Pas overgeschakeld naar SNOW

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Dag Userbasers,

Tot 17 november waren we, geen al te ontevreden, klanten bij Telenet met een Wop abonnement. We waren wel al wat langer ontevreden over de hoge prijs die we maandelijks moesten betalen, ook al was de kwaliteit zeker heel goed. Toen we een maand geleden besliste om Netflix te testen wisten we snel dat we Netflix zouden houden. Hierdoor moesten we dus kiezen om een abonnement te nemen zonder limiet of om te veranderen van provider, want met de 150Gb van Wop kwamen we niet meer toe.

Zo zijn we dus bij SNOW terecht gekomen, we sparen nu met de combinatie SNOW en Netflix toch wel een stevig bedrag per maand uit en hebben de extra service van Netflix!

De aansluiting op SNOW verliep heel vlot, de installateur kwam op afgesproken dag en tijd, de installatie verliep probleemloos en ik zat meteen op het internet. De enige verassing die ik had was dat er een aparte netwerk aansluiting was voor de tv en dat dit niet via het bestaande netwerk kon. Ik moest dus nog twee powerplugs bij kopen bovenop mijn huidige 3.

Het eerste dat mij opviel is dat ik maar 20MB/s down- en 2Mb/s upload haalde. Dit was veel minder dan wat ik met Telenet had, maar het is voldoende snel om te doen wat ik normaal doe op het internet, surfen, YouTube, NetFlix, streaming radio, ... Alleen spijtig dat grotere downloads duidelijk trager zijn. Ik kan hier gerust mee leven, maar sneller mag altijd :wink:. Ik heb wel het gevoel dat webpaginas sneller laden dan met Telenet, maar dat kan gewoon een gevoel zijn.

Omdat ik toch graag wat sneller wil ben ik hier op dit forum opzoek gegaan en zo ben ik dus beginnen leren over VDSL2, provisioning profielen, DLM, vectoring, hoe belangrijk de afstand tot de centrale is, VDSL2Tool, ...

Via VDSL2Tool kwam ik het volgende te weten over mijn aansluiting:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20064 kbps        2040 kbps
Modem max:             33984 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        27902 kbps         5846 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           429 m Estimated!
Training margin:       15.1 dB
Attenuation:           11.4 dB
Ik weet niet of dit voldoende is om naar 30/2 profiel te kunnen gaan, weet iemand hier dit? Omdat ik het toch spijtig vond van die 429m, maar 30m te ver voor een iets sneller profiel besliste ik om wat te proberen. De blauwe telefoon draad die naar mijn modem loopt was toch een paar meter lang volgens mij, dus hier kon wat op gewonnen worden. Ik maakte dus met een paar RJ11 connectoren van de Hubo en een stukje netwerkkabel dat ik ergens bij gekregen had mijn eigen kabeltje van nog geen 30cm. Nu krijg ik plots de volgende waarden:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20064 kbps        2040 kbps
Modem max:             35664 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        29282 kbps         6135 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           423 m Estimated!
Training margin:       16.1 dB
Attenuation:           11.2 dB
Kan het echt zijn dat dit kabeltje zoveel verschil maakt? Of is het helemaal geen groot verschil :? Maak ik nu kans op een 30/2 profiel?

Zijn er nog mogelijkheden om de aansluiting te verbeteren? Ik las wat over de ntp 2007 connector, is er winst te maken als ik mijn kabel naar de modem rechtstreeks op die blauwe connector aansluit. Ik heb geen vaste telefoon, kan ik dan winnen door geen splitter te gebruiken?

