QoS en eigen netwerk.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

flakey schreef:Jij nog veel plezier met je "nieuwe telemeter" btw :-D :-D :-D
Ik kan tenminste FTP'en zonder disconnects, word niet rot geQOS'ed op NNTP servers, heb een deftige snelheid ipv. gezever over 4 Mbit profielen en wat nu al dan niet belooft is, ... Nu ja, ik heb ook niet de behoefte om een stapel DVD's vol te schrijven en kom dus zonder problemen toe met het volume.

Ook al is TN niet perfect, internetten is voor mij alvast geen frustratie zoals bij de meeste hier die constant afvragen wanneer het wonderbare "eigen netwerk" plotseling alles gaat oplossen.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

r2504
er zijn 2 soorten internet gebruikers:

- iemand zoals jij, die veel aan snelheid hecht, service, maar niet aan datalimieten
- iemand zoals ik die belang hecht aan downloaden en een fixed ip

Als jij content zijt bij telenet dan is dat goed voor jou.
Maar zelfs QoS op bepaalde poorte belet mij niet meer dan 10GB per maand te downen wat in mijn ogen dan weer beter is...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

prodata schreef:er zijn 2 soorten internet gebruikers:

- iemand zoals jij, die veel aan snelheid hecht, service, maar niet aan datalimieten
- iemand zoals ik die belang hecht aan downloaden en een fixed ip
Correct maar in beide gevallen mag je ervan uitgaan dat de provider zijn beloftes nakomt, en een minimum aan service geeft. In dit geval is dit duidelijk niet het geval bij RealDSL, en dat stoort me enorm.

Zoals het er nu aan toegaat kan men ook 20 Mbps beloven, maar als men nu nog niet eens 4 Mbps kan waarmaken is dit gewoon nonsens, en dat zijn dingen die niet kunnen... het feit dat je unlimited hebt spreekt dit niet goed.

Als morgen RealDSL waarmaakt wat men verkoopt (en voor mij is dat constant aan minimum 3 Mbps, zonder disconnects, zonder QoS) dan is hun aanbod geweldig en verbleekt TN in het niets ermee... maar tot dan is het een bende leugenaars die hun klanten bedriegen.

Tot volgende maand !
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

prodata schreef:r2504
er zijn 2 soorten internet gebruikers:
- iemand zoals jij, die veel aan snelheid hecht, service, maar niet aan datalimieten
- iemand zoals ik die belang hecht aan downloaden en een fixed ip.
Vind mezelf hier niet in terug, download en fixed IP hoeven niet noodzakelijk samen te gaan, ik wil

- fixed ip en geen geblockte poorten met een redelijke snelheid voor een redelijke prijs zoals je in Nederland bij diverse providers krijgt.
Datalimiet speelt voor mij nauwelijks of geen rol.
flakey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 sep 2005, 23:36

Ik kan tenminste FTP'en zonder disconnects
Ik ook!
heb een deftige snelheid
Ik ook! (3 à 400 KB/sec, continu zonder disconnects)
en kom dus zonder problemen toe met het volume
Dat geloof je nu toch zelf niet? De drukst bezochte thread van telenet is "hoe bedrieg ik de telemeter" :lol:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Limburg schreef:
prodata schreef:r2504
er zijn 2 soorten internet gebruikers:
- iemand zoals jij, die veel aan snelheid hecht, service, maar niet aan datalimieten
- iemand zoals ik die belang hecht aan downloaden en een fixed ip.
Vind mezelf hier niet in terug, download en fixed IP hoeven niet noodzakelijk samen te gaan, ik wil

- fixed ip en geen geblockte poorten met een redelijke snelheid voor een redelijke prijs zoals je in Nederland bij diverse providers krijgt.
Datalimiet speelt voor mij nauwelijks of geen rol.
dan ben ik de veel eisende gebruiker:

