Een volledige off-grid woning

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

SpecialK schreef: Bij mij zou de ketel dus 70% van de tijd branden, en daardoor ~12,5kW elektriciteit genereren. Met een jaarverbruik van 3300 kWh of 9kWh/dag is dat ruim voldoende.
Alleen als het buiten -10°C is natuurlijk... en hoe kouder, hoe meer elektriciteit (klinkt toch raar he.. :-) )
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Viel mij nu wel 1 ding op in de aangehaalde link van VRT. Die zijn nog helemaal niet off grid. Dat gaat pas in april gebeuren. Hoe kan het dan dat die geen factuur voor elektriciteit meer ontvangen? Zolang je op het net bent aangesloten moet je toch betalen?
Wij krijgen ook al jaren geen factuur meer voor elektriciteit.
We krijgen enkel nog taksen, heffingen en BTW facturen.

't Is maar hoe je het verwoordt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Als je de off-grid calculatie maakt moet je gewoon tot 1 week normaal gebruik opslag hebben met een PV install.

Dan heb je ook easy 10kW aan vermogen met 14kW piek liggen door de aaneenschakeling van batterijen en omvormers. Dus kookvuur is echt geen probleem. Zijn maar 2 powerwalls... En je hebt dan ook 28kWh opslag.

Zelf zat ik op 5 powerwalls of 35kW piek aan vermogen... Meer dan wat er nu is van het net. Uit die batterijen haal je dan ook tot 22 000 kWh per jaar. Samen met een 27 000 kW PV setup waarbij helft CIS panelen kwam ik er... Op 20 jaar kwam dit op 2680 euro per jaar, oftewel aan huidige stroom prijs wat wij minimaal betalen aan stroom. Uiteraard een gigantisch investering, maar met lening is dit 260 euro per maand.

De rekensom valt mee vind ik als je dan nog eens rekening houdt met prijs stijging stroom doorheen de jaren... Is 10jaar haalbaar! Even lang als de garantie op zo'n powerwall!

Dit was een berekening voor meer dan 10 000kWh per jaar aan gebruik (EV laden + huis)

Zelf geloof ik dat voor een 70kWh pack easy 150 000 kWh (dit zijn "maar" 2000 cycles) er door gedraaid kan worden en dan heb je zeker nog 80% originele batterij capaciteit over. Want daarop zijn garanties van batterijen vaak berekend 10 jaar tot 20% verlies max.

Gok dat de overheid ooit op een dag met een tax komt: "Je hebt xxx m² dakoppervlak en een potentiëel van xxxx kW piek PV, dus je betaald xxx euro tax"
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ook wordt ze niet gekaderd. Hoe zit het met 30 uur mazout branden? Hoe vervuilend is 30 uur stoken op gas?
Dat is een terechte opmerking... maar het neemt niet weg dat pelletkachels geen milieu impact hebben (en kunnen vergeleken worden met 1000 km).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

r2504 schreef: maar het neemt niet weg dat pelletkachels geen milieu impact hebben.
Pelletkachels hebben weldegelijk een milieuimpact.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Joe de mannen, ik denk dat r2504 gewoon een woordje vergeten is en inderdaad wil zeggen dat ook pelletkachels een impact hebben.
Zo zien we maar weer dat als we allen de discussie volwassen houden we elkaar toch begrijpen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Leven op deze aardbol heeft impact. De vraag moet zijn wat het minste impact heeftmet de huidige kennis en technologie.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
JoRas
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 maa 2018, 14:38
Bedankt: 2 keer

Ik ken een houtverwerkendbedrijf dat hun wkk heeft afgeschakeld omdat het voordeliger is om het afval voor pellets te verkopen...

Ik vraag me ook af hoe het zit met pannes als je offgrid gaat, hoe snel zijn er wisselstukken beschikbaar?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

JoRas schreef:Ik vraag me ook af hoe het zit met pannes als je offgrid gaat, hoe snel zijn er wisselstukken beschikbaar?
Redundant uitvoeren zeker :p
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik kom daarnet dit tegen,met deze uitvinding zouden batterijen overbodig worden,bekijk het filmpje onderaan....waarom hebben wij daar nog niets van gehoord??? Waterstof blijkt veel gemakkelijker op te slaan dan voordien gedacht.Dit bevestigd ook dat sommige partijen alles doen om bepaalde uitvindingen in een lade te stoppen en er nooit meer over te praten.

