Elektriciteitsprijs door het dak

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Reken zelf maar uit wat het kost om:
- de centrale te verzekeren, Electrabel doet dat maar tot 10 miljard, de rest is voor de staat)
- de centrale te ontmantelen, Electrabel zal er wel voor zorgen dat de pot leeg of zo goed als leeg is

We kunnen discussiëren over de terminologie, maar je zal telkens niet ver van "subsidie" eindigen.

Vraag eens aan de verzekering wat het kost om een standaard inboedel van €50K te verzekeren of eentje van €500K.
Het verschil zal de staat bijpassen, maar we mogen het geen subsidie noemen.
:bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Feit is zoals ik eerder al zei als ze bij het begin geen investeringen hadden uitgesteld was dit allemaal niet gebeurd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Als je dus vindt dat groene energie veel subsidies krijgt, vergis u dan niet over welke MEGA bedragen aan subsidies er voorzien zijn voor de kernindustrie.
Inderdaad, zoals hierboven al aangehaald, graag wat meer detail. Als je zegt "kernindustrie", gaat het dan over kerncentrales, of over geneeskunde, of over wetenschappelijk onderzoek? Vergeet niet dat Belgie wereldwijd bij de top zit inzake onderzoek naar nucleaire toepassingen. Dat laatste zal idd wel gesubsidieerd worden (net als veel onderzoek naar hernieuwbare energie), maar dat mag je niet verwarren met de commerciele exploitatie van een kerncentrale. Die subsidies gaan niet naar dat laatste.

Ik dacht net dat het Engie was die de overheid MEGA aan het subsidieren is met de nucleaire rente.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mocht het onduidelijk zijn: in deze discussie gaat het over de kerncentrale-industrie :).
Isotopen worden gebruikt in kankeronderzoek en -behandeling, ik pleit er zeker niet voor om dat af te schaffen.

En wat de nucleaire rente betreft: dat is eigenlijk een cadeau van de regering aan Eletrabel.
Je mag uw centrales "zoveel" jaar langer openhouden, en dus mag Electrabel evenveel jaar langer winst maken.
Dat een bedrijf winst maakt vind ik niet zo'n probleem :), maar in hun financiële plannen (oa de prijs van een MWh elektriciteit) was er altijd rekening gehouden met de standaard levensduur en niet met de verlengde levensduur.
Op een afgeschreven investering mag Electrabel nu plots veel meer inkomsten boeken. Ik vind het dan niet abnormaal dat de overheid - altijd in geldnood - zegt: je mag extra winsten maken, maar wij willen ook wat. Anders was het een blanco cheque geweest.
Let wel: om de centrales langer open te houden, moest Electrabel bijkomende investeringen doen, niet elke euro winst is dus "gratis" verdiend (op aankoop grondstoffen en operationele kosten na). De huidige sluiting gaat Electrabel - volgens hun persberichten - ook veel geld kosten.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Heist_175 onderstaand verhaal is ons uiteraard bekend
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 12970.html
en inderdaad men kan Engie (holding)/Frankrijk moeilijk verwijten Engie Electrabel is "cashcow" te willen gebruiken (en een soort Dexia bis maar erger te willen creëren), het volstaat evenwel tijdig de nodige moed te tonen om zulks te voorkomen...
Synatom hoeft niet noodzakelijk in de problemen te komen, mocht zulks bij Engie Electrabel het geval worden: bv p.7 hieronder
http://synatom.be/uploads/files/rapport ... 017-NL.PDF
= dus de voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel (na onze ervaringen met Electrabel, Dexia, Sabena, … zouden onze bewindslieden het ondertussen wel moeten weten)

Wat het aspect subsidies betreft vermoed ik dat Engie Electrabel meer subsidies voor groene energiecertificaten heeft verzameld dan er ooit aan het betrokken bedrijf voor kernenergie eventueel zouden toegekend geweest zijn
Voor zover mij bekend zijn dergelijke subsidies in het verleden enkel aan SCK Mol/Vito door België/Vlaanderen toegekend (onderzoeksreactoren, stockage afval, productie radioisotopen, ....)

