Kilometerheffing? Dat moeten we gewoon doen

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klopt, carpooling is een oplossing. Dan moet je wel al weten wie hetzelfde traject doet op dezelfde uren. En geen oplossing voor mensen die dagelijks een ander traject hebben en de hele dag door verder op de baan moeten, die kunnen niet altijd iemand meenemen (en zouden dus een boete krijgen) :).
Inhaalverbod voor vrachtwagens gaat al een deel het verkeer vlotter maken denk ik, en dat is een duidelijker verbod dan "bij regen" dat ze gewoon negeren.
Het verschil in snelheid is ook een oorzaak, mensen gaan in de remmen om in te voegen in het trager verkeer om naar een afrit te gaan en zo staan we met zijn allen aan de afritten stil (om net voorbij de afrit weer vlot verkeer te hebben). Toen we slechts 90 mochten vanwege smog viel mij op (maar het kan toeval zijn) dat het verkeer vlotter ging en minder ongevallen gebeurden. De snelheid omlaag halen naar alle verkeer 90 zou dus ook kunnen helpen (maar door vele niet in dank afgenomen worden :lol: )
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vrees dat een volledig inhaalverbod voor vrachtwagens de sliert nog erger gaat maken, want "afstand houden" kennen ze ook niet, en hoe vaak ik op een linkervak zit samen met 10 andere wagens die *allemaal* de volgende afslag nodig hebben, zonder dat er voldoende gaten zijn tussen de vrachtwagens om al die autos te accomoderen.
En dan spreek ik niet over het last-minute invoegen he, hoewel me dat al wel ns overkomt op onbekend terrein; dan spreek ik over het 1-2 km op voorhand toch al ns beginnen uitkijken naar een gaatje. Maar ja, als alle wagens voor je dat ook gaan doen, zit het natuurlijk dicht.

Verder: de openbaar vervoer vs auto discussie hebben we hier wel vaker, dus toch nog ns my 2 cents:
Stel dat ik dicht bij een station woon en dicht bij een ander station werk, en die 2 stations door 1 lijn verbonden zijn, geen overstap. Dan kan de trein een oplossing zijn voor mij; *als* ik gegarandeerd een zitplaats heb.
In elk ander geval: njet. Nu kan ik tenminste vertrekken wanneer ik wil, me niet hoeven haasten en dan merken dat ie weer 15 min vertraging heeft, of net de trein missen, etc etc...
Bus knak hetzelfde overigens. 1 lijn, gegarandeerde zitplaats zonder cattle toestanden, regelmatige verbinding, ...

Laat me het zo zeggen: het is spijtig genoeg onhaalbaar op nationale schaal, maar het Londen Underground systeem, waar je op vele lijnen 34 metros per uur hebt is ideaal. Daar heb je echt geen wagen nodig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ze pushen zo graag bakjes in die vrachtwagens, dat ze er dan een sensor op verplichten die een veilige afstand tot de voorganger verplicht en dan kan er altijd wel een auto of 2 tussen. Nog nooit gehad eigenlijk dat ze me niet tussen lieten weliswaar, pinker op tijdens het gat zoeken en altijd wel een vriendelijke die le tussen laat. Maar dat kan verschillen per streek en zelfs per automerk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik rij zelf niet met een vrachtwagen, maar je ziet geregeld zotten die enkele meters voor de afrit plots van het 3de rijvak naar de uitvoegstrook gaan.
Dat is an sich al levensgevaarlijk, maar vrachtwagens die behoorlijk geladen zijn, kunnen niet zo snel reageren en hebben een lange remafstand.
Dit ongeval gezien?
Zomaar wat bashen op vrachtwagenchauffeurs is misschien toch wat te gemakkelijk?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

voor zover ik alles gelezen heb zie ik toch geen negatieve reacties tegen vrachtwagens.

De mensen hebben soms zelf ook teveel inspraak, een actie groep hier een actiegroep daar.
Een voorbeeld over een structurele aanpassing bij ons in de buurt die een deel van het probleem bij ons zou kunnen oplossen.
Een tijd geleden sprak men ervan om vanuit Heist-op-den-berg een sneltram via haacht naar Brussel te laten rijden over een nieuwe te maken bedding.
Dat zou ideaal zijn voor de mensen uit die buurt die nu naar Mechelen moeten om daar de trein te nemen, deze zouden in hun eigen of omliggende gemeente de tram kunnen nemen.

