Bedrade stadsnetwerken, mogelijk in België ?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

In de USA hebben kleinere gemeenten slechte internet verbindingen omdat het voor de ISP's niet winstgevend genoeg is. Blijkbaar promoot president Obama nu met de hulp van de FCC het voorbeeld van Cedar Falls in Iowa. In Cedar Falls heeft het gemeentebestuur een eigen stadsnetwerk uitgerold en behandelen ze internet service net zoals riolering en water m.a.w. onder beheer van de stad/gemeente aangeboden aan de burgers. Cedar Falls is een gemeente van 40.566 inwoners en 76km² volgende wikipedia. De inwoners kunnen er voor $45,50 een 50 mbps internet verbinding krijgen en voor een beetje meer een gigabit verbinding. Er zijn staten zoals North Carolina en Tennessee wiens wetgeving of beleid dit soort projecten tegenwerkt.

Ter info; Er zijn ook voldoende voorbeelden van gelijkaardige projecten die grandioos mislukt zijn en veel geld hebben gekost. Zoals vermeld in bovenstaande artikels.

Ik vraag mij af of dit soort projecten in België überhaupt mogelijk zijn indien een stadsbestuur er zich achter zet ? Is er iemand in de userbase community die hier meer over weet of misschien zelfs bestaande projecten kent binnen België of Europa ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Een tijdje geleden hebben we iets vergelijkbaar besproken over een afgelegen dorp in Duitsland:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=41454
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

B-lite!? Helaas wel reeds ter ziele gegaan...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het faillissement van B.Lite is teruggedraaid in oktober/november dacht ik.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=578372

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

juist, werd inderdaad herroepen. Maar dit betekent nog niet dat zij nu "very much alive and kicking" zijn :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Steden hebben gewoon geen centen... dus wie gaat dit financieren ?

Trouwens m'n vorige dorp had z'n eigen electriciteits net (of station) maar denk dat het ondertussen al naar een intercommunale is gegaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leuven heeft dat nog, het oude UPC netwerk, nu onder telenet beheer. Destijds uitgerold samen met de KUL.
Nu nog zeggen de telenet technici in Leuven dat ze liever op de UPC nodes aansluiten dan op die van telenet, omdat dat netwerk stabieler is :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... alle dergelijke initiatieven zijn al lang geprivatiseerd of overgegaan naar een grote speler.

Ik geloof trouwens niet dat er op lokaal vlak nog voldoende visie is om dergelijke projecten te realiseren.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Volgens mij is dat iets dat perfect haalbaar is.... zodra Jan modaal door heeft dat ze veel te veel betalen voor TN of Proximus (of resellers). Zolang de prijzen tot onder de rand van de emmer blijft zal er nooit genoeg draagvlak zijn om zoiets uit te rollen. Voor die twee mensen in de straat loont het anders niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Volgens mij is dat iets dat perfect haalbaar is...
Graag je kosten/baten analyse en verwachte break even termijn.

Begin al eens met... prijs van één metertje graven, fiber, modem, inkoop TV, inkoop telefoon, inkoop internet, ... en bedenk dan eens hoe je dat voor bijvoorbeeld 50 euro per maand wil gaan doen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

50? scarlet doet het voor 39, dus mensen ga je echt niet vinden om meer te betalen voor een nieuwe speler - je gemeente - die je notabene al voor genoeg zaken doet betalen.

anderzijds, het aanleggen kan imho vrij eenvoudig/kostbesparend gezien de gemeenten toch moeten toelatingen geven voor eender welke werken, en dan kunnen ze gelijk met al de werken er fiber inpleuren.
tegen wanneer je netwerk klaar gaat zijn, daarentegen...

