Elektriciteitsprijs door het dak

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Alles elektrisch, verwarmen, autos,.. alles standaard 21% btw en energieopwekking zo goedkoop en uitstootvriendelijk mogelijk.
Zonnepanelen, windmolens en zover we ze nodig hebben kerncentrales. Kunnen we nu al zonder kerncentrales? Volgens die man van de panorama reportage niet voor 2050.

Simpel :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Gray schreef:Alles elektrisch, verwarmen, autos,.. alles standaard 21% btw en energieopwekking zo goedkoop en uitstootvriendelijk mogelijk.
Zonnepanelen, windmolens en zover we ze nodig hebben kerncentrales. Kunnen we nu al zonder kerncentrales? Volgens die man van de panorama reportage niet voor 2050.

Simpel :)
Als het de bedoeling is mensen in de armoede te duwen is dat een goed beleid, ja.
Electriciteit wordt altijd maar duurder.
Zich verwarmen is geen luxe, maar een basisbehoefte.
Dat dat vervuilend is, weten we.
Uw eten koken is ook een basisbehoefte, opnieuw iets waar je energie voor moet opwekken.
Ik ben er niet tegen dat ze alternatieve energiebronnen aanboren, maar dat doen ze dus niet, maar de BTW op electriciteit staat wel op 21%.
En met de 'slimme' tellers zou het rendement van zonnepanelen (voor zij die dat kunnen zetten, niet iedereen heeft die mogelijkheid) wel eens serieus kunnen zakken.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men hier een gigantische belastingverhoging aan het doervoeren is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We kunnen wél zonder kerncentrales voor 2050. Alleen is er veel te laat ingezet op hernieuwbare bronnen, maar die achterstand kan mits wat politieke moed ingehaald worden. Elektriciteit is alleen maar een tussenstap in een veel groter mechanisme voor onze energie en mobiliteit. Het is een én/én verhaal.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Politici en hun beleid is gelijk sjoemelsoft.
Lange termijn visies levert niet(s) veel op op korte termijn , zal eerder eerst negatief zijn.
Echter dezelfde politici zijn slechts zeker van hun job voor een korte periode, tot de volgende verkiezingen.
Ze zullen er dus alles voor doen opdat ze in de kijker komen met korte termijn oplossingen die al of niet opgeklopt als positief gezien kunnen worden. Dat er later lijken uit de kast vallen is voor de opvolger. Als de lijken te talrijk zijn dat hebben ze die ministerpost niet meer nodig de volgende keer.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Tussen de reacties bij een artikel op HLN las ik een bewering dat we al 18 jaar een tekort van zo'n 6000 MW zouden hebben.
Nu zou daar dus een extra tekort van zo'n 1700 MW bij komen. Opmerking : een bewijs of deze bewering al dan niet op waarheid berust kon ik niet terugvinden.

Er werd ook vermeld dat we dit op het Elia dashboard zouden kunnen zien. En toen was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Je kan inderdaad op de website van Elia allerlei gegevens over electriciteitsverbruik en dergelijke terugvinden. Van veel cijfers snap ik helaas de betekenis niet.

Wat ik wél begrijp is dat we vandaag - zondag 30 september - volop electriciteit aan het importeren zijn vanuit de buurlanden.
De waarden van deze import van electriciteit schommelen tussen 1.135,648 MW (rond 13 uur vanmiddag) tot 2.933,089 MW (tussen 20 en 21 uur)
Deze gegevens komen van : http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en-grenzen
Dat we electriciteit importeren hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn. Wellicht hebben de electriciteitsleveranciers contracten met partners in het buitenland waar ze electriciteit aankopen.

Als mevrouw Marghem het bij het rechte eind heeft, dan moeten we nog 1700 MW extra importeren vanuit onze buurlanden.