Dus samengevat:
zeker niets tegen groene stroom integendeel maar we zullen nog enige/geruime tijd nog op andere bronnen beroep moeten doen en onze beleidsmakers - die we met z'n allen gekozen hebben en nog gaan kiezen - moeten zich ditmaal zeker niet nog een keer "in het zak laten zetten"

Edit: indien de oude Electrabel kerncentrales Engie meer zouden kosten dan opbrengen zal Engie gegarandeerd de 1e zijn om ze stil te leggen (cfr. cashcow hierboven)
Laatst gewijzigd door M_016 24 sep 2018, 20:13, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Reken zelf maar uit wat het kost om:
- de centrale te verzekeren, Electrabel doet dat maar tot 10 miljard, de rest is voor de staat)
- de centrale te ontmantelen, Electrabel zal er wel voor zorgen dat de pot leeg of zo goed als leeg is
Dus je geraakt niet verder dan fictieve (want dergelijke risico's worden gewoon niet verzekerd, dat is bluts met de buil) en potentiele (het verhaal rond Synatom is pure speculate al ben ik met het gegeven ook niet blij) bedragen... beetje zielig, maar zo is het steeds met zij die aan de zijlijn staan te roepen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Gelukkig hebben we dat niet bij alle grondstoffen die nodig zijn voor PV en andere "groene" installaties :roll:
Uiteraard geldt er een impact op het milieu bij elke menselijke handeling. Maar de nucleaire lobby blaast zo hoog van den toren dat ze weinig of geen impact hebben op het milieu en maatschappij en die ballon wou ik toch wel even doorprikken. Nucleaire uraniumwoestijnen overgoten met een sausje imperialisme, een toets van kolonialisme en een dessert van geweld en burgeroorlog. Misschien interessant om lezen : http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... -uit-niger
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Laatst gewijzigd door mailracer 24 sep 2018, 21:08, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je gelooft toch niet dat er uit dat onderzoek iets komt ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Reken zelf maar uit wat het kost om:
- de centrale te verzekeren, Electrabel doet dat maar tot 10 miljard, de rest is voor de staat)
Is in lijn met de wet. De wet is zo gemaakt uit realiteitszin: eigenlijk moet je een centrale "tot een oneindige som" verzekeren, maar zoiets kan je op de private verzekeringsmarkt nooit voor elkaar krijgen. Laat staan dat er veel verzekeraars zijn die zomaar meer dan 10 miljard klaar kunnen houden zonder failliet te gaan. Daarom heeft de wet die limiet ingesteld. Het gaat hier dan ook niet over subsideren, dit is geen geld dat Engie in de kas krijgt van de staat.

Ook in andere sectoren waar het over grote sommen geld gaat zie je dit hoor: in de bankwereld biedt de staat ook bepaalde garanties. Is dat een subsidie van de banken? De praktijk zie je ook als het over kleinere sommen gaat, de WAM-wet bijvoorbeeld. Is dat dan een subsidie van zij die zonder verzekering rondrijden? Het gaat eerder over het subsideren van toekomstige slachtoffers, niet over het subsideren van daders.
heist_175 schreef:- de centrale te ontmantelen, Electrabel zal er wel voor zorgen dat de pot leeg of zo goed als leeg is
Dat is niet in lijn met de wet, het is de verantwoordelijk van de staat (meer zelfs, het is het monopolie van de staat, alhoewel ze mag delegeren) om erop toe te zien dat Engie de wetten respecteert haar fondsen voor de ontmanteling op orde heeft. Ook hier is dit geen subsidie, het is overtreden van de wet en Engie kan er dan alsnog toe gedwongen worden die fondsen aan te leggen. Als het klopt natuurlijk.
heist_175 schreef:We kunnen discussiëren over de terminologie, maar je zal telkens niet ver van "subsidie" eindigen.
Subsidies betekenen voor mij een transfer van geld. Ik zie vooral geen geldstromen van de staat naar Engie. Wel omgekeerd.

Geen idee wat de staat doet met al dat "gratis" geld dat ze krijgt. Een ding is zeker: ze heeft al die inkomsten in ieder geval niet aangewend om een plan voor de stroomvoorziening voor ons en onze toekomstige generaties te voorzien.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

M_016 schrijft: moeten zich ditmaal zeker niet nog een keer "in het zak laten zetten"...

Politici worden niet in het zak gezet, maar overhaald door de lobby om exact te doen wat deze lobby wenst! Dat is een belangrijke nuance...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Subsidies betekenen voor mij een transfer van geld. Ik zie vooral geen geldstromen van de staat naar Engie. Wel omgekeerd.