- graafwerken kan je dus weghalen, daar profiteren ze van uit te voeren werken
- fiber zal de kost niet maken
- modem reken je integraal door aan de klant
- inkoop bandbreedte e.d. sja, geen idee hoeveel dat zou kosten en ik ga er ook niet om gokken, maar dat zal wel de grootste kost worden, en aan 39 verkopen brengt wss geen winst met zich mee.
vraag is dan wel of de gemeente, moesten ze zoiets doen, er winst aan zouden moeten willen maken, of het willen aanbieden als een service van hun gemeente?


zelf ben ik nog altijd aan het wachten tot infrax terug meespeelt, het zou me sterk verbazen dat ze hun platform dat ze indertijd hadden voor indi volledig hebben weggedaan,
en ik zou ze graag terug op de markt zien verschijnen met een aanbod.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Volgens mij is dat iets dat perfect haalbaar is...
Graag je kosten/baten analyse en verwachte break even termijn.

Begin al eens met... prijs van één metertje graven, fiber, modem, inkoop TV, inkoop telefoon, inkoop internet, ... en bedenk dan eens hoe je dat voor bijvoorbeeld 50 euro per maand wil gaan doen.
Ja FTTH is niet goedkoop in aanleg, ik zeg dan ook nergens iets van het aanleggen daarvan.

men kan bijvoorbeeld via straatverlichting gaan werken, aan elke verlichtingspaal hang je een wireless oplossing die de laatste 10-20m tot je huis doet. (bv 5GHz wifi). Vanaf de palen is het trekken van draad niet echt een probleem noch duur.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

eigenlijk stel je dus gewoon voor dat de gemeentes wireless belgie nadoen, maar dan uitgebreider?

nubon, hoelang zou het duren voor je netwerk eruit ligt omdat iemand een zender meeneemt van een verlichtingspaal? :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

strife schreef:Ik vraag mij af of dit soort projecten in België überhaupt mogelijk zijn indien een stadsbestuur er zich achter zet ?
Ja, da's perfect mogelijk als je het gemeentebestuur overtuigt. Dankzij de software van http://www.fiberplanit.com/ kan je zelfs héél snel en héél gedetailleerd een plan opmaken en de volledige kostprijs kennen.
Via http://www.ftthcouncil.eu/resources/ vind je de nodige informatie over hoe je één en ander best aanpakt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Het is maar een idee om aan te tonen dat je geen fiber overal moet steken om dergelijk iets mogelijk te maken.

Inderdaad een beetje zoals wireless belgie alleen zou je bedraad naar een verlichtingspaal kunnen gaan en vanaf daar point to multipoint naar een huizen toe.
Je zit dus niet met lange afstand backbone, maar vanaf je verlichtingspalen kan je al bedraad gaan. Daar zou je zelfs via powerline techniek over kunnen gaan als men het echt goedkoop wil houden. Of met fiber/ethernet van de verlichtingspaal naar een node en daarvan fiber naar de rest van de backhaul.
Gigabit zal je niet halen, maar op dergelijke opstelling is het mogelijk telenet snelheden aan te bieden aan de sternetwerk eigenschappen van Proximus. (ergo geen datalimieten of heeel hoge limieten).

En als je die apparatuur hoog genoeg hangt en deftig vast hangt wordt dat wel niet mee genomem. VDSL kasten worden ook niet leeggeplunderd.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Als een gemeente dit aanbied mogen ze langsgaan bij het BIPT, want dan worden ze aanzien als een provider ....

In elk geval sommige denken dat in een gemeente er maar een paal staat en er ook maar een straat is, inderdaad dan
zal het goedkoop zijn ....

In mijn gemeente liggen nooit alle straten tegelijk open, veel straten hebben al jaren zelfs geen spade gezien !

Men gaat er ook van uit dat iedereen thuis Wireless heeft op zijn PC ....

En wie gaat het beheren ..... openbare werken van de gemeente of zo ?

Als het allemaal zo simpel was had iedereen al een schotelantenne aan zijn gevel hangen .... toch ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

2000 jaar geleden wist Plato al te vertellen dat jan modaal niet eens beseft waar zijn belangen liggen! Bovendien (en als gevolg daarvan) zitten we hier met een duopolie opgezadeld dat echte oplossingen in de weg staat...
Dromen mag natuurlijk altijd :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de vele reacties en interessante informatie.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

In mijn gemeente liggen nooit alle straten tegelijk open, veel straten hebben al jaren zelfs geen spade gezien !
In mijn stad.. zoals in ook in veel andere steden hangt de coax aan de gevels hoor. En een aantal dorpen heeft nog luchtlijnen.