Wat ik me dan wel afvraag is of onze hoogspanningslijnen dit wel allemaal zullen gaan aankunnen. Via 'Grid Technical Data' op de Elia-website is terug te vinden dat we op zo'n 8-tal grote buitenlandse electriciteitsproducenten zijn aangesloten via 380 kV en 220 kV verbindingen.


Op http://www.elia.be/nl/over-elia/vragen- ... ste-belgie vinden we de volgende info, onder de volgende secties
3. Welke mechanismen en maatregelen dragen bij aan de bevoorradingszekerheid?
2. De in- en uitvoer van elektriciteit
" Na de versterking van de noordgrens einde 2016 (project Brabo, fase 1), kan er voor de winter 2017-18 uitgegaan worden van een maximale importcapaciteit van 4500 MW voor België. "

Dan gaan we toch flirten met de maximumgrens van wat het net aankan. Als we de 2.933 MW import van vanavond nemen en daar zouden we nog 1.700 MW extra bij nodig gaan hebben dan zitten we dus al over de capaciteit van 4500 MW heen.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Funfile schreef:Dat we electriciteit importeren hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn. Wellicht hebben de electriciteitsleveranciers contracten met partners in het buitenland waar ze electriciteit aankopen.
Ja, maar als eerst door paniekvoetbal de prijs de hoogte inschiet, en we dan moeten importeren van de buurlanden, zijn we dubbel gejost.
Bovendien, dan moeten we wel hopen dat die buurlanden ook niet zo laks zijn dat ze wel op de buurlanden rekenen voor als zij met een stroomtekort zitten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat we veel importeren hoeft niets te betekenen over de binnenlandse productie.
Als er op die moment veel wind is in een bepaalde regio en het is goedkoper om die windenergie aan te kopen in het buitenland dan Belgische centrales aan te schakelen, is het niet abnormaal dat er voor goedkopere buitenlandse windenergie gekozen wordt.
Net zo goed zal dat windpark de energie liever voor een hogere prijs aan de Belgen verkopen dan voor een lagere prijs in hun binnenland.

Als ik cloudstorage van Amazon gebruik, is dat niet omdat er geen datacenters in België zijn, maar omdat de prijs (etc) van Amazon beter is dan die ik nationaal kan bekomen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Dat we veel importeren hoeft niets te betekenen over de binnenlandse productie.
Als er op die moment veel wind is in een bepaalde regio en het is goedkoper om die windenergie aan te kopen in het buitenland dan Belgische centrales aan te schakelen, is het niet abnormaal dat er voor goedkopere buitenlandse windenergie gekozen wordt.
Maar we weten toch al dat de electriciteitsproblemen gestegen zijn, en we weten toch dat er bevoorradingsproblemen zijn?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Zoals ik zei, de eerste 2 jaar kan je dat op de voorgangers afschuiven. Maar het feit dat we vandaag nog altijd geen meter verder staan dan in 2014, het feit dat er nog altijd geen beslissing gevallen is over de toekomstige energievoorziening (én dat ze er geen meer zal durven nemen voor 2019) is wel degelijk op het conto van de huidige regering schuiven.
Vind je dat niet wat simplistisch... andere partijen mogen het tientalle jaren verprutsen, een nieuwe regering moet het dan meteen allemaal (want er zijn wel meer problemen dan louter dit) maar oplossen in de hoop dat andere partijen geen stokken in de wielen steken. Er is vandaag de dag trouwens geen wondermiddel om de kerncentrales in Belgie te vervangen... hoe hard sommigen daar ook over dromen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Door het feit dat het Jaren blijven liggen is, en daar zijn alle partijen schuldig aan, is er nu een zogenaamd 'wonder'middel nodig, maar zelfs een 'middel' komt er niet, jammer jammer jammerst. Maar wij zitten wel met de gebakken peren. (Hoeveel ministers zouden in afschakelzone 8 wonen ?)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Wel, de "vorige" regeringen hebben zich verbrand aan de groene stroom certificaten, remember?
De subsidies voor zonnepanelen kosten teveel geld want de subsidies voor de één, zijn nu eenmaal de belastingen voor een ander.

