bijverwarming, kosten?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

je leest altijd makkelijk zaken zoals "infrarood is zuinig" etc, maar ik vroeg me nu af, bv 1000w is toch 1000w?

als ik een luchtblazer heb die 1000w verbruikt om te verwarmen, of ik heb een infrarood paneel (of convector of ....) van 1000w,
die verbruiken toch exact evenveel (namelijk 1000w) ?
het enige verschil zit hem er misschien in dat het ene sneller opwarmt als het andere, of ben ik hier iets niet aan het zien?

op datzelfde elan ben ik dus ook bezig met het zoeken naar bijverwarming, en vraag ik me af naar de beste keus uit:

- een olieradiator (maar de vraag is dus weer, 1000w is 1000w dus zolang die aanstaat verbruikt die dan dus evenveel als een luchtblazer?)
- een infrarood straler
- een convectorpaneel
- ?

iemand die wat licht kan schijnen op wat het meest zuinige zou zijn voor pakweg 5u/dag te draaien?
(petroleum en gaskachels zijn reeds uitgesloten, en pelletkachel is overkill voor de ruimte)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

1000 watt is inderdaad 1000 watt

Het enige verschil dat is dat warmte anders kan aanvoelen. 1000 watt warme luchtblazer voelt niet hetzelfde als 1000watt stralingswarmte.

Is het om een schuurtje, hobbyruimte of zo te verwarmen kan je eventueel een zibro laserkachel overwegen?

Om een bureau te verwarmen zou ik een olieradiator nemen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als het geen gas mag zijn, geen petroleum, geen pellets (en heel waarschijnlijk dan ook geen houtkachel), dan blijft er al niet veel meer over hee. Dan ga je in elk geval verplicht zijn om met elektriciteit te verwarmen. Ik zie niet meteen nog andere energiebronnen. Je kan eventueel zo een industriële blazer van 3 kW of zo aanschaffen die je tegen de grond plaatst. Dat gaat rap en die kosten niet heel veel geld. Anderzijds, hoe je het draait of keert: met elektriciteit verwarmen in zo een geval is een dure aangelegenheid en van zodra je de verwarming uitschakelt begint het quasi meteen af te koelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

1000W is 1000W dat klopt maar het rendement kan verschillen want die 1000W is aan de ingangszijde.
Geen idee wat het verschil in rendement is tussen een blazer en een infraroodstraler hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het hangt er ook vanaf wat je wil opwarmen.
Wil je de lucht opwarmen: warmtekanon, olieradiator, convectorpaneel
Wil je uzelf opwarmen: IR-paneel

Ga eens kijken naar een brandende kachel. Aan de voorkant krijg je IR-warmte aan de bovenkant zit er ook een beetje convectorwarmte (koude lucht wordt opgewarmd en stijgt).

Met een IR paneel warm je objecten (waaronder uzelf) op en niet de lucht.
En dus kan je met 1000W IR een aangenamer "klimaat" creëeren dan met 1000W aan warmte lucht of olieradiator.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een kleine elektrische olie-radiator als noodverwarming. Heel goedkoop in aankoop. Verbruik: geen idee. Gebruik het zeer uitzonderlijk.

Toevallig eergisteren nog met een collega op het werk over verwarming gesproken. Er zijn zo van die petroleumkachels. Ook goedkoop in aankoop en zeer snel te installeren. Je ziet die regelmatig in de Brico staan. Nooit gebruikt maar ik heb daar een associatie mee als zijnde zeer gevaarlijk.

Mijn collega gebruikt zo'n ding en is daar zeer tevreden over. En het verbruik aan petroleum zou ook heel goed meevallen. Blijf toch sceptisch. Elektrische olie-radiator voor mij.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef: Er zijn zo van die petroleumkachels. Ook goedkoop in aankoop en zeer snel te installeren. Je ziet die regelmatig in de Brico staan. Nooit gebruikt maar ik heb daar een associatie mee als zijnde zeer gevaarlijk.
Misschien toch nog maar eens goed het eerste bericht lezen? Daar staat onderaan dat petroleum kachels uitgesloten zijn. En ik heb daar zelf een tijd mee verwarmd, die zijn alles behalve gevaarlijk. Je ruikt het wel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

is idd vooral voor de geur dat ik de petroleumkachels uitsluit, de meeste zijn denk ik wel best veilig.
heb nu echter wel gezien dat er petroleum is dat beweert "volledig geurloos" te zijn.... lijkt me echter moeilijk waar te maken?
je hebt bij het aan en uitzetten toch steeds de petroleumgeur?

zag nu in de brico ook zo een bioethanol dingetje (je weet wel, dat je tegenwoordig meer en meer buiten op het terras kan terugvinden),
zou volgens de medewerker zo een 800w warmte opwekken en volgens de doos 150ml/uur verbruiken....
ik overweeg dat dus ook, maar ben aan het twijfelen over het effectieve rendement (niets van vermeld op de doos natuurlijk) + het blijft dan weer wel een open vlam in huis
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Beetje off topic maar anders kleden verricht ook wonderen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Splitter schreef:je leest altijd makkelijk zaken zoals "infrarood is zuinig" etc, maar ik vroeg me nu af, bv 1000w is toch 1000w?
Klopt 1000 watt is 1000 Watt. Alleen is die 1000 watt niet continu aangesproken en werken elektrische apparaten met een thermostaat of een andere regeling. Een infraroodstraler zal je alleen maar comfort geven als je ervoor staat of zit. Terwijl een radiator zijn warmte rondom zich afgeeft. Het beste resultaat heb je met een warmteblazer en aparte thermostaat in de verwarmde ruimte.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Een infraroodstraler zal je alleen maar comfort geven als je ervoor staat of zit.
Ik heb een infraroodstraler van 1000W in m'n douche... op 20cm is dat heerlijk (vooral na een dag in de tuin werken), op 40cm voel je er echter amper nog iets van.