https://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen ... ssing.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waterstof maken vraagt heel veel energie. Het is maar de vraag of het rendabel is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

fluppie schreef:waarom hebben wij daar nog niets van gehoord???
Als je de meneer zijn naam googled, kom je toch redelijk wat tegen. Maar na een jaar is ie nog niet veel verder dan wat gebroebel uit een buisje in een labo: https://youtu.be/xW5S0f_hBkM

nog wat achtergrond:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/07 ... oedervorm/


Pas op, ik hoop dat het werkt he! Maar er is elk half jaar wel iemand die het energieprobleem op eoa manier gaat oplossen, en daarna verdwijnt in het niet..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fluppie schreef:Dit bevestigd ook dat sommige partijen alles doen om bepaalde uitvindingen in een lade te stoppen en er nooit meer over te praten.
Oei, complot theorieen van olie sjeiks :eek:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik hoop ook dat dit erdoor kan komen,het zou in ieder geval een zeer goed middel zijn om energy op te slaan,in de zomer bijv.tot nu toe kon dit alleen met een peperdure batterij.Het zou ook een revolutie kunnen betekenen bij auto's,waar men met een kleiner ruimte zou moeten voorzien .
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:30u verwarmen met een pelletkachel is even vervuilend als 1100 km met de wagen rijden (Bron).
Wie beweerde ook weer allemaal dat het zo proper was ?
r2504 schreef:
cadsite schreef:Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
En waarom dat... omdat het niet past bij je idee ?
Jack Daniels schreef:Het moge duidelijk zijn dat sommigen het niet kunnen verkroppen dat mensen zich niet langer financieel laten pluimen op gebied van stroomvoorziening.
En hier maken we dus reclame voor onder het mom dat het ecologisch is :bang:
Nee dus, omdat de cijfers rammelen :)

Misschien de cijfers er nog eens bijhalen:
- wettelijk max uitstoot EURO6: 5mg PM10 per km (bij NOX vind ik overal dat er GIGANTISCHE afwijkingen toegestaan zijn, voor PM10 vind ik nergens info, laten we dus maar 5mg nemen)
- wettelijk max uitstoot pelletkachel: 30 mg PM10 per m³
- wettelijk max uitstoot kachel: 150 mg PM10 per m³
- wettelijk max uitstoot accumulatiekachel: 40 mg PM10 per m³ (mijn peksteenkachel doet 24 mg/m³)
? ik kan nergens betrouwbare data vinden over hoeveel m³ lucht er verbruikt bij een houtverbranding van +/- 1,5kg/u -- op fora vind ik 300m³ voor open haard en 30 voor kachel

Afbeelding

Uitstoot kachel (zie VMM pamflet): 40mg/m³ (uitstoot) x 30m³/h (luchtverzet per uur) = 1200mg/u -> 4800mg/4u
Uitstoot auto: 5mg/km -> dezelfde uitstoot op 960km en niet op 1100.

onbekende1: hoeveel kuub lucht heb je nodig voor de verbranding van hout (in mijn berekening 30m³)
onbekende2: hoeveel PM10 mogen auto's uitstoten binnen EURO6, net zoals de afwijkingen voor NOx?
opmerking1: heel wat kachels - waaronder de onze - stoten minder uit dan de norm
opmerking2: als ik 4u stook is het hier veel te warm, met 2u (tussen aansteken en nagloeien) een speksteenkachel op te stoken, kom je ruimschoots een dag toe (vermogen van de kachel: 6kW, te verwarmen ruimte: 55m² of 150m³)

Nog een 2de reden dat het populistische zever is: er zijn systemen die tot 90% van de PM10 uit de schouw halen. Dan ga je van 960km plots naar 96km. Ik wil de forensen die elke dag meer kilometers doen heen-en-weer naar Brussel geen eten geven :). Het is een politieke keuze om kachelstokers zwart te maken, zonder maatregelen af te kondigen die de PM10 uitstoot kunnen verminderen.

