OS voor oude laptop voor kinderen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

We hebben een oude Packard bell met Pentium processor, 3Gb ram en HDD van 320 Gb. Momenteel staat er nog de originele Win 7 op, maar het arme schaap is voor geen meter vooruit te krijgen. Ook is het niet meer mogelijk om windows updates te installeren. Verschillende pogingen om dit op te lossen waren tevergeefs.

Daarom denk ik er aan om er chrome OS of een linux op te zwieren. Maar...
Het ding wordt gebruikt door onze kinderen (8 & 9) met heel basic windows kennis. Hetgeen ze doen:
Leerstof herhalen op computermeester.be
spelletjes spelen, zowat altijd online en met flash
teksten typen op google docs.

Wat raden jullie aan?
Chrome OS, een linux erop of toch maar formatteren en opnieuw win 7?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Heb hier dezelfde situatie.
Ik heb 2 oude laptops voor hen. Een goedkope SSD erin en Ubuntu erop. En dat werkt perfect. Ongeveer een 10 à 15 seconden opstarttijd.
Voor school mogen ze al eens een powerpoint gebruikt als ze iets moeten bespreken. Dan gebruiken ze gewoon google presentation. Dan kunnen ze het bestand downloaden in "powerpoint" formaat. Of soms mogen ze op school inloggen op hun google account en kunnen ze dan zo hun presentatie tonen.

Sommige van die educatieve sites kan je wel niet met alle brouwsers gebruiken. Hier hebben ze chrome en firefox.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als Ubuntu te zwaar zou zijn.

Probeer dan LXLE of Lubuntu.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Momenteel staat er nog de originele Win 7 op, maar het arme schaap is voor geen meter vooruit te krijgen.
Al eens W10 geprobeerd ? W8, en volgens mij bij uitbreiding ook W10, was ervoor gekend dat het ook heel vlot draait op oude hardware. En volgens mij kun je vanaf W7 nog altijd gratis upgraden via deze truuk : https://tweakers.net/nieuws/114153/wind ... ijgen.html .
Heb hier o.a. W10 op een oude netbook met een AMD E-450 met Passmark score van 772 en dat is nog goed bruikbaar, al is dat wel met een SSD.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik wil geen win vs tux discussie starten, maar kostprijs, snelheidsvoordeel, gebruiksgemak en veiligheid zijn toch wel pluspunten om voor een oude laptop voor kinderen een linux te kiezen. Een bijkomend voordeel is dat je kinderen zullen zien dat er wat meer bestaat dan Microsoft of Apple, waar ze sowieso toch nog mee te maken zullen krijgen.

Zoals al gezegd, een SSD er in en voor een linux variant gaan, maar dan eerder voor een "community based" distro zoals Mint of Arch, die zijn meestal toch nog wat lichter en bieden meer gebruikersopties.
Kies gelijk ook voor een licht gewicht schermbeheerder zoals Cinnamon of Mate. LMDE is nog iets lichter en sneller, maar mist een aantal opties, dus beter niet voor gaan.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Onderschat inderdaad niet wat een SSD kan doen. Als dat de originele harde schijf is dat erin zit zou ik die zeker vervangen. Zou best kunnen dat het vlot werkt op W7 of zelfs W10 als je er een SSD insteekt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

W7 misschien wel, maar die 3GB ram gaat voor een nieuwere versie wat krap zijn, en je moet dan ook al een (duurdere) grotere SSD erin steken, want win is nu niet bepaald zuinig op geheugen en opslag.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

"flash" ... dan zou ik toch opletten, want veel browsers en linux distro's ondersteunen flash al niet meer,
gezien het als verouderd gemarkeerd is overal.
verder zou ik idd zowiezo investeren in een SSD, en kijken of je nog in aanmerking komt voor een free upgrade (je weet maar nooit).
als je toch aan het rondkijken bent, het kost niet: probeer eerst eens reactos, dat kan misschien perfect voldoen aan je eisen,
is gratis, ondersteunt meerdere windows programma's (hoewel nog niet allemaal) en is geloof ik zelfs lichter dan de meeste huidige linux distro's.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Splitter schreef:"flash" ... dan zou ik toch opletten, want veel browsers en linux distro's ondersteunen flash al niet meer,
gezien het als verouderd gemarkeerd is overal.
Ubuntu en al zijn varianten en spin-offs hebben op 10 oktober anders nog wel een update doorgevoerd van de plugin.
Hoog tijd trouwens dat flash uitsterft, maar dat is een ander verhaal.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

+1 voor Linux. Kijk eens wat het geeft met Ubuntu, eventueel kan je nog altijd voor een lichtere versie gaan.