Geen idee wat de staat doet met al dat "gratis" geld dat ze krijgt. Een ding is zeker: ze heeft al die inkomsten in ieder geval niet aangewend om een plan voor de stroomvoorziening voor ons en onze toekomstige generaties te voorzien.
Eindelijk iemand met een objectieve kijk op de problematiek... en niet het klassieke "kerncentrale" bashen uit de linkse Groene hoek al vrees ik dat die verhaaltjes grondig geslikt zullen worden door Jan Met De Pet. Ik hou m'n hart vast wat de gevolgen zullen zijn van deze naiviteit op de verkiezingen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Geen idee wat de staat doet met al dat "gratis" geld dat ze krijgt. Een ding is zeker: ze heeft al die inkomsten in ieder geval niet aangewend om een plan voor de stroomvoorziening voor ons en onze toekomstige generaties te voorzien.
Had je eigenlijk iets anders verwacht? Vroeger (en nu nog) werd er gezegd dat Afrika een bodemloos vat was want al het geld wat ingezameld werd, verdween ook ergens onderweg. We mogen ondertussen wel stellen dat België op hetzelfde niveau zit als Afrika, m.a.w. ook een bodemloos vat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je mag het noemen hoe je wil.
Als je iets niet moet betalen, zijn dat ook subsidies.
Als je kinderen hebt, krijg je korting op uw onroerende voorheffing (belasting op kadastraal inkomen). Hoe je het ook draait of keert, dat is een subsidie.
Als elektrische auto's geen verkeersbelasting moeten betalen, is dat toch subsidie zeker.

Of verzin er dan een ander woord voor, maar het is staatssteun.
En zonder die staatssteun zou kernenergie niet levensvatbaar zijn of blijven.

@de wet
Het niet omdat het een wet is, dat het plots geen staatssteun zou zijn hé. De vrijstelling voor verkeersbelasting van elektrische auto's is ook een wet, maar nog steeds staatssteun. Het zou wat worden als de staatssteun NIET gedekt is door een wet. Dat zouden we corrupt noemen.
Wat Synatom en het leegroven van de ontmantelingsspaartpot betreft: ik kan alleen vaststellen dat ENgie/Electrabel de pot zelf mag beheren, wat op zich al aberrant is en dat ze bijkomend die pot mogen leegroven zonder tegenstand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:En zonder die staatssteun zou kernenergie niet levensvatbaar zijn of blijven.
Je blijft volharden in je verhaaltje waar je niet verder komt dan de potentiele verzekeringskost (die onze staat nog geen cent heeft gekost in tegenstelling tot de banken). Als we morgen trouwens iedere industrie moeten stil leggen die hieraan voldoet kan je maar beter in je bed blijven liggen denk ik.
heist_175 schreef:Als je kinderen hebt, krijg je korting op uw onroerende voorheffing (belasting op kadastraal inkomen). Hoe je het ook draait of keert, dat is een subsidie.
In dat geval heb je derving van inkomsten (en is het dus een vorm van subsidie)... in het geval van de verzekering derft de staat geen inkomsten (en kan je dus ook niet spreken van subsidie).
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ja er zijn argumenten tegen kernenergie, die allemaal teniet worden gedaan door het feit dat kernenergie op relatief korte termijn zo goed als CO2 vrij energie kan leveren.

Afval zit je lang mee, en er gebeurt misschien wat corruptie. Maar ik ben liever arm en verplicht afval te bewaken dan dood te zijn.
Ja in de perfecte situatie genereren we al onze stroom met windmolens, stuwmeren en grote batterijen (die we recyclen) maar daarmee kunnen we op korte termijn de wereld niet van stroom voorzien. Maar zelfs dan denk ik dat je misschien nog meer CO2 uitstoot dan bij kernenergie. En die windmolens enzo hebben ook nadelen (vogels) en dan heb je duizenden windmolens die onderhouden moeten worden en ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

lanadekat schreef:Ja er zijn argumenten tegen kernenergie, die allemaal teniet worden gedaan door het feit dat kernenergie op relatief korte termijn zo goed als CO2 vrij energie kan leveren.

Afval zit je lang mee, en er gebeurt misschien wat corruptie. Maar ik ben liever arm en verplicht afval te bewaken dan dood te zijn.
Eh. Het gaat wel om afval dat honderden, zoniet duizenden jaren bewaakt zal moeten worden.
Als de kerncentrales na 40 jaar al betonrot vertonen, wat denk je dan van opslagsilos die het enkele honderden/duizenden jaren gaan moeten uitzingen, al dan niet zonder onderhoud als onze beschaving moest verdwijnen ergens in de toekomst?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er moet gewoon ingezet worden om modernisering van de energieopwekking.
Dat kan enkel bij een gezond en stabiel investeringsklimaat. Dat is de basis van alles.

In Duitsland is er in paniek een kernuitstap gestart en nu zitten ze met bruinkool opgescheept. Dat moeten we ook vermijden, maar een kernuitstap is wat mij betreft ook nog altijd hetgeen moet beoogd worden. Alleen moet dat met gezond verstand en open geest naar de toekomst.
En vooral ook met echt correcte cijfers. Laat dat nu net het probleem zijn. De bedragen die ermee gemoeid zijn, zijn zodanig hoog dat er manipulatie is van alle kanten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Inderdaad, manipulatie van alle kanten. Ik geloof dat het een CD&V kopstuk was dat fier aankondigde dat onze energie-levering veilig gesteld was, waarna we nog 500 dagen hebben gewacht op de vorming van een regering!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Als de kerncentrales na 40 jaar al betonrot vertonen, wat denk je dan van opslagsilos die het enkele honderden/duizenden jaren gaan moeten uitzingen
Betonrot na 40 jaar is eerder een gevolg van slecht werk of geknoei met de kwaliteit of de samenstelling. De Romeinen zijn er in geslaagd betonnen constructies te maken die al bijna 2000jr rechtstaan.
Voor de definitieve ondergrondse opslag dacht ik dat er meer gerekend wordt op stabiele geologische lagen, dan op de betonkwaliteit.

Wat het betonrot in de kerncentrales betreft, is dat nu plots zo dringend dat alles moet sluiten?? Of zijn de politieke/commerciële spelletjes van Engie de doorslaggevende factor....
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat ook de reden is, wat er ook echt is, of niet, wat de toekomst in energieopwekking ook is, feit is dat er gewoon geen toekomst visie is, geen plan, geen vooruitzicht, niks, gewoon slabakken en niks gedaan.
Da's gewoon slecht bestuur.
Schandalig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Absoluut.
Als dat niet genoeg reden is om te decentraliseren en demonopoliseren weet ik het niet hoor.
Nu heeft 1 speler meer dan de helft van de markt in handen.
Dat is gewoon vragen naar miserie.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:En zonder die staatssteun zou kernenergie niet levensvatbaar zijn of blijven.
Je blijft volharden in je verhaaltje waar je niet verder komt dan de potentiele verzekeringskost (die onze staat nog geen cent heeft gekost in tegenstelling tot de banken). Als we morgen trouwens iedere industrie moeten stil leggen die hieraan voldoet kan je maar beter in je bed blijven liggen denk ik.
https://www.theguardian.com/business/20 ... -guarantee
Zelf Hinkley Point kreeg 2 miljard ....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als het over kerncentrales gaat, mag je dat geen subsidies noemen.
Je mag het wel zo noemen - en tegelijk verguizen - als het over de Dexia garanties gaat.

Hinckely Point krijgt nog een andere subsidie ook: een minimumprijs die ze voor elke opgewekte kWh gaan krijgen.
Ook hier weer: de inkomsten zijn voor de privé, de risico's en kosten voor de overheid/maatschappij.

Overigens kost Hinckley een fortuin hé. In het artikel (2015/09) wordt nog over £26miljard gesproken, maar dat is ondertussen al meerdere keren verhoogd én de opleveringsdatum is al meerdere keren uitgesteld ook.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Op zich zijn subsidies niet altijd slecht. Maar weer, de bedragen zijn gewoon veel en veel te hoog waardoor het er bijna per definitie ergens iets blijft plakken en er veel te veel belangen zijn.

Het is totaal ongezond dat we voor de energievoorziening in een heel land afhankelijk zijn van 1 firma. Dat betekent dus dat 1 bedrijf een heel land lam kan leggen. Niet wat blokkeren, maar gewoon compleet naar de middeleeuwen terug sturen.