Maar nee, natuurlijk komt dit er niet. Iedereen zit wel te klagen over de volle wegen, dat ze in de file moeten staan, maar o wee als ze iets nieuws willen maken dan staan ze allemaal op hun achterste poten.

edit:
Hoeveel jaren is er protest geweest tegen de verlenging van de R6, al veel langer dan wij daar wonen.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die er nu nog tegen zijn. Een hele grote verbetering voor het verkeer, natuurlijk moeten de achterliggende wegen ook het verkeer aankunnen, maar dat zal wel weer meerdere 10tallen jaren duren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Gisteren helaas een tragisch ongeval op de E19 met vrachtwagens.
Vandaag lees ik dan dit:
Bij het ongeval was ruim 800 vierkante meter asfalt over de volledige breedte van de weg ernstig beschadigd geraakt. Dat asfalt moest eerst afgeschraapt worden, waarna er een nieuwe laag werd aangelegd.
Dit hebben ze op 1 nacht gedaan. Dan vraag ik me af, waarom niet elke nacht en om half 3 was men klaar, moest men dat nu elke nacht doen (minste verkeer) zouden we toch relatief snel van dat hindernissenparkoer dat ze momenteel autostrade durven noemen verlost zijn, niet?

Ik neem aan dat die nieuwe metalen constructies over de verschillende autostrades gaan dienen voor de controles van die kilometerheffing?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Zolang openbaar vervoer geen alternatief is/geen capaciteit heeft: Niet doen.

Zolang deze maatregel enkel bedoeld is om meer geld op te halen: Niet doen.

Eigenlijk is het weer terug naar 1600...overal TOL betalen.

Als je het file probleem wilt oplossen zijn er andere betere oplossingen:
- Meer asfalt (op de juiste plaatsen)
- Meer telewerk stimuleren

Verder hebben we eigenlijk al een kilometerheffing (niet tijdsgebonden) via de brandstof accijns. Vervuilende wagens betalen zo al veel meer, en dit systeem is veel simpeler dan overal tolpoorten of bakjes tegen aan gooien.

Je kunt ook wel duidelijk zien dat er eigenlijk al 30 jaar geen snelweg/capaciteit bij gekomen is, de enkele spitstrook noem ik geen oplossing. Geld daarvoor zou er genoeg moeten zijn, van de huidige wegbelasting gaat maar een fractie naar de wegen, de rest gaat gewoon op de grote hoop...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

qless schreef:Je kunt ook wel duidelijk zien dat er eigenlijk al 30 jaar geen snelweg/capaciteit bij gekomen is, de enkele spitstrook noem ik geen oplossing.
Zeker niet indien men de snelheid dan terug brengt naar 100 km/u ipv. 120 km/u zoals op de E34 vanuit Antwerpen.

Wat je gewonnen hebt door de extra rijstrook verlies je op die manier terug aan throughput.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Volgens mij gaat de capaciteit wel degelijk omhoog door van 120 naar 100 te gaan. Alleen als je lange stukken zonder vrachtwagens, tragere rijders, afritten en opritten hebt, dan gaat men pas voordeel hebben aan 120.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

sky schreef:vanuit Heist-op-den-berg een sneltram via haacht naar Brussel te laten rijden over een nieuwe te maken bedding.
(...)
Maar nee, natuurlijk komt dit er niet. Iedereen zit wel te klagen over de volle wegen, dat ze in de file moeten staan, maar o wee als ze iets nieuws willen maken dan staan ze allemaal op hun achterste poten.
Reden?
De gemeente Haacht heeft een pand verkaveld op het traject verkaveld. Op de dag dat het beroep tegen de verkaveling verliep, heeft de gemeente Haacht een communiqué uitgestuurd dat het nieuwe traject helaas niet kon doorgaan.
Schandalige, maar legale, zet van de gemeente Haacht.

NIMBY navelstaarders
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef: Zeker niet indien men de snelheid dan terug brengt naar 100 km/u ipv. 120 km/u zoals op de E34 vanuit Antwerpen.