De coax hebben de bouwers van dit huis, voor esthetische redenen waarschijnlijk, bij het bouwen van dit huis in de gevel gestoken. Als hier ooit iets aankomt hoop ik dat ze een buis gebruikt hebben...wat er ook van moge zijn ik zal dan de lastige gaan uithangen...
Het kabeldecreet geeft telenet toelating om zomaar kabels aan de gevels te hangen. Ooit kon je integan en al de intercommunales bekijken als een nutsbedrijf met een algemeen belang. Nu is het vooral een commerciële instelling.
Ik vraag mij af of dit soort projecten in België überhaupt mogelijk zijn indien een stadsbestuur er zich achter zet
De overheid en de regelgeving is zeer belangrijk. Men zal belgacom en telenet nooit pijn willen doen.. het zijn immers zij die (via dividenden en via de intercommunale) de overheid sponseren .. uit wiens hand men eet..wiens woord men spreekt.
Op dat vlak geen kans op slagen.

Investeringen zullen groter zijn dan de concurrentie die al een historisch netwerk heeft. Dat zal de prijszetting niet ten goede komen.
Je moet tripple play aanbieden..
En tal van andere redenen waarom dit weinig kans op slagen heeft..
En wat volgens mij nog het grootste probleem is, zoals we zagen bij snow, mensen stappen niet gemakkelijk over en zijn zeer trouw.
Je mag in theorie nog het beste produkt hebben aan de voordeligste prijs..de klanten komen niet massaal over en vechten tegen de marketing van Px en telenet zal een fortuin kosten.

Mijn conclusie : ook al is het in theorie mogelijk om een snel glasvezelnetwerk te runnen en winstgevend te krijgen..in praktijk zal je dat nooit kunnen brengen
Laatst gewijzigd door Flup 17 jan 2015, 23:11, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

de klanten komen niet massaal over...

nagel op de kop! Zowel base als mobi* kunnen hiervan getuigen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Die mindset is wat ons als landje klein houd denk ik. Niet alleen de Telecom heeft er last van overigens.
Met uitzondering van supermarkt inkopen in Nederland beweegt hier echt niets.

Maar wat ik wél nog zie werken is een neutraal platform waarover de (bestaande, maar misschien ook nieuwe?) spelers hun diensten aanbieden. Dus glasvezel van de overheid, nonprofit, of neutrale derde partij; internet/tv/support van Telenet/Belgacom/...
Vergelijk het met de bestaande situatie van transporteurs en koerierdiensten die het openbare wegennet gebruiken.

Overigens zijn er interessante alternatieven voor graafwerken (fiber langs de gevels/daken, rioolbuizen, gasbuizen, ..), en als je 't verplicht maakt om glas te leggen als de straat opengaat voor andere werken zakt de kost ook pijlsnel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Of desnoods de last mile door de overheid/gemeenten laten doen. Die leggen dan FTTH aan wanneer een straat open ligt voor rioolwerken of andere werken. Alles dat niet last mile is laat je de door verschillende providers regelen die op dat vlak kunnen concurreren of elkaars netwerk gebruiken (a la OLO/MVNO).

Last mile is nooit de bottelneck als je VDSL of FTTH gebruikt dus kunnen providers gaan concurreren op snelheid/volume. TV zou ook erover kunnen gaan.

Maar Proximus en Telenet zouden dit nooit laten gebeuren. Dus is men weer van het begin af.
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Flup schreef:
Je moet tripple play aanbieden..
Als voorwaarde om klanten te doen overstappen bedoel je. Er zijn ook klanten genoeg die internet en telefoon afnemen of internet en tv zonder telefoon.
Ik heb de TV-kabel lang lang geleden buiten gesmeten.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”