Het fenomeen Elon Musk

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hey,

De laatste maanden is Elon Musk niet meer uit het nieuws te krijgen, Tesla, spaceX, hyperloop, boring company, openAI enz....

Maar is de man nu een zakenman? Technisch expert? Visionair?

Ik wil zeker geen afbreuk doen aan de man zijn kunnen en visie, maar ik heb toch steeds meer en meer bedenkingen bij de deze gehypte persoon. Die hyperloop bijvoorbeeld waar iedereen zo zot van staat is volgens mij amper technisch en financieel rendabel te krijgen. Maar omdat de man het zegt zet TUdelft een testparcours, lees ik net.

De boring company, leuk, maar tunnels zijn toch belachelijk duur? Maar zeker niet vernieuwend.

Is Tesla niet overgewaardeerd tov andere wagenbouwers?

Als ik dit terug lees wil ik wel even duidelijk maken, dat ik zeker niet anti Elon Musk ben, maar ik denk wel dat we zijn persconferenties met een stevige korrel zout moeten nemen, en ook last heeft van het Ryanair principe. Als we in het nieuws komen is het goed, ook is het compleet onmogelijk.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat er onder de kap zit van een Tesla zal technisch wel knap zijn maar naar europese normen is het een zwak afgewerkte auto voor zijn prijsklasse.

Het is natuurlijk een niet te onderschatten marketingmachine die wel voor een schokeffect heeft gezorgd en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er rijden toch maar Tesla auto's rond op onze wegen, er gaan raketten van SpaceX de lucht in (en ze komen netjes terug), ... de man doet het dus toch maar !

En wat is overwaardering... zijn Mercedes, BMW, Ferrari, Porsche dat dan niet/meer/minder ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Block schreef:Maar is de man nu een zakenman? Technisch expert? Visionair?
Je vat het mooi samen : een beetje van alle drie. En als je zijn parcours bekijkt dan weet je dat hij geen charlatan is. Een opeenvolging van successen, telkens op onbetreden paden, projecten die niemand aandurfde of waar nog niemand in slaagde.
Zip2, PayPal, Tesla, SpaceX.
Tesla is op zich al een succes omdat het de hele autoindustrie bewijst dat EV echt kan. Dat de autobouwer op dit moment nog niet winstgevend is ligt voornamelijk aan de supersnelle upscaling die veel kapitaal opslorpt. En de vernieuwing stopt niet enkel bij EV technologie, maar het ontwikkelt hele nieuwe technologieën : autonoom rijden, batterij-technologie, zonnepanelen, ...
SpaceX is leverancier van NASA en defensie en heeft technologiën ontwikkeld die in de toekomst ruimtevaart betaalbaar kunnen houden. (hergebruik raketten etc.)
Zijn nieuwste projecten lijken allemaal onverwezenlijkbaar maar wellicht kijken we daar binnen 5 jaar anders tegenaan.
Feit is dat zijn visies en zijn realisaties telkens strategisch onderbouwd zijn en voor de hele industrie en economie een enorme stap voorwaarts zijn.
En als er dan op al die projecten dan eens eentje zal falen, dan nog is de winst voor de maatschappij zeer groot.
Laatst gewijzigd door R2D2 16 mei 2017, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

r2504 schreef:En wat is overwaardering... zijn Mercedes, BMW, Ferrari, Porsche dat dan niet/meer/minder ?
Hij zal het over prijs-kwaliteit hebben qua afwerking etc. Want op dat vlak scoort de Tesla vrij slecht tegenover andere auto's in dezelfde prijsklasse.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

kijk eens naar deze:





Tesla als persoon is niet overrated. Hij kwam tot dezelfde conclusie die ik maakte. Ik respecteer hem. Zijn auto's zijn wel overpriced.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Block schreef:[...]

De boring company, leuk, maar tunnels zijn toch belachelijk duur? Maar zeker niet vernieuwend.