Wat je gewonnen hebt door de extra rijstrook verlies je op die manier terug aan throughput.
Niet helemaal correct, zoals hier al werd aangehaald... Vroeger voerde men het blokrijden in naar de kust, de reden was net om de capaciteit te verhogen. Door trager te rijden kunnen de wagens dichter op elkaar rijden, wordt er vermeden dat men gaat optrekken en afremmen en nemen ongevallen in de file af. Bijgevolg een veel betere doorstroming. Nu, mogelijk werkt dat hier niet omdat er nog steeds gekken zijn die proberen sneller te zijn dan de rest. Je kan bvb ook zien dat er veel minder ongelukken zijn op plaatsen met trajectcontrole. Dus eigenlijk is het aan alle hardrijders gewoon aangewezen de snelheid te rijden die ze mogen rijden en dan zijn er ook minder files, ongelukken etc etc... Ik zie het vaak zelf tijdens de ochtendspits op de e314. Mensen die als een gek in een gaatje rijden, in iemand zijn kont gaan hangen, plots moeten afremmen en men staat van Leuven tot Aarschot in een accordeonfile. Met de weefstroken en de dynamische snelheidsborden* zijn de files wel wat draaglijker geworden moet ik zeggen.

* dynamische verkeersborden = moderne blokrijden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Daar moet wel enige nuance in gelegd worden. Het is perfect mogelijk om veilig 140km/u te rijden buiten de spits. Het is ook mogelijk om tegen 120km/u tegen uw voorganger te plakken, van baan te wisselen zonder richting aan te geven of zelfs zonder deftig te kijken. De laatste groep zal ook wel veel ongevallen veroorzaken.
De afleiding snelheid => veel ongevallen is vaak kort door de bocht. Zo zal de bovengenoemde groep rijders ook wel vaak te snel rijden, waardoor beiden gecombineerd worden.

Zo zijn er op de Duitse snelwegen niet bepaald meer, noch minder verkeersdoden dan op snelwegen in andere landen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Het grote probleem op vele punten (vooral Ring wegen) in België is het kruisende verkeer door af- en opritten die vlak na elkaar liggen. Op zich ben ik ook niet voor een snelheidsverhoging omdat de tijdswinst marginaal is.

Stel dat ik een rit doe van 70 km enkel op snelwegen (wat toch al een stevige rit is voor vele Belgen), vaak dus nog met wat km's voor en na de snelweg. Stel dat ik die afleg aan
- 100km/u, dan ben ik 42 minuten onderweg;
- 120km/u, dan ben ik 35 minuten onderweg;
- 140 km/u; dan ben ik 30 minuten onderweg.

Voor die 5 minuten tussen 120 en 140 autosnelweg moet ik dus al een serieus meerverbruik (maakt uit als je zelf moet betalen) + risico extra nemen. Bovendien wordt het tijdsverschil naarmate de snelheid hoger is steeds kleiner. Is het dat allemaal waard? Dat kan altijd uitzonderlijk, bv. op leven en dood, maar dan leg je niet zoveel km af in België, lijkt me.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In bovenstaande tabel/berekening ben je er dan nog vanuit gegaan dat je constant uw snelheid kan halen. Dat is natuurlijk niet zo, je moet optrekken, afremmen, afdraaien, wachten op groen licht, ... In de realiteit zal het verschil nog kleiner zijn.
Hogere snelheid is (leuk, maar das een andere discussie) relevant op langere afstanden. Als je 800km doet naar ZFrankrijk tegen 110 of tegen 130 als maximale snelheid, dat verschil ga je wel merken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Op banen van 70 met verkeerslichten en drempels en dorpen en scholen... Van Aarschot tot Geel. Ik werd door een zot voorbij gevlamd in een zone 70, die deed dat met alle auto's waar hij voorbij kon. In Herentals stond ik achter hem aan de lichten. Hetzelfde herhaalde zich en op de ring rond Geel, stond ik weer achter hem aan de rode lichten. Snelheidswinst door idioot snel te rijden en een gevaar te vormen voor andere mensen: nihil. Dat zijn dan wel de eerste mensen die gaan zeuren dat snelheidsboetes pestbelastingen zijn. Wanneer leren we het dat te snel rijden totaal geen snelheidswinst geeft?

Ik ben wel niet voor al die doorgedreven controles met trajectcontrole en automatische camera's, op zo'n locaties zit ik bijna constant naar mijn kilometerteller te kijken. Zelfs al rij ik nooit veel sneller dan aangegeven, het werkt enorm beklemmend.

