KPN zet investering in België in de ijskast

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

'Het is twijfelachtig of het nog zinvol is verdere investeringen te doen in de telecommarkt in België, nu de liberalisering is gestokt.' Dat heeft bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van KPN in Brussel gezegd tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn bedrijf.

(tijd) - België behoort met Duitsland tot de belangrijkste buitenlandse markten voor KPN. Het Nederlandse concern is de nummer drie op de Belgische markt, onder meer via zijn mobiele telefoniebedrijf BASE.

KPN telt in ons land vijf onderdelen. Naast BASE gaat het om Getronics, SNT, Tele2/KPN Belgium en Newtel Essence. Alles samen stelt het Nederlandse bedrijf in België 1.700 mensen tewerk. De gezamenlijke omzet bedroeg in 2007 zowat 850 miljoen euro, waarvan het leeuwendeel (613 miljoen) van BASE komt.

KPN heeft tot nu 2 miljard euro in de Belgische markt geïnvesteerd en had plannen voor nieuwe investeringen, zei Scheepbouwer gisteren in Brussel op de nieuwjaarsreceptie van zijn bedrijf. Maar het telecombedrijf is inmiddels 'teleurgesteld in de vooruitzichten van de Belgische markt', sprak de topman.

Scheepbouwer haalde onder meer aan dat de Belgische retailmarkt voor breedbandinternet niet concurrerend is. 'In het zuiden van het land is nu een Belgacom-monopolie, in het noorden is het een monopolie van Telenet en Belgacom.' KPN telt in ons land 130.000 klanten voor snel internet.

De zakelijke markt is er volgens de topman nog slechter aan toe. Daarom werd vorig jaar de stekker uit Sympac getrokken. Het bedrijf leverde internationale gsm-diensten aan multinationals.

Scheepbouwer verklaarde dat Sympac de concurrentie met Belgacom niet aankon, omdat de voormalige monopolist zijn concurrenten hoge kosten aanrekent voor verbindingen via zijn netwerk. KPN en Mobistar klaagden deze praktijk al aan. De Raad voor de Mededinging onderzoekt de zaak.

09:05 - 08/01/2009 Copyright © De Tijd

Dus Kaween had het bij het juiste einde :-(
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Dat zet meteen een domper op 2009 qua internet :cry: En van onze reserve-regering valt ook niet veel beterschap te verwachten. Hoe lang zal het duren voordat Belgacom ook nog eens z'n prijzen verhoogt?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Als je dan het artikel leest op tweakers.net ( http://tweakers.net/nieuws/57712/kpn-dr ... dicht.html ) zal het eigen tele2 adsl2 netwerk nooit meer groeien zeker.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Is ook een nutteloze investering lijkt me. Hadden ze dat netwerk al in 2004 dan ja, maar we zijn 2009, ADSL en ADSL2+ behoren tot het verleden, fiber zijn ze al volledig aan het uitrollen...

in Nederland
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Ksnap het niet: er is minder concurrentie, dus zij kunnen hun prijzen hoger houden, dus ze hebben net meer middelen om uit te rollen? Ja toch?
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Nee, want Scarlet kan nu als price-squeezer door Belgacom ingezet worden: Tele2 en de andere alternatieven zitten dan gevangen tussen de lage publieke prijzen van Scarlet en de hoge verborgen kosten aan Belgacom. Zo is het gewoon niet winstgevend genoeg meer om investeringen te doen.