Hieronder een voor-en-na-foto van mijn installatie, misschien zijn jullie hier nog wat ruimte voor verbetering. Ik verwacht geen mirakels, maar volgens mij zitten hier toch wat mensen met veel kennis over DSL, die misschien wat kunnen helpen. Ik vind vooral de aansluiting van de telefoonkabel naar ntp 2007 er nogal slordig uitzien.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dimi_be 25 nov 2014, 22:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan dat boeltje inderdaad wat opkuisen:
- invoerkabel proper bevestigen met nagelklemmetjes
- loden en pvc-isolatie moeten tot in de NTP2007-contactdoos gaan dus op correcte lengte gestript worden
- ongebruikte koperen aders individueel isoleren met stukje isolatietape
- stoffen mantel van het actieve koperpaar op juiste lengte strippen
- vernis van kopereindjes goed afschuren tot je op bloot koper zit
- kopereindjes op zwarte klem aansluiten
- splitter weghalen aangezien er geen analoog telefoonsignaal aanwezig is

Let er op dat je eerst de voeding van de modem uittrekt en pas de modem terug insteekt als alles volledig in orde is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dimi_be schreef: Via VDSL2Tool kwam ik het volgende te weten over mijn aansluiting:

Code: Selecteer alles

Modem max:             33984 kbps
Training margin:       15.1 dB
Attenuation:           11.4 dB
Ik maakte dus met een paar RJ11 connectoren van de Hubo en een stukje netwerkkabel dat ik ergens bij gekregen had mijn eigen kabeltje van nog geen 30cm. Nu krijg ik plots de volgende waarden:

Code: Selecteer alles

Modem max:             35664 kbps
Training margin:       16.1 dB
Attenuation:           11.2 dB
Kan het echt zijn dat dit kabeltje zoveel verschil maakt? Of is het helemaal geen groot verschil :? Maak ik nu kans op een 30/2 profiel?
Je hebt dus jouw SNR met 1 dB verhoogd, wat in de goede richting is (modem max is verhoogd van 33.9 Mbps naar 35.6 Mbps). Dat opgerold stuk kabel vervangen door een korter kabeltje was dus een goed idee :-) .
Maar veel meer verbetering zal er waarschijnlijk niet in zitten ...

Het beste advies is nu alles gerust laten, en wachten op DLM (kan wel een tijdje duren).
En dan hopen dat je de verhoging krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

raf1,

Bedankt voor de tips, ik ga deze zeker toepassen. Het stoort mij al even hoe die kabel daar zo uit hangt.

Ik ga nu wel nog even wachten vandaag heb ik mijn aansluiting 8 dagen en ik heb gelezen dat DLM je de eerste 10 dagen best niet te veel prutst.

Waar sluit ik dan mijn modem op aan als ik de splitter niet gebruik? Op een van die aansluitingen voor de telefoon of ergens in de ntp2007? Mag ik de splitter laten zitten of haal ik die best weg?

Groeten,
Dimitri

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gewoon vooraan op zo'n RJ-11-telefoonstopcontactje aansluiten. Splitter weg, want hoe meer connectors, hoe meer signaalverlies.
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik heb alles een beetje opgeruimd zoals raf1 had voorgesteld, het ziet er nu allemaal veel beter en steviger uit.

Mijn lijnwaarden zijn er niet op vooruit gegaan door deze aanpassing, zelfs een klein beetje achteruit. Ik kijk ze af en toe na en heb wel het gevoel dat ze soms +-0.2dB schommelen, dus misschien ligt het daar aan.

Ik heb nog geen verhoging gehad via DLM. Zit er misschien niet meer in mijn lijn of duurt het soms meer dan 10 dagen voor je verhoogd wordt? Ik ben aangesloten geweest op 17/11, dus er zijn ondertussen toch al 12 dagen voorbij gegaan.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20064 kbps        2040 kbps
Modem max:             35384 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        29052 kbps         6087 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           423 m Estimated!
Training margin:       15.9 dB
Attenuation:           11.1 dB
Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Mooi gdaan dimi :-D
Voor DLM kan het wel tot een maand duren en soms zelfs meer. Denk dat het gemiddelde iets van 10 à 15 dagen is.
Geduld !
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Bedankt lacer! Ik ben zelf ook wel tevreden over het resultaat :-) Spijtig dat de technieker zelf niet de moeite had gedaan om het wat mooier af te werken. Ik heb er wel begrip voor omdat ze toch wel onder een grote besparings- en tijdsdruk staan.