[...]
Dat wil Elon nu net met zijn Boring Company ontwikkelen ... goedkoper tunnels maken. Net zoals het bestaansrecht van zijn vorige en toekomstige bedrijven ook steeds uitgaan van een basis-idee waar iedereen bij de aankondiging van staat te kijken "maar dat kan toch nooit". Een raket terug laten landen, wat is dat nu voor zever, dat hebben we nog nooit gedaan, dat is zeker onmogelijk!".

...

"Goedkoop tunnels boren? Wat is dat nu voor een idee? Dat heeft altijd al heel veel geld gekost, die Elon die weet niet waar hij over spreekt!".

Thread bookmarked en we zullen zien binnen 5 jaar.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

selder schreef:wat is dat nu voor zever, dat hebben we nog nooit gedaan, dat is zeker onmogelijk!".
Ken dat gevoel. Zulke beperkende overtuigingen zijn goed om niks meer bij te leren.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

met de overwaardering van Tesla doelde ik meer op de beurswaarde.

https://slimbeleggen.com/tesla-overgewa ... -2/119636/


Met onderstaande ben ik het helemaal eens :beerchug: :

R2D2:
...Feit is dat zijn visies en zijn realisaties telkens strategies onderbouwd zijn en voor de hele industrie en economie een enorme stap voorwaarts zijn.
En als er dan op al die projecten dan eens eentje zal falen, dan nog is de winst voor de maatschappij zeer groot....
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Marketing.
Als hij een dwaas idee heeft, tunnels boren met auto's in, wordt dat meteen opgepikt als wereldnieuws.
Niet teveel aandacht aan besteden en vooral niet in investeren.
Vergelijk de beurskoers van Tesla met die van Ford, Ford maakt duizenden auto's per dag en is minder waard dan Tesla.
Als je nu in Tesla stapt, kan het alleen

Vergeet ook niet dat EMusk enkel groot geworden is met subsidies, vergeet dus maar "self made man". Subsidies voor gebouwen, investeringen, maar vooral voor de verkoop van zijn auto's.
Vergeet ook niet dat EMusk niet vies is van boekhoudkundige truuken, zoals met zijn zonnepaneelfirma.

Als je hip wil zijn: zeker in investeren.
Als je denkt aan rendement op lange termijn: ver van wegblijven. Op een dag komt Icarus de zon tegen :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je moet natuurlijk wel de financiele draagkracht hebben om dergelijke risico's (en die neemt hij duidelijk niet echt lichtzinnig) te nemen.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Heeft het ook niets te maken met zijn (hopelijk niet gefakete) vorm van presenteren?
Beetje zenuwachtig, woorden missen en vol overtuiging en met liefde over zijn producten babbelen?

Geen CEO die daar iets staat te verkondigen die er geen bal over hun producten weet maar het wel mooi kan vertellen met catchy termen...
Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

heist_175 schreef: Vergeet ook niet dat EMusk enkel groot geworden is met subsidies, vergeet dus maar "self made man". Subsidies voor gebouwen, investeringen, maar vooral voor de verkoop van zijn auto's.
Klopt, en telkens sneller terug betaald dan de termijn van de subsidie lening met extra rente er boven op terwijl andere auto bedrijven nog altijd niet hebben terug betaald.

Elon liet zelf ook weten dat de aandelen veel te hoog staan, maar het is de beurs die kiest wat de waarde is. Daardoor heeft die nu veel geluk, hij krijgt zéér snel zelf kapitaal samen van investeerders omdat het een hype is. Zo kan hij dus de juiste mensen aannemen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Niet alles is rooskleurig natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zal maar stilletjes in een hoekske gaan staan en wenen zeker?

Nee, impressive. Dat is alles wat ik kan zeggen. :worship:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hij duikt zelfs op bij Amber Heard, waar Depp mee getrouwd is/was.
https://www.hln.be/showbizz/celebrities ... ~a4ab5ce1/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”