De enige oplossing is een mentaliteitswijziging bij de bestuurder zelf, of een auto die zelf de snelheid kan regelen. Probeer maar eens 70 te rijden op wegenwerken op de snelweg. Ze rijden u er net niet letterlijk af.

Nu wijken we wel enorm af van de kilometerheffing maar ergens hangt dat ook weer samen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Vaganzza schreef:Het grote probleem op vele punten (vooral Ring wegen) in België is het kruisende verkeer door af- en opritten die vlak na elkaar liggen. Op zich ben ik ook niet voor een snelheidsverhoging omdat de tijdswinst marginaal is.

Stel dat ik een rit doe van 70 km enkel op snelwegen (wat toch al een stevige rit is voor vele Belgen), vaak dus nog met wat km's voor en na de snelweg. Stel dat ik die afleg aan
- 100km/u, dan ben ik 42 minuten onderweg;
- 120km/u, dan ben ik 35 minuten onderweg;
- 140 km/u; dan ben ik 30 minuten onderweg.

Voor die 5 minuten tussen 120 en 140 autosnelweg moet ik dus al een serieus meerverbruik (maakt uit als je zelf moet betalen) + risico extra nemen. Bovendien wordt het tijdsverschil naarmate de snelheid hoger is steeds kleiner. Is het dat allemaal waard? Dat kan altijd uitzonderlijk, bv. op leven en dood, maar dan leg je niet zoveel km af in België, lijkt me.
Verbruiksverschil tov 120 via deze formule? (klopt dit?)
[(snelheid) / (120 km/h)]² = verschil
[(100 km/h) / (120 km/h)]² = 0,694 (-31%)
[(140 km/h) / (120 km/h)]² = 1,361 (+36%)
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef:In bovenstaande tabel/berekening ben je er dan nog vanuit gegaan dat je constant uw snelheid kan halen. Dat is natuurlijk niet zo, je moet optrekken, afremmen, afdraaien, wachten op groen licht, ... In de realiteit zal het verschil nog kleiner zijn.
Hogere snelheid is (leuk, maar das een andere discussie) relevant op langere afstanden. Als je 800km doet naar ZFrankrijk tegen 110 of tegen 130 als maximale snelheid, dat verschil ga je wel merken.
inderdaad
800 aan 110 is 7u16 (theoretisch uiteraard)
aan 120 is dat 6u40 (half uur sneller)
aan 130 is dat dan 6u9 (weer een half uur gewonnen)
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

In dezelfde versnelling en voor een kleine auto met een laag gewicht. De luchtweerstand neemt exponentiël toe, met dit als voorbeeld:

- bij 100 km per uur is het referentieverbruik 6 liter per 100 km.
- Bij 120 km per uur is het verbruik 6,5 liter per 100 km. (+ 8.3 %)
- Bij 140 km per uur is het verbruik 8 liter per 100 km. (+33.3 %)
- Bij 160 km per uur is het verbruik al 11 liter per 100 km (+60.0 %)

Bij een zwaardere motor zal dit in het begin minder toenemen, als je een zesde of zevende versnelling hebt, zal dit fenomeen ook pas echt optreden bij hogere snelheden etc.

In praktijk merk ik met een kleine auto (Fiat Punto) dat als ik tegen 100 rijdt + gewoon verkeer op kleine wegen, ik onder de 4.2 l/100 km kan komen; als ik op het stuk autosnelweg dat ik elke dag rijdt 120 rijdt (ongeveer stuk van 50 km snelweg, 10 km andere wegen) wordt dit eerder 4.5 - 4.6 l/100 km. Dus meerverbruik van ongeveer 8-tal %, dus de tabel hierboven klopt wel ongeveer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb ooit met een Peugeot 807 op de Duitse autosnelweg 180km/h gereden, ik haalde 30+L/100km.
Die bus rammelde zowat uit elkaar aan die snelheid.

Mijn Focus Clipper (2008) deed het veel beter aan 240km/h: niet boven de 10L/100km en die bleef rustig op de weg liggen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

warpozio schreef:
Vaganzza schreef:Het grote probleem op vele punten (vooral Ring wegen) in België is het kruisende verkeer door af- en opritten die vlak na elkaar liggen. Op zich ben ik ook niet voor een snelheidsverhoging omdat de tijdswinst marginaal is.