Iedereen wil groene energie maar niemand wil er voor betalen.

Ik lees hier veel kritiek maar heb van niemand al een oplossing gehoord van wat er nu juist moet gebeuren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dat die GSC een uitschuiver vanjewelste zijn, daar is geen enkele discussie over. Wat wel vergeten wordt is dat er anders nog meer "schone lucht" gekocht moest worden, ook niet gratis en nog dikkere zever.

Oplossing? Niemand die het weet, anders was er al gestart.
Een mooi begin zou al een stabiel klimaat met regelzekerheid zijn.

Als je nu weer hoort wat een gekakel er is rond die 'slimme meter' in combinatie met PV. Daar wordt iedereen toch onnozel van?
Welke idioot wil er nu investeren als je niet weet of de huidige regels morgen nog zullen gelden? :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Gray schrijft: ...maar heb van niemand al een oplossing gehoord van wat er nu juist moet gebeuren...

Jawel, allemaal voor die ene partij stemmen voortaan, en dat voor jarenlang :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Oplossing:

Zoek een investeerder die wil investeren in een electriciteitscentrale in Belgie.
Maak er duidelijke afspraken mee en VOORAL HOU JE AAN DIE AFSPRAAK ipv te draaien met de wind...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:[
Vind je dat niet wat simplistisch... andere partijen mogen het tientalle jaren verprutsen, een nieuwe regering moet het dan meteen allemaal (want er zijn wel meer problemen dan louter dit) maar oplossen in de hoop dat andere partijen geen stokken in de wielen steken.
Wie realistisch ingesteld is verwacht niet dat alles opgelost moest worden deze periode, maar evenmin dat er geen enkele vooruitgang geboekt is en we geen meter verder staan dan in 2014. Wat ik de huidige partijen vooral kwalijk neem is dat ze nu - terwijl we voor een historisch stroomtekort staan - alweer in hun broek doen om ook maar iets te beslissen omdat het volgend jaar verkiezingen zijn. Puur nutteloos zijn ze. Het zal alleen maar als een boomerang terug komen in hun gezicht.

"Kibbelkabinet" is vandaag ook een verantwoordelijkheid van de partijen. Kibbelkabinet is ook al het geval sinds 2014. Desondanks hebben de partijen zich vastgeklampt aan de macht in plaats van tijdens een van de vele crississen de stekker eruit te trekken. En nu afkomen met "sorry, we hebben niets beslist, want ja kibbelkabinet enzo", dat gaat niet pakken. Als je merkt dat je een regering hebt die niet in staat is te regeren, trek de stekker er dan uit, schrijf nieuwe verkiezingen uit, en hopelijk heb je dan voldoende om de kibbelpartij eruit te gooien. Had de regering ontslag genomen in maart 2016 toen er weer de zoveelste crisis gebeurde, dan zat de CD&V vandaag in de oppositie en kon er misschien een echt plan uitgewerkt worden. Maar vandaag is de N-VA evenzeer verantwoordelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Wat ik de huidige partijen vooral kwalijk neem is dat ze nu - terwijl we voor een historisch stroomtekort staan - alweer in hun broek doen om ook maar iets te beslissen omdat het volgend jaar verkiezingen zijn.
Logisch toch... wie wil de burger gaan vertellen dat hij nog dieper in z'n portemonee mag tasten (terwijl we al de duurste zijn) ? Groen! is de enige partij die hard kan roepen omdat ze toch niet moeten mee regeren en het dus nooit hun beslissing zal zijn. Trouwens een beetje hypocriet van andere partijen om te betogen tegen inkomensverlies en ondertussen praten over voorstellen (kilometerheffing, bedrijfswagens, alternatieve energie, uitfasering mazout en gas, ...) die de gemiddelde werkende man veel geld gaat kosten.
CCatalyst schreef:Als je merkt dat je een regering hebt die niet in staat is te regeren, trek de stekker er dan uit, schrijf nieuwe verkiezingen uit, en hopelijk heb je dan voldoende om de kibbelpartij eruit te gooien.
Hopelijk... in de realiteit ligt het land dan weer een dik jaar plat.
CCatalyst schreef:Maar vandaag is de N-VA evenzeer verantwoordelijk.
EVENzeer... dus ook de anderen... wat het niet eenvoudig maakt om te kiezen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...de anderen!? Als daarmee de eeuwige 3 musketiers bedoeld worden (CD&V, SPA en OpenVLD) dan moet nu wel stilaan voor iedereen duidelijk worden dat zij al 40/50 jaar gezamenlijk vertikken om aan de juiste knoppen te draaien :x
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Artikel: 13 sept 2018
Figures compiled by the environmental pressure group Greenpeace highlight the lack of transparency about the amount of cash disbursed by national governments to support back-up power plants – mainly fossil fuels and nuclear.


