Onroerende voorheffing - kadastraal inkomen

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij hebben dit jaar onze afrekening van de onroerende voorheffing/KI nog niet gekregen.
Is dat afgeschaft :banana:
Of heeft er iemand ergens iets gelezen dat er iets gewijzigd is?

In mijn omgeving heeft niemand die belastingberekening al aangekregen, terwijl die de vorige jaren telkens rond juni/juli toekwam en tegen sept/okt betaald moest zijn?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb ze wel gekregen. Maar het valt inderdaad op dat dat op de kalender steeds maar opschuift. Vroeger kreeg ik dat in het voorjaar in mei of zo.
Vorig jaar was het juli. Nu heb ik het begin september gekregen. Van een opdoffer gesproken want ik dacht dat ik dat dus al gekregen had ... :cry:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hier ook nog niks gekregen, normaal in Augustus...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu je het zegt, hier ook nog niets gekregen. Vorig jaar heb ik dat in oktober betaald, de jaren ervoor in september. Vorig jaar was dat overigens bijna 10% 'goedkoper' dan de jaren ervoor, merk ik nu.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

We kregen telkens 3 maanden tijd om te betalen, wat betekent dat de Vlaamse overheid zelfs niet zeker is dat ze het geld op 31/12 gaan krijgen...
VanOvertveldt verkwanselt toch enkel de federale begroting hé?
Of heeft Tommelein dezelfde ziekte overgeërfd :)?

@ 10% goedkoper
-> mss een kind extra, er zijn (automatische) kortingen als je kinderen hebt
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vlaamsche belastingsdienst zeker? MEGA-inefficiënt en zwaar onderbemand. De N-VA-regering zwijgt natuurlijk in alle talen over deze wantoestanden.

Vroeger was het echt béter, toen die belasting nog op Belgisch niveau werd geïnd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Wij hebben dit jaar onze afrekening van de onroerende voorheffing/KI nog niet gekregen.
Iemand die komt klagen dat hij nog geen factuur heeft ontvangen... rare Belgen toch :bang:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ah, dacht al dat ze mij vergeten waren.
Blijkbaar dus niet, zal dus nog komen. :(
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Iemand die komt klagen dat hij nog geen factuur heeft ontvangen... rare Belgen toch :bang:
Dat doe ik wel vaker.
Als er iemand werken komt uitvoeren, wil ik graag zo snel mogelijk een factuur krijgen.
Zo ben ik zeker dat de factuur niet verloren geraakt en ze achteraf komen klagen dat ik niet betaald heb.

Bij KI dus ook: de belasting is er, dus betaal ik ze liever op tijd, dan dat ik achteraf verwijlintresten (of gelijkaardig) moet betalen.
Nu is het duidelijk dat er nog niets of toch heel weinig verstuurd is, en dan wil ik weten wat de reden erachter is. Onze overheden zoeken constant extra geld, dus waarom de reeds besliste belastingen niet gewoon innen als eerste :)?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wees maar zeker dat die belastingen ooit geïnd zullen worden. Als het niet dit jaar is, krijg je tegen volgende zomervakantie misschien drie of vier belastingsbrieven.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vroeg ik me ook al af. Ik begon al te denken dat ze kwijt was geraakt in de post. Dan blijven we nog maar even wachten.
Forza
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hier ook nog niks ontvangen...normaal te betalen juli/augustus.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:-> mss een kind extra, er zijn (automatische) kortingen als je kinderen hebt
Ah ja, was het al vergeten. We hebben inderdaad (automatisch) korting gekregen wegens kind met handicap.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Bij mij hadden ze de korting van 40% vorig jaar niet automatisch gedaan, 't zijn rakkers...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Wij hebben ze vorige week gekregen,en vandaag betaald.Ik denk dat daar nooit een afschaffing van zal komen hoor.
Laatst gewijzigd door fluppie 04 okt 2016, 16:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klopt niet wat de Vlaamse belastingsdienst schrijft, de latere verzending heeft natuurlijk wel negatieve gevolgen voor burgers, bijvoorbeeld voor huurders met kinderen ten laste die een belastingvoordeel genieten, maar dit voordeel pas kunnen krijgen wanneer de onroerende voorheffing berekend is op het KI van de huiseigenaar.
Laatst gewijzigd door raf1 04 okt 2016, 16:44, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

