uitleg: How RealDSL works

Plaats reactie
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Awel se omdat ik het beu ben altijd hetzelfde te moeten zeggen en uit te leggen maak ik er maar eens een nieuw topic van.

Ik ben me gaan informeren bij RealDSL over het technisch zeilen van hun netwerk en DSL service.

Ik heb men best gedaan om deze uitleg in een tekening te gieten.
Let op het is een zeer globaal overzicht.

Het laat eigenlijk ook verassend goed zien waar de positie van Belgacom, Telenet Solutions en RealDSL zitten.

En op te merken valt voor sommige userbase posters dat RealDSL wel degelijk een eigen netwerk heeft...

De tekening is opgeslits in 2 delen

- van de klant tot realDSL
- van RealDSL naar internet


Op te merken valt het volgende:

EDIT: (was blijkbaar niet volledig correct)
- De huidige bottleneck met Telenet zal vervangen worden in de nabije toekomst door een eigen en krachtiger ATM netwerk. Met als grote voordeel, eigen beheer. De bottleneck vormt zich tussen de interconnect van belgacom en de interconnect van Telenet Solutions.
De inkomende STM van telenet in het datacenter is nog wel geschikt, maar zal regio per regio gemigreerd worden naar eigen netwerk.

- RealDSL eigen DSLAMS gaat plaatsen op andere kleine regionale knelpunten om zo het probleem op te lossen dat de DSLAM van Belgacom niet kan volgen.

- het snelheids probleem eigenlijk niet van RealDSL naar internet liggen maar eerder van Klant tot RealDSL.

Ik hoop met deze post een heldere kijk te werpen op RealDSL...

de tekeningen kunnen terug gevonden worden op:

http://www.prodata.be/realdsl/

Deze worden het beste bekeken (jammer genoeg...) in IE
Laatst gewijzigd door netdata 18 dec 2005, 19:09, in totaal 3 gewijzigd.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

mooi,
behalve dat het een raar script is dat in FF niet goed gaat, heb dan maar IEtab switched maar niet echt een goeie oplossing.
Gewone foto zou ook welkom geweest zijn

Kun je er ook bijzetten over welke soort kabel alles loopt?
EDIT: beetje changed
Laatst gewijzigd door FST 17 dec 2005, 23:53, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

FST schreef:mooi, (behalve dat het een raar script is dat in FF niet goed gaat) kun je er ook bijzetten over welke soort kabel alles loopt?
Ja ik weet het... werkt enkel goed in IE,firefox doet hij ook wel za.

Nee eigenlijk niet, ook omdat dat altijd veranderd heb ik vernomen.
dan zou ik routers, ATM switches, media converters en dergelijke er ook moeten bijzetten.
Die ken ik dus niet...
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

werkt perfect bij mij in firefox 1.5 hoor...:)
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

WTF?! Eigen DSLAMS? Unbundling?
Dan kieper je Belgacom er toch volledig tussenuit? Als in, heb je in feite zelfs geen telefoonlijn meer nodig?

'k Zal me wel vergissen dus verbeter me waar nodig :)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

poohbeer schreef:WTF?! Eigen DSLAMS? Unbundling?
Dan kieper je Belgacom er toch volledig tussenuit? Als in, heb je in feite zelfs geen telefoonlijn meer nodig?

'k Zal me wel vergissen dus verbeter me waar nodig :)
Nee je zit er wel op, maar eigen DSLAMS voor heel belgië is wat duur he ;-)
Dus enkel op de knelpunten

Trouwens daarom moet die telefoonlijn nog niet buiten he, of hoe geraak jij van DSLAM tot bij je thuis ;-)

maar inderdaad eigen DSLAMS voor Unbundling...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Deze tekening/fotos over hoe ADSL werkt zijn ook erg mooi gemaakt (wel van NL situatie maar groot deel komt overeen.)

http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/hoewerktadsl.swf
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

prodata schreef: Nee je zit er wel op, maar eigen DSLAMS voor heel belgië is wat duur he ;-)
Dus enkel op de knelpunten

Trouwens daarom moet die telefoonlijn nog niet buiten he, of hoe geraak jij van DSLAM tot bij je thuis ;-)

maar inderdaad eigen DSLAMS voor Unbundling...
'k weet niet waar'k het over heb nu he, dus stop me op tijd, maar zo'n DSLAM is toch eignelijk een multiplexer met een zware uplink en aan de andere kant meerdere dsl modempjes niet? Dat ik telefoon moet nemen is ook maar administratieve zever van Belgacom.
Anyway, was uiteraard wel vergeten dat de koper van belgacow nog wel gebruikt zal worden dus die administratieve zooi dat'k er telefoon moet bijnemen zal ook wel blijven.