Ik ben wel onder de indruk van het werk dat er in de oude kabels zit. De buitenste mantel is van een soort plastiek, dan is er een laag lood (makkelijk om te strippen :-)), dan papier (dat vond ik wel grappig), de individuele draden waren dan afgeschermd met een soort stof verf/vernis. Het moet toch wat werk gekost hebben om dit te maken.

Weet er iemand wel welke spanning er op die draadjes staat? Op een moment had ik het gevoel dat ik een klein schokje kreeg, niets serieus maar we duidelijk voelbaar, van die bruine en gele draadjes waarop het signaal binnen komt.

Nu zal ik zal dan nu maar geduldig afwachten en hopen op een verhoging door de DLM. Ik zou heel graag 30/2 krijgen, maar 25/2 zou ook al tof zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

dimi_be schreef:Weet er iemand wel welke spanning er op die draadjes staat? Op een moment had ik het gevoel dat ik een klein schokje kreeg, niets serieus maar we duidelijk voelbaar, van die bruine en gele draadjes waarop het signaal binnen komt.
Ik denk iets van een 50 Volt, dus dat is wel mogelijk dat je een schokje voelt :)
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

euromusic schreef:Ik denk iets van een 50 Volt, dus dat is wel mogelijk dat je een schokje voelt :)
Ik wist niet dat 50V als voelbaar was, maar het moet natuurlijk ergens beginnen schokken :)

Vandaag is het dus gebeurd, ik heb een verhoging gekregen van de DLM.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             35272 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        28960 kbps         6067 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           411 m Estimated!
Training margin:       10.1 dB
Attenuation:           11.2 dB
Ik zit nu dus op een 30/2 profiel, wat ik gehoopt had om te behalen :banana: Het lijkt er op dat ik er goed aangedaan heb om het kabeltje te verkorten, want ik heb in deze post gelezen dat de laagste training margin 10dB is, dus zonder de aanpassing had ik waarschijnlijk op 25/2 gezeten.

Er is wel een probleempje mee, volgens is mijn verbinding via de modem gelimiteerd op 20/2 terwijl de lijn wel meer aankan. Als ik een speedtest doe krijg ik de volgende snelheid (dit is een speedtest via de commandline omdat enkel mijn Linux server rechtstreeks op de modem zit, de rest gaat via powerline of wifi):

Code: Selecteer alles

Testing from SURFnet, The Netherlands (145.129.xxx.xxx)...
Hosted by Universite Catholique de Louvain (Louvain-La-Neuve) [43.64 km]: 29.128 ms
Testing download speed........................................
Download: 18.79 Mbits/s
Testing upload speed..................................................
Upload: 1.81 Mbits/s
Wanneer ik dan Discovery opzet in HD en nog een test doe krijg ik het zelfde resultaat:

Code: Selecteer alles

Testing from SURFnet, The Netherlands (145.129.xxx.xxx)...
Hosted by Verixi SPRL (Louvain-La-Neuve) [43.64 km]: 26.608 ms
Testing download speed........................................
Download: 18.20 Mbits/s
Testing upload speed..................................................
Upload: 1.82 Mbits/s
Een speedtest op de desktop via powerline vertelt het zelfde verhaal:

Afbeelding

Het lijkt dus dat mijn modem synced op 30/2, maar dat ik gecaped ben op 20/2. Kan dit? Is er iets dat ik hier aan kan doen? Misschien de modem rebooten (ik zou het nu doen, maar mijn vriendin is tv aan het kijken :p)?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Je lijn is inderdaad 30/2
Vroeger werd er een vaste bandbreedte gereserveerd om televisie mogelijk te maken.
voor zover ik weet, is dat nu niet meer het geval (toch zeker niet bij Belgacom/Proximus).
Zelf is mijn max. download 67,52 op een 70 Mb-lijn.

