Zou hetvolgende kunnen?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Op mijn dell xps laptop is w10 home voorgeïnstalleerd maar als je je windows om de een of andere reden om zeep zou helpen (wat dus NIET is gebeurd voor alle duidelijkheid) kan je w10 herinstalleren via de dell setup die dan de w10" installatie gaat ophalen vanop een verborgen partitie

Ondertussen heb ik nu wat vrije schijfruimte vrijgemaakt en er ubuntu linux opgezet zodat ik bij aanzetten laptop kan kiezen. Stel ik kies ubuntu en installeer virtualbox. Kan ik dan langs die weg w10 installeren door de w10 installatie bestanden te gaan ophalen van op de verborgen partitie. Indien dit lukt zou ik de voorgeïnstalleerde windows er af halen en de hele schijf uitbreiden voor Linux en indien ik toch een exclusief windows programma nog heb dit dan doen via virtualbox
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

via virtualbox in linux kan je niet aan je windowssysteem.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Totaal terzijde, maar gelieve een topic titel te kiezen die weergeeft waarover het gaat... Stel je anders eens voor dat iedereen met een vraag jouw soort titel zou gebruiken :p.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom maak je je het trouwens zo complex... je kan ten allen tijde gewoon van Microsoft de Windows 10 ISO download, er is echt geen reden om die te bewaren op je laptop.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb hier al een paar XPs'en over de vloer gehad die ik niet geïnstalleerd kreeg met de windows iso zonder eerst een hoop drivers te slipstreamen.
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

mailracer schreef:via virtualbox in linux kan je niet aan je windowssysteem.
Kan in principe wel, maar niet aan de speciale partities.

Met extra bestandssystemen utils kan je aan de Ntfs partities
of
met de virtualbox Extensions kan je bestandsdeling activeren met je host.
Dat laatste gebeurt op m’n Windows 7 host regelmatig.

Windows 10 in combinatie hyperv en virtualbox is wel nog een probleem denk ik.

Ik zou eerlijk gezegd een eBay Windows licentie gaan zoeken voor een paar eur. In combinatie met een iso image (liefst van Microsoft)
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

keerekeerweere schreef:Ik zou eerlijk gezegd een eBay Windows licentie gaan zoeken voor een paar eur. In combinatie met een iso image (liefst van Microsoft)
Waarom zou hij op eBay een licentie moeten zoeken... hij heeft reeds een actieve Windows 10 licentie !

Gewoon starten met de ISO (en hij komt zelfs geen licentie vragen !)
iceke schreef:Ik heb hier al een paar XPs'en over de vloer gehad die ik niet geïnstalleerd kreeg met de windows iso zonder eerst een hoop drivers te slipstreamen.
Toestellen dan die misschien niet oorspronkelijk met Windows 10 geleverd zijn ?
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

De laptop werd via dell zelf besteld en bij configuratie destijds gekozen voor windows 10 home edition.

Titel is idd wat ongelukkig gekozen

Zal de tips dra uitproberen
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

r2504 schreef:
keerekeerweere schreef:Ik zou eerlijk gezegd een eBay Windows licentie gaan zoeken voor een paar eur. In combinatie met een iso image (liefst van Microsoft)
Waarom zou hij op eBay een licentie moeten zoeken... hij heeft reeds een actieve Windows 10 licentie !

Gewoon starten met de ISO (en hij komt zelfs geen licentie vragen !)
iceke schreef:Ik heb hier al een paar XPs'en over de vloer gehad die ik niet geïnstalleerd kreeg met de windows iso zonder eerst een hoop drivers te slipstreamen.
Toestellen dan die misschien niet oorspronkelijk met Windows 10 geleverd zijn ?
Hmm dacht dat ik er was, had eerst het windows hulpprogramma MediaCreationTool1803 gestart in de echte windows10 omgeving en de versie gekozen die ik heb en voor iso gekozen. In virtualbox onder Linux gekozen dat ik geen productcode heb want dell zet die niet meer op een sticker maar injecteert deze in het bios. De installatie verliep verder tot het einde. Maar in instellingen - Bijwerken en beveiliging - activering staat er wel dat Windows niet geactiveerd is.

We kunnen Windows niet oo dit apparaat activeren omdat u geen geldige digitale licentie of productcode hebt. Probleem oplossen geeft ook geen oplossing. Is dit omdat de bios niet kan uitgelezen worden door Windows 10 in Virtuele omgeving? Afbeelding
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Beperking van uw OEM licentie.