Leve het BIPT dat dat al minstens sinds begin vorig jaar 'aan het bestuderen is', maar toch geen bezwaar zag in de overname van Scarlet door Belgacom :roll:
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Monopolie op:
- Nationaal = Belgacom (+ dochter Scarlet) op de ADSL markt
- Regionaal Wallonie = Belgacom (+dochter Scarlet) op de ADSL markt
- Regionaal Vlaanderen = Belgacom (+dochter Scarlet) op de ADSL markt en Telenet op de kabel

Wat doen die pipo's van het BIPT dan ganse dagen? Koffie drinken? Slapen?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Mag raar klinken, maar helemaal ongelukkig ben ik niet met deze berichten : het zorgt er allersinds voor dat je als klant nu wel weet waarop het staat, en wat je mag verwachten ; nog altijd een stuk beter als continu in het ongewisse gelaten te worden of je huidige situatie bij T2 nu wel of niet binnen aanvaardbare termijn verbeterbaar is.

Begrijp me niet verkeerd : ik had liever gezien dat er niets aan de hand was, dan mijn ideetjes hierover compleet onjuist zouden zijn gebleken en dat T2 voldoende backing zou gekregen hebben vanwege KPN om voor vooruitgang te zorgen, maar dit nieuws is nog steeds beter dan nu al bijna 3 jaar durende "we werken continu aan ons netwerk en de uitbreiding ervan ...."

Nu weet je tenminste met zekerheid dat :
1) zit je in non-Bruo en op 4 mbps, dan zal dat ook we zo blijven ook en dat daar nu _geen_ discussie meer over te voeren is.
2) indien 4mbps goed genoeg voor jouw is en je lijn stabiel en de geboden datavolume voor jouw belangrijk zijn je aan T2 nog steeds een heel gezonde keuze hebt.
3) indien de combinatie van snelheid+stabiliteit voor jouw belangrijker is wil je toch aardig wat data over je account transporteren je best nu al uitkijken kan naar Telenet promoties.
4) als je een langere adem hebt je bij T2 blijven kan, hopende dat een VDSL2 referentieaanbod in de loop van dit jaar goedgekeurd kan worden, iets wat de hele situatie weer compleet kan omgooien.

Er verandert dus in wezen niks. Je hebt nu enkel de zekerheid van je situatie als T2 klant en je kan je eigen prioriteiten stellen en actie nemen in functie van je profiel, en da's veel waard.

Het enige wat ik mij afvraag is dit : KPN reageert nu een beetje van "het is de schuld van de Belgische Situatie dat ....". KPN KENDE deze situatie maar al te goed, en ervan uitgaande dat het daar ook geen ezels zijn vraag ik me af met wat voor een vooruitzichten ze eigenlijk op de Belgische markt zijn teruggekeerd en waarop hun idee was gevestigd dat de machtsposities nu plots niet meer zo uitgesproken zouden zijn geweest, of zouden ze ook zijn gevallen voor de loze beloften van Mijnheer "Maar ik ben toch in beeld geweest" (Quicky) ? Dat laatste zou namelijk ook meteen de zalvende woorden vanwege KPN naar deze heer verklaren ...
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Mee eens Kaween.

Anderzijds moeten we ook beseffen dat zulke openbare uitspraken evengoed een tactische schot voor de boeg kunnen zijn. Dat ze de bevoegde politiek eens grondig willen wakker schudden. Maar zolang het tegendeel bewezen is, zullen we nog een tijdje op 4Mb blijven zitten :|
kaween
Elite Poster
Elite Poster

mail send.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

kaween schreef:mail send.
sent
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Kaween, inderdaad de Quicky doet af en toe blabla maar veel te weinig boemboem :student:
kaween
Elite Poster
Elite Poster

@Utopia : klopt. Vergeet ik wel meer.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Dfrog schreef:Kaween, inderdaad de Quicky doet af en toe blabla maar veel te weinig boemboem :student:
Ik zou zelfs iets verder gaan, het is altijd bla bla bla en nooit boem boem boem. Zal van die wiet zijn, hij zal er apathisch van worden.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben benieuwd wie het glasvezelnetwerk van scarlet dan gaat overkopen? Het moest te koop worden gesteld bij de overname door Belgacom. KPN of mobistar waren volgens mij de enige potentiele kandidaten of zie ik dat verkeerd? Als mobistar de enige bieder wordt...
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”