PS: ik BEN een knelpunt blijkbaar :| dus ik zal wel op zo'n 'eigen' DSLAM komen te zitten. Turnhout is zwaar knelpunt en ik was die grootverbruiker die geknepen werd dus.. :oops:
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

poohbeer schreef: Anyway, was uiteraard wel vergeten dat de koper van belgacow nog wel gebruikt zal worden dus die administratieve zooi dat'k er telefoon moet bijnemen zal ook wel blijven.
Ahh nu ben ik mee ;-) (ik dacht dat je had over de telefoon kabel zelf)

Ja je hebt hier ook gelijk hoor...

Belgacom bied trouwens 2 kabels aan:

- Shared copper Cable
- Raw copper cable

die shared is voorzien van telefonie diensten
en die raw is gewoon ne koper kabel die van bij u thuis tot op bijvb ne DSLAM loopt...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

poohbeer schreef:
prodata schreef: Nee je zit er wel op, maar eigen DSLAMS voor heel belgië is wat duur he ;-)
Dus enkel op de knelpunten

Trouwens daarom moet die telefoonlijn nog niet buiten he, of hoe geraak jij van DSLAM tot bij je thuis ;-)

maar inderdaad eigen DSLAMS voor Unbundling...
'k weet niet waar'k het over heb nu he, dus stop me op tijd, maar zo'n DSLAM is toch eignelijk een multiplexer met een zware uplink en aan de andere kant meerdere dsl modempjes niet? Dat ik telefoon moet nemen is ook maar administratieve zever van Belgacom.
Anyway, was uiteraard wel vergeten dat de koper van belgacow nog wel gebruikt zal worden dus die administratieve zooi dat'k er telefoon moet bijnemen zal ook wel blijven.

PS: ik BEN een knelpunt blijkbaar :| dus ik zal wel op zo'n 'eigen' DSLAM komen te zitten. Turnhout is zwaar knelpunt en ik was die grootverbruiker die geknepen werd dus.. :oops:
Yep, DSLAM is niks meer of minder dan berg met ADSL modems aan de andere kant + ATM of IP uplink.

Telefoon heb je idd niet nodig voor DSL, maar raw-copper is bij Belgacom zo duur dat je nog steeds beter een Discovery Line kunt nemen...Kun je wel gewoon gebeld worden alleen zelf bellen is via die lijn duurder.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

qless schreef:Deze tekening/fotos over hoe ADSL werkt zijn ook erg mooi gemaakt (wel van NL situatie maar groot deel komt overeen.)

http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/hoewerktadsl.swf
Jaa ! echte foto's van apparatuur geven mij satisfaction :mrgreen:
zertox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 apr 2004, 09:06
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

qless schreef:Deze tekening/fotos over hoe ADSL werkt zijn ook erg mooi gemaakt (wel van NL situatie maar groot deel komt overeen.)

http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/hoewerktadsl.swf
die site doet me denken aan

http://www.lg-imports.be/temp/

best grappig die bootjes
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

FST schreef:
qless schreef:Deze tekening/fotos over hoe ADSL werkt zijn ook erg mooi gemaakt (wel van NL situatie maar groot deel komt overeen.)

http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/hoewerktadsl.swf
Jaa ! echte foto's van apparatuur geven mij satisfaction :mrgreen:
Nog meer fotos via de xs4all site:
http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

qless schreef: Nog meer fotos via de xs4all site:
http://www.xs4all.nl/overxs4all/foto/

mmmm, I'm getting a hard one :lol:
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Tsja van Belgacom krijg je dat soort gegevens niet - die weten niet hoe te communiceren
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 maa 2004, 17:05

dus al de miserie ligt gewoon aan telenet solutions.. hoop maar da ze die dan rap buitenkieperen :)
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

mooi in schema gegoten, bevestigt mijn eerdere gedachten.
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