Nog een cijfer waar België "met trots" op de derde plaatst prijkt:
According to Greenpeace, countries handing out the most capacity mechanisms are Spain and Poland (€17.9 billion and €14.4 billion respectively), followed by Belgium, Ireland and the UK (all around €6 billion) and Germany (around €3 billion).
“We could find no evidence of transparent reporting from any country with capacity mechanisms that included the fuel sources being supported, as well as the specific utilities and plants receiving the funds,” Mang explained.
If there is little transparency on where the money goes, it is also unclear where it comes from. According to Greenpeace, most countries that use capacity mechanisms collect the funds through “an invisible levy on electricity bills”.
https://www.euractiv.com/section/electr ... subsidies/

Bijna 6,5 miljard aan subsidies voor capaciteitsmechanismen die normaal ervoor zouden moeten zorgen dat een verhoogde energievraag kan opgevangen worden mbv steenkoolmijnen/gascentrales/nucliair/groene energie/ ....

Toch wel raar dat het voor de overheid een helse onderneming is om centrales op te vorderen... Als er geen zijn is het niet moeilijk en waar gaat al dat geld naartoe? Ik denk dat we die vraag al kunnen beantwoorden zonder te veel na te denken wat het antwoord zou kunnen zijn... :eek:
Bijlagen
Greenpeace_country-share-800x256.png
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Funfile schreef:Tussen de reacties bij een artikel op HLN las ik een bewering dat we al 18 jaar een tekort van zo'n 6000 MW zouden hebben.
Nu zou daar dus een extra tekort van zo'n 1700 MW bij komen. Opmerking : een bewijs of deze bewering al dan niet op waarheid berust kon ik niet terugvinden.

Er werd ook vermeld dat we dit op het Elia dashboard zouden kunnen zien. En toen was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Je kan inderdaad op de website van Elia allerlei gegevens over electriciteitsverbruik en dergelijke terugvinden. Van veel cijfers snap ik helaas de betekenis niet.

Wat ik wél begrijp is dat we vandaag - zondag 30 september - volop electriciteit aan het importeren zijn vanuit de buurlanden.
De waarden van deze import van electriciteit schommelen tussen 1.135,648 MW (rond 13 uur vanmiddag) tot 2.933,089 MW (tussen 20 en 21 uur)
Deze gegevens komen van : http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en-grenzen
Dat we electriciteit importeren hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn. Wellicht hebben de electriciteitsleveranciers contracten met partners in het buitenland waar ze electriciteit aankopen.

Als mevrouw Marghem het bij het rechte eind heeft, dan moeten we nog 1700 MW extra importeren vanuit onze buurlanden.

Wat ik me dan wel afvraag is of onze hoogspanningslijnen dit wel allemaal zullen gaan aankunnen. Via 'Grid Technical Data' op de Elia-website is terug te vinden dat we op zo'n 8-tal grote buitenlandse electriciteitsproducenten zijn aangesloten via 380 kV en 220 kV verbindingen.