PS: graag mijn cijfermateriaal kritisch bekijken!
When the facts change, I change my mind. What do you do, sir? (onduidelijk van wie het citaat oorspronkelijk was, maar in de populaire lectuur wordt het aan John Maynard Keynes toegeschreven)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In nog efficiëntere pelletkachels of -ketels zijn de emissies nog lager. Maar hoe efficiënt ook: hout en pellet zullen nooit de emissiegrenzen van moderne hoogrendement-aardgasketels halen.
Bron: http://www.ademloos.be/nieuws/hout-verb ... an-gedacht
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals ik in het verleden al schreef: 50 jaar geleden stookte iedereen met kolen, hout, mazout. Anno 2018 is er nog een fractie die met deze brandstoffen verwarmt. En ondanks dat het aantal kachels gedecimeerd is hebben we nu een fijn stof probleem. Een beetje serieus blijven hee. Of worden we door de overheid weer tegen elkaar opgezet (zoals een paar jaar geleden met de discussie over zonnepanelen) eenvoudigweg om de houtstoker een schuldgevoel aan te praten? Of is het omdat de overheid niks verdient aan de verkoop van hout en pellets? In tegenstelling tot de door de overheid gecontroleerde energiebronnen zoals aardgas en elektriciteit waar miljarden aan verdiend worden. De overheid kan ook een taks invoeren en door de invoering ervan, zoals in zovele andere dossiers, verdwijnt het probleem (fijn stof in dit geval) als sneeuw voor de zon. Allez, zo wordt gedacht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat is de E2E uitstoot van gas, mazout of elektrisch (hetzij accumulatie of warmtepomp). Aardgas uit Algerije of Australië - mazout uit het MiddenOosten, ... Mijn hout komt uit mijn eigen tuin of uit een Belgisch bos.
Als de gas op is, is het gedaan met zingen. Tenzij we de Vlaamse regering nog wat industriegebieden in het bos laten leggen, zal het bos nooit "op" zijn. Ziedaar het duurzame karakter.

https://www.eea.europa.eu/publications/ ... ebook-2016
(ademloos heeft verkeerd geciteerd uit het verslag, je kan een CSV downloaden - kolom B: residential -- Fuel: natural gas/gas oil/wood -- kolom "K": g/GJ)
Uitstoot PM10
Gas: 0,2 g/GJ
Hout: 30-50 g/GJ (pellets - moderne kachels)
Mazout: 2-30 g/GJ

Ofwel heb ik iets gemist, maar ik heb nog niemand horen pleiten om mazoutinstallaties niet op te zetten als het niet waait?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Nog straffer, ik heb nog nooit gehoord dat je niet mag roken tijdens smogdagen.
Ik zou wel eens willen weten wat de invloed van roken is op het fijnstof probleem. :cop:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt niets gemist Heist. Hoe meer mazout er verkocht wordt, hoe beter de overheid er van wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:En ondanks dat het aantal kachels gedecimeerd is hebben we nu een fijn stof probleem.
Was dat probleem er 50 jaar geleden niet? Of werd het gewoon niet gemeten?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je creëert een probleem waar er decennia lang nooit één geweest is. Komt er op neer dat die kachels niet de oorzaak zijn. Fijn stof wordt van over de hele wereld aangevoerd maar hout is plots de grote boosdoener. Gezond verstand is hier vaak ver te zoeken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

We moeten er ook niet onnozel over doen. Kachels dragen zeker bij tot fijn stof. Mocht iedereen al beginnen met hout te verbranden in plaats van afval, 't zou al veel schelen.
Als je soms ziet wat aangeboden wordt als 'brandhout'. Poorten die al elevendertig keer overschilderd zijn, gedrenkt hout, mdf,...

En vroeger was er wel een probleem, het werd gewoon niet benoemd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Mocht iedereen al beginnen met hout te verbranden in plaats van afval, 't zou al veel schelen.
Als je soms ziet wat aangeboden wordt als 'brandhout'. Poorten die al elevendertig keer overschilderd zijn, gedrenkt hout, mdf,...

En vroeger was er wel een probleem, het werd gewoon niet benoemd.
Zeg dan dat iedereen zuiver hout moet stoken, maar verdoem niet alle houtstokers.
Neem klachten over afvalverbranding serieus (wat nu zelden het geval is)

Overigens: tot enkele jaren geleden kreeg je een premie van de overheid (netbeheerder) als je een allesbrander plaatste.
Ik ken er die een allesbrander lieten plaatsen met een heel korte terugverdientijd: ze zetten geen restafval buiten...

Dit soort toestanden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je hebt een probleem, denk je, je kijkt naar de mogelijke oorzaken en legt daarnaast hoeveel je verdient aan die oorzaken, daarnaast hoe gemakkelijk het is om ermee weg te komen als je ze aanpakt.

