Apple-reseller Switch wankelt

Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 800
Lid geworden op: 17 Jun 2004
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer

Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor Didymus » 4 weken 18 uur 23 minuten geleden (26 Jul 2019, 11:19)

Tweakers schreef:De Belgische Apple-verdeler Switch kampt met financiële problemen. Medewerkers zouden te horen hebben gekregen dat het moederbedrijf zijn schuldeisers niet meer kan betalen en onder curatele staat.


bron: https://tweakers.net/nieuws/155524/belg ... lemen.html

Waarschijnlijk iets te hard proberen te groeien zonder dat de nodige omzet volgde.

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1999
Lid geworden op: 04 Jan 2013
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor Vaganzza » 4 weken 17 uur 36 minuten geleden (26 Jul 2019, 12:05)

Dat er nu ook een Apple store in Brussel gekomen is (waarschijnlijk zullen er nog enkele zullen bijkomen in de toekomst) + vaak gehoorde klachten van klantonvriendelijkheid bij Switch, zullen hen de das omdoen. Dat was al mijn eerste gedacht sinds de Apple store in Brussel open ging.

Maar nu begrijp ik wel waarom ik voor het eerst in jaren hun prijzen zie zakken op Apple producten. Dat viel me deze week al op, nu weet ik dus de reden. Echter met dit nieuws online kan het nog sneller gedaan zijn, want waarom nog kopen bij Switch?
Telefonie, Internet & TV: Orange Internet & TV
GSM: Arend + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone SE 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2069
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Twitter: jdeluyck
Locatie: Gent
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Contact:

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor devilkin » 4 weken 17 uur 26 minuten geleden (26 Jul 2019, 12:16)

Vraag me af of het ook impact gaat hebben naar de business (b2b) kant van Switch?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2148
Lid geworden op: 20 Jun 2016
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor CCatalyst » 4 weken 17 uur 22 minuten geleden (26 Jul 2019, 12:19)

Lees idd reviews van de winkels en je merkt grote structurele problemen met klantonvriendelijkheid en service die al lang aanhouden. Men lijkt de klanten echt weg te jagen. Persoonlijk heb ik dat nog niet echt gemerkt, maar ik weet ook wel voor wat je al dan niet bij Switch terecht kan en ik zie geen reden om aan te nemen dat de algemene teneur in de reviews onjuist zou zijn.

Wat ik wel gemerkt heb is voorraadonderbrekingen in de winkels van wat je toch echt als de meest essentiele Apple-producten zou beschouwen, zoals USB-C charge kabels, Lightning kabels of EarPods. Dat is voor mij persoonlijk een teken dat er iets grondig mis is. Een van de basisbeloften van die "premium" resellers is dat je daar terecht kan om meteen gedepanneerd te worden als een kabel stuk of verloren gaat. Als dat niet meer mogelijk is, hebben ze geen enkel concurrentievoordeel meer tov de internetshops.

Merk op dat Switch in betere tijden een aantal overnames gerealiseerd heeft (oa van Easy-M) waardoor een groot deel van Vlaanderen zonder Apple reseller zou komen te vallen als Switch verdwijnt.

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2069
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Twitter: jdeluyck
Locatie: Gent
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Contact:

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor devilkin » 4 weken 17 uur 1 minuut geleden (26 Jul 2019, 12:40)

In de tijd dat ik nog een Mac had ben ik ook bij switch langsgeweest voor info en eventuele aankoop van een Macbook (de witte). Hun manier van klanten behandelen heeft er toen voor gezorgd dat ik een andere reseller ben gaan opzoeken... lomp, respectloos.
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 800
Lid geworden op: 17 Jun 2004
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor Didymus » 2 weken 2 dagen 20 uur geleden (07 Aug 2019, 09:22)

De Tijd schreef:Switch, de grootste erkende Apple-verdeler van het land, krijgt tot begin februari bescherming tegen zijn schuldeisers. De keten met 28 winkels en 155 miljoen euro omzet wankelt door een slecht verteerde overname en de druk van webshops zoals Coolblue.


De Tijd schreef:Het bedrijf wil weinig kwijt over hoe slecht het er exact voor staat.


De Tijd schreef:Switch staat, zelfs na de al doorgevoerde sanering, de komende maanden voor een lastig puzzel. Een belangrijk deel van het reorganisatieplan is de komst van een nieuwe investeerder.


bron: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/g ... n-respijt/

Putten vullen met vers geld en over 6 maanden weer business as usual, lijkt het wel. Iets doet mij vermoeden dat dit niet de laatste gerechtelijke reorganisatie wordt voor Switch.

Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1784
Lid geworden op: 23 Mei 2006
Locatie: Heverlee
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor fieldoxide » 2 weken 2 dagen 19 uur geleden (07 Aug 2019, 09:59)

Klantvriendelijkheid is echt hun sterkste ding niet.
Vorig jaar heb ik een Macbook Pro gekocht in de winkel aan de Vaart in Leuven, op zich niet echt een goedkoop toestel, na de aankoop en het betalen kon er met moeite een bedankt af. :-(

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3278
Lid geworden op: 23 Feb 2010
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor mailracer » 2 weken 2 dagen 19 uur geleden (07 Aug 2019, 10:35)

liggen klanten er eigenlijk nog wakker van, van welke winkel hun apple produkt komt, of eender welk stuk elektronica ?
Ik lees hier dat webshops de oorzaak zijn, terwijl (ik denk, correct mij indien verkeerd) dat eender welke apple-doos overal hetzelfde kost. En de extraatjes dan op service aankomt.
Maar wat houd service tegenwoordig nog in ? garantie is wettelijk vastgelegd, Je moet overal wachten tot je een vervangprodukt krijgt, of een herstelling. Dus veel verschil = noppes. En produktreviews en kennis ervan vind je overal op het WWW.

Mijn conclusie is dat veel zaken op de fles gaan, doordat de mensen an sich een andere manier van winkelen hebben. Via het WWW en met hun bankapp. En door google zijn vergelijkingen vind je dan ook nog eens de goedkoopste leverancier.

Zaken die faiiliet gaan steken het dan weer op concurentie en/of door autovrije stadszones, of circulatieplans. terwijl dat niet rechtstreeks de oorzaak is.

Binnen een paar generaties zijn er enkel nog maar afhaalpunten van pakjes, winkels met bouwmaterialen, voedingswinkels (collect and go) en apothekers aanwezig. Deze laatste enkel maar voor medicijnen op voorschrift. Al de rest kan nu al besteld worden en zal binnen een tiental jaar de norm worden.

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3239
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Contact:

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor Sasuke » 2 weken 2 dagen 18 uur geleden (07 Aug 2019, 11:04)

Ik ben het eens, maar ‘dienstverlening’ is en blijft een differentiator. Je moet niet meer de goedkoopste zijn eigenlijk (zie coolblue), als je een goeie dienstverlening kan garanderen. Dit kan op verschillende manieren, maar het is duidelijk dat dit schort bij Switch en dan beland je in de boxmoving, en ja ... dan doe ik dat ook liever via een app met levering aan huis hoor ...
Logic - The art of being wrong with confidence !
Afbeelding

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7282
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 534 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor heist_175 » 2 weken 1 dag 23 uur geleden (08 Aug 2019, 06:32)

Ik ken Switch niet, maar dienstverlening zie ik:
- aanbod
- stock
- levertijd en -kosten
- makkelijk uw product zoeken/vinden (website met overzichtelijke filters)
- vlot te contacteren
- prijs

Veel fysieke winkels halen het serviceniveau van webshops niet.
Belachelijk klein aanbod, producten waar je weken op moet wachten, adviesprijzen, ...

tien
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Re: Apple-reseller Switch wankelt

Berichtdoor tien » 2 weken 1 dag 22 uur geleden (08 Aug 2019, 07:20)

In de tijd van easyware was er een degelijk verschil met de doorsnee pc winkel. (Was aan het zoeken naar opvolging amiga en PPC was 'natuurlijker' voor mijn anti-pc opvoeding)
Hoewel je als student/armoezaaier scheef werd bekeken wisten ze wel waarover ze spraken en namen tijd voor uitleg.

Ik vrees dat ze de groei en veranderingen binnen apple zelf (niet meer zo gericht naar high end pc maar eerder iphone/ipad etc) niet goed verwerkt hebben en niet aangepast naar de nieuwe soort klanten. Denk ook dat de meeste iphones (en dus grootste deel apple produkten) meer bij de teleboetieks gekocht worden dan in 'computerwinkel'. Ook vrij duur om in elke stad een winkel met overdosis personeel te hebben terwijl er maar af en toe iemand langs komt om snel een lightning kabeltje af te halen...

Uitdaging voor fysieke winkels is zoeken naar meerwaarde. Met puur verkoop zoals de meesten nu kunnen ze niet winnen tegen webshops. Bij apple is het niet enkel de prijs (die is overal redelijk hetzelfde, zeker in vergelijk met pc wereld) waardoor ze verliezen.


Terug naar “Business nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast