Stiefvader overleden, heb elektriciteit / water energie advies nodig

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

Mijn stiefvader is onlangs overleden. Ik zou graag willen weten welke bedrijven de beste opties zijn in verband met elektriciteit en water.

Momenteel hebben wij Eni en Watergroep Limburg. Om eerlijk te zijn weet ik heel weinig van deze zaken aangezien ik er tot op dit moment mij nooit heb over moeten informeren.

Om een beeld te geven, momenteel zitten wij bij deze providers voor data:

Internet en telefonie: EDPNET (25 euro per maand)
Mobiel: Orange (8 euro per maand)
Televisie: Telenet (17 euro per maand)

Welke keuzes heb ik bij elektriciteit en water? Wat zijn de verschillen tussen de bedrijven? Kan overschakelen even makkelijk zoals bij data met Easyswitch?

Gelieve ook te melden welke leverancier u gebruikt. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door ares 28 apr 2018, 23:37, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor water heb je weinig keuze: er is 1 firma in je regio, daar krijg je water van.

Water gas/electriciteit betreft kan je switchen op 1-2-3, meestal gaat je nieuwe leverancier dat regelen voor jou bij de oude.

Vergelijken kan op https://www.mijnenergie.be/

Je kan natuurlijk vergelijken puur op prijs, maar sommige hebben ook een iets groenere kant dan anderen. Dus hangt een beetje af van je eigen normen en waarden (buiten het financiele).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor energie ; vtest.vreg.be Is neutraal, Vlaamse overheid,

Maar ...ik begrijp niet direct wat het overlijden van uw stiefvader hiermee te maken heeft. Het verbruikspatroon zal nu wel veranderen maar een simulatie daarvan kan je pas doen een jaar later.
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

WalterB1 schreef:Voor energie ; vtest.vreg.be Is neutraal, Vlaamse overheid,

Maar ...ik begrijp niet direct wat het overlijden van uw stiefvader hiermee te maken heeft. Het verbruikspatroon zal nu wel veranderen maar een simulatie daarvan kan je pas doen een jaar later.
Dit betekent dat ik nu in het beheer ben van de factures te betalen, en ik graag de beste optie zou willen weten.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

ares schreef: Dit betekent dat ik nu in het beheer ben van de factures te betalen, en ik graag de beste optie zou willen weten.
Jij hebt maar één optie en dat is alles tijdig betalen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ni onnozel doen, je weet gerust wat hij bedoelt.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Doe de vtest maar check de prijzen en voorwaarden nog eens op de website van de providers zelf.

Hier middenin een elektriciteitsoverstap van Engie Easy naar Luminus Optifix en dat zou zo'n €100 goedkoper moeten zijn per jaar (mijn laatste prijscheck was van 2012 -- je checkt het beter iedere keer dat je minimale contractduur verloopt). De vtest gaf dat abo ook als beste suggestie maar ik ben nog eens bij iedere provider zelf gaan checken en verschillende zaten dicht in de buurt qua prijs maar er zat verschil op de voorwaarden (contractduur, methodes van betaling, optie om papieren factuur te krijgen, etc.)

Normaal krijg je van je provider een overzicht van je gemiddelde jaarlijks verbruik, en de unieke EAN-code van iedere meter vind je op je factuur. De nieuwe provider regelt normaal alles, dus ook de opzeg bij de oude provider (met opzegperiode). Zorg wel dat je eerst eens de voorwaarden van je huidige contract bekijkt (bijvoorbeeld om zeker te zijn dat de minimale contractduur al verlopen is).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gas en Elektriciteit prijzen ziijn nog een groter oerwoud dan telecom prijzen.
De prijzen die de v-test berekend zijn de goedkoopste pijzen zonder promoties.
De pijzen die je bv op mijn energie of aanbieders vindt zijn dan weer promotie prijzen voor een duurder product.

Elk jaar overstappen naar een duurder product met promo scheelt hier toch ook weer 50€ bij mij, maar dan mag je dat echt niet vergeten elk jaar te doen. Ik vergelijk in november om op 1/1 over te stappen bv.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Je kan ook via een groepsaankoop telkens overstappen. Wij doen dit elk jaar.

https://www.samensterker.be/limburg
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Zowel bij groepsaankopen als bij promoties geldt uiteraard: elk jaar opnieuw overstappen!

Ik ben nu best een "waakzame consument", maar mij hadden ze vorig jaar toch weer liggen, waardoor ik een dikke 200€ teveel heb betaald. Vanaf nu dus gewoon yearly repeating calendar reminder. :-(
ooh. shiny.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

je totale rekening voor telecom bedraagt nu ca 50€/maand, verspreid over 3 leveranciers. Dat is een wijze beslissing geweest van stiefvader! Alle eieren in één mand zou kunnen voor 39€/maand bij Scarlet Trio, maar of dat wijs zou zijn!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:je totale rekening voor telecom bedraagt nu ca 50€/maand, verspreid over 3 leveranciers. Dat is een wijze beslissing geweest van stiefvader! Alle eieren in één mand zou kunnen voor 39€/maand bij Scarlet Trio, maar of dat wijs zou zijn!?
Zo wijs was het toch niet als je 11 x 12 euro gewoon laat liggen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

TS moet zelf wijs genoeg zijn om te beslissen of hij dan verder kan zonder Orange Mobile...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

ITnetadmin schreef:Ni onnozel doen, je weet gerust wat hij bedoelt.
Ik zou het tijdig betalen van facturen maar wat ernstiger nemen, zeker als het over groentjes gaat die het zich van de gemakkelijke kant nemen.

De beste keuzes zijn reeds gemaakt het enigste wat er moet gebeuren is het betalen van die facturen. Ondertussen heeft het tijd genoeg om inzicht in het veranderend gebruik/noden/sentiment te leren kennen zodat het later eventueel met kennis van zaken de eigenste keuzes kan maken.
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

wied schreef:je totale rekening voor telecom bedraagt nu ca 50€/maand, verspreid over 3 leveranciers. Dat is een wijze beslissing geweest van stiefvader! Alle eieren in één mand zou kunnen voor 39€/maand bij Scarlet Trio, maar of dat wijs zou zijn!?
Deze overschakeling heb ik gedaan. Scarlet heeft een 500 GB data limiet (waarschijnlijk zou ik die niet overschrijden, maar ik heb het liever volledig zonder zorgen). edpnet is wat mij betreft op dit moment de goedkoopste optie voor ongelimiteerd internet (snelheid doet er niet zoveel aan toe).

Het enige wat vreselijk duur uitkomt is Telenet televisie. Mijn moeder opteert hier voor, als het aan mij lag had ik dit al buiten gegooid voor een on-demand optie zonder hardware koppelingen.

Ik zie ook dat er geen mobiel in dat pakket zit. De vaste telefoon behouden we simpelweg nog omdat het gratis in het edpnet pakket zit.
9livesuni schreef:
ITnetadmin schreef:Ni onnozel doen, je weet gerust wat hij bedoelt.
Ik zou het tijdig betalen van facturen maar wat ernstiger nemen, zeker als het over groentjes gaat die het zich van de gemakkelijke kant nemen.

De beste keuzes zijn reeds gemaakt het enigste wat er moet gebeuren is het betalen van die facturen. Ondertussen heeft het tijd genoeg om inzicht in het veranderend gebruik/noden/sentiment te leren kennen zodat het later eventueel met kennis van zaken de eigenste keuzes kan maken.
Betaling zal via domiciliëring gebeuren. Maar apprecieer je zorg. ;)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@ares

Scarlet Trio is toch inclusief 30 TV zenders!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

wied schreef:@ares

Scarlet Trio is toch inclusief 30 TV zenders!?
Geen ongelimiteerd internet, weer nieuwe decoder en CI+ kaartjes. Volgende stap is een on-demand aanbod zonder hardware koppeling, niet naar een andere provider met hardware koppeling.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Wijs besluit :beerchug:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”