Op http://www.elia.be/nl/over-elia/vragen- ... ste-belgie vinden we de volgende info, onder de volgende secties
3. Welke mechanismen en maatregelen dragen bij aan de bevoorradingszekerheid?
2. De in- en uitvoer van elektriciteit
" Na de versterking van de noordgrens einde 2016 (project Brabo, fase 1), kan er voor de winter 2017-18 uitgegaan worden van een maximale importcapaciteit van 4500 MW voor België. "

Dan gaan we toch flirten met de maximumgrens van wat het net aankan. Als we de 2.933 MW import van vanavond nemen en daar zouden we nog 1.700 MW extra bij nodig gaan hebben dan zitten we dus al over de capaciteit van 4500 MW heen.
Bedoel je nu echt megawatt of is het eigenlijk mehawattuur wat je bedoelt? Groot verschil.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@JamesEarlGray, het gaat hier wel degelijk over MW
http://www.elia.be/en/grid-data/interco ... rder-flows
Gisteren 30/09/18 werd er rond 20h +/- 3000 MW geïmporteerd, vandaag 01/10 +/- 2500 MW

Funfile, 4500 MW = een raming van Elia & functie van diverse factoren & voor zover mij bekend had het cijfer betrekking op de winter 2017-2018; cfr. bericht hieronder op 26/09/18 reeds bijna 5000 MW import; maar inderdaad blijkbaar zitten we in de buurt van het haalbare/de limiet als we de berichten allerhande mogen geloven …
https://www.hln.be/geld/consument/invoe ... ~a8c4c3cf/
http://www.elia.be/en/products-and-serv ... at-borders
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gray schreef:Ik lees hier veel kritiek maar heb van niemand al een oplossing gehoord van wat er nu juist moet gebeuren.
Dan heb je een paar posts gemist denk ik. Je hebt zelfs zelf een paar pogingen gewaagd.

De shit waar we nu in zitten, daar is op korte termijn weinig oplossing voor. Maar dat wil niet zeggen dat we bij de pakken moeten blijven zitten en eindelijk eens op langere termijn moeten kijken dan tot de volgende periode dat er een bolleke gekleurd moet worden.

* Neem de energievoorziening terug in eigen handen en en organiseer een productie naar wat nodig is, niet wat een multinational rijk maakt. Confiskeer in tussentijd stil gelegde centrales die zogezegd niet rendabel zijn, maar die uit een heel ander financieel economische rede zijn stil gelegd.
* Investeer mee als overheid massaal in hernieuwbare energievormen en projecten die tot een klimaatneutrale industrie, mobiliteit en energievoorziening leiden.
* Recupereer restwarmte uit de industrie.
* Decentraliseer de productie.
*...

Een aantal van die dingen zijn wel gepasseerd denk ik.
JamesEarlGray schreef:Bedoel je nu echt megawatt of is het eigenlijk mehawattuur wat je bedoelt? Groot verschil.
Inderdaad een groot verschil, maar toch wordt algemeen het potentieel vermogen in rekening gebracht. Hoeveel vermogen er effectief in een tijdspanne geleverd is, het verbruik dus, is op de betreffende grafiek uitgezet tegen een tijdsaanduiding in de X-as.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:"Kibbelkabinet" is vandaag ook een verantwoordelijkheid van de partijen. Kibbelkabinet is ook al het geval sinds 2014.
Vroeger (ten tijde van Paars-Groen) heette dat "open debatcultuur".
Het was een mooi eufemisme voor ruzieën in het openbaar.
Ik ga niet zeggen dat ik echt tevreden ben van N-VA, maar om nu te zeggen dat ik met heimwee terugdenk aan de kleurloosheid van Leterme, of de hoogdagen van Di Rupo, of de "open debatcultuur" van paars/paarsgroen", kan ik ook niet zeggen.
Er is toen veel lucht verkocht

