SNOW - wat met Fritz!box 7270?

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

hallo,

Geen idee wat the SNOW modem allemaal geeft en nogal erg tevreden over mijn Fritz!machine. Heeft het zin mijn 7270 (ADSL modem + router) achter de SNOW modem te plaatsen en het SNOW ding in bridge mode te laten zetten - als dat tenminste de juiste terminologie is?

Fritz heeft DECT - jammergenoeg geen timeslot based dialing rules - WLAN guest access en een heleboel handigheidjes die het een leuk ding maken. Dus ipv een DECT basis station in de SNOW te stoppen - kan ik net zo goed de Fritz blijven gebruiken? Nog geen zin om euros te geven aan een Fritz vdsl als er nog leven in deze zit.

Advies meer dan welkom... handleiding van de SNOW modem zou handig zijn - voorlopig alleen maar een soort datasheet gevonden.

Jhh
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gezien de snowbox een normale Sagem is, zou dat dus geen enkele probleem mogen zijn.
De vraag is of je bij Base 2 IPv4 adressen krijgt (2 PPPoE sessies), indien niet zal je de PPPoE sessie van de snowbox moeten killen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Gezien de snowbox een normale Sagem is, zou dat dus geen enkele probleem mogen zijn.
Dat is wat de mevrouw aan de telefoon ook vertelde (toen ze belde om te vragen of de installatie datum ook een week eerder mocht). Wel met de standaard disclaimer dat ze daar geen support op konden geven...

Zaterdag komen ze langs dus ik plaats dan wel een update.

Enige wat ik een beetje vervelend vind, is dat het heel erg moeilijk is om na te gaan of de features die ik in mijn huidige modem/router gebruik ook in de Sagem steken.

Jhh
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is een ADSL modem zeg je? Vergeet niet dat snow werkt via VDSL2. Of heb je op die Fritz ook een WAN poort in de vorm van een RJ45?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

@krisken
Via de FritzBox web interface kan je inderdaad LAN1 instellen als WAN poort.
Daarmee schakel je het modem gedeelte uit, en kan je de FritzBox gebruiken als router, achter de Sagem, of achter een kabel modem.
Dan heb je nog 3 opties:
  1. de FritzBox als router instellen met eigen PPPoE (vb achter de Sagem)
  2. de FritzBox als router instellen zonder PPPoE (vb achter Telenet modem-only)
  3. de FritzBox als Client instellen - om dubbele NAT te vermijden (vb achter Telenet modem/router).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Weer wat bijgeleerd. Tnx!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

@philippe,

Ik snapte al niet waarom je een onderscheid maakte ts 2+3, maar het is Fritz! zelf die dat doet. In de web config pagina vind ik inderdaad jouw overzicht terug:

1) Connecting to a DSL Line
FRITZ!Box is connected to your DSL line using the DSL cable. The DSL modem integrated in the FRITZ!Box is used for the Internet connection.

--> deze is het vandaag

2) Connecting to a Cable Modem (Cable Connection)
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to a cable modem that establishes the Internet connection.

3) External Modem or Router
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.

--> deze wordt het dus in de toekomst.

Als je optie 3 kiest, krijg je:

Specify whether the FRITZ!Box connects to the Internet itself or shares an existing Internet conneciton.

1) Make own connection to the Internet (veronderstel dat dit de PPPoE is)
2) Share existing Internet connection in the network (IP client mode)

Word je als ervaren gebruiker (ahum) geacht een voorkeur te hebben - of zijn beide even goed? Ik heb wat dingen achter de modem zitten die via port forwarding bereikbaar zijn van buiten en ook meer dan één apparaat dat naar het internet wil.