Ik weet wel niet wat de limieten bij Snow zijn en of Snow nog een deel reserveert voor televisie.
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

De maximum snelheid die je bij Snow krijgt is 50/3. Ik ga straks (voor het slapen gaan :p) de modem is rebooten en kijken wat voor resultaat ik dan krijg.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Als je je sessie vernieuwd zal je waarschijnlijk wel 30mbit halen.
(Indd rebooten dus :P)
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Devilzown schreef:Als je je sessie vernieuwd zal je waarschijnlijk wel 30mbit halen.
(Indd rebooten dus :P)
Inderdaad, ik heb hem net gereboot en het ziet er nu veel beter uit:

Afbeelding

Alleen is mijn training margin nu onder de 10dB gegaan. We zullen wel verder zien hoe dat uitdraait.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             35048 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        28776 kbps         6029 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           427 m Estimated!
Training margin:       9.9 dB
Attenuation:           11.2 dB
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Leuk om lezen hoe iemand - door zich technisch wat te verdiepen - uiteindelijk een beter resultaat behaalt!
Ze komen het je inderdaad niet zelf vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Ik zit zelf bij Telenet. Ze zijn hier jaren geleden een modem only + 100 Mbit switch komen installeren. Toen de snelheid van Whoppa naar 150 Mbps ging bleef ik maar hangen onder de 100 Mbps. Logisch natuurlijk, maar je moet het maar weten dat het aan de switch ligt.
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik vind het ook leuk dat het me gelukt is om een beter resultaat te halen :) En dat heb ik alleen aan deze site te danken de informatie die hier staat is echt heel nuttig en prijsloos.

Alleen is het ook een beetje spijtig dat het op deze manier moet gaan. De meeste mensen zijn niet in staat of bereid om dit ook te doen en gaan er vanuit dat de providers er wel voor zorgen dat ze de best mogelijke verbinding krijgen, wat dus niet het geval is.

Sinds ik Snow heb lukte het me niet om portforwarding aan de praat te krijgen op de Sagem modem. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik de aansluiting nog maar net had. Gisteren heb ik van alles geprobeerd, maar niets lukte, dus heb gisteren avond ik maar een mailtje naar Snow gestuurd via het contact formulier op hun site. Vandaag kreeg ik een telefoontje van hen om me te helpen. Blijkbaar stond de CGM (of CGR) nog niet open. Toen ik vroeg wat het was zei de medewerker dat hij ook niet wist wat het was, maar dat dat de oplossing was. Hij zei ook dat als dat niet werkte het een probleem bij Belgacom was. Van dat antwoord kwamen de haren op mijn rug recht en spookte er direct horor verhalen door mijn hoofd. Ik weet niet of Belgacom hier iets mee te maken heeft? Gelukkig werkte portforwarding meteen na een reboot van de modem, dus goed gedaan van Snow :beerchug: (Ook al wat het beter als het meteen werkte :p)
Gebruikersavatar
dimi_be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2014, 21:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Vandaag hebben ze me terug gebeld om te vragen of alles inorde was. Blijkbaar deelde ik een ip adres met andere mensen, hierdoor werkte port forwarding niet. De aanpassing die ze gedaan hadden was omdat af te zetten. Een ip adres voor ons alleen vind ik nu niet echt een luxe, maar eerder een evidentie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mijn gelukwensen, met een beetje info te zoeken, en de handen uit de mouw te steken, heb je uitstekende resultaten bereikt!
Veel meer kan je lijn niet aan, nu nog wachten op vectoring < 700m
Met een beetje geluk haal je dan wel nog 50 mbps :-D
dimi_be schreef: Inderdaad, ik heb hem net gereboot en het ziet er nu veel beter uit:
Alleen is mijn training margin nu onder de 10dB gegaan. We zullen wel verder zien hoe dat uitdraait.
De magische grens is 9 dB :wink:
Onder de 9 dB begint het riskant te worden ...
dimi_be schreef:Een ip adres voor ons alleen vind ik nu niet echt een luxe, maar eerder een evidentie.
En toch zal dat meer en meer een luxe worden.
In sommige landen is een eigen IPv4 al een grote luxe geworden, vooral bij de kabelaars. Dan krijg je native IPv6, met daarop een IPv4 tunnel (DS Lite), waarbij je een CGNAT IPv4 adres krijgt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”