SSD is *altijd* aan te raden. Moest je ergens een op de kop kunnen tikken zeker doen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Mijn vader heeft een inmiddels net-geen-10 jaar oude Dell M1730 laptop, 3 gig geheugen, Intel Dual Core.

Er zit een SSD'tje in en een Windows 10 .... en dat ding draait nog super aangenaam. Win10 start op in minder als 15 seconden, "gewoon werken", internet, office .... je merkt aan letterlijk niks dat je aan een toestel zit dat al bijna 10 jaar dienst doet, en het werkt veel sneller als iedere low cost sub-600Euro HP laptop die je zou oppikken bij de Carrefour of Vandenborre or whatever.

Heeft in totaal gewoon een goedkoop Kingston SSD'tje gekost : Windows7->10 upgrade is nog steeds perfect en gratis mogelijk ondanks dat Microsoft deze gratis upgrade officieel tot het eerste jaar van de Win10 introductie had beperkt. Tenzij je laptop zelfs ouder is als die M1730 is er geen reden om te denken dat jouw oude laptop geen tweede leven kan krijgen met een SSD erin. Of je dan nog steeds Linux wil of gewoon wil doorwerken met een vlotte Windows 7 of 10 is helemaal jouw eigen beslissing.

Het "Windows 7 kan niet updaten" is een bekende. Is oplosbaar mits een 2 or 3 handmatige kritische updates eerst uit te voeren. Moest je daar hulp bij nodig hebben, laat maar weten maar er is eigenlijk geen enkele reden om niet gewoon te upgraden naar Win10 en gebruik te maken van de meest recente Windows versie op je oude machine.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Die handmatige upgrade heb ik vaak gelezen en nog vaker geprobeerd, maar zonder resultaat...
Heeft iemand een ssd in de kast op overschot?

En meer, hoe kom ik te weten welk type compatibel is?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Goedkope SSD's van Kingston werken naar mijn ervaring met het grootst aantal merken. Of je neemt een Samsung SSD, wat duurder, ook uitstekende compatibiliteit. Veel problemen moet je qua compatibiliteit niet verwachten met de meer bekende merken en in al die jaren heb ik eigenlijk alleen met OCZ SSD's (ongelooflijk veel) ellende gehad.

Wat bedoel je precies met "de handmatige upgrade" ? Die Win7 upgrade fix ? Ik kan er terug even naar neuzen als je dat bedoelt.
Wat Win10 betreft heb je eigenlijk alleen een (perfect legale) download van een Win10 op USB stick nodig.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

cadsite schreef:We hebben een oude Packard bell met Pentium processor, 3Gb ram en HDD van 320 Gb.
Zet daar eens Linux Mint 18.2 Sonya met MATE Desktop op. Werkt zeer vlot. ==> https://www.linuxmint.com/download.php
En bookmark volgende website, die zal zeker van pas komen als je een probleem hebt of iets wil tweaken: https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

heb indertijd mijn fujitsu-siemens machine (esprimo 5925) voorzien van linux mint 17/mate ipv Win XP. Draait sindsdien nog steeds als een zonnetje, en sinds vorig jaar als dualboot ook met win10 pro erbij :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Er zijn een paar verschillende redenen waarom W7 updates de mist in zouden gaan, vrij moeilijk om een "one size fits all" te bedenken, maar deze link geeft een vrij goede aanzet tot oplossing. Er was vroeger ook een 32 en 64bit versie van een repairscript, maar de link blijkt dood.

https://www.askvg.com/fix-windows-7-kee ... for-hours/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met compatibel bedoel ik, hoe kom ik te weten welk type SSD er in de laptop passen?

Als ik op tweakers ga kijken zie ik:
Afbeelding
Voor mij is dat redelijk chinees.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Welke laptop is het precies? Type
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Zal vanavond eens kijken, weet het zo niet uit het hoofd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het zal wel 95% zeker een SATA moeten zijn. Tenzij ie HEEL oud is, dan kan een IDE nog.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