Stel dat ik een rit doe van 70 km enkel op snelwegen (wat toch al een stevige rit is voor vele Belgen), vaak dus nog met wat km's voor en na de snelweg. Stel dat ik die afleg aan
- 100km/u, dan ben ik 42 minuten onderweg;
- 120km/u, dan ben ik 35 minuten onderweg;
- 140 km/u; dan ben ik 30 minuten onderweg.

Voor die 5 minuten tussen 120 en 140 autosnelweg moet ik dus al een serieus meerverbruik (maakt uit als je zelf moet betalen) + risico extra nemen. Bovendien wordt het tijdsverschil naarmate de snelheid hoger is steeds kleiner. Is het dat allemaal waard? Dat kan altijd uitzonderlijk, bv. op leven en dood, maar dan leg je niet zoveel km af in België, lijkt me.
Verbruiksverschil tov 120 via deze formule? (klopt dit?)
[(snelheid) / (120 km/h)]² = verschil
[(100 km/h) / (120 km/h)]² = 0,694 (-31%)
[(140 km/h) / (120 km/h)]² = 1,361 (+36%)

Niet helemaal correct want voor een hogere snelheid draait je motor op een hoger belasting wat voor een (kleine) winst gaat zoeken aan kracht die je uit je motor krijgt per l diesel/benzine. En de rolweerstand is nog lineair, die moet er ook nog bij. Het verschil is dus net iets minder groot dan je formule voorstelt.
Hier verbruikt de auto ongeveer een 5.5l/100km aan 130. Maar aan 90 haal ik nooit 2.75l/100km. (130/90)ˆ2 ~ 2 en het is meer dan de helft aan 90km/u.

heist_175 schreef:Ik heb ooit met een Peugeot 807 op de Duitse autosnelweg 180km/h gereden, ik haalde 30+L/100km.
Die bus rammelde zowat uit elkaar aan die snelheid.

Mijn Focus Clipper (2008) deed het veel beter aan 240km/h: niet boven de 10L/100km en die bleef rustig op de weg liggen.
Hmm, die 807 zal wel een benzine geweest zijn? Want om 30l/100km te doen met een diesel aan 180km/u. Dat is 0.5l per minuut. :eek:
240km/u met een Focus Clipper is nogal ongeloofwaardig, tenzij je met een RS rijdt, maar dan haal je nooit van zijn leven 10l/100km aan die snelheid. :?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

240km/h was op de teller, het was heus geen RS, zelfs de econetic versie :).
Toen ik mijn nieuwe auto besteld heb, kwam ik erachter dat banden een snelheidsindicator hebben, vermoedelijk was hetgeen ik toen deed meer dan de banden aankonden.
Mijn huidige 88gr CO2 Focus heeft maar banden tot 170km/h.

Die 807 was een diesel.
Ik kan u garanderen, ik heb toen niet lang aan 180gereden, kwarier maar ofzo.
Je zag de meter van de brandstof bijna bewegen, en de grens was nog ver :). Het laatste stukje tot aan de grens tegen 110 gereden om er toch maar te geraken, wat uiteindelijk mislukt is. Net voor de grens tot maar voor de veiligheid getankt voor €10.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Snelheidslimieten, goe, maar de lichten zo afstellen dat als je aan de max snelheid van het ene rode licht vertrekt en het volgende net oranje ziet worden als je er aankomt, ik maak het meermaals mee hoor. Zo kweek je natuurlijk snelheidsduivels.
Zelfs ik rij aan zo'n lichten sneller om er toch maar door te zijn, dus geen 70 maar eerder 80 of 90. En ik hou me vrij regelmatig (ik ga niet heilig proberen doen hier ;-) ) aan de snelheidslimiet, tot ergernis van sommige chauffeurs.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Klopt, de afstelling van de lichten moet echt dringend beter! Dat zou ook al een serieuze impact hebben milieu, waar ze toch de mond van vol hebben om nieuwe belastingen uit te vinden!
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het zijn niet alleen lichten, ook een spoorwegovergang kan voor miserie zorgen, rotondes die op een druk kruispunt liggen en waar men niet rechts kan afslaan zonder de rotonde te moeten passeren. Ja, zelfs rode lichten OP een rotonde (wie verzint nu zoiets) zoals in Geel, wegen die van 2 naar één vak gaan terwijl er plaats genoeg is om 2 vakken aan te houden, landbouwers die tegen 25 per uur een file maken op een grote steenweg, wagentjes van 45 die je niet kan of mag passeren en ook,... Veel mensen die gewoon geen kennis hebben van verkeersregels.