- statisch ip
- geen geblokkeerde poorten
- optie tot meerder ip's (volume is ook belangrijk ik wil er gewoon niet van wakker liggen als ik iets wil downloaden dwz geen extra volume moeten bijkopen als ik iets nodig heb. 1 prijs voor alles)
- kunnen downloaden wanneer nodig
- geen disconnects
- Deftige upload snelheid, tuurlijk moet men ook ietwat kunnen downloaden natuurlijk maar vooral upload snelheid..
wh4t3v3r
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2005, 18:24

hoe zit het nu eigenlijk met het "eigen netwerk" ? en wanneer vliegt die klote QOS eraf ? ik heb begrip dat het nodig was maar die 110kb/s op poort 119 begint een beetje op mijn zenuwen te werken .. ik betaal voor 300kb/s+ en ja ik weet wat er in de verkoopsovereenkomst staat .. maar toch .. when when when !??!!
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 maa 2004, 17:05

begin februari was er gezegd voor het nieuwe netwerk.. tis nu begin februari..dus gok da het voor een van dees zal zijn ?

enige commentaar van realdsl? :)
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

wh4t3v3r schreef:hoe zit het nu eigenlijk met het "eigen netwerk" ? en wanneer vliegt die klote QOS eraf ? ik heb begrip dat het nodig was maar die 110kb/s op poort 119 begint een beetje op mijn zenuwen te werken .. ik betaal voor 300kb/s+ en ja ik weet wat er in de verkoopsovereenkomst staat .. maar toch .. when when when !??!!
Tracer07 schreef:begin februari was er gezegd voor het nieuwe netwerk.. tis nu begin februari..dus gok da het voor een van dees zal zijn ?

enige commentaar van realdsl? :)
ik vraag mij juist hetzelfde af :|

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

en... Idem !
32k/sec atm... wooowwoooow 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tracer07 schreef:begin februari was er gezegd voor het nieuwe netwerk.. tis nu begin februari..
Er was eens... (de rest kan je zelf wel aanvullen... het zou oh zo bekend moeten klinken).
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

begin februari is volgende week ook nog eh.. dus.. heb beetje geduld.. als het dan ni is dan gaan we met sten smijten :twisted: (grapke)
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

ik heb via mail bevestigd gekregen dat deze werken volgende week zouden uitgevoerd worden. 't is dus nog even afwachten.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

sailormars2k schreef:ik heb via mail bevestigd gekregen dat deze werken volgende week zouden uitgevoerd worden. 't is dus nog even afwachten.
Ik heb ook iets dergelijks gehad maar indirect dus dacht maar het ni te posten .. dus volgende week is het den datum dus..
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Ofloo schreef:
sailormars2k schreef:ik heb via mail bevestigd gekregen dat deze werken volgende week zouden uitgevoerd worden. 't is dus nog even afwachten.
Ik heb ook iets dergelijks gehad maar indirect dus dacht maar het ni te posten .. dus volgende week is het den datum dus..
idd dat klopt, maar tis nog nie echt zeker :-s
de huidige deals met telenet solutions zijn op jaarbasis, dus als telenet solutions niet te moeilijk doet...
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

jwouters schreef:
educa schreef:Vandaag 24/1 is sinds 16u30 de snelheid van het surfen vergelijkbaar met SMALLBAND.

Ik zal morgen eens bellen naar RDSL om te vragen hoe het zit en welke de planning is.

Hopelijk is het einde in zicht.

Andere programma's geven nog steeds goede snelheden, maar blijkbaar is poort 80 nu zeer traag.
Helaas zal het nieuwe netwerk voor begin februari zijn ... (hebben eindelijk een datum)

dus als je belt morgen zeg ik hetzelfde ;)
Tegen wanneer zal het nieuwe netwerk operationeel zijn? (gaat dit samen met de afschaffing van de QoS of zal de QoS blijven toegepast worden?)

Want soms zijn die timeouts minder aangenaam.
wh4t3v3r
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2005, 18:24

die QoS is volgens mij een sprookje .. allee ja misschien ni maar toch .. bij mij is het zo .. heb altijd volle snelheid van eweka gehad .. 350kb/s give or take ... het QoS verhaal kwam boven en ik krijg 110kb/s 24/7 .. op eender welk tijdstip op eender welke dag .. en ik heb absoluut geen enkel probleem met het surfen ..

zoals ik het heb verstaan schakelt QoS zichzelf in indien nodig .. dus volgens mijn ervaringen zou ik moeten concluderen dat het netwerk .. of het gedeelte in antwerpen constant overbelast is ? lijkt mij onaannemelijk .. ik heb eerder de neiging te geloven dat er gewoon een cap van 110kb/s op poort 119 staat.

of bezie ik het verkeerd ? corrigeer waar nodig :)
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Het lijkt me ook eerder een cap te zijn, 't is vééél te constant...
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

khsw schreef:Het lijkt me ook eerder een cap te zijn, 't is vééél te constant...
ik ben vrij zeker dat het geen cap is (bij mij toch niet)
Ik download wel niet van newsservers, ik verstuur zo bestanden met mensen die ik ken, en als ik bestanden ontvang gaat dat soms toch nog tegen 250 à 300 kB/s maar die snelheid valt dan al snel weg tot 0 kB/s en dan krijg ik timeouts, tot ik de download opnieuw laat opspringen.