1 ding is zeker.. bij realdsl werken ze op de meest onlogische dagen/uren :lol:

Woensdagavond emailtje verstuurt ivm domiciliëring.. zondagavond om 18u.00 antwoord. Hehehe.
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 maa 2004, 17:05

poohbeer schreef:1 ding is zeker.. bij realdsl werken ze op de meest onlogische dagen/uren :lol:

Woensdagavond emailtje verstuurt ivm domiciliëring.. zondagavond om 18u.00 antwoord. Hehehe.
backlog hé backlog ^^ :p
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Update:

Heb even men tekening een andere look gegeven (van RealROOT tot internet)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

'k heb deze post gesticked, blijft ie fijn bovenaan ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tracer07 schreef:dus al de miserie ligt gewoon aan telenet solutions.. hoop maar da ze die dan rap buitenkieperen :)
Je moet TN natuurlijk wel betalen voor de capaciteit die je nodig hebt... en als je daar wil op besparen ken je het gevolg. Bij het eigen netwerk (lees een eveneens zoals TN Solutions op een ander gehuurde netwerk) heeft trouwens identiek hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
Tracer07 schreef:dus al de miserie ligt gewoon aan telenet solutions.. hoop maar da ze die dan rap buitenkieperen :)
Je moet TN natuurlijk wel betalen voor de capaciteit die je nodig hebt... en als je daar wil op besparen ken je het gevolg. Bij het eigen netwerk (lees een eveneens zoals TN Solutions op een ander gehuurde netwerk) heeft trouwens identiek hetzelfde probleem.
Awel je slaat de bal mis hoor.
Wat je betaald aan telenet voor een ATM netwerk is niet de data die je erover stuurt maar de speed. dus welke STM en hoeveel STM's
bijvb STM1 STM2 STM4 STM16

Je huurt gewoon een connectie op het ATM netwerk de hoeveelheid data speelt geen rol. Bij telenet is het een STM1 verbinding en die word op bepaalde interconnects dichtgesmeten door de hoeveelheid data (als snelheid hoger zou zitten had je dat probleem niet) telenet wilt geen upgrade doen tenzij realDSL 180€ per maand per klant betaald (niet haalbaar natuurlijk)

Vandaar een eigen ATM netwerk (eigen ATM switches e.d.) Zo kunnen ze op bepaalde punten een STM2 of zelfs STM16 voorzien...

Het probleem is dus wel van de baan indien er een ander ATM netwerk komt...
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 2 keer

prodata schreef:
r2504 schreef:Je moet TN natuurlijk wel betalen voor de capaciteit die je nodig hebt... en als je daar wil op besparen ken je het gevolg. Bij het eigen netwerk (lees een eveneens zoals TN Solutions op een ander gehuurde netwerk) heeft trouwens identiek hetzelfde probleem.
Awel je slaat de bal mis hoor.
Wat je betaald aan telenet voor een ATM netwerk is niet de data die je erover stuurt maar de speed. dus welke STM en hoeveel STM's
bijvb STM1 STM2 STM4 STM16
dat is toch wat r2504 zegt... :eek:
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

PowerSoft schreef:
prodata schreef:
r2504 schreef:Je moet TN natuurlijk wel betalen voor de capaciteit die je nodig hebt... en als je daar wil op besparen ken je het gevolg. Bij het eigen netwerk (lees een eveneens zoals TN Solutions op een ander gehuurde netwerk) heeft trouwens identiek hetzelfde probleem.
Awel je slaat de bal mis hoor.
Wat je betaald aan telenet voor een ATM netwerk is niet de data die je erover stuurt maar de speed. dus welke STM en hoeveel STM's
bijvb STM1 STM2 STM4 STM16
dat is toch wat r2504 zegt... :eek:
Nee hij stelt dat je dit probleem altijd zult hebben ongeacht het ATM netwerk en hij stelt dat je betaald voor de data terwijl het voor de speed is....
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 2 keer