fluppie schreef:Wij hebben ze vorige week gekregen,en vandaag betaald.
Toch met een memo-datum, hoop ik :). Bij mij mogen ze altijd wachten tot de uiterste betaaldatum.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Er zijn hier herstel werken aan de gang,in het huis,(er is een waterlek geweest,bij de buren)en ik was bang dat ik in de chaos het ging vergeten,daarmee heb ik het nu al betaald.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

fluppie schreef:Er zijn hier herstel werken aan de gang,in het huis,(er is een waterlek geweest,bij de buren)en ik was bang dat ik in de chaos het ging vergeten,daarmee heb ik het nu al betaald.

ja rare wereld heden ten dage
direct betalen of een memo datum ingeven
of dat zoveel verschil in werk is.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

En welke rationele reden zit er achter om pas op vervaldag te betalen? Puur uit nieuwsgierigheid...
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Waarschijnlijk minder intrest voor de ontvanger?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mij is altijd geleerd, geld dat nen dag langer op u eigen rekening staat heeft een dag meer interest opgebracht. Dus tenzij ik een korting krijg voor snel betalen doe ik dat ook maar (net voor) de vervaldag. Niet dat we nog rekening moeten houden met interest vandaag de dag mr bon, zo zit dat er bij mij inmiddels in.
Of tegen de vervaldatum heb je al eens extra loon gekregen zodat je meer ruimte hebt om te betalen, dat kan ook een reden zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier idem. Echt elke betaling doe ik met memo-datum op vervaldag-3d of zoiets. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk met CC te betalen, ook alweer voor dezelfde reden. Met de huidige intresten levert het me misschien 10c per jaar op of zo, geen idee eigenlijk en nooit berekend :).
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vrees dat het 0€ opbrengt als je het geld op je zichtrekening laat staan, want daar is de rente bijna overal exact 0,0%.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ergens begin september gekregen. 107 euro te betalen, was 300 maar met 2 kinderen ten laste een stuk minder. Woon in klein rijhuis.
Collega van me met nieuwbouw betaalt 1500 euro ... pure rip voor uw eigen huis.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Liber! schreef:Ik vrees dat het 0€ opbrengt als je het geld op je zichtrekening laat staan, want daar is de rente bijna overal exact 0,0%.
Je kan het ook op de spaarrekening laten staan, gewoon eerst een memo betaling van spaar naar zicht. In beide gevallen brengt het eigenlijk niks op, maar dan nog, tis niet dat de overheid zo snel is in het betalen van zaken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tis niet dat de overheid zo snel is in het betalen van zaken.
Hoe meer ik moet terugkrijgen van de (federale) overheid, hoe langer ik moet wachten voor ze de berekening eindelijk opsturen.
Vorig jaar was de terugbetaling in december, de jaren daarvoor telkens september of oktober.
Benieuwd of het dit jaar nóg later gaat zijn...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Hier ook nog geen aanslag gekregen voor de onroerende voorheffing.

Inkomstenbelasting van aanslagjaar 2015 hebben wij pas in mei dit jaar teruggekregen.
Inkomstenbelasting van aanslagjaar 2016 hebben we al enige tijd afrekening ontvangen en wordt eind november teruggestort.

