noodzakelijk duurder, tenzij het uiteraard veel beter en duurder materiaal is. Ook moesten we niet bij de vaste leveranciers werken als we dat niet wilden. De zaken die inbegrepen zijn worden wel meestal op minimum berekend. Een keuken van 5000 EUR is niet gemakkelijk te vinden dezer dagen , zeker als je buiten standaard wil gaan maar dat bedrag wisten we op voorhand. We hebben gewoon de keuken gekozen die we wilden, bij de leverancier die we wilden minus 5000 EUR.

En de prijs. Mijn eerste huis heb ik vrij goedkoop kunnen kopen en op 9 jaar voor het dubbel verkocht. Met dat geld heb ik een nieuwe woning met een betere ligging en betere uitrusting kunnen kopen.

Toevallig heb ik wat vrienden die alleen alles deden en zelf veel gedaan hebben maar ook zij hebben negatieve ervaringen en het budget werd ook niet altijd gehaald. Als je het zelf verkeerd doet draai je er ook zelf voor op.

Als ik u was zou ik vooral mensen spreken die recent met deze firma bouwden en hun rekeningen checken. Ook eens andere werven bezoeken kan snel een idee geven over hoe er gewerkt wordt.

Veel succes!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

@ Dizzy,er is hier een onderwerp over keukens,op UB,er zijn daar veel mensen op die een keuken in Duitsland gekocht hebben,(Pallen.de)en geloof me,voor dat bedrag is al heel wat mogelijk ik zou zeggen,lees het eens.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Als ik zie hoe vele sod firma's bouwen dan denk ik dat deze prijs / kwaliteit in veel gevallen niet ok zijn

- gesloten / hob bebouwing; isolatie tussen twee woningen een rotswol plaatje van 3 cm er letterlijk tussen gesmeten
- afvoerbuizen onder vloerplaat die bochten maken waarvan je dadelijk ziet dat die binnen x jaar zullen verstoppen
- afvoerbuis toilet loopt in muur waardoor de muur structureel onderbroken is, garantie op barsten
- verplichte regenput is aanwezig, men voorziet echter geen filtering
- op 3d tekeningen staan er meubels en auto's ingetekend waardoor de perceptie bestaat dat de ruimtes groter zijn, als je naar de schaal kijkt blijkt een auto die er uitziet als een grote mercedes net iets meer dan 3meter lang is
- veel te hoge kosten voor de minste aanpassingen

Is dus zaak om goed uit te kijken
Vele mensen zullen ook tevreden zijn omdat ze zelf de gebreken niet zien of als ze iets voor hebben zal de sod firma er zich ook meestal mooi tussen uit praten. De referenties die je krijgt van een firma kunnen ook een gekleurd beeld geven...

Mijn raad, iemand die al zelf (meermaals) heeft gebouwd of een betrouwbare aannemer de plannen laten bekijken
zorgen voor een constante opvolging op de bouw (maar dan kan je misschien beter zelf bouwen)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad. Een gekende truc van die gasten is om meubels op 80% te tekenen...
Vandaar, stap langs mensen met verstand van zaken om te overleggen en bezoek het eerder vermelde bouwinfo forum.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”