SSD beschermen onder linux

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Op al mijn machines heb ik voor het OS een SSD steken. Zowel voor mijn linux als mijn BSD machines.

Deze week heeft de SSD van mijn Mint machine het begeven. Ik denk dat ik ze wat te vol heb laten komen en wat teveel schrijfacties heb laten uitvoeren in haar beperkte leeftijd van 3 jaar. Enkel de noatime functie in het fstab bestand voor het mounten was geactiveerd en de wekelijkse trim actie via cron. Problemen begonnen eerst wanneer firefox kuren begon te krijgen, dan freezes en schrijfrechten die wisselden. Dan bij elke reboot moest ik een fsck doen, dus was wel duidelijk waar het probleem zich situeerde.

Ondertussen steekt er een nieuwe SSD in, die ik voor de zekerheid wat ruimer heb genomen. Momenteel heb ik volgende zaken voor de levensduur ingesteld die ik her en der gevonden heb :
* noatime in fstab
* unallocated space van 10 GB
* weekelijkse trim via cron
* in sysctl.conf de swapiness verlaagd van 60 naar 1
* schrijfacties van Firefox beperkt
* hibernation uitgeschakeld

Zijn er nog zaken die ik kan doen om de levensduur van mijn SSD te verlengen? Ter info, de schijf is 128 GB groot en enkel voor het OS en een kleine home directory + Swap.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Ik heb al 6 jaar een SSD welke ik echt mishandel , deze staat ook bijna altijd vol ... afsluiten doe vaak telkens door gewoon de powerknop 4 sec in te houden of de batterij ff te verbreken , ik heb nog geen enkel defect tot op heden

256 GB samsung
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zou je niet verwachten dat je besturingssysteem geavanceerd genoeg is om daar in jouw plaats voor te zorgen?
Ik zou daar nu niet noodzakelijk extra inspanningen voor doen, waarschijnlijk is ze toch eerder te klein dan kapot door de write cycles.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De SSD's in de andere machines "draaien" nog vlijtig hun dienst, maar dat zijn dan ook NAS machines die niet zoveel schrijfbewegingen van het OS vragen. Dikke pech gehad dan met die ene :cry:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Hier OCZ SSD en RAM dat het begeven heeft, het was gewoon rommel niet voor niets dat ze "niet meer bestaan" en dat je geen garantie meer kan claimen op de meeste producten. Bij de SSD lag het niet aan de writecycles, gewoon plotseling wilt mijn computer niet meer opstarten en wordt de SSD niet meer herkent.

De Intel SSD die ik heb (en die ik langer heb dan de OCZ) blijft voorlopig gewoon werken.
w.l
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jun 2011, 23:01
Bedankt: 1 keer

Als je voldoende ram hebt kan je /tmp (via tmpfs) en je firefox cache in je geheugen houden. Dit zou je systeem ook sneller kunnen maken.

https://wiki.archlinux.org/index.php/tmpfs
https://wiki.archlinux.org/index.php/Fi ... nly_to_RAM

Maar ook ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je vorige ssd en het niet nodig is hier zo bezorgd over te zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

/tmp in de RAM houden was ik al tegen gekomen. Dat ga ik nog doen denk ik. :thumbs:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Mijn ervaring met SSD's van goedkoop tot dure is dat ze meer write acties aan kunnen dan waarvoor ze gemaakt zijn. Wat wel slim is 10% van je SSD niet te partitooneren. Dit geeft extra levensduur aan je SSD, duurdere SSD's hebben dit meestal al in de controller voorzien (meer geheugen dan beschikbaar)

Falende SSD's na 4+ jaar in server use is meestal de controller die gek doet, zoals af en toe wegvallen van de gehele SSD.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

honda4life schreef:Zou je niet verwachten dat je besturingssysteem geavanceerd genoeg is om daar in jouw plaats voor te zorgen?
Ik zou daar nu niet noodzakelijk extra inspanningen voor doen, waarschijnlijk is ze toch eerder te klein dan kapot door de write cycles.
Er zitten al wel een aantal zaken in de mint distro, maar allocated space is nu niet iets dat het OS zou moeten regelen, alsook de locatie voor de tijdelijke opslag. Mijn Debians zijn vrij spartaans, dus daar wordt verwacht dat je als gebruiker zelf wat meer moet instellen.
Op mijn Freenas draait BSD. Dat moet ik nog eens onder de loep nemen, maar die machine draait al een aantal jaar probleemloos met het OS op een SSD. Nu heb ik wel vertrouwen in het zfs bestandssysteem.

Op de mint machine heb ik ondertussen /tmp ook gemount naar het RAM geheugen.

Bedankt iedereen voor de bedenkingen en de tips. :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”