En wat dat oplossingen leveren betreft: ik vind dat wel gemakkelijk om te zeggen dat de gewone burger geen pasklare oplossing heeft.
Wij hebben echter niet de beschikking over al die analisten, studiebureaus, experten, enz.
Politici hebben dat wel, en ze bakken er niets van.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We hebben inderdaad die middelen niet. Maar we kunnen wel mobiliseren. Onderschat de kracht niet van het publiek. Weet je nog? De Turteltaks?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

boulder schreef:Wij hebben echter niet de beschikking over al die analisten, studiebureaus, experten, enz.
Politici hebben dat wel, en ze bakken er niets van.
Ik citeer Bruno Tobback, zoon van
"Ik weet wat ik moet doen, maar dan raak ik niet meer verkozen"
:)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Toch wel wraakroepend dat men de voorbije jaren de centrale van Ruien heeft afgebroken en vernietigd. Daar kan ik niet bij met mijn verstand. Ondertussen zullen we met Black-Outs gaan zitten ....

Toevallig was de centrale eigendom van Engie-Electrabel ... hoef er geen tekeningetje bij te zetten hé ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Muziekbos schreef:Toch wel wraakroepend dat men de voorbije jaren de centrale van Ruien heeft afgebroken en vernietigd. Daar kan ik niet bij met mijn verstand. Ondertussen zullen we met Black-Outs gaan zitten ....

Toevallig was de centrale eigendom van Engie-Electrabel ... hoef er geen tekeningetje bij te zetten hé ...
regelgeving heeft ervoor gezorgd dat ze de boeken moesten dicht doen.
Was een kolencentrale aangepast om bijstook met bio te doen maar was niet goed genoeg bevonde.
Nu gaan ze een zuivere kolencentrale (ook ooit van EBL maar nu van RWE, verplichte verkoop via regelgeving) opnieuw open doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als die energiediscussie al 10 jaar geleden werd aangepakt hadden we nu misschien die energie die we nodig hebben?

Zoals petrol zegt zoek naar duurzaam maar kijk ook om voorlopig de capaciteit van ons hoogspanningsnet te verhogen dat we tijdelijk meer kunnen importeren tot we weer een degelijke niveau hebben.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De prijs van stroom in Belgie,moet vergelijkbaar zijn met deze in de omliggende landen,dit is geen zever,dit staat in het regeerakoord.
Als men geen systeem kan uitdokteren waarbij de stroom opgewekt door wind,en zon lagere tijd kan opgeslagen worden,zal men hoe dan ook nog een nieuwe kerncentrale moeten bijzetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: Zoals petrol zegt zoek naar duurzaam maar kijk ook om voorlopig de capaciteit van ons hoogspanningsnet te verhogen dat we tijdelijk meer kunnen importeren tot we weer een degelijke niveau hebben.
Beter niet.

"Voorlopig" heeft in onze politiek nogal de neiging om te evolueren naar "permanent". Tijdelijke lapmiddelen gaan altijd weer veel te lang gebruikt worden, tot het weer eens vijf na twaalf is en paniek.

Als je geen "voorlopige" oplossingen voorziet, ben je verplicht om een duurzame oplossing uit te werken.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wellicht zeer naiëf van mij om hier op te hopen, maar als afnemer van 100% groene stroom zou ik dus eigenlijk geen prijsverhogingen mogen ondervinden. Door het uitvallen van de kerncentrales is er een stroomtekort van grijze stroom. Aan de productie/beschikbaarheid van groene stroom is niets gewijzigd. Dus de krapte die Electrabel en de regering veroorzaakt hebben mag geen invloed hebben op mijn groene stroomprijs.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@r2d2 : zeer naiëf van je, net het krantje van Ecopower in de bus gehad, daar staat netjes in waarom de prijs omhoog gaat
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

En waarom is dat ?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

"...Ecopower volgt voor het gedeelte elektriciteit de marktprijs. De keuze voor een hogere of lagere prijs ten opzichte van d emarkt kan natuurlijk ongewenste effecten hebben...."
"...Ook al kiezen we als burgercoöperatie voor een geheel eigen aanpak, we spelen wel mee op de reguliere elektrciteitsmarkt. Daardoor zijn sterk afwijkende prijzen op lange termijn niet haalbaar. ..."


