Positie van Belgische treinen vanaf nu live te volgen op kaart

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Spoorwegmaatschappij NMBS lanceert 'Train Map', een toepassing waarmee je live de positie van de treinen op het Belgische spoornet kan volgen. De maatschappij wil er de reizigers beter mee informeren, zo zegt ze in een persbericht.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/po ... 04311.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ze zouden meer volk trekken met treinen die op tijd rijden dan met zo'n fratsen.
Waar de trein zich bevindt interesseert me niet, wel hoe lang het nog duurt eer ie bij mij is of eer ik op mijn bestemming ben.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Er komt beterschap hoor.
De NMBS heeft al zijn developers buitengezwierd (behalve een paar PM's) en het volledige IT contract van 250 miljoen toegekend aan Indië.
Nu kan er vast niks meer mis gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wonderful </sarcasm>

Indiers coden exact wat je vraagt, of het nu werkt of niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is dit niet iets dat een tijd geleden door een prive-ontwikkelaar gemaakt werd, waarna de NMBS dreigde met allerhande gerechtelijke procedures? Of is dit iets anders.

Ik vind dit wel een goed initiatief. Een reiziger die ervaring heeft/de interne werking van de NMBS wat kent, kan dit zeker in z'n voordeel aanwenden om tijd uit te sparen. Nu enkel nog zien of het effetief live is of als het "fake live" is, met meer geprojecteerde posities dan iets anders. We zullen het snel genoeg weten.

Elk initiatief dat de reiziger toegang geeft tot meer data is aan te moedigen, zeker bij de NMBS. Blijkbaar is er toch een en ander aan het moderniseren daar. Hoe zou het staan met de open data?

Devs buitenzwieren en vervangen door Indiers wordt in elke grote firma gedaan. Indiers zijn veel goedkoper en zagen niet. Dat het op lange termijn vaak duurder is, is een feit. Maar dat wordt niet getoond op de flashy powerpoints. Kortetermijnvisie heerst overal.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 sep 2018, 17:22, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Die informatie hebben wij als spoorwerkers altijd gehad. Het is niet dat ze het warm water opnieuw hebben uitgevonden. Ze hebben het gewoon openbaar gemaakt.
Hoe het met de Indiërs zit, weet ik niet, maar Infrabel die de digitale info van het treinverkeer beheert heeft geen programmeurs ontslagen, NMBS ook niet volgens mij, ze besteden het uit ipv het aan de programmeurs van Infrabel te vragen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zojuist ff de proef op de som genomen (heb hier zicht op een spoorlijn) en het zijn idd projecties ipv echt 100% real-time te zijn. Dat gezegd zijnde is hij er wel snel bij om te corrigeren als de projecties niet kloppen. Je ziet de trein dan een stukje "terugspringen" op de kaart. Uiteindelijk komt het wel redelijk overeen met de werkelijkheid.

Wss meten ze dus op bepaalde plaatsen ipv een trein continu te tracken. Maar het is fancier als je zo'n rijdend treintje op je kaart kan tonen, ipv een trein die springt van meetpunt naar meetpunt. Als echter blijkt dat het treintje op je kaart sneller rijdt dan de echte trein, moet je natuurlijk wel corrigeren.

Maar soit, gezien het de NMBS is leg ik de verwachtingen niet hoog en dit initiatief voldoet met glans aan die middelmatige verwachtingen. Hopelijk blijft dit bestaan en wordt het niet aan banden gelegd door een of andere vakbond.
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

De informatie is exact dezelfde als de app (staat ook in het artikel). Het is dus gewoon op basis van de puntingen van een trein. De informatie zelf is dus niet nieuw maar wel de weergave.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

het maakt blijkbaar gebruik van openstreetmap dus das wel interessant
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

The installed browser 'Microsofoft Edge' on your system might be too old or outdated to run TrainMap, try to install a newer version.
Recommended browsers are latest versions of Chrome, Opera, Firefox, Edge...
Serieus... Microsoft Edge 42.17134.1.0 is volgens mij de meest recente versie... of is dit weer zo'n poging om me een andere browser te laten installeren ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

You shouldn't be using Edge anyway; nobody should ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nochtans heb ik daar uiterst zelden een probleem mee en verder is hij heel wat lichter dan een Chrome.

Voor de keren dat het een probleem geeft heb ik Firefox maar die moet ik dus zelden openen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ITnetadmin schreef:You shouldn't be using Edge anyway; nobody should ;-)
Absoluut wel, om een andere browser te downloaden :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

CCatalyst schreef:Zojuist ff de proef op de som genomen (heb hier zicht op een spoorlijn) en het zijn idd projecties ipv echt 100% real-time te zijn.
CCatalyst schreef:Nu enkel nog zien of het effetief live is of als het "fake live" is, met meer geprojecteerde posities dan iets anders.
Het zijn inderdaad geprojecteerde posities, de treinen zijn vooralsnog niet uitgerust met GPS:
Ook zullen geolokalisatie en gps-signalen geïntegreerd worden voor de positionering van de treinen. Voorlopig gebeurt dat op basis van meetpunten in het spoor.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/tr ... ~a8ed45ba/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

met andere woorden: je kan in de toekomst niet meer klagen omdat je te lang op een trein hebt moeten wachten,
want je kon het in de app zien dat hij vertraging had! :)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Hier was de trein al een minuut gepasseerd vooraleer die volgens de kaart voorbijkwam. Waarschijnlijk liggen er in de Westhoek niet veel meetpunten :D
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

In de vorige versie kon ik vanop mijn smartphone vanuit de AP mailen naar het thuisfront wanneer ik thuis verwacht wordt.
Bij de nieuwe update kan dit niet meer. Een applicatie om te zien waar de trein stilstaat? :bang: Geen interesse.

Geert
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”