Uitgeschakelde boiler (defect)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Waar komt het water vandaan als je boiler uitstaat omdat deze niet voldoende meer warmt (morgen wordt deze vervangen)

Krijg je deze leeg door warm/koud water te vragen of niet?

Geen flauw idee en op internet vond ik niet direct een antwoord

Zou namelijk zonde zijn van 150 liter water. Een paar emmers lukt nog wel maar dacht anders bad te laten vollopen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Uw boiler is normaal gesproken "vol". Als je warm water vraagt, dan gaat er meteen ook zoveel koud water in.
De enige manier om het warme water op druk te houden, is door het gewoon te koppelen aan de druk van het koude water.

ALs er dus nu nog water in zit, moet je de toevoerleiding afkoppelen en de veiligheid "uit" zetten, waardoor er lucht in de boiler komt en het water weg kan. Geloof me, dat doe je best als de boiler al koud is :).
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

No way dus om dat in bad te krijgen denk ik zo als ik dit lees?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

En neem erje tijd voor, als de druk eraf is duurt het nog wel effe.
Als je badkraan lager staat dan je boiler wil het misschien nog wel lukken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

broke23 schreef: Zou namelijk zonde zijn van 150 liter water. Een paar emmers lukt nog wel maar dacht anders bad te laten vollopen?
Puur ecologisch is het natuurlijk jammer om 150 liter water weg te laten lopen, maar financieel? Het gaat over +- €0,5.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

broke23 schreef:No way dus om dat in bad te krijgen denk ik zo als ik dit lees?
Vergeet dat maar.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- verplaats het volle vat (180kg) naar het bad, laat de druk er af en gebruik het warme water
- als het vat fysiek hoger staat dan de badkraan, zet je de hoofdwaterkraan toe, koppel je de aanvoerleiding naar uw boiler af, bypass je de veiligheid en dan hopen dat het lukt

In eender welk geval is het sop de kool niet waard
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Moet een boiler die niet meer voldoende warmt niet gewoon eens ontkalkt worden i.p.v. volledig vervangen? In de meeste gevallen is dat voldoende. Nu, bij ontkalken moet het water er ook uit.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de mijne (die in de kelder stond) indertijd leeggemaakt door aan de koudwateringang een compressor te hangen. Niet om het water te recupereren, maar wel om te vermijden dat ik 150 kg de trap moest opsleuren :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

SpecialK schreef:Ik heb de mijne (die in de kelder stond) indertijd leeggemaakt door aan de koudwateringang een compressor te hangen
Ben je daar zeker van?

Bij de meeste boilers komt het koud water aan de onderkant van het vat binnen, de warmwaterbuis gaat door naar de bovenkant van het vat.
Als je dus lucht steekt met de compressor, gaat die lucht door het water naar de bovenkant, het niveau zakt (luchtbel bovenaan), en je krijgt lucht aan de warmwater uitgang.

Ik zou dus denken dat je met de compressor lucht moet steken op de warmwaterkant, en de boiler leegmaken langs de koudwaterkant...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

vverbeke schreef:Moet een boiler die niet meer voldoende warmt niet gewoon eens ontkalkt worden i.p.v. volledig vervangen? In de meeste gevallen is dat voldoende. Nu, bij ontkalken moet het water er ook uit.
het moet ook gewoon kunnen hé, bij het vervangen hoorden we toch wel losse stukken in de boiler, kalk dus, wij zitten hier dan ook met heel hard water in onze regio (hebben ook wel waterverzachter staan want anders niet te doen)

Soit, ondertussen vervangen met verlies van 150l water dus
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Juist ja, nu je het zegt. Ik heb idd de compressor bovenaan aangesloten en die onderaan in een emmer laten leeglopen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”