Ik dacht eigenlijk dat de Fritz! zou connecteren op de modem via LAN1 en dat de decoder aan de TV gewoon in de Sagem zou steken? (ok - dit is off-topic :+)

Alvast bedankt,
Jan
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jhh schreef:1) Make own connection to the Internet (veronderstel dat dit de PPPoE is)
2) Share existing Internet connection in the network (IP client mode)

Word je als ervaren gebruiker (ahum) geacht een voorkeur te hebben - of zijn beide even goed? Ik heb wat dingen achter de modem zitten die via port forwarding bereikbaar zijn van buiten en ook meer dan één apparaat dat naar het internet wil.
Er is een groot verschil tussen (1) en (2).

Optie PPPoE:
  • Hierbij krijgt de FritzBox een extern IP adres
  • Hierbij gebruik je de FritzBox als centrale router voor je interne netwerk (en benut je alle mogelijkheden van de FritzBox router)
  • kan ook voordelig zijn voor VoIP, gezien de FritzBox rechtstreeks op internet staat.
  • Je kan de Snowbox WiFi niet gebruiken (zit niet op je LAN), best zelfs de PPoE van de Snow uitschakelen
Optie Client:
  • Hierbij krijgt de FritzBox een intern IP adres van de Sagem
  • Hierbij gebruik je de FritzBox als VoIP ATA, switch en bijkomend WiFi access point. De snowBox wordt de centrale router (met zijn beperkingen)
  • kan nadelig voordelig zijn voor VoIP, gezien de FritzBox als ATA achter een NAT zit
  • WiFi van Snowbox en FritzBox zitten op hetzelfde netwerk, en dus complementair
Aan jou de keuze.
jhh schreef:Ik dacht eigenlijk dat de Fritz! zou connecteren op de modem via LAN1 en dat de decoder aan de TV gewoon in de Sagem zou steken? (ok - dit is off-topic :+)
Dat is ook zo.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Zaterdag komen ze langs dus ik plaats dan wel een update.
Vrijdag lieten ze weten dat de SNOWman niet zou langskomen - wordt (hopelijk snel) vervolgd...
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Vrijdag lieten ze weten dat de SNOWman niet zou langskomen - wordt (hopelijk snel) vervolgd...
Vandaag lieten ze nog maar eens weten dat de installatie ook op 2 mei niet zou gebeuren...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Werkt het nu al?
Ook met een fritz?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

q-tec,

Ik krijg blijkbaar geen mailtje als hier een post wordt geplaatst. Ik heb het nog niet kunnen testen, want de sneeuwmannen zijn nog altijd niet langsgeweest.

Ik krijg netjes elke maand bericht dat mijn installatiedatum wordt verschoven wegens een probleem met de lijn. Er is me al uitgelegd dat dat niet aan Snow ligt, maar aan Belgacom. Nu zal dat wel zo zijn, maar ik heb bij Snow een bestelbon getekend en aan een andere partij heb ik dus geen boodschap. Wat ze intussen wel al hebben gedaan is een bericht van opzeg gestuurd naar mijn huidige provider... waar ik overigens wel tevreden over ben.

Jhh
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Intussen creditnota gekregen wegens betaling aan het begin van de maand van mijn nu ex-provider Edpnet en geen connectie meer. Dankjewel Snow!

Jhh

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Intussen een weekje offline. Snow kan voor mij niks doen, het is een zaak ts. mij, Edpnet en Belgacom. In support desk terminolgie is de escalatie van het support ticket op zijn beurt nog eens geescaleerd, wat ongeveer zo effectief lijkt als een regendans doen...

De service desk man gaf als tip mee dat Belgacom ook we'll eens proactief afsluit bij hun klanten die Snow willen worden, dus bezint eer ge... Ik geef het nog een week of twee en dan probeer ik Scarlet denk ik. Die hebben een aanbod waarbij ze duidelijk inspiratie bij Snow hebben opgedaan.

Niet blij!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Regendans schijnt wel te werken want intussen heeft het geregend, Snow nog altijd even hopeloos en ik nog altijd zonder internet. Een kort overzicht van de documentenlijst in mijn Snowzone.be...

De cancellation is overigens geen cancellation want ik ben een hysterische optimist, schijnt automatisch na één of andere deadline erin geraakt te zijn.