Vroeger kreeg ik het ook steevast in september/oktober terugbetaald (dacht ik). Doe steeds elektronische aangifte en doe ze doorgaans tijdig binnen. Zal er waarschijnlijk ook wel van afhangen of ze wat meer intensievere controle uitvoeren of niet.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

heist_175 schreef: Hoe meer ik moet terugkrijgen van de (federale) overheid, hoe langer ik moet wachten voor ze de berekening eindelijk opsturen.
Vorig jaar was de terugbetaling in december, de jaren daarvoor telkens september of oktober.
Benieuwd of het dit jaar nóg later gaat zijn...
Merk ik hier ook. Vroeger altijd in september, vorig jaar was het pas in februari (dit jaar dus al).
Ik verwacht het voor dit jaar nog later, aangezien ik nu nog meer zou moeten terug trekken...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Even reageren op het 'vragen achter facturen' wist je dat je als belg de plicht hebt om zelf te kijken of je wegentaks nog in orde is ? en als dat niet het geval is word je verondersteld om daar zelf achter te gaan.
Wij hebben het 'the hard way' ondervonden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet alleen met de wegentaks ...
Als je geen aangifte formulier gekregen hebt, moet je er ook zelf een vragen!

Grappige anekdote:
Ik verhuisde naar Duitsland (1994), regel mijn verhuis in de gemeente (uitschrijven), en geef er mijn nieuw adres.

Ik kreeg géén aangifte formulier.
Reden: de "controle van de belastingen" in Waregem kon/mocht geen belastingsformulieren naar buitenland zenden (had geen internationale postzegels).

Later kreeg is dus een "aanslag van ambtswege" (omdat ik geen aangifte had ingediend voor het jaar van de verhuis).
De "ontvanger van de belastingen" (kantoortje naast de "controle"), die kon blijkbaar wel het aanslagformulier naar Duitsland sturen :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

zou Kafka dan toch een belg geweest zijn 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

philippe_d schreef:Niet alleen met de wegentaks ...
Als je geen aangifte formulier gekregen hebt, moet je er ook zelf een vragen!

Grappige anekdote:
Ik verhuisde naar Duitsland (1994), regel mijn verhuis in de gemeente (uitschrijven), en geef er mijn nieuw adres.

Ik kreeg géén aangifte formulier.
Reden: de "controle van de belastingen" in Waregem kon/mocht geen belastingsformulieren naar buitenland zenden (had geen internationale postzegels).

Later kreeg is dus een "aanslag van ambtswege" (omdat ik geen aangifte had ingediend voor het jaar van de verhuis).
De "ontvanger van de belastingen" (kantoortje naast de "controle"), die kon blijkbaar wel het aanslagformulier naar Duitsland sturen :-D .
Welcome to my world.
Heb ik elke keer aan de hand gehad als ik voor het werk naar het buitenland verhuis...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ook hier was het factuur van het KI veel later dan normaal. Het komt er dus zeker aan.

Waarom zouden Belgen raar zijn als ze naar een rekening vragen? Sommigen kunnen de eindjes moeilijk aan elkaar knopen natuurlijk en weten graag waar ze nog tegenaan lopen, meestal betaal ik mijn KI van mijn vakantiegeld dan ben ik er ineens vanaf (van beiden)

Vorig jaar had ik ook betaald via memodatum, ik had een fout gemaakt, en KBC verknalt het dan door geen foutmelding te sturen, enkel een melding in het overzicht. Na enkele maanden opnieuw een factuur voor het KI met een behoorlijke som extra te betalen.

Ik kan dus maar al te goed begrijpen dat mensen graag hun factuur krijgen om te vermijden dat ze als wanbetaler nog extra moeten betalen. De postbode stop hier immers vaak de gewone post tussen wat reclame en dat durft wel eens in de papierbak te eindigen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het mijne vandaag aangekregen. Dus nog even geduld. Het komt! 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nog altijd niets gehad hé :)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

De achterstand is te wijten aan de ingebruikname van een nieuw software programma. Dat zal dus niet zonder problemen verlopen...
Ik weet dat via een collega op ons werk want wij krijgen jaarlijkse een 30tal facturen ivm onze gronden in Vlaanderen. Het rare is dat we toch al van enkele percelen de factuur ontvangen hebben. Ik persoonlijk heb voor mijn huis ook de grondbelasting nog niet ontvangen

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondertussen ook aangekregen (en nog heel wat mensen in m'n vriendenkring)... trouwens 4,11 euro duurder geworden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

gisteren ook gekregen, te betalen voor eind van het jaar....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”