Ik zou aannemen dat Ecopower zoveel op de markt zet als de klanten afnemen en dat prijsstijgingen enkel maar zouden gebeuren als er investeringen nodig zijn, bijkomende kosten, kostverhogingen(zoals bv lonen ed). Maar zover ik weet gebeurd heel de aan- en verkoop via een beurs(beurzen?). Door fluctuaties in produktie en afname klanten kunnen er kortstondige tekorten/overschotten zijn en dan speelt die marktwerking natuurlijk en ben je afhankelijk van onder meer de grijze stroomprijzen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat wil dus zeggen dat op die beurs grijze en groene stroom samen verhandeld wordt tegen dezelfde prijs. Fysiek is er geen verschil, maar dan vind ik het hele certificatensysteem ook sterk aangetast.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wil je dan een tweede 'groene stroom'-net aanleggen ?

Al eerder vermeld: langs de gebruikerskant is er geen kwaliteitsverschil.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

R2D2 schreef:En waarom is dat ?
Als Ecopower de kans krijgt om zijn stroom voor meer te verkopen dan nu, wie houdt ze tegen :)?
Ze passen iets analoog aan de Colruyt-prijszetting toe: zo hoog mogelijk verkopen en toch de laagste prijs.

Hun marginale of zelfs gemiddelde kosten blijven gelijk, alleen kunnen ze er nu meer voor vragen (de concurrentie is toch ook duurder)
Als je cooperant bent, ga je dat toch enkel goed vinden :)?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als coöperant zit je dus eigenlijk een beetje vast. Maar andere bedrijven die groene stroom goedkoper aanbieden is het toch een concurrentieel voordeel.

En die marktwerking zou juist goed zijn want goedkope groene stroom trekt klanten aan, doet de vraag stijgen zodat er groene investeringen komen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

hoe zit het met de blackout dankzij Duitsland?
er was ook een artikel die melde dat de stroom vanuit Noord-Duitsland naar Zuid-Duitsland over België loopt omdat de hoogspanningsmasten op Duits grondgebied nog niet voldoende opgewaardeerd is... Hierdoor is er dus ook hierdoor minder capaciteit voor ons op ons eigen (elia) hoogspanningsnetwerk

ik dacht dat we vnl vanuit Noord-Frankrijk importeren waar ze geen problemen hebben met hun kerncentrales?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skynetbbs schreef:Hierdoor is er dus ook hierdoor minder capaciteit voor ons op ons eigen (elia) hoogspanningsnetwerk
Geen idee waar je die conclusie vandaan haalt... als je linker (Noord) en rechter (Zuid) buur een draad door je tuin leggen heb jij daar toch geen last van op jou net (moesten ze beide inpluggen op jou net was het iets anders). Belgie geeft op een gelijkaardige manieer vermoedelijk gewoon passage voor de stroom tussen beide regio's al ken ik de technische details niet hoe men dat precies doet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ze maken inderdaad gebruik van ons net, dus wij hebben - lokaal - minder capaciteit over.
Elia krijgt daar natuurlijk een dikke cheque voor hé :).

Maar ondertussen hebben we wel een veel zwaardere lijn met zowel Frankrijk als de UK, alleen het stukje met Nederland wil maar niet van de grond komen. Iemand - in NL of in BE - heeft er ergens toch belang bij dat die kabel er niet komt, anders lag ie er al lang.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”