Software om muziek te ordenen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik ben op zoek naar 2 software-programma's (mag ook 1 zijn, als dat kan) om muziek te ordenen.
De muziek staat op een linux machine (vandaar forumcategorie Non-Windows), maar is toegankelijk via Samba aan mijn windows machines, dus het mag toch voor windows zijn.

Wat zoek ik specifiek:
Ik heb een map, waarin er in vele subfolders en dergelijke muziek zit.
Van deze muziek zou ik willen dat de ID3 tags goed ingevuld geraken, en dit liefst zo geautomatiseerd mogelijk.
Hoe? Liefst via een shazam-achtige API. Dus met audio footprints.
Waarschijnlijk kan er ook iets van data ontleed worden aan de huidige ID3 tags, de bestandsnaam, het pad, maar dat vertrouw ik niet 100%.

Waarom is dit zo? Vrouwlief heeft de laatste jaren ingestaan voor de muziekcollectie, en dat merk je... :P

Eenmaal alle ID3 tags goed ingevuld staan, zou ik dan willen dat alle files mooi geordend komen te staan in juiste mappen.
Hiervoor heb ik ooit al eens een goed tooltje gevonden, dus dit is niet het probleem (ik zeg het voornamelijk erbij, mocht er een programma zijn die beide kan doen, is dat mooi meegenomen).

Iemand de gouden tip? Meeste tools die ik al geprobeerd heb, lopen vast vanaf ze door de folder beginnen te scannen. Nochtans vind ik 3000 nummers niet zo veel (toch niet voor een softwareprogramma).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

uploaden naar "google music"?
het kan 10.000 nummers "gratis" aan...upload niet integraal de mp3 maar een "footprint" dacht ik...
je kunt ze dan afspelen vanaf elk toestel waar je google music op installeert... ze staan per artiest/genre/...
je geeft gewoon je "smaak" weg en ze zullen proberen muziek te verkopen naar je smaak om aan te vullen
in tegenstelling tot google foto's wel nog niet in je "google drive" dus je kunt het nadien niet (witgewassen :-) weer downloaden
sjerk
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2013, 17:02

De limiet van Google Music is ondertussen al 50k ipv 10k.

Enkele jaren terug eens TuneUp geprobeerd en dat werkte destijds niet slecht.

Ook van MusicBrainz Picard heb ik al goede dingen gehoord, maar nooit zelf geprobeerd.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Zelf een fervent gebruiker van http://www.mp3tag.de/en/index.html!
Ondanks de naam kan het heel wat meer dan taggen alleen, waaronder:
hernoemen
in mappen plaatsen
automatisch taggen via AcousticID en aanverwanten
albumart invoegen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tb0ne schreef:automatisch taggen via AcousticID en aanverwanten
Hoe doe je dat precies in MP3Tag ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

En is AcousticID consistent qua naamgeving, bvb capitalizatie van beginletters, toevoeging van featured artists, etc ?
Ben voor het rippen van CDs nu bvb eens dbPoweramp aan het gebruiken, en die heeft hetzelfde probleem als EAC in dat zijn bronnen voor metadata gewoon niet betrouwbaar/consistent zijn. Tot zelfs spelfouten in titels toe.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruikte vroeger ook altijd mp3tag...
het leuke aan mp3tag is dat je batch kan renamen (vooral voor genre of voor compilatie cd's is dat handig-> itunes maakt daar zowiso een soepje van anders)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

gebruik al jaar & dag Tag & Rename (weliswaar betalende software)
http://www.softpointer.com/tr.htm
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ik zou ook gaan voor iets dat samen kan werken met MusicBrainz. Hun eigen Picard zoals al eerder gemeld is een goeie gratis optie. Als je wil betalen kan je altijd eens naar Jaikoz kijken. Of van dezelfde maker SongKong. De gegevens halen ze allemaal binnen via de AcoustId te bepalen en dan de matchen met de MusicBrainz data base. De hoeveelheid aan gegevens die daar terug te vinden zijn is enorm. Met een beetje zoekwerk kan je altijd zien welke tool het beste is en die van Jthink kan je geloof ik allemaal ook als trial gebruiken. Ze zijn ook allemaal platform onafhankelijk geloof ik.

Zelf Jaikoz nog ooit gebruikt om een collectie van over de 10000 nummers aan te passen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

+1 voor MusicBrainz Picard. Toen ik nog verzamelde was dat dé tool waarmee ik m'n bibliotheek op orde hield!
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De meeste software struikelt wel eens over cd's, vooral compilatiecd's zijn schijnbaar moeilijk.
w.l
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jun 2011, 23:01
Bedankt: 1 keer

Voor linux (command line): http://beets.io/
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”