Al jaren pleit ik ervoor om als particulier zoveel mogelijk naar anderen te gaan. Liefst van al bij coöperatieven met eigen productie. Enkel zo kunnen we bedrijven sterk genoeg maken om te groeien en tegengewicht te creëren. Ecopower bijvoorbeeld. Op landelijke schaal nog steeds een marginaal fenomeen, maar jaar na jaar groeien ze in productiecapaciteit.
Jammer dat zo'n bedrijven nog steeds worden aan de kant gezet als waren het geitenwollensokken fenomenen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het gaat hier niet over Hinkley Point maar onze eigen kerncentrales... geen idee of de staat destijds Doel mee gefinancieerd heeft of niet (al doet het dat nu ook voor alle groene alternatieven en zelfs gascentrales).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Op zich zijn subsidies niet altijd slecht. Maar weer, de bedragen zijn gewoon veel en veel te hoog waardoor het er bijna per definitie ergens iets blijft plakken en er veel te veel belangen zijn
Subsidies zijn inderdaad niet pre sé slecht, het is een instrument om gedrag mee te sturen, net zoals belastingen dat zijn.
Maar als het over "groene energie" gaat (zonnepanelen, windmolens, WKK, ...) komt wel vaker naar boven dat ze enkel rendabel zouden zijn met subsidies. Mijn punt is dat het met kernenergie net zo is en dat is aantoonbaar met recente cijfers en voorbeelden.

De kerncentralelobby heeft alvast prima werkt geleverd, want ook op userbase zijn er die door de mist niets meer zien.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat een bende incompetente knoeiers!!!!! 4 energieministers in deze bananenrepubliek en geen enkele die naam waardig. "Vinden" ze blijkbaar plots zomaar even 750 mega Watt. Waarschijnlijk lag er hier of daar nog een vaatje met wat stroom in. Man, man, man.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/da ... ~a75952da/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Heerlijk toch, prutsen met eenheden.
Een Belgisch gezin met drie tot vier personen verbruikt gemiddeld 3.500 kWh (3,5 megawatt) per jaar
Electrabel laat gewoon zien wie er de échte minister van energie is
Nu blijkt dat Electrabel dan toch nog 750 megawatt extra capaciteit heeft “gevonden”. Daarvan zal 250 megawatt komen van de gascentrale in Vilvoorde. Electrabel zal tijdens de piekuren ook nog eens 100 megawatt extra kunnen halen uit zijn gascentrales door “een aantal productiviteitsverbeteringen”. 200 megawatt wordt gehaald uit ondersteunende eenheden. Verder worden er ook nog extra oplossingen bekeken die minstens 200 megawatt opleveren, zoals bijvoorbeeld generatoren.
Na een schaduwpremier, hebben we een schaduw-minister-van-energie

Visuele weergaven van verbruik vorig jaar (2017) en verwachte capaciteit dit jaar (2018)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Subsidies zijn inderdaad niet pre sé slecht, het is een instrument om gedrag mee te sturen, net zoals belastingen dat zijn.
Ik heb nog steeds geen cijfers gezien van jou die aantonen dat kernenergie vandaag de dag nog steeds subsidies krijgt (wel het omgekeerde !). Discussieren over dat er ooit subsidies gegeven zijn bij de bouw (welke ook nu massaal naar groene energie gaan) heeft dus totaal geen nut vandaag de dag.
heist_175 schreef:Maar als het over "groene energie" gaat (zonnepanelen, windmolens, WKK, ...) komt wel vaker naar boven dat ze enkel rendabel zouden zijn met subsidies. Mijn punt is dat het met kernenergie net zo is en dat is aantoonbaar met recente cijfers en voorbeelden.
Waar zijn die cijfers dan ? En inderdaad... een PV installatie KOST de eigenaar geld als men morgen stopt met de terugdraaiende teller !
heist_175 schreef:De kerncentralelobby heeft alvast prima werkt geleverd, want ook op userbase zijn er die door de mist niets meer zien.
Ik zie er hier ook die de groene lobby geloven dat als we hen maar genoeg geld geven de elektriciteit uit de hemel valt :roll:

Trouwens de bewijzen liggen in de landen rondom ons... kernenergie of een zeer vervuilend alternatief !
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Subsidies of niet, rendabel met of zonder, als men gewoon, simpelweg, heel logisch een vooruitziend beleid had gevoerd was dit allemaal geen probleem geweest. Simple comme bonjour.
Maar door de knoeiers, die men ministers noemt, is het allemaal om zeep en heeft niemand nog een oplossing...

