Android en externe opslag

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik heb enkele jaren gewerkt met een Android 4.1 tablet waarbij apps op het interne geheugen stonden en data op de extra SD. Het kopieren van bv. USB stick naar SD kaartje en omgekeerd verliep vlekkeloos.
Sinds een paar weken heb ik een Android 6 tablet die deze werkwijze niet meer toelaat maar daar heb ik deels een workaround voor. Gezien de snelheid van de nieuwe tablet gebruik ik mijn Synology cloud om data te transfereren en dat werkt als een trein, nadeel is dat de data (2-3GB) die ik in een app gebruik alleen op het interne geheugen terecht komt.
De vorige tablet gebruikte ik ook om soms data naar mijn GPS te schrijven, via USB aansluiten en in de app (GDAK) "export" kiezen en klaar.
Op de nieuwe tablet is slechts een micro USB aanwezig dus kocht ik een "5 in 1 OTG adapter" maar daarmee werd de GPS niet erkend (startte niet op). Na de update verleden week start de GPS wel op en zie ik zowel de GPS als de SD kaart van de GPS maar op geen enkele manier wil de tablet schrijven naar deze extra "opslag". Ondertussen vond ik een workaround door te exporteren (vanuit bv. GDAK) naar intern geheugen en dan is het met de app "my files" mogelijk om naar de GPS, SD kaartje van de GPS of gewoon extern SD kaartje te schrijven. Omslachtig dus.
Na een zoektocht op het net lijkt het er op dat de nieuwere Androidversies het zo goed als onmogelijk maken om naar externe bronnen te schrijven (github, stackoverflow...). Heeft er iemand hier een idee om toch naar externe opslag te kunnen schrijven? App die het gemakkelijker maakt? Rooten in geen optie gezien de evolutie (netflix block enz...)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Dat externe opslag niet gebruikt kan worden heeft o.a. te maken met verscherpte security. Denk dan niet enkel aan piraterij, maar ook toegang van de éne applicatie aan data van een andere applicatie (in het slechtste geval spyware en virussen).

In Android 6 is het concept "adoptable storage" geïntroduceerd waarmee je je SD-kaart zodanig kan formatteren dat deze mee gebruikt kan worden als interne storage als 1 groot volume. Helaas is die functionaliteit meestal verwijderd door de vendor omdat het een 'pro'-feature is met een aantal gevaren (SD kaart is trager, minder write cycles, meer kans op corruptie, ...).

Lees eens guides als http://gadgetguideonline.com/android/an ... rshmallow/ na.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Daar was ik al achter maar het is toch redelijk normaal dat je bv. een document (of in mijn specifiek geval) of file kan exporteren.

Het IS mogelijk naar extra storage of via OTG adapter naar USBstick, SD kaartje te schrijven maar enkel na lokaal wegschrijven en dan via een specifieke app te verplaatsen.
Ik ga er dan ook van uit dat er een betere manier moet zijn. Ik heb alvast een feature request gemaakt voor GDAK omdat daar de functie expliciet dient om naar een extern aangesloten apparaat te schrijven.

Een backup maken van mijn foto's/video (SD kaartjes) naar USB zal een aangename bezigheid worden tijdens de vakantie. SD > intern geheugen en dan met My Files > USB i.p.v SD > USB. Minstens dubbele tijd en per kaartje (32GB) niet in 1 keer kunnen overzetten wegens te weinig vrije ruimte op het intern geheugen. En zeggen dat ik nog getwijfeld heb om een Windows tablet aan te schaffen... :evil:

Voor de rest wel tevreden van de Galaxy Tab S2 :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”