Nokia verkoopt Here-kaarten aan BMW, Audi en Daimler

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nokia gaat zijn kaartendivisie voor 2,8 miljard euro verkopen aan een groep van autofabrikanten met daarin onder meer BMW, Audi en Daimler. Het is de tweede grote tak die Nokia verkoopt, nadat het zijn smartphone-divisie in 2013 verkocht aan Microsoft.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/104541/nokia ... imler.html
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

De vraag is wat er nog overblijft, ze houden alleen nog basestations over denk ik. Hun goede, vooruitstrevende transmissieapparatuur hebben ze een kleine 20 jaar geleden aan Marconi verkocht.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Blijkbaar gaan ze wel Alcatel-Lucent overnemen... niet mis lijkt me.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Dit gaat niet zomaar om die kaarten, maar ook om een hele tros patenten die ze daarmee verkrijgen. De kaarten zelf leggen de basis voor hetgeen waar de meeste kaartenbouwers en autofabrikanten nu mee bezig zijn: namelijk voorbereiden op de komst van volledig autonome auto's. Een van de vereisten daarvoor zijn extreem gedetailleerde kaarten, en o.a. TomTom is nu bezig om alle autosnelwegen terug te scannen met speciale wagens zodat een autonome wagen aan de hand van die nieuwe kaarten tot op 10cm kan weten waar hij zich juist bevindt op de weg, welke rijstrook, enzovoort. Met de huidige kaarten is die nauwkeurigheid nog uitgedrukt in meters.

De reden waarom ze dit samen gekocht hebben is ook omdat ze niet afhankelijk willen zijn van externe bronnen zoals Google voor live verkeersinformatie. Als ze samenwerken en hun eigen auto's laten communiceren met elkaar om die live informatie te verbeteren, dan spelen ze eigenlijk zo hun troef uit (groot wagenpark) tegen mastodonten Apple en Google, waar bij die laatste onlangs ook aan het licht is gekomen dat ze in het geheim een autobedrijf hebben opgericht. Moesten ze als merk elk hun eigen systeem opzetten, dan kunnen ze nooit maar ook nooit op tegen zaken zoals Waze die merkonafhankelijk werken en dankzij de grotere pool aan gebruikers ook meer en betere live informatie kunnen voorzien.

Lijkt me wel een goede zet die ze hiermee doen. Ze lijken goed te beseffen dat ze moeten oppassen wat ze doen als de IT-bedrijven zich met autorijden gaan moeien.

Dus wat hebben we nu:
- Duitse premiums met Here.
- Bosch werkt sinds kort samen met TomTom (Bosch levert GPS-units aan veel merken en in zo goed als elke wagen zit er wel iets van hen zoals parkeersensoren, cruise control, ... zij zijn ook al lang bezig met zelfrijdende wagens).
- Apple CarPlay met ???
- Google met Maps / Waze / Android Auto met eigen wagens?
- Met wie werkt Tesla nu samen aangezien die al autonoom kunnen rijden AFAIK ?

Bron: http://www.motor-talk.de/news/die-auton ... 89321.html
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”