Ofwel kies je voor je dualboot systeem ofwel investeer je in een nieuwe key.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

De bioskey uitlezen met een tooltje en handmatig proberen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bart_Herbots schreef:Is dit omdat de bios niet kan uitgelezen worden door Windows 10 in Virtuele omgeving?
Een virtuele omgeving vereist zijn eigen license key.

Het was me initieel niet duidelijk dat je die Windows 10 wou draaien IN je virtual box.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

iceke schreef:De bioskey uitlezen met een tooltje en handmatig proberen ?
https://www.google.com/search?fs&q=wind ... 8&oe=utf-8

Eerste link, eerste commentaar onderaan het artikel:
IR
November 6, 2017 at 5:39 pm

Windows 10 refused to pick up the license automatically from my Dell All-in-One (which shipped with Windows 8) but the Windows OEM Product Key tool from NeoSmart worked perfectly… ran first time, and produced a key that Windows 10 was happy with. Thanks!
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

? :-)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ok, ik had beter de link geplaatst:
https://www.nextofwindows.com/how-to-re ... -from-bios
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

dus wanneer ik w10 in virtuele omgeving installeer en de product key ingeef zal die niet "reclameren " dat die key al in gebruik is , namelijk bij de echte windows omgeving. ok blijkbaar kan dat alleen zal die niet geactiveerd kunnen worden

Trouwens ik heb nu een paar dagen w10 in virtuele omgeving draaien en zo op het eerste zicht werkt dat los dan van dat het niet geactiveerd is, maar heb je die activatie enkel nodig om windows updates te krijgen of zal ik na verloop van tijd niet meer in die windows geraken?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

De reden dat ik er een vraagteken achtergezet had....
Dat je een key geen 2 keer kan gebruiken lijkt me duidelijk, dat je je bios key niet kan gebruiken in een virtuele omgeving weet ik niet, dat moet je gewoon zelf ff proberen lijkt me.

Ondertussen zijn er tig mogelijkheden om je windows te activeren dat de meesten de bomen door het bos niet meer zien ;-)
Owja, ondertussen krijg je w10 dus niet meer geactiveerd met een w7 key tenzij je dit vroeger wel al eens gedaan hebt, dan gaat het dus wel nog(ook op andere hardware, maar of dat legaal is, is weer een hele andere discussie)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:dus wanneer ik w10 in virtuele omgeving installeer
Waarom trouwens geen dual-boot ?
bartman schreef:heb je die activatie enkel nodig om windows updates te krijgen of zal ik na verloop van tijd niet meer in die windows geraken?
Ik dacht dat Windows in een zeer beperkte modus komt waar je amper nog iets kan doen.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

lacer schreef:Eerste link, eerste commentaar onderaan het artikel:
IR
November 6, 2017 at 5:39 pm

Windows 10 refused to pick up the license automatically from my Dell All-in-One (which shipped with Windows 8) but the Windows OEM Product Key tool from NeoSmart worked perfectly… ran first time, and produced a key that Windows 10 was happy with. Thanks!
Dat werkt in het geval het gaat om een herinstallatie van Windows 10 (als opstartsysteem). Het valt te betwijfelen of dit ook werkt in een virtuele omgeving op diezelfde laptop...
iceke schreef:Owja, ondertussen krijg je w10 dus niet meer geactiveerd met een w7 key tenzij je dit vroeger wel al eens gedaan hebt, dan gaat het dus wel nog(ook op andere hardware, maar of dat legaal is, is weer een hele andere discussie)
Van Windows 7 naar Windows 10 upgraden is wel nog mogelijk, zij het via een omwegje, heb ik in juli nog uitgevoerd.
  • Zorg dat je Windows 7 OS up-to-date is
  • Ga naar http://www.computerbild.de/download/Win ... 70023.html
  • Klik er op de rode download button om de Windows 10 Update Assistant te downloaden
  • Ga er niet op in als er gevraagd wordt om gebruik te maken van een download manager, want op de geopende pagina staat er ook een stukje tekst met de directe link naar de Windows 10 update assistent (onder direkten Download)
Die update-assistant deed bij mij nog steeds wat ie moest doen: van Windows 7 zonder problemen naar Windows 10.
Bart_Herbots schreef:Zou het volgende kunnen?
Installeer, activeer en update Windows 7 in Virtualbox en volg nadien de stappen zoals hierboven beschreven.
TIP: het downloaden en installeren van alle Windows 7 updates na SP1 kun je merkelijk versnellen door gebruik te maken van de Convenience Rollup: https://www.howtogeek.com/255435/how-to ... ce-rollup/
Nadien check je nog eens op updates, maar het zijn er dan niet zoveel meer.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”