[edit]
Als ik constant tegen 30 of 40 kB/s download heb ik hetzelfde verhaal dat ik timeouts krijg, het is wel zo dat ze elkaar dan niet zo vlug opvolgen
vooral na pieken krijg ik timeouts
[/edit]
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen

wh4t3v3r schreef:die QoS is volgens mij een sprookje .. allee ja misschien ni maar toch .. bij mij is het zo .. heb altijd volle snelheid van eweka gehad .. 350kb/s give or take ... het QoS verhaal kwam boven en ik krijg 110kb/s 24/7 .. op eender welk tijdstip op eender welke dag .. en ik heb absoluut geen enkel probleem met het surfen ..

zoals ik het heb verstaan schakelt QoS zichzelf in indien nodig .. dus volgens mijn ervaringen zou ik moeten concluderen dat het netwerk .. of het gedeelte in antwerpen constant overbelast is ? lijkt mij onaannemelijk .. ik heb eerder de neiging te geloven dat er gewoon een cap van 110kb/s op poort 119 staat.

of bezie ik het verkeerd ? corrigeer waar nodig :)
Als je verstaat dat een "cap" ook een vorm van QoS is hoef je niet verder te zoeken hé. QoS zijn een verzameling implementaties die de mogelijkheid bieden om bepaalde traffiek voorrang te geven. Echter kan je ook bepaalde traffiek "cappen" of bepaalde traffiek slechts een bepaalde % bandbreedte doen innemen.

Enfin, je begrijpt het wel vermoed ik ...

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
wh4t3v3r
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2005, 18:24

X-2datop schreef:
QoS zijn een verzameling implementaties die de mogelijkheid bieden om bepaalde traffiek voorrang te geven. Echter kan je ook bepaalde traffiek "cappen" of bepaalde traffiek slechts een bepaalde % bandbreedte doen innemen
zodus onder QoS kan ik verstaan dat er een cap kan staan op poort 119 los staand van het feit of het netwerk overbelast is of niet ?
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wat ik eigenlijk gewoon wilde weten van jwouters (of iemand van RealRoot Staff) is
1) wanneer het eigen netwerk zal werken (begin februari was gezegd als ik mij niet vergis)

2) gaat het niewe netwerk samen met de afschaffing van QoS of blijft QoS nog actief (voor onbepaalde duur / of tot einddatum)

(hopelijk wordt dit door iemand van hen gelezen, anders zal dit geen baat hebben)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Wegens dat Jwouters een vaste vriendin heeft, heeft hij niet veel tijd meer voor userbase. En dat moedigen wij uiteraard allemaal aan! :lol:

Vandaar dat ik me even ben gaan informeren bij RealDSL. En heb volgende info te pakken gekregen.

De voorbereidingen zijn zo goe als rond.
Nu de migratie gebeurt in samenspraak met Telenet Solutions.
Hier is telenet mede verantwoordelijk voor (Zoals je weet is het huidige netwerk in beheer van Telenet)
De gesprekken met telenet starten volgende week en vanaf dan zal er systematisch een migratie gebeuren.

in eerste instantie gaan volgende zones aan de beurt komen:
011 012 013 014 015 016 en 089(?)

De rest van het land gaat volgen, maar eerst de die !

QoS wordt normaalgezien uitgeschakel voor de gebruikers die gemigreerd zijn.

Voor de mensen die intresse hebben wat dat niewe netwerk nu net inhoud even een resume:

Neem eerst een kijkje op www.prodata.be/realdsl
daar zie je 'Telenet Solutions ATM netwerk'
Dit gaat er van tussen. In de Belgacom Interconnect heeft RealDSL een ATM switch staan die een stm1 levert. Die stm1 gaat in een shd van Colt Belgium. Die sdh gaat tot het Datacenter van RealDSL waar terug een stm1 uitkomt en die gaat in de ATM switch daar.

Het probleem met Telenet Solutions was blijkbaar niet dat de trafiek van de interconnect naar realdsl center te weinig was maar wel hoeveel Mbps zij commiten naar een DSLAM. Dit wou telenet niet upgraden zonder belachelijk grote kost. Nu kan RealDSL zelf beslissen hoeveel ze commiten naar een DSLAM.

De theorie luid dat het de bedoeling is dat er 1Mbps gegarandeerde snelheid zal zijn per gebruiker. Dit is het standpunt en is veeel beter dan het huidige. Maar het idee is toch wel dat er 3,3 Mbps haalbaar moet zijn.

Het zal wel nog een poos duren voor iedere klant is gemigreerd naar het nieuwe netwerk.

Veel mooie punten als je het mij vraag, mss voor de mensen zoals r2504 er is wel degelijk vooruitgang, Zo weet ik heel erg zeker dat er nieuwe contracten zijn met Colt !

Ook de IP ranges gaan mee omdat die aangekocht zijn van Ripe rechtstreeks.

Voor de mensen die op het oude netwerk zitten (doordat ze later pas gemigreerd worden) blijft de QoS wel actief...

Een einddatum kon RealDSL me niet geven tegen wanneer iedereen is overgezet. Dit hangt zoals eerder gezegt totaal af van Belgacom en Telenet Solutions.

Ik hoop heel wat informatie gegeven te hebben.
Deze info komt van Thevoke - netwerk tech. bij RealDSL.
Waarvoor men oprechte dank !

Moet iemand nog vragen hebben ! shoot, ik zal men best doen !
Laatst gewijzigd door netdata 10 feb 2006, 21:12, in totaal 1 gewijzigd.
rsca
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 apr 2004, 10:48

bedankt voor de info prodata :-)

Komt er door deze ingreep ook een snelheidverhoging?
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:In de Belgacom Interconnect heeft RealDSL een ATM switch staan die een stm1 levert. Die stm1 gaat in een shd van Colt Belgium. Die shd gaat tot het Datacenter van RealDSL waar terug een stm1 uitkomt en die gaat in de ATM switch daar.
shd?
prodata schreef:De theorie luid dat het de bedoeling is dat er 1Mbps gegarandeerde snelheid zal zijn per gebruiker. Dit is het standpunt en is veeel beter dan het huidige.
dus het nieuw netwerk met "shd" van Colt zal 1Mbps per gebruiker garanderen. Dwz. dat er maximum 140 klanten kunnen zijn (stm1)?
prodata schreef:Maar het idee is toch wel dat er 3,3 Mbps haalbaar moet zijn.
... moesten er maar 40 klanten zijn ...
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elkantara schreef: shd?
Sorry my fault
Ik bedoel sdh
sdh is iets zoals een MPLS

http://www.iec.org/online/tutorials/sdh/
elkantara schreef: dus het nieuw netwerk met "shd" van Colt zal 1Mbps per gebruiker garanderen. Dwz. dat er maximum 140 klanten kunnen zijn (stm1)?
Nope, omdat indien op die bepaalde interconnect meer dan 155Mbps nodig is dan word ofwel terug een STM1 voorzien (dus 2) of een stm4

elkantara schreef: ... moesten er maar 40 klanten zijn ...
Niet als je het bovenvernoemde in rekening brengt...
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:
elkantara schreef: shd?
Sorry my fault
Ik bedoel sdh
sdh is iets zoals een MPLS
wie heeft je dat wijsgemaakt? Ik hoop dat je dat niet hebt van RDSL want dan kunnen we alleen maar bidden ...
prodata schreef:Nope, omdat indien op die bepaalde interconnect meer dan 155Mbps nodig is dan word ofwel terug een STM1 voorzien (dus 2) of een stm4
stm4, dus zo'n 500-tal klanten aan 3,3 Mbps. Dat is een ongelooflijke verbetering inderdaad.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elkantara schreef: wie heeft je dat wijsgemaakt? Ik hoop dat je dat niet hebt van RDSL want dan kunnen we alleen maar bidden ...
En waarom dan wel?

