'Telenets bestuur is handpop van Liberty Global'

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De Tijd schreef:Het Amerikaanse hefboomfonds Lucerne pikt het niet dat de raad van bestuur van Telenet de minderheidsaandeelhouders miskent. Als er niets verandert, volgt er een rechtzaak.
(...)
Lucerne verwijt het bestuur onder leiding van De Graeve een te innige relatie met hoofdaandeelhouder Liberty Global (58%).

'De drie onafhankelijke bestuurders (De Graeve, Jo Van Biesbroeck en Christiane Franck, red.) worden bij beslissingen telkens overstemd door de zeven bestuurders van Liberty. Dat is in strijd met de Belgische code voor duurzaam bestuur (corporate governance) en de governance regels van Telenet', zegt Thijs Hovers, fondsbeheerder bij Lucerne.
(...)

Het stoot Lucerne tegen de borst dat Telenet zijn woord niet heeft gehouden om een dividend uit te keren.
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... l/10021593 (paywall)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben die nooit geleerd wat "meerderheidsaandeelhouders" betekent, zeker in de US?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Lucerne heeft het volgens mij juist zeer goed begrepen. Meerderheidsaandeelhouder zijn betekent niet dat je niet meer in het belang van het bedrijf en de andere aandeelhouders moet handelen. Als Liberty de volledige controle willen kunnen ze ook gewoon een overnamebod proberen te doen en een eerlijke prijs bieden voor de resterende aandelen.

Nu proberen ze er gewoon een zo onaantrekkelijk mogelijk aandeel van te maken in de hoop van daar later munt uit te slaan. Dat de minderheidsaandeelhouders zich daartegen verzetten is volkomen terecht. Duco Sickinghe is trouwens ook moeten vertrekken omdat hij Liberty's agenda niet slaafs uitvoerde.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

The saga continues:
De Tijd schreef:Rechtszaak Telenet lijkt onvermijdelijk

Het hefboomfonds Lucerne is niet te spreken over de weigering van Telenet om op zijn eisen in te gaan. 'Als het hierbij blijft, stappen we naar de rechter', zegt Thijs Hovers van Lucerne.

Lucerne, dat de voorbije maanden een belang van 3 procent in Telenet heeft opgebouwd, eist dat Telenet twee voorstellen toevoegt aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering die eind deze maand plaatsvindt. Het fonds vraagt enerzijds een plan voor een voorspelbaar en stabiel dividendbeleid op lange termijn, en anderzijds een onafhankelijk onderzoek naar mogelijke belangenconflicten bij de bestuurders van Telenet.

(...)
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... k/10048350

Telenet houdt het been stijf, maar Lucerne heeft natuurlijk 150 miljoen geïnvesteerd om nu gewoon af te druipen. To be continued...
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

In Nederland hebben ze Ziggo verkocht aan Liberty Global, ze gingen massaal in op het aanbod.
De resultaten zijn geweten, de prijzen stijgen en de overheid (ja ook daar) doet niets.

Gelukkig hebben de Belgen de aandelen niet verkocht, ik ook niet, was gewoon een kwestie van tijd tot ze wel gingen uitkeren want Telenet is bom-vol-met-geld!

Je kan dit stoppen door Telenet NIET te verkopen of op de beurs HOGER te bieden dan Telenet, zo voorkom je dat LG ermee kan gaan lopen.
Ze maken winsten tot en met, maar tot ze de meerderheid hebben moeten ze uitkeren of er komt niks naar hen.

Wat ik niet snap is dat de overheid opnieuw niet ingrijpt, dit is een netwerk betaald met belastinggeld en schaamteloos verkocht.
Waarom maken ze geen wet dat geen enkel bedrijf eigen aandelen mag inkopen met als doel ze te vernietigen maar de aandeelhouders in de kou te laten.
Ons aandeel wordt wel telkens meer waard, maar uiteindelijk heeft LG de meerderheid maar wel verkregen door kapitaal van Telenet en niet van hunzelf.

Gelukkig hebben ze Bracke omgekocht.....wat die ook mag beweren.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De fin. resultaten van Telenet staan onder druk.Ik vraag mij af of er straks terug een prijsverhoging komt.

https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... ett_311019
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 33 keer

fluppie schreef:De fin. resultaten van Telenet staan onder druk.Ik vraag mij af of er straks terug een prijsverhoging komt.

https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... ett_311019
Ze zitten vast. Doen ze dat dan schakelen meer mensen over naar orange. Dus ik denk niet dat ze durven .... :-).
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

fluppie schreef:De fin. resultaten van Telenet staan onder druk.Ik vraag mij af of er straks terug een prijsverhoging komt.

https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... ett_311019
Telenet is en blijft een cashkoe, weliswaar in een verzadigde markt. De druk op de resultaten is dan ook zeer relatief.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”