Veel mensen veranderen ook van brave huisvader tot wilde tijger eens ze de motor starten. :twisted:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:@bedrijfswagen
Geen idee wat je met een all-inclusive bedoelt, maar het staat elk bedrijf vrij om medewerkers een vergoeding te geven.
Omdat het ook in dit topic past en er ook staat beschreven wat ik bedoel: http://www.knack.be/nieuws/auto/bedrijf ... 36351.html

Wat zouden mensen met een bedrijfswagen die kilometerheffing aantrekken, de werkgever betaalt toch, de mensen zonder bedrijfswagen betalen mogelijk (veel) meer dan nu.

Nederland is trouwens not amused met de kilometerheffing voor vrachtwagens in België. Mogelijk krijgt dat nog een staartje.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Slafes schreef:
Nederland is trouwens not amused met de kilometerheffing voor vrachtwagens in België. Mogelijk krijgt dat nog een staartje.
Hadden ze dat niet zelf voorgesteld in te voeren in eigen land? (Al is het er niet van gekomen)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, x aantal jaar geleden dacht men in België luidop over een vignet en dan begon men in Holland ook te brullen over een boycot en dat ze wel langs Duitsland zouden rijden dan (we hadden het beter gedaan :lol: ). Het is er toen niet van gekomen, maar in Duitsland gaan ze het wel doen. Een vignet voor buitenlands verkeer, waarom niet? Wij moeten toch ook betalen om op de buitenlandse wegen te mogen rijden?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vignetten zijn anders ook wel een pest. Stoppen voor de grensovergang, aanschaffen, plakken... Stel dat je van België naar Italië rijdt. Dan kan je via Frankrijk (tol) of Duitsland (vignet toekomst), daarna zwitserland (vignet) en dan tol in Italië. :)

Eigenlijk begrijp ik niet dat er in Europa nog steeds geen algemene regeling is en elk land maar zit te pokeren.

In Frankrijk heffen ze al jaren te veel tol. Is er ondertussen iets veranderd nu het uitgekomen is?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

de transportsector is er blijkbaar toch niet zo hard voor gewonnen:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... juni.dhtml
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat ik ook al zei:
BTB is niet tegen een kilometerheffing. "Maar dan wel een kilometerheffing die duidelijk en eenvormig is. Op Europees vlak. Voor iedereen gelijk. Niet zoals in België waar er maar liefst drie verschillende regelgevingen én bijhorende tarieven zullen zijn, in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. En waar geen hond zal weten op welke weg je nu wel of geen kilometerheffing moet betalen", klinkt het.
Onbegrijpelijk eigenlijk...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik vraag me af wat er allemaal in zo'n OBU zit?

GPS receiver: JA
GSM GPRS CHECK
https://www.youtube.com/channel/UC4BqHE ... xdfqJsYlwQ
RFID zender bij rijden door portalen

Wat is de rol van de portalen? Wat doen deze allemaal? Kijken of een vrachtwagen een OBU heeft, en die aanstaat? Of is er meer?
Verder lees ik ook flexibele controles (flitser voor kilomeerheffing) en rijdende controles (naast camion rijden en OBU scannen?)

Zijn er technische papers van dit systeem? Normaal onder Wet Openbaarheid Bestuur moeten deze er zijn.

Hoe gaan ze controleren of er niet met de OBU geknoeid is? bvb RFID jammers, gps jammers, .....

In deze video zien we dat portalen een ding van het verleden zijn, maar waarom zijn er dan portalen gebouwd op onze snelwegen?

https://www.youtube.com/channel/UC4BqHE ... xdfqJsYlwQ
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 13 maa 2016, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En of ze de rijstrook kunnen detecteren?

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

GPS heeft maar een resolutie van 10m, dus neen dat kunnen ze niet ....
Maar als een vrachtwagen doorheen zo'n portaal rijdt misschien wel, je weet wel van die bruggen die vol met camera's en zenders hangen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

SpecialK schreef:Correct, en niet onbelangrijk: dat die wegen dus niet met belastinggeld worden aangelegd en onderhouden. Net zoals de Liefkenshoektunnel.
In die Liefkenshoektunnel is wel veel belastinggeld gestoken. Niet voor de bouw, maar wel voor het huidig onderhoud, het geschiedkundig debacle achteraf en met de overname door het Vlaams Gewest. Ook hier is de gebruiker dubbel gechareld.

We betalen nu al een heffing die gekoppeld is aan het gebruik van de wagen, namelijk de accijnzen en heffingen op brandstoffen. Een kilometerheffing zet alleen poortjes open voor gesjoemel en ontwijking.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag zo'n mobiele mast van Viapass tegengekomen nabij Vandenborre in Ninove, in de kijkrichting Brussel.
13782293_1579861578975859_5681017556247312270_n.jpg
Benieuw wat er allemaal op deze mast zit. Heb nog meer foto's.

http://www.viapass.be/nieuws/single/art ... f-1-april/

- 40 vaste portieken op de belangrijkste verkeersassen. De portieken zijn uitgerust met twee soorten camera’s: voor nummerplaatherkenning en om de maximale toegelaten massa te meten.

- 22 verplaatsbare driepoten die uitgerust zijn met dezelfde camera’s. De mobiele controles veranderen om de vier uur van plaats.

Wat zit er allemaal op deze mast? Een ANPR en een soort camera die de MTM kan meten, hoe doen ze dat laatste? En welke RF componenten zitten er nog in? Ik ga nog een paar closeups later posten. Ik vermoed dat de mast voor elke vrachtwagen probeert te checken of er een OBU aanwezig is, hoe dan ze dat? Een soort RFID?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:een soort camera die de MTM kan meten
Met een camera kan je zoiets niet meten... zal dus misschien via een opzoeking zijn in het DIV op basis van de ANPR, of hebben vrachtwagens van meer dan 3.5 T een ander visueel kenmerk op hun wagen ?
ub4b schreef:Ik vermoed dat de mast voor elke vrachtwagen probeert te checken of er een OBU aanwezig is, hoe dan ze dat? Een soort RFID?
Die paneeltjes die naar voor gericht zijn lezen vermoedelijk de OBU uit (heb er me nog niet in verdiept maar is vermoedelijk een soort RFID).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Volgens mij wordt gewoon de voorste nummerplaat van de trekker gelezen en wordt er in de database gecontroleerd of de OBU al dan niet actief is.

De achterste camera leest de nummerplaat van de oplegger en controleert via een database wat de MTM is en vervolgens overeenkomt met de trekker.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En ze vragen hun eigen nu al af waarom de inflatie zo hard gestegen is tov van de buitenlanden, .. ik weet thans het antwoord, het is van al uw extra belastingen die ge laat uitschijnen als belasting verschuivingen. En als ze dat doen dan vind ik dat ze de wegentaks volledig moeten afschaffen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De gevolgen zijn wel merkbaar. Bij een leverancier ergens zag ik al dat de port kosten van gratis naar 1 Euro zijn gegaan. Reden is de kilometerheffing. 1 Euro is niks, maar als je daar regelmatig besteld loopt het wel op natuurlijk. De klant draait altijd op voor zo zaken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ub4b schreef:Vandaag zo'n mobiele mast van Viapass tegengekomen nabij Vandenborre in Ninove, in de kijkrichting Brussel.

13782293_1579861578975859_5681017556247312270_n.jpg
Net met een foto opkuis bezig, gezien GSM bomvol.
Dus ik kwam deze URL tegen, die ik op de foto van het base station vond, die op die mobiele controleposten vastzit:

http://www.efkon.com/databases/internet ... =undefined

en dit is exact wat de portalen doen:

http://www.efkon.com/databases/internet ... =3&sid=300
From functional aspect the system detects the presence of vehicles by using the integrated detection and classification laser sensor. The toll obligation is depending on the vehicle class. Axle counting can be performed from the image. For proof of evidence an overview image is taken, whilst another camera is just taking a detailed shot of the number plate which is used for integrated ANPR processing. In parallel the integrated DSRC transceiver is checking the in-vehicle OBU for toll compliance.

In case a potential violator is detected an enforcement record will be generated. The record collects all required data for further enforcement processing in a back office system. The system can also set mobile enforcement vehicles and patrols in action.
Het systeem probeert te achterhalen of het een vrachtwagen betreft via een laser. Dan probeert het contact te leggen met de OBU via microgolven in de 5.8 Ghz band. Wanneer dat niet lukt wordt de nummerplaat gefotografeerd, en de overtreder wordt vermoedelijk geseind naar de douane diensten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”