elkantara schreef: stm4, dus zo'n 500-tal klanten aan 3,3 Mbps. Dat is een ongelooflijke verbetering inderdaad.
Zoals ik reeds zei, Gegarandeerd 1Mbps maar streefdoel is wel altijd 3Mbps
dit door bijvb x Mbps te commiten naar de DSLAM, x is dan afhankelijk van de aantal users op een DSLAM

En komt dan de stm in gedrang meerdere stm1 verbindingen of een stm4 waar nodig.
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:
elkantara schreef: wie heeft je dat wijsgemaakt? Ik hoop dat je dat niet hebt van RDSL want dan kunnen we alleen maar bidden ...
En waarom dan wel?
wild guess: omdat SDH niets te zien heeft met MPLS?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elkantara schreef:
prodata schreef:
elkantara schreef: wie heeft je dat wijsgemaakt? Ik hoop dat je dat niet hebt van RDSL want dan kunnen we alleen maar bidden ...
En waarom dan wel?
wild guess: omdat SDH niets te zien heeft met MPLS?
Das een feit, maar wat ik er mee bedoelde is dat MPLS een carrier is voor bijvb Ethernet en ATM.

SDH is ook een carrier maar dan eerder voor ATM.
Dus het heeft niets met elkaar te zien, maar voor mensen die SDH niet kennen maar MPLS wel, het is allebij een carrier voor enezijds ATM en anderzijds Ethernet.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Leuk, dan zijn we bijna van het Eweka blokerende onderdeel verlost :P

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:Das een feit, maar wat ik er mee bedoelde is dat MPLS een carrier is voor bijvb Ethernet en ATM.

SDH is ook een carrier maar dan eerder voor ATM.
Dus het heeft niets met elkaar te zien, maar voor mensen die SDH niet kennen maar MPLS wel, het is allebij een carrier voor enezijds ATM en anderzijds Ethernet.
dus het heeft niets met elkaar te zien maar voor mensen die het niet kennen wil je nog wat verwarring stichten??? Waarom doe je dat eigenlijk? Om bewust te misleiden? Of omdat RDSL je ook maar wat wijsmaakt?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elkantara schreef:
prodata schreef:Das een feit, maar wat ik er mee bedoelde is dat MPLS een carrier is voor bijvb Ethernet en ATM.

SDH is ook een carrier maar dan eerder voor ATM.
Dus het heeft niets met elkaar te zien, maar voor mensen die SDH niet kennen maar MPLS wel, het is allebij een carrier voor enezijds ATM en anderzijds Ethernet.
dus het heeft niets met elkaar te zien maar voor mensen die het niet kennen wil je nog wat verwarring stichten??? Waarom doe je dat eigenlijk? Om bewust te misleiden? Of omdat RDSL je ook maar wat wijsmaakt?
Ja kgeef toe das nogal verwarrend mss.
Voor mij leek dat duidelijk maar als je er 3 keer over denkt idd is het multi-interpreteerbaar

dus mensen:

voor de duidelijkheid MPLS =NOT SDH

Wou maar aantonen dat het een protocol onder de ATM of Ethernet zit.
Omdat (denk ik) MPLS meer gekent is dan SDH...

EDIT: BTW waarom bash je me zo erg :wink:
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:voor de duidelijkheid MPLS =NOT SDH

Wou maar aantonen dat het een protocol onder de ATM of Ethernet zit.
Omdat (denk ik) MPLS meer gekent is dan SDH...
Vooruit, zover zijn we dan ook al gekomen.

Blijft nog de vraag waarom een shd/sdh/stm1 van Colt iets gaat oplossen. Tenzij ze bij RDSL mirakels kunnen verrichten is stm1 nog altijd 155 Mbps. Als we daar de ATM overhead aftrekken blijft er nog zo'n 140 Mbps over. Exact genoeg om 140 klanten een 1 Mbps verbinding te garanderen ... en dat wordt dan opgevoerd als een verbetering? Het geeft te denken ...