Ik vraag me dus af of IR wel geschikt is om te verwarmen ?
Netserv
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 feb 2016, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb enkele jaren geleden een Zibro split unit airco in de Brico tijdens een actie gekocht om toch wat te besparen in de afwachting van een lucht/water warmtepomp en verwarm hiermee nu een volledig appartement van 50 m2. Weliswaar met grootste warmteconcentratie in de living/keuven en slaapkamer iets minder waar de warmte door een open deur binnen gaat, maar daar hoeft het ook niet zo warm te zijn. Daarvoor stond er een oude accumulator verwarming (elektrische kachel die 's nachts zijn warmte opslaat waardoor die op nachttarief werkt) en hierbij bedroeg het verbruik ongeveer 700 euro per jaar en nu met de split unit airco is dat ongeveer 300 euro per jaar geworden.

Hierbij geldt dan ook niet het concept 1000 W elektriciteit is 1000 W warmte maar eerder 1000 W elektriciteit is 2000 tot 3000 W warmte (afhankelijk van de temperatuur buiten). Ik heb er ook een meter tussen geplaatst en vaak staat hij op de laagste stand te draaien eenmaal de temperatuur bereikt is en dat is ongeveer 500 W verbruik en dan spring hij ook nog vaak af, terwijl het dan 22 graden is in de living en 19 graden in de slaapkamer bij -3 graden buiten.

Uiteraard is een appartement anders dan een bv. een vrijstaande woning (geen idee hoe de situatie is bij OP), maar ik wil toch even het verschil laten zien met puur elektrisch verwarmen dat een airco een interessante bijverwarming kan zijn. Ook het grote voordeel van convectie warmte zoals bij dit systeem (en ook andere elektrische blazertjes) is dat de kamer heel snel opgewarmd is als het maar voor enkel 5u/dag is. Uiteraard is het warmtegevoel ook wel weer snel weg als je het systeem uitzet, vandaar dat het een bijverwarming is. Een nadeel is natuurlijk de installatie die wel makkelijk zelf kan worden uitgevoerd bij een Zibro snelkoppeling, maar toch nog altijd enig boorwerk vereist en ook plaats om het toestel buiten op te hangen en uiteraard ook de iets hogere initiële kostprijs.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Waarom pak je dan geen warm water en verwarming op elektriciteit?
Een warmtepomp verbruikt gigantisch veel elektriciteit waardoor je heel veel geld uitgeeft zonder dat het oplevert.

Heb mensen gezien die een verbruik van 1200KW hebben per maand of meer, dat is dik 14400KW per jaar.
Dan ga je toch een beste rekening krijgen vrees ik.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Netserv
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 feb 2016, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Dan hebben die mensen toch wel een verkeerde afstelling van hun warmtepomp denk ik? Mijn reden om over te stappen naar een warmtepomp is juist om die energievreters die hier waren van vroeger (verwarming en warm water op elektriciteit) te vervangen door iets zuinigers. De split-unit airco die ik momenteel gebruik als verwarming is ook een warmtepomp (lucht/lucht) en deze bewijst zijn nut al waardoor ik redelijk wat bespaar, ook al is die minder efficiënt dan een lucht/water warmtepomp. Bij deze laatste kan ik dan ook nog mijn warm water mee opwarmen. Al twijfel ik daar wel meer over de efficiëntie gezien de hoge temperatuur die nodig is om het sanitair water op te warmen, dus dat valt nog te beslissen.

Om even een vergelijking te maken:
Vroeger op elektrische accumulator had ik een verbruik voor verwarming van 3500 KW per jaar
Nu met de airco heb ik een verbruik van 1500 KW per jaar

Het gaat hier ook over een appartement, dus de warmtevraag is om te beginnen al een stuk lager dan een vrijstaand huis. Warm water heb ik niet bijgeteld in bovenstaande vergelijking. Deze is altijd al rond 2500 KW per jaar geweest en elektrisch opgewarmd via een doorstromer.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geert-Jan schreef:Waarom pak je dan geen warm water en verwarming op elektriciteit?
Een warmtepomp verbruikt gigantisch veel elektriciteit waardoor je heel veel geld uitgeeft zonder dat het oplevert.

Heb mensen gezien die een verbruik van 1200KW hebben per maand of meer, dat is dik 14400KW per jaar.
Dan ga je toch een beste rekening krijgen vrees ik.
Klopt, in t putje van de winter zal je vermoedelijk 1200kWh verbruiken per maand, soms zelfs iets meer afhankelijk van t aantal Vries dagen.
Gelukkig zijn de maanden voor en na t putje van de winter véél zachter zodat een jaarverbruik van tussen de 3600-4500kWh voor een heel huis schering en inslag is.
Niet gaan vermenigvuldigen met 13, zo lang is t stookseizoen niet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat klopt.
En daar zit het grote verschil met een geothermische boring (€20K).
De "buitentemperatuur" bij een geothermische boring is 10-12°, ongeacht het seizoen.
Bij een lucht warmtepomp stook je in de winter bijna zuiver elektrisch, met een COP ~= 1.

Geothermisch -/water is dus interessanter, maar kost een fortuin :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn Daikin draait zelfs op -15 nog aan 2,6!
Technische specificaties van Daikin opgemeten door een onafhankelijk labo

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”