En zoiets?
https://www.2dehands.be/computer-game-c ... 67517.html
Om duidelijk te weten wat kan en wat niet, wat moet je daarvoor juist weten?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

petrol242 schreef:[...] gebruiksgemak [...] een linux te kiezen. [...]
Yikes.
petrol242 schreef:Een bijkomend voordeel is dat je kinderen zullen zien dat er wat meer bestaat dan Microsoft of Apple, waar ze sowieso toch nog mee te maken zullen krijgen.
In m'n professionele carrière kan ik het op 1 hand tellen wanneer ik met linux te maken heb gehad op een laptop. En wat ik me er nog van herinner ging het allemaal toch niet zo vlot als onder Windows. Printerdriver installeren of connecteren naar onze 802.1x WIFI bijvoorbeeld...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja MAAR, ik vind niet dat dat je kinderen een achterstand geeft, integendeel zelfs.
Laat ze maar leren en spelen in ubuntu/mint/chromeos en met google docs/libreoffice.
Beter vlot werken in een alternatief programma/os dan liggen prutsen op een oude laptop met windows en een oude office.
Die wifikaart en die printerdriver zal de papa wel installeren ;-)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik denk dat hij bedoelde dat je in het bedrijfsleven sowieso nog Windows/macOS tegen komt, maar daarom niet per se Linux. Niks mis mee om eens te voelen hoe warm het water daar is.

Linux heeft al een lange weg afgelegd, en met bv Ubuntu is het qua gebruiksgemak al een heel pak vooruit gegaan, maar er is nog altijd wel een zeker level van geekiness required. Maar da's daarom ook niet slecht, het kan altijd de interesse aanwakkeren. Voor de use cases die de TS aanhaalt, zou ik het wel durven doen in plaats van te liggen sukkelen met een trage, dure Windows.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Onze kinderen worden niet bepaald 'standaard' opgevoed.
Op mijn PC (waar ze ook geregeld op prutsen) staat bijvoorbeeld geen office maar libre office.

Als ik een alternatief OS zou installeren dacht ik in de eerste plaats aan chrome OS omdat ze op school veel met google drive en docs bezig zijn.
Ik ben niet vies van linux, maar ken er niets van en heb geen goesting om er veel tijd in te steken.
Ik zal eerst eens kijken of ik er een SSD kan infoefelen en dat resultaat afwachten.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb een eindje met een Chromebook gewerkt en voor bovenstaande use-case zou dit zeker moeten kunnen lukken. Met Neverware kan je dit op een oude laptop flashen en zou hij zeker weer vlot moeten kunnen draaien !
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:En zoiets?
https://www.2dehands.be/computer-game-c ... 67517.html
Om duidelijk te weten wat kan en wat niet, wat moet je daarvoor juist weten?
Vrij zeker dat die niet gaat werken. m.2 bestaat nog niet zo heel lang.
Is bij jou gewoon een kwestie van de HDD te vervangen door een SSD die ook de 2.5" laptop disk form factor heeft. Kijk gewoon eens waar je HDD zit en doe hem daar open. Is normaal een apart plaatje/klepje dat je kan losschroeven. Dan ga je ook direct zien of het een SATA HDD is en dan kan je die vervangen door een SATA SSD.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Met compatibel bedoel ik, hoe kom ik te weten welk type SSD er in de laptop passen?
Ah, oh. Wel, als er standaard een Win7 op stond vanuit de fabrikant is dat 110% zeker een Sata interface. :)
De niet-vanzelfsprekendheid van die vraag ontging me even, sorry.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

selder schreef:
petrol242 schreef:[...] gebruiksgemak [...] een linux te kiezen. [...]
Yikes.
Is nochtans zo. Een mint bijvoorbeeld is niet meer dan een live install zonder gedoe van drivers, etc...
selder schreef:
petrol242 schreef:Een bijkomend voordeel is dat je kinderen zullen zien dat er wat meer bestaat dan Microsoft of Apple, waar ze sowieso toch nog mee te maken zullen krijgen.
In m'n professionele carrière kan ik het op 1 hand tellen wanneer ik met linux te maken heb gehad op een laptop. En wat ik me er nog van herinner ging het allemaal toch niet zo vlot als onder Windows. Printerdriver installeren of connecteren naar onze 802.1x WIFI bijvoorbeeld...
Euhhh, dat is net wat ik bedoel? Win en Mac zijn zo common dat ze dat wel leren. Het is dan toch aardig meegenomen dat ze er een, volgens sommigen, een exoot bij leren. Wat we veel te weinig doen is om kinderen te leren dat er meer bestaat dan main stream, en dat eens uit het doosje kijken echt geen kwaad kan.