prodata schreef:Nee hij stelt dat je dit probleem altijd zult hebben ongeacht het ATM netwerk en hij stelt dat je betaald voor de data terwijl het voor de speed is....
jij verdraait zijn woorden, sta mij vrij zijn woorden te herformuleren in eigen naam: Ongeacht bij welke provider ik een ATM verbinding huur, als ik geld bespaar op de capaciteit zal ik problemen hebben

hij schrijft nergens over data, hij spreekt over capaciteit, iedereen met beetje kennis van netwerken weet dat men met 'capaciteit' de snelheid bedoelt (vb: ik heb een huurlijn met een capaciteit van 2Mbps)

trouwens de hoeveelheid data die je door een verbinding krijgt is rechtstreeks afhankelijk van de capaciteit (lees snelheid)
freegeek
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:37
Bedankt: 1 keer

prodata schreef:
r2504 schreef:
Tracer07 schreef:dus al de miserie ligt gewoon aan telenet solutions.. hoop maar da ze die dan rap buitenkieperen :)
Je moet TN natuurlijk wel betalen voor de capaciteit die je nodig hebt... en als je daar wil op besparen ken je het gevolg. Bij het eigen netwerk (lees een eveneens zoals TN Solutions op een ander gehuurde netwerk) heeft trouwens identiek hetzelfde probleem.
Awel je slaat de bal mis hoor.
Wat je betaald aan telenet voor een ATM netwerk is niet de data die je erover stuurt maar de speed. dus welke STM en hoeveel STM's
bijvb STM1 STM2 STM4 STM16

Je huurt gewoon een connectie op het ATM netwerk de hoeveelheid data speelt geen rol. Bij telenet is het een STM1 verbinding en die word op bepaalde interconnects dichtgesmeten door de hoeveelheid data (als snelheid hoger zou zitten had je dat probleem niet) telenet wilt geen upgrade doen tenzij realDSL 180€ per maand per klant betaald (niet haalbaar natuurlijk)

Vandaar een eigen ATM netwerk (eigen ATM switches e.d.) Zo kunnen ze op bepaalde punten een STM2 of zelfs STM16 voorzien...

Het probleem is dus wel van de baan indien er een ander ATM netwerk komt...
ik hoop dat ze diepe zakken hebben, "eigen" ATM switchen zijn nogal kostelijk (lees: ONTZETTEND KOSTELIJK) en je moet die switchen natuurlijk kunnen aansluiten op glasvezel. Waar gaan ze die halen? De bijhorende STM1, STM4, STM16 kosten ook een fortuin en ik heb het nog niet over de maintenance contracten voor al die spullen. Ik geloof er eerlijk gezegd geen ballen van

ps: een STM2 bestaat niet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PowerSoft schreef:hij schrijft nergens over data, hij spreekt over capaciteit, iedereen met beetje kennis van netwerken weet dat men met 'capaciteit' de snelheid bedoelt (vb: ik heb een huurlijn met een capaciteit van 2Mbps)
Toch iemand die kan lezen... :roll:
Gebruikersavatar
Kurt Breezer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 04 sep 2004, 23:25
Locatie: Oostende

Not Found

The requested URL http://www.prodata.be/realdsl/ was not found on this server.
Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) DAV/2 SVN/1.1.4 PHP/4.3.10-16 Server at www.prodata.be Port 80
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Een topic van een jaar oud gaat gij terug omhoogschoppen ( en verbaasd zijn dat de url niet meer werkt ) ...

Jonges toch
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

ditCh schreef:Een topic van een jaar oud gaat gij terug omhoogschoppen ( en verbaasd zijn dat de url niet meer werkt ) ...

Jonges toch

Maar 't is wel ne sticky hé, dan moet dit topic Wel ge-unstickied worden.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Unstickied.
Gebruikersavatar
Kurt Breezer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 04 sep 2004, 23:25
Locatie: Oostende

ditCh schreef:Een topic van een jaar oud gaat gij terug omhoogschoppen ( en verbaasd zijn dat de url niet meer werkt ) ...

Jonges toch
vriendelijkheid staat niet in uwe woordenboek zeker?
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Kurt Breezer schreef: vriendelijkheid staat niet in uwe woordenboek zeker?
En common sense niet in het uwe denk ik ;)
[email protected]
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:30

How RealDSL works: IT DOESN'T WORK!
Plaats reactie

Terug naar “RealDSL”