Kinderbeveiliging

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

We zijn niet preuts, maar er zijn grenzen...
Onze kinderen zijn 7 & 9, dus zetten hun eerste stappen op het www. Ik ben geen absolute leek, dus kan wel wat doen, we kijken ook mee, maar toch.
Afgelopen december zochten ze naar inspiratie hoe ze de sint prent konden inkleuren, met name de 'zwarte piet'. Daarnet zochten ze naar foto's van poesjes.
Op de desktop kan ik bullguard activeren (heb een jaar licentie gewonnen), maar dan is er nog de laptop, surface en eventueel de iPad, vandaar dat ik dacht aan iets meer bij de bron, zo kwam ik uit bij:
http://www.penguintutor.com/linux/raspberrypi-kidsafe
Wat is jullie ervaring hiermee? Iemand die een raspberry te koop heeft?
Wie helpt dit groentje?
Laatst gewijzigd door cadsite 08 maa 2017, 20:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb dit probleem verholpen bij de router. Eentje van synology. Het eerste model. mocht je met de raspberri niet overweg kunnen, dan kan het bij de router ook mss
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hier staat de modem van telenet, zonder extra's. Er hangt wel een AP aan, maar die staat een stapje verder.
Die optie die je aanhaalt zie ik niet onmiddellijk te doen, neen?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Als je een Pi zet, installeer dan mss ook ineens Pi-Hole. Een adblocker die volgens hetzelfde systeem werkt als die KidSafe en alle reclame wegfiltert (die meestal ook niet even proper is). Er loopt hier al ergens een draadje over Pi-Hole dacht ik.

Verder is een Pi niet echt de moeite om tweedehands te kopen denk ik, kost misschien 50 euro met behuizing en SD kaart en kan je gemakkelijk bv bij je Telenet HGW aansluiten via LAN en in de kast droppen zonder er nog te moeten naar omzien.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

opendns gebruiken?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

OpenDNS gebruik ik op het bedrijfsnetwerk en werkt vlot. Ik weet alleen niet hoe goed/slecht deze is voor websites van de lage landen. Er zal nooit een sluitend systeem zijn.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

OpenDNS werkt goed, is gratis maar zoals alles niet failproof.

1) Je kan de DNS'en manueel instellen op elk toestel.
2) Je kan je router het laten meegeven (elk toestel) en dan op computer van papa en mama manueel google DNS gebruiken zodat jullie bepaalde sites wel kunnen zien. Als je kinderen wat ouder zijn zullen ze dat ook wel uitvogelen.
3) Google afbeeldingen toont nog altijd poesjes en zwarte pieten als safe search afstaat als thumbnails, als je dan verder op de foto klikt krijg je dan wel de OpenDNS stop page.

PS: Bij Proximus/Scarlet/... kon je vroeger met de Sagem of BBox2 OpenDNS instellen, nu kan je dat niet meer en moet je achter je BBox3 een eigen router plaatsen indien je punt 2 wil gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Kan je niet alle DNS-verkeer omleiden naar OpenDNS? Ik heb op OpenWRT met succes een Snowbox terug een timeserver laten vinden (maar ben helaas niet verder geraakt dan dat).
Je gaat dan uiteraard nog uitzonderingen moeten toevoegen voor de parents-PC, maar met een fixed DHCP-lease zou dat moeten lukken. Je gaat er dan wel voor het gemak van uit dat de parents-PC parents-only is. Op gebruikersniveau gaan filteren lijkt mij wat lastiger...
Computer(k)nul
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: Afgelopen december zochten ze naar inspiratie hoe ze de sint prent konden inkleuren, met name de 'zwarte piet'. Daarnet zochten ze naar foto's van poesjes.
Heb je daar zelf al eens op gezocht? Want bij mij krijg ik toch echt nul 'onverwachte' zaken hoor. Je moet toch echt al heel expliciete zoektermen opgeven om ook expliciete resultaten te krijgen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

'T was op haar surface, ik gebruik die nooit.
Bij 'zwarte piet' kreeg ze niets verkeerd, maar mijn vrouw en ik keken toch even naar elkaar.
Gisteren vertelde ze dat onze oudste zocht naar poesjes en dat ze toch wel wat 2-voeters te zien kreeg in plaats van 4-poters...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Behalve DNS kan je eventueel Google safesearch ook gebruiken (er van uitgaande dat je Google gebruikt).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gewoon op zoekmachineniveau filteren:
http://help.bingads.microsoft.com/apex/ ... 8/nl/10003
https://support.google.com/websearch/an ... arch&hl=nl
https://duck.co/help/features/safe-search

Op het moment dat de kinderen intelligent genoeg zijn om dit bewust te omzeilen, is seksuele opvoeding aan de orde en werkt zulke censuur zelfs averechts.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”