Overigens, ging RDSL geen eigen netwerk bouwen? Wat komt Colt hier dan tussen te doen?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elkantara schreef: Blijft nog de vraag waarom een shd/sdh/stm1 van Colt iets gaat oplossen.
Ik had het knelpunt in het verleden een klein beetje verkeerd ingeschat.
Het knelpunt zit niet op de stm verbinding, maar de ATM switch van Telenet Solutions gaf per DSLAM te wenig, hierdoor slipte de trafiek tussen DSLAM en interconnect dicht.
Nu gaat RealDSL hun eigen ATM switchen beheren en zelf een aantal Mbps toekennen aan een bepaalde DSLAM, dit waar nodig.
Zo word er per gebruiker 1Mpbs voorzien. Zodat er op zen minst altijd 1Mbps te leveren is.
maar zoals je zelf de rekensom kan maken dan zie je iendien IEDEREEN continu download dan ga je max 1Mbps halen, maar dat is dus niet zo, dus is 3Mbps haalbaar maar niet gegarandeerd.

Dan zit je idd nog met die stm1 van max 155,6Mbps Zoals ik reeds aangaf is het op dukke punten waar men meerdere stm's gaat voorzien of een stm4
elkantara schreef: Overigens, ging RDSL geen eigen netwerk bouwen? Wat komt Colt hier dan tussen te doen?
Dan kom ik WAT is een eigen netwerk.
als je echt echt puur eigen netwerk zou nemen dan wil dat zeggen ik huur een kraan en schup een fiber onder de grond, sluit er dan patchpanels op aan enzo...
Dan is alles van jezelf, maar das niet een haalbaar kostenplaatje.

Nu doet telenet het beheer van alles zowel de ATM switchen als het netwerk onderhoud.

Nu doet RealDSL het beheer van (eigen) atm switchen. Het beheer van de SDH is in beheer van Colt, die beheren hun netwerk (namelijk het SDH netwerk)
RealDSL beheert dus van layer 2 tot Layer 4
Colt Layer 1 - tot 2
zertox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 apr 2004, 09:06
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

prodata schreef:Wegens dat Jwouters een vaste vriendin heeft, heeft hij niet veel tijd meer voor userbase. En dat moedigen wij uiteraard allemaal aan! :lol:
Oei. Is dit ook informatie dat je van thevoke gekregen hebt ? :p
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dank u Prodata voor de info.

Mijn vragen zijn nu beantwoord.
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 maa 2004, 17:05

jwouters schreef:
prodata schreef:Wegens dat Jwouters een vaste vriendin heeft, heeft hij niet veel tijd meer voor userbase. En dat moedigen wij uiteraard allemaal aan! :lol:
Oei. Is dit ook informatie dat je van thevoke gekregen hebt ? :p
zolang Jwouters maar tijd heeft voor realdsl ist nix :p
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

prodata schreef:Ik had het knelpunt in het verleden een klein beetje verkeerd ingeschat. Het knelpunt zit niet op de stm verbinding, maar de ATM switch van Telenet Solutions gaf per DSLAM te wenig, hierdoor slipte de trafiek tussen DSLAM en interconnect dicht.
Wat je bedoelt is dat RDSL niet wou betalen voor voldoende bandbreedte. Telenet solutions, net als iedere andere telco, kan oneindig veel bandbreedte leveren. Maar dat is niet gratis natuurlijk. RDSL beslist zelf hoeveel bandbreedte ze afneemt (betaalt).
prodata schreef:Zo word er per gebruiker 1Mpbs voorzien. Zodat er op zen minst altijd 1Mbps te leveren is.
Vreemd, ik dacht dat er 3,3 Mbps per gebruiker voorzien was. Dan moeten ze hun FAQ aanpassen.
elkantara schreef: Overigens, ging RDSL geen eigen netwerk bouwen? Wat komt Colt hier dan tussen te doen?
prodata schreef: Dan kom ik WAT is een eigen netwerk.
als je echt echt puur eigen netwerk zou nemen dan wil dat zeggen ik huur een kraan en schup een fiber onder de grond, sluit er dan patchpanels op aan enzo...
Dan is alles van jezelf, maar das niet een haalbaar kostenplaatje.
Dus geen eigen netwerk ... gewoon omschakelen van Telenet Solutions naar Colt.
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 maa 2004, 17:05

3.3mbit is je lijnprofiel ..garanderen doen ze niets.. ( of mss 1mbit nu ) staat zo in de faq


en ik maak op uit prodata zen uitleg dat ze niet gewoon overschakelen naar Colt.. een deel mss wel .. maar ze beheren u wel zelf hun ATM switches ipv deze uit te besteden naar Colt of naar Telenet Solutions
Plaats reactie

Terug naar “RealDSL”