En zoals ik al eerder zei :
petrol242 schreef:Ik wil geen win vs tux discussie starten,[...]
Ieder zijn ding. Maar TS wou weten of een oude laptop op linux of chrome OS te draaien is. Niet meer of minder.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Onze kinderen zouden eerder eens wat meer mainstream moeten leren kennen. :angel:

Ik ben geen gelovige, het enige wat ik wil is dat oude ding weer bruikbaar maken voor de snotters. Met wat dat is maakt me niet veel uit, als ik er maar niet te veel tijd in moet steken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je een wat windows omgeving met linux wilt dan kan je ook kiezen voor ZORIN OS.

https://zorinos.com/home/?utm_expid=.Ol ... Dh19RjPCdq
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik zou toch Neverware Chrome OS eens proberen.

https://www.neverware.com/freedownload
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb ondertussen een chromebook voor onderweg, en ik moet zeggen dat mij dat wel bevalt, kost niks(tov), batterij tijd is enorm en het doet alles wat ik wil voor onderweg, maar om dit nu als main os te hebben ? Dan liever Mint met die paar extra moeilijkheden ala printer en wifi drivers.
Uiteindelijk ben je met chrome os nog altijd aan't prutsen en doe je iets waar het niet voor gemaakt is, terwijl dit met Mint/Ubuntu &co niet het geval is.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou sowieso niet voor Windows 7 gaan voor een laptop. Ik spreek uit ervaring, de snelheidswinst die je krijgt met Win 10 is significant.

De upgrade naar Win 10 is, mits het truukje van enkele posts hierboven, even gratis als een Linux OS. Maar hoe dan ook raad ik als quasi iedereen hier wel een upgrade naar een SSD aan.


En voor Linux zou 'k kiezen voor Mint met Cinnamon. Leunt qua manier van werken naar mijn gevoel het dichtst bij Windows aan.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat is het eigenlijk geworden cadsite?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

iceke schreef:... Dan liever Mint met die paar extra moeilijkheden ala printer en wifi drivers.
...
De meeste drivers zitten reeks in de Linux kernel. Dit in tegenstelling tot vb Windows moet je voor bijna geen enkele hardware extra drivers nstalleren.
Voor de mainstream printers-scanners (vb HP en Brother) en wifi kaartjes zul je geen problemen hebben.
Die wifi driver problemen zijn al vele jaren achter de rug.
Voor de grafische kaarten is dit een ander verhaal en moet je aan Amd en Nvidia eens vragen waarom ze geen Linux drivers meegeven...
In dit geval gebruik je dan de opensource drivers die overgens standaard aan staan.

Moest laatst een nieuwe HP all-in one met Wifi aan de praat krijgen op een verse LinuxMint XFCE 18.2 op een Acer van 11 jaar oud.
Wel, veel meer dan het Wifi wachtwoord ingeven in het apparaat en in Firefox het toestel ip ingeven was er niet aan.
De printer werd zo herkend en alles werkt.

Voor de kinderen is een Linux installatie nog relatief veilig wegens de praktisch onbestaande virussen en andere malware.
Geef ze een account met beperkte toegang en laat de ouders de updates en zo doen. Er is sowieso heel weinig onderhoud nodig.
Gebruiksgemak voorop :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hmzz... dan heb daar ik toch andere ervaringen mee, regelmatig heb ik hier een wifikaart die niet automatisch werkt of een hp printer waarbij het een hele klus is om de driver te installeren,met vga kaarten heb ik dat probleem nog niet voor gehad (ttz, je moet de driver wel installeren, maar uiteindelijk is dat maar 2 klikken)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Hangt er van af wat voor printer:
Standaard (A4) Canon printer: automatisch gededecteerd. Ik denk niet dat de ingebouwde scanner out of the box werkte though.
Brother labelprinter: Veel gedoe om de drivers werkende te krijgen de labeldesignsoftware is alleen beschikbaar voor Windows en vanuit Libreoffice printen werkt niet. Enige alternatief is een open-source label programma maar dat is ook niet 100% compatibel. (Moeilijk de grootte van labels veranderen en je kan de grootte uit een rol niet zelf kiezen ze worden afgeknipt waar de tekst stopt)

Wat me wel verbaasde: in een VM met win 10 werkte de labelprinter perfect :)

Maar ik blijf voorlopig bij Windows aangezien ik ook vaak office gebruik en eens veel tijd heb verspild omdat een bepaald feature in Excel niet in Libreoffice zat. En ik heb al meerdere keren problemen gehad met layout als ik een powerpoint maak in Libreoffice en open in MS Powerpoint. (Al lijkt dat ondertussen wel beter te gaan)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Laat ons zeggen dat in 90 - 95 % alles out of the box werkt.
Ik haal dit uit de + 10 jaar ervaring met enkel Linux uit de Debian familie.
Maar goed, hier geen OS discussies :angel:

Daarnet eens getest op computermeester.be, dat is inderdaad Flash, maar het werkt in Firefox op Ubuntu.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Wat is het eigenlijk geworden cadsite?
Aangezien mijn madam ook meer en meer de PC nodig heeft denk ik om er een nieuwe SSD in te steken.
Eens opzoeken wat/waar/hoeveel/hoe/...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”