EDIT: of misschien toch: Engie is frans, voer gratis energie in uit frankrijk, ze hebben het hier verprutst, laat ze het dan zelf oplossen.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Waar zijn die cijfers dan ? En inderdaad... een PV installatie KOST de eigenaar geld als men morgen stopt met de terugdraaiende teller !
Dat is alleen maar omdat er extra belastingen op zijn en dat het injecteren van deze stroom een veelvoud kost van het injecteren van andere stroom.
Ter info: Ik betaal nu evenveel voor mijn elektriciteit als 7 jaar geleden, toen ik nog geen PV had.
Dat terwijl ik €0,0 betaal aan onze leverancier.
Ik betaal dus evenveel aan belastingen en taxen als toen ik betaalde voor mijn stroom. Danzij GSC (subsidies) wordt dit effect teniet gedaan, maar mensen die nu PV installeren zitten inderdaad met het feit dat PV geld kost ipv dat het opbrengt. Maar dat ligt niet aan de techniek maar aan de taxen en belastingen die onevenredig zijn tov andere technieken.
r2504 schreef:Ik zie er hier ook die de groene lobby geloven dat als we hen maar genoeg geld geven de elektriciteit uit de hemel valt
Toon me eens wie dat zegt?
Er wordt enkel gezegd dat zekerheid kan verhoogd worden door te decentraliseren en in te zetten op modernisering en alternatieven. Niemand hier gelooft nog in sinterklaas. Tenzij jij hier kan aantonen waar iemand beweert dat stroom gratis uit de lucht komt gevallen. (windmolens hebben trouwens niets aan valwinden.)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is eerder omgekeerd. Engie gaat nu nog eens extra verdienen door de gecreëerde schaarste zelf op te lossen door extra dure stroom te leveren uit eigen centrales in België en Frankrijk. Geniaal die Fransen. En och arme les petit Belges.

Engie heeft de Belgische politiek gewoon in haar macht en speelt ermee als een kat die een muis gevangen heeft.

En voor de mensen hier die subsidies voor de kernindustrie ontkennen. Uiteraard heet dat niet subsidies maar het zijn geldstromen die al jaren bestaan en vroeger nog grotendeels in eigen land bleven, toen de productie nog in handen was van gemengde intercommunales. De hoge dividenden kwamen terecht bij de intercommunales die daarmee hun politieke postjes konden vullen en openbare begrotingen rechttrekken. (we hebben altijd al te veel betaald voor onze stroom).
Met de privatiseren en de verkoop aan SUEZ gaan die geldstromen gewoon naar Frankrijk en wordt België georganiseerd leeggezogen.
Eventuele belastinginkomsten zijn er niet want door creatieve facturatie maakt Engie-Electrabel uiteraard geen winst (in België).

Een voorbeeld van de welwillendheid tegenover de kernindustrie is onze befaamde en overdadige autostradeverlichting. Die is er gekomen niet omdat men de verkeersveiligheid voor ogen had, maar om 's nachts het stroomoverschot uit de kerncentrales weg te werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de indruk dat er hier in BE heel wat lobbywerk is in openbare diensten :nono:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Meerdere posters hier spreken over ¨knoeiende¨ ministers, maar in werkelijkheid hebben we te maken met kwaadwillig bedrog. Maar zolang burgers/kiezers niet slimmer en weerbaarder worden zal er niets veranderen natuurlijk!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als die knoeiende ministers niet zo geknoeid hadden en een beleid hadden gevoerd met enige toekomst visie dan waren er nu alternatieve centrales voor de kerncentrales. Belgie is een land geworden waar men niet wil investeren omdat het beleid draait met de wind...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

wied schreef:Meerdere posters hier spreken over ¨knoeiende¨ ministers, maar in werkelijkheid hebben we te maken met kwaadwillig bedrog. Maar zolang burgers/kiezers niet slimmer en weerbaarder worden zal er niets veranderen natuurlijk!!!
Dat bedoel ik inderdaad.
Ik hoor de collega's ook klagen, maar ze zitten wel allen bij electrabel. :bang:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Als die knoeiende ministers niet zo geknoeid hadden...

Die ministers hebben niet geknoeid maar braaf uitgevoerd wat de energie-lobby hen vraagt! Ik noem dat kwaadwillig bedrog :bang:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is ook knoeien, da's zelfs corrupt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Er wordt enkel gezegd dat zekerheid kan verhoogd worden door te decentraliseren en in te zetten op modernisering en alternatieven.
Dat zijn uitspraken van het niveau van Marghem... concrete plannen graag ! Als het allemaal zo mooi is dan kan het niet moeilijk zijn hiervoor een project te definieren inclusief wat het gaat kosten (en opbrengen aan elektrictiteit)... maar ik vrees dat de alternatieven evenzeer een blanco cheque willen zonder garanties dat we de volgende winter geen problemen gaan hebben.
wied schreef:Maar zolang burgers/kiezers niet slimmer en weerbaarder worden zal er niets veranderen natuurlijk!!!
Dus we stemmen met z'n allen op Groen! en de problemen zijn opgelost ?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”