Die met de minste inkomsten en het gemakkelijkst mee weg te komen heeft het gedaan... en je bent zeker van je zitje na de volgende verkiezingen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ach ja...
Na de vermaledijde PV-bezitters is het nu de beurt aan de verdoemde kachel gebruikers.
Wel: ik doe beide. :angel:
Nu nog mijn fiets inruilen voor een dieselwagen en/of tweetakt mobylette en ik ben klaar om aan 't kruis genageld te worden. :banana:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:een dieselwagen
Zo'n kleintje, waar je enkele jaren geleden nog een premie van de overheid voor kreeg?
:angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ga een compleet idiote vraag stellen hier. Eens het antwoord gekend mogen jullie lustig verder discussiëren. Hoeveel houtkachels (in aantal of in procent) zijn er in gebruik in Vlaanderen (of België bij uitbreiding)? En hoe is de verhouding ten opzichte van gas of elektriciteit of... (een minder vervuilende bron)? En bezorg meteen cijfers van tussen (pak 'm beet) 1960 en 2015. Of een grafiek met de evolutie. En ik ken het antwoord. Die cijfers vind je niet. Zowel hier als elders wordt gewoon vanuit een buikgevoel gereageerd zonder cijfermateriaal. Maar het is wel een actuele tendens om media of ministers na te praten zonder kennis van zaken of zonder concrete gegevens.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...''actuele tendens''? Dat circus is van alle tijden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef: Misschien de cijfers er nog eens bijhalen:
KNIP
PS: graag mijn cijfermateriaal kritisch bekijken!
Dat is het hem dus? je kan pas een overtreding stellen als je je baseert op cijfers en meetgegevens, en dat gebeurd dus niet als er klachten zijn van buurtbewoners. Je kan best een installatie kopen die volgens de fabrieksgegevens aan de normen voldoen. Dat is zo bij alle types van verbranding. dus je hebt in wezen geen fout gemaakt door te kiezen voor een van die verbrandingstypes. is ook zo bij de keuze van diesel of benzine of 2 takt of wat ook. Maar als je nu 1 buur hebt met een alles brander die deze maar sporadisch gebruikt, dan heb je er weinig last van, maar als bijna iedereen in de buurt er gebruikt van maakt, dan is het onleefbaar. hetzelfde met verkeer. Een landbouw wegje met 1 vervuilende diesel is geen probleem, maar een hele steenweg wel. En dan mogen ze nog binnen de cijfers vallen, het is gewoon vervelend en ongezond als ze met velen zijn.

Het is dus maar je eigen gezond verstand dat zegt of je gewoon je zin doet binnen de normen van de overheid, of niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Die cijfers vind je niet. Zowel hier als elders wordt gewoon vanuit een buikgevoel gereageerd zonder cijfermateriaal. Maar het is wel een actuele tendens om media of ministers na te praten zonder kennis van zaken of zonder concrete gegevens.
Je herhaalt hier gewoon wat een aantal mensen, waaronder ik, al een aantal keer zeggen. Zonder vergelijkingsmateriaal of correcte cijfers is dat roepen in slogans niet meer dan gewoon wat roepen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

[youtube]xW-VLPyxqAM[/youtube]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het off-grid huis gaat hem niet over groen zijn, maar over het niet moeten betalen voor elektriciteit.
Om eerlijk te zijn, lijkt het artikel meer te neigen Naar verborgen reklame.
De zaakvoerders van het groene bedrijf Stroomop ontwikkelden zelf een combinatie van een pelletketel, zonnepanelen, een motor en een batterij zodat ze -als eerste in ons land- nooit nog energie van het net moeten tappen.
De pelletketel met Stirlingmotor van ÖkoFEN
Heeft er trouwens al iemand gehoort over pettetdays op 10 maart. Zie link van stroomop.be

Bron : link van topicstarter.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik ben ooit tijdens de pelletdays een pelletcv brander gaan bekijken bij een particulier thuis (toen ik nog twijfelde om zo'n systeem hier thuis te installeren).
Dat was best interessant.

Bij ons heeft Stroomop nog de ventilatie geïnstalleerd (systeem D). Ondertussen doen ze geen ventilatie meer denk ik.

