Tablet voor schoolgebruik

eensteven
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Tablet voor schoolgebruik

Berichtdoor eensteven » 08 Feb 2015, 14:10

Ik heb de vraag gekregen om een tiental Android tablets (LG G Pad 10.1) in te stellen met twee beperkt toegankelijke gebruikersprofielen (in de zin dat enkel de gevraagde toepassingen gedraaid mogen kunnen worden) maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. Mijn vraag is nogal breed, welke apps te gebruiken, hoe de profielen afschermen en tot slot hoe deze instellingen en het materiaal van een klaargemaakte tablet op al de andere over te brengen.

In het ene profiel moeten leerlingen een (Powerpoint)presentatie met uitleg over de omgeving waar ze wandelen kunnen bekijken en af en toe een foto van die omgeving kunnen nemen.
In het andere profiel moeten leerlingen een quiz afwerken dat betrekking heeft op het parcours dat ze wandelen, het is te zeggen, als ze op hun weg een QR code tegenkomen, moeten ze die kunnen scannen om zo een bijbehorende vraag te zien te krijgen en te kunnen beantwoorden. Ideaal zou zijn dat hun vooruitgang op het scherm wordt weergegeven en de plaatsen waar de QR codes zich bevinden op een kaart uit te lezen zijn.
Tijdens bovenstaand gebruik is de tablet niet met internet verbonden.

Iemand suggesties of is het wat te vaag allemaal?

Alvast bedankt alleszins...

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1808 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer

Re: Tablet voor schoolgebruik

Berichtdoor r2504 » 08 Feb 2015, 15:17

Als ik dat lees dan denk ik toch dat je wat maatwerk gaat nodig hebben.

eternum
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 537 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 600 keer

Berichtdoor eternum » 08 Feb 2015, 16:36

eensteven schreef:Ik heb de vraag gekregen om een tiental Android tablets (LG G Pad 10.1) in te stellen met twee beperkt toegankelijke gebruikersprofielen (in de zin dat enkel de gevraagde toepassingen gedraaid mogen kunnen worden) maar weet niet goed hoe eraan te beginnen.
Dat zit toch standaard in de recente versies van Android?

Eerste beperkt profiel.
eensteven schreef:In het ene profiel moeten leerlingen een (Powerpoint)presentatie met uitleg over de omgeving waar ze wandelen kunnen bekijken en af en toe een foto van die omgeving kunnen nemen.
Een app om foto's te maken is normaliter ook standaard aanwezig.

Tweede beperkt profiel.
eensteven schreef:In het andere profiel moeten leerlingen een quiz afwerken dat betrekking heeft op het parcours dat ze wandelen, het is te zeggen, als ze op hun weg een QR code tegenkomen, moeten ze die kunnen scannen om zo een bijbehorende vraag te zien te krijgen en te kunnen beantwoorden.

Quiz met bijvoorbeeld QR Treasure Hunt Generator.
Teacher Notes
A. Prior to the lesson:
  • 1. Arrange students into groups. Each group needs at least ONE person who has a mobile device (note: an internet connection will not be needed).
  • 2. Ask students to:
    • Download a QR reader (e.g. I-Nigma | NeoReader | Kaywa) onto their mobile devices
    • Bring these devices into the lesson.
  • 3. Print off these QR codes for each of these quiz questions.
  • 4. Cut them out and place them around your class / school.
B. The lesson:
  • 1. Have the first ('introduction') QR code on display on your whiteboard.
  • 2. Each team scans it into their device and gets told to start hunting around the school for the remaining QR codes.
  • 3. Away they go! The winner is the first team to return with the most correct answers in the time available.
C. TIPS / OTHER IDEAS
  • 1. Award teams ONE point for each question they successfully decode, and a further TWO points for each correct answer that they provide.
  • 2. Students in each team that do not have access to a mobile device can be responsible for research answers / hunting down the other QR codes for their teams.
  • 3. A detailed case study in how to set up a successful QR Scavenger Hunt using this tool can be found here.

eensteven schreef:Ideaal zou zijn dat hun vooruitgang op het scherm wordt weergegeven en de plaatsen waar de QR codes zich bevinden op een kaart uit te lezen zijn.

Route aanmaken op bijvoorbeeld RouteYou, de plaatsen waar de QR codes zich bevinden instellen als bezienswaardigheden.
De aangemaakte route importeren in bijvoorbeeld: Locus Kaart Free - Outdoor GPS (kan off-line gebruikt worden), GPS activeren en wandelen maar ... :lol: :lol:

Indien je van een (bestaande) route een conversie nodig hebt: RouteConverter.

Afin alles is reeds beschikbaar: enkel nog de gewenste apps installeren, configureren, en starten maar. (SCVNGR)

====================================

Let wel: sommige (oudere) apps functioneren niet vlekkeloos onder beperkte profielen ... grondig testen dus.

====================================

eensteven schreef:Iemand suggesties of is het wat te vaag allemaal?

Alvast bedankt alleszins...

Is het voor een eindwerk of zo? :lol: :lol:
Afbeelding

eensteven
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor eensteven » 08 Feb 2015, 18:04

Danku, exact wat ik nodig had, kan ik direct aan de slag, die tablet heeft blijkbaar ook split-screen view functionaliteit, ontdek ik net, dus ik zou kaart en quiz, alsook presentatie en camera samen moeten kunnen tonen.

Dan rest enkel nog de vraag hoe ik dat werk niet op elke tablet moet herhalen maar simpel kan overzetten?

(En nee, geen eindwerk, ik kan gewoon moeilijk nee zeggen op vrijwilligerswerk :-))

eensteven
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor eensteven » 12 Feb 2015, 12:29

r2504 schreef:Als ik dat lees dan denk ik toch dat je wat maatwerk gaat nodig hebben.
Ik denk dat ik je toch gelijk ga moeten geven. Voor die QR Quiz moet je echt een eigen app kunnen ontwikkelen. Een beperkt profiel toegang geven tot een alleen-lezen Powerpoint en de camera was wel eenvoudig maar daarmee is dan ook alles gezegd. Toch bedankt voor de feedback.

Terug naar “Non-Windows”