Waze - milieuzones ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

In waze kan je milieuzones instellen, maar hoe werkt deze instelling?

Als in bvb LEZ Antwerpen activeer:
Gaat waze die zone dan toelaten of negeren?

Gaat waze waarschuwen bij start dat de zone verboden is voor mij?

Gaat waze, zonder ingave adres, mij tijdig waarschuwen?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedoeling is dat je een waarschuwing krijgt, maar ik denk niet dat de functie al 100% werkt. Ik krijg namelijk geen melding als ik naar centrum Antwerpen wil rijden zonder dat ik de LEZ aangevinkt heb dat ik er in mag.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik mag hopen dat waze zones vermijdt waar je niet in mag met je wagen, gebaseerd op de euro norm die je ingeeft.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hey, deze functie zijn we inderdaad nu aan het introduceren. De "vignetten" zitten ondertussen in de app, het routeringsalgoritme houdt er momenteel echter nog geen rekening mee (vandaar dat het nog wat verborgen zit). De bedoeling zal zijn dat je een melding krijgt om een zone "toe te voegen" eenmaal je in Brussel, Antwerpen of Gent gaat binnenrijden volgens de ingestelde rit. Ook als je route een pak langer wordt omdat je een zone gaat ontwijken krijg je eenmalig een melding om te vragen of die snellere route een optie is voor jou. Of dat is toch het plan. Op dit moment zitten daar nog enkele bugs in, vandaar dat het nog niet uitgebracht is. Dit werkt echter niet tijdens het rijden zonder ingestelde route.

We hebben eerst geprobeerd om met de Euro-normen te werken, maar elke zone heeft uitzonderingen en uiteindelijk was onze conclusie dat het niet haalbaar is om dit binnen België op Euro-normen te baseren. Je kan alleen aangeven dat je auto de zone in mag of niet. Of dat zo is zal je zelf moeten onderzoeken. Het zit gewoon te complex in elkaar om het voor Waze verantwoord te maken om dit te implementeren. De umwelt- en CritAirgebieden zijn op dat vlak veel duidelijker en dus makkelijker in een systeem te gieten (én ook nog is op meer gebieden van toepassing).
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt voor de informatie.

Volledig begrijpbaar dat het niet op de lokale wetgeving kan verdergaan, deze is absurd complex en er is geen overkoepelend federaal kader.

Is er een vermoedelijke implementatiedatu?

Ik kijk er alvast naar uit!
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is niet mogelijk om een datum te geven. Dat is afhankelijk vanaf wanneer de problemen in de implementatie opgelost geraken en daar hebben we geen zicht op.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

vraagje: heeft niks met milieuzones te maken maar wel met milieu
Nu zittener tankstations in waze voor alle mogelijke brandstoffen - uitgezondert EV laadpalen (specifieker snellaadpalen)
Zijn er plannen in die richting om moeten we ons verder behelpen met de beperkte routeplanners, hoofdzakelijk zonder prijzen, buiten waze
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

De vraag voor (snel)laadpalen met prijzen in de app is ook al een tijdje gekend. Ik heb geen weet van specifieke plannen, maar het lijkt me slechts een kwestie van tijd. We proberen om de laadpalen in de app toe te voegen als plaatsen waar je naar kan zoeken, maar dat is uiteindelijk maar beperkt qua functionaliteit.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zolang hij maar waarschuwt dat je een zone ingaat met beperkingen, ook wanneer je geen route navigeert; en zolang hij maar by default zones ontwijkt.
Ik heb geen zin om bij de volgende file op de brusselse ring door een groene zone gestuurd te worden met alle boetes vandien.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het ontwijken van zones waar je geen toegang toe hebt zit er inderdaad in. Wanneer er een snellere route door zo'n zone bestaat zal je een uitnodiging krijgen om het "vignet" toe te voegen, maar dan moet je nog altijd ter plekke zelf uitzoeken of je dat mag of niet.

Zonder een route in te plannen zal je geen melding krijgen dat je een zone met beperkingen gaat inrijden. Die zones staan namelijk in de routeringsservers opgeslagen, dewelke niet gebruikt worden als je zonder route rondrijdt.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat laatste vind ik niet goed.
Een milieuzone is net zoals een snelheidsbeperking of een verbod plaatselijk verkeer: het is een eigenschap van de weg die ten allen tijde zou moeten getoond worden.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vrees dat het toch zo zal blijven. Ik zal het nooit aan Waze verkocht krijgen om de implementatie van dat systeem helemaal te veranderen voor een minderheid (de cijfers bewijzen dat). De opzet van Waze is navigatie, niet gewoon het zijn van een kaart dat je gebruikt tijdens het rijden. Hiermee wil ik niet zeggen dat je de app zo niet mag gebruiken of zo, maar je zal zo wel altijd een hoop informatie gaan missen tijdens je rit. Zonder navigatie hou je ook geen rekening met verboden afslagen, de wegafsluitingen op vaste tijdstippen (wat nog iets anders is dan de rood-witte afsluitingen), onverharde wegen of speciale regelingen bij complexe kruispunten. En op zich is het ook gewoon niet veilig om tijdens het rijden je weg te zoeken op een kaart. Vroeger op papieren kaarten was dat onveilig, vandaag met digitale kaarten is dat niet anders.
Laatst gewijzigd door Glodenox 30 dec 2018, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals je het formuleert is het gelijk aan de instelling onverharde wegen?
Op kaart zal waze u niks vertellen
Bij navigatie zal hij de zone niet gebruiken voor de route

Of zal waze voor milieu zones een melding geven als je er een zou binnen rijden?

Zinvol? Ik bepaal toch eenmalig met welk voertuig (norm) ik op de baan ben?
Enige is misschien dat ik zelf alert genoeg moet zijn als ik in een ander voertuig stap met mijn waar.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daarmee kan je het inderdaad tot zekere hoogte vergelijken (die instelling was ik blijkbaar vergeten op te lijsten in mijn vorig bericht, bij deze rechtgezet). De finale implementatie die Waze gaat gebruiken voor een route waarvan de bestemming in zo'n zone ligt is nog onduidelijk, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een duidelijke melding, maar het zou kunnen dat er (net zoals bij onverharde wegen) toch door genavigeerd gaat worden als er geen andere route mogelijk is. Persoonlijk zou ik liever hebben dat je dan tot aan de rand gestuurd wordt of zelfs de optie krijgt om naar een randparking te rijden, maar ik vrees dat we zo'n gedrag niet meteen moeten verwachten.

Bottomline: het blijft een hulpmiddel. Zoals het nu op tafel ligt zal het geen waterdicht systeem zijn, maar wel al veel beter dan niets te doen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Marc S
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2019, 15:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wat met mensen die met verschillende wagens rijden. Er zal toch ergens een makkelijke instelling moeten zijn om type auto in te stellen want met de ene auto wel en andere niet zal zeker problemen geven.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waze zou dat kunnen, maar de overgrote meerderheid van de gebruikers kent dit probleem niet en men wilt de functies voor de meerderheid van de gebruikers zo simpel mogelijk maken (Waze krijgt al te veel het verwijt dat er te veel opties zijn).

Indien je meerdere wagens hebt kunnen we alleen aanraden om voor de strengste interpretatie te gaan en bij een waarschuwing voor een lage-emissiezone al dan niet aan te duiden dat je de melding wilt negeren en toch een route door/in het gebied wilt krijgen als je met een wagen rijdt die dit toestaat.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”