Ik heb bij hen ooit nog een opleiding rond ventilatie gevolgd en wat maanden later over pelletverwarming. Beide gratis en zéér informatief (dus niet gewoon een verkoopspraatje, maar de theorie achter alles). Ludwig is echt wel iemand die gelooft in zijn zaak (en dan bedoel ik niet enkel zijn bedrijf ;-) ). Dat lees je ook in hun rubriek "over ons": hun eigen bedrijfgebouw is een passiefgebouw + alles is gedaan met ecologische materialen!
Zoiets ben ik nog bij geen enkel ander bedrijf tegengekomen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een zaakvoerder moet geloven in zijn zaak, anders gaat die failliet. En het is leuk om dergelijke ecologische projecten te bedenken en die ook volledig in lijn met je reklame ervoor te bekostigen. Het off-grid huis is niets meer of niets minder dan een project binnen het bedrijf met een kostenplaatje van om en bij de 40000 euro. De bewoners zijn zelf betrokken bij het bedrijf en hebben waarschijnlijk geen cent betaald ervoor. Wat er ook niet toe doet. Maar Ik verwacht zo een zaken meer bij mensen die nooit thuis zijn, weinig energie gebruiken hierdoor. Mensen die geen kinderen hebben en eten op het werk. En hun vuile kleren niet zelf wassen en douchen in de fitness of het stedelijk zwembad.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Neem klachten over afvalverbranding serieus (wat nu zelden het geval is)
Bij ons in het dorp alvast wel, wij mochten naar het politiekantoor gaan uitleggen waarom er een klacht was over afval opstoken in onze hof. Kheb vriendelijk gezegd dat ze mochten komen kijken maar dat daar dus niks van klopte (ook niet in de tijdelijke kachel die er toen stond, sterker nog de klacht ging over een weekend dat de kachel niet eens brandde :roll: ). Sindsdien hou ik toch de bonnetjes bij van alle containterparkbezoeken, want hoewel de (overigens zeer vriendelijke) agente uiteindelijk geen pv heeft opgesteld valt hier niks tegen op te brengen.
Dus klachten serieus nemen is 1 ding, ik vind dat ze dan beter metingen gaan doen en zo afvalverbranders betrappen. Een klacht kan iedereen indienen, meetresultaten zouden dan als bewijs kunnen dienen. Als de pakkans vergroot dan zal het aantal vuilstokers wel dalen.
Wij stook(ten) trouwens gedroogd hout van bomen uit de tuin van mijn ouders, dus daar kan het normaal niet aan liggen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Meten is weten !

Bouw zelf je fijnstofmeter (PM10 en PM 2,5) voor enkele tientallen euro's. Zo heb je realtime meetresultaten van je eigen buurt. Stookt je buur te veel of te vuil : je hebt nu grafieken en historieken.
Deel je gegevens online via het luftdaten-project. #opendata

Zo maken burgers een groot netwerk van fijnstof-sensoren : http://influencair.be/map-brussels/

Heb je hulp nodig? In België zijn al verschillende groepen (Civic Labs) die workshops organiseren en waar je info en steun krijgt. Onder andere in Leuven, Brussel, Brugge en binnenkort ook in Gent.

Info :
http://influencair.be/
https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

R2D2 schreef:Meten is weten !

Bouw zelf je fijnstofmeter (PM10 en PM 2,5) voor enkele tientallen euro's. Zo heb je realtime meetresultaten van je eigen buurt. Stookt je buur te veel of te vuil : je hebt nu grafieken en historieken.
Ga jij je sensor bij je buur dan in de schouw hangen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, want hoe smerig het in die schouw is, dat is niet relevant.
Het is interessanter om te weten wat je zelf in je omgeving, rond je huis, in je straat inademt. Interessanter dan want de officiële meetstations van Irceline 50 km verder (of nog veel verder) meten. Die werken via extrapolatie en houden dus geen rekening met lokale vervuiling.

Het is een manier om zelf bewust te zijn hoe je eigen omgeving er aan toe is. Wat fijn stof betreft, er zijn uiteraard nog andere polluenten.

Het is uiteraard geen juridisch bewijsmateriaal. Maar als je last hebt van bijvoorbeeld rook dan heb je wel cijfers.

Je merkt ook dadelijk het gevolg van weersomstandigheden, de invloed van windsterkte, windstilte, windrichting, neerslag, spitsuren, vriesdagen etc.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Raak daar maar eens wijs uit. Eerst schrijven dat je buur de oorzaak is van fijn stof en een artikel lager schrijf je dat er nog andere vervuilers zijn. Maar je wil het fijn stof meten en dan meteen je buren beschuldigen terwijl je langs geen kanten weet van waar het fijn stof afkomstig is. Best mogelijk dat het uit het Ruhr gebied werd aangevoerd. Of misschien zelfs uit China. Maar die meter gaat jou vertellen dat je buren de oorzaak zijn... :bang:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”