3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/07/2013 Canceldatewofee
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/07/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/07/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/07/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/07/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/06/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/05/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/05/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/05/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 17/05/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 17/05/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 17/05/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/05/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/05/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/05/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/05/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/05/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 13/05/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/05/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/05/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 02/05/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 23/04/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 23/04/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 23/04/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 16/04/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 16/04/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 16/04/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/04/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/04/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 15/04/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 09/04/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 09/04/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 09/04/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/03/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/03/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 29/03/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 20/03/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 20/03/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 20/03/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevestiging van inschrijving
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevestiging papier
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 07/03/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 04/03/2013 Bevesting van de bestelling
3-pack digitale tv + internet + vaste telefoon 03/03/2013 Bevesting van de bestelling

Mocht het niet zo erg zijn, het zou om te lachen zijn.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kortom : overmorgen dag op dag ben je al 5 maanden aan het wachten op SNOW. Hell...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Misschien krijgt hij snow met kerstmis?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

dit is leedvermaak, en niet grappig meer...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ja en neen. TS is een heel geduldige mens, blijkbaar.
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

oh, leedvermaak is niet erg hoor - als het grappig is wordt erop geklikt en als het zichtbaar is wil er bij Snow mss wel iemand in gang schieten, hoewel ik strikt genomen niet houd van twitter-achtige support by schandpaal dingen.

Heb er even over gedacht om een 'wie-wacht-langer-op-Snow-dan-ik' draad te starten, maar geen zin om na te lezen of je volgens forum regels een provider te kakken mag zetten.

Waar ik voorlopig niet van houd zijn volgende antwoorden van de service desk:

- wij weten niet wanneer het klaar is, maar van zodra het klaar is bellen we u
- uw aanvraag is geblokkeerd, uw aanvraag is 95% compleet, ...
- het is vooral niet onze schuld dat uw internetverbinding is opgezegd, dat heeft Belgacom gedaan

Heb naar Scarlet gebeld dat ik hun Trio aanbod wel zag zitten, situatie uitgelegd en wie mij eerst aansluit, die krijgt me als klant en dat vonden ze bij Scarlet wel ok. Gezien ze Belgacom dochter zijn, gaat het daar hopelijk wat beter. Ik vermoed dat ik daarmee de administratieve puinhoop alleen maar groter heb gemaakt, nummeroverdracht naar 2 providers (??), maar veel erger dan vandaag kan het niet worden.

'k moet zeggen Mobile Vikings hotspotje werkt redelijk ok en met de internetverslaving van de kinders gaat het ook al veel beter...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ooit eraan gedacht om de ombudsman voor telecom aan te schrijven?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

Net een klein kwartiertje aan de lijn geweest bij Snow om hen te melden dat het niet meer hoefde.

Bij Scarlet vertelde men me dat ze binnen de vijf dagen zouden bellen voor installatie. Dat deden ze de dag erna al. Nu nog afwachten of ze ook echt langskomen, want daar ging het bij Snow net mis.

Jhh
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

en geen nieuws meer? :-o
jhh
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 maa 2013, 11:46

oei - dit is een traditionele 'geen nieuws is goed nieuws' situatie. Scarlet heeft afspraken nagekomen, daar helemaal geen toestanden over 'Belgacom heeft zijn ding niet gedaan en daarom kunnen we niet langskomen' zoals bij Snow.

Fritz staat achter de modem - alleen is het nu een 7360 want de oude ging stuk - de Sagem is erg handig: als je in de Fritz de login gegevens inbrengt, maakt hij de pppoe sessie, als je dat niet doet connecteert de Sagem automatisch.

Voor inkomende gesprekken gebruik ik Scarlet, voor uitgaande een Betamax voip provider. Jammer genoeg heeft de Fritz geen dialling rules die tijdsgebaseerd zijn, dus ik kan niet zeggen: tijdens piekuren alternatieve voip en avond en weekend Scarlet. Maar al bij al werkt de hele setup prima.

jhh
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”