Een volledige off-grid woning

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het blijkt mogelijk te zijn. Een paar links:
https://www.stroomop.be/nl/kalender/201 ... ig-en-ann/
https://m.hln.be/wonen/nooit-nog-een-en ... ~ace347fd/

Maar onze overheid kennende zal er, bij groeiende populariteit van dergelijke woningen, nogal snel een soort van solidariteitstaks in het leven geroepen worden. Stel je voor dat Eandis (en gemeenten) hun inkomsten zouden zien dalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heel simpel, als teveel mensen dit gaan gebruiken komt er gewoon een taks op pelletketels omdat dat toch niet zo groen blijkt te zijn.
Waar precies weet ik niet meer maar het woord "registratieplicht" heb ik ook al horen vallen.
Als we onze open haarden en hout- of pelletkachels verder willen blijven inzetten als hernieuwbare energiebron, heeft onze overheid nog heel wat werk voor de boeg. Ze zal vooral beter moeten meten en controleren. Hoeveel kachels er precies staan bijvoorbeeld, hoe oud ze zijn en of ze aan de uitstootnormen voldoen. Zo kan je de uitstoot in kaart brengen en die proberen te verminderen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/20 ... -in-vlaan/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De houtkachels voor Schauvliege. Of je zou een filter tegen fijn stof op de schouw kunnen zetten. Maar ook dat zal niet voldoende zijn voor de bende graaiers. Opbrengen moet het, onder het mom van "milieu".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een stookolieprijs van 60 cent en een elektrisch rendement van ongeveer 1/3 zou je ook kunnen overwegen een dieselgenerator op mazout te installeren, dan betaal je ongeveer 20 cent/kW, minder dan je vandaag via het net betaalt. Dat is in mijn ogen nauwelijks slechter dan een pelletkachel met stirlingmotor, want geloof me, die zal toch heel wat uurtjes per dag draaien op donkere dagen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo is dat op alles.

Rijden op gebruikt frituurolie was een tiental jaar geleden hier vij populair. Maar vanaf de jaarlijkse vergoeding moest betaalt worden, was het voor de meeste al niet meer interessant.

Wanneer was een zonnepaneel interessant? Voor de invoering van de zonnepanelentaks.

Zelfde met hout zeker....
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

30u verwarmen met een pelletkachel is even vervuilend als 1100 km met de wagen rijden (Bron).

Wie beweerde ook weer allemaal dat het zo proper was ?

En hier maken we dus reclame voor onder het mom dat het ecologisch is :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gelieve on topic te blijven. Vervuilen doen we allemaal. Dit gaat over een off grid woning. Het moge duidelijk zijn dat sommigen het niet kunnen verkroppen dat mensen zich niet langer financieel laten pluimen op gebied van stroomvoorziening.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik vind het wel leuk, gewoon "omdat het kan", maar financieel, noch ecologisch denk ik dat dit een vooruitgang is.
Tenzij je ergens in de rimboe woont of op een plek waar nutsvoorzieningen totaal onbetrouwbaar zijn denk ik dat je veel geld betaalt om, in 't beste geval, weinig tot niets te winnen.
Afgelopen weken hebben onze PV vrij goed geleverd, maar de weken ervoor was het telkens onder de 1kWh per dag (installatie 5kwpiek Z 45°). Daar doe je niet veel mee hoor. Accu's kunnen die dagen niet overbruggen en al zeker niet opladen voor 's nachts.
In de zomer gaan ze zo goed als zeker te veel stroom hebben, zelfs meer dan de accu's kunnen opvangen, Die overschot kan nu niet aan het net gegeven worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
En waarom dat... omdat het niet past bij je idee ?
Jack Daniels schreef:Het moge duidelijk zijn dat sommigen het niet kunnen verkroppen dat mensen zich niet langer financieel laten pluimen op gebied van stroomvoorziening.
Kunnen we objectief blijven (en dat is dat pellet kachels serieus vervuilend zijn)... met dergelijk sentiment kom je nergens.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
En waarom dat... omdat het niet past bij je idee ?
Ken je mij nog niet voldoende? Ik ben volwassen genoeg om te luisteren naar anderen, maar dan moet het argument wel ergens op trekken.

In dat artikel spreken ze van de vervuiling, gemeten in fijn stof, van een open haard. De mensen die off grid gaan verwarmen op pellets.
Het ene is totaal niet te vergelijken met het andere. Dat is een 100 jaar oude tractor motor vergelijken met een nieuwe dieselwagen.

Daarnaast moet je je toch verwarmen op de een of andere manier, vervuilen doe je toch. Je moet inderdaad proberen dat te beperken, maar uiteindelijk vervuilt 99,9% van de verwarmingssystemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
En waarom dat... omdat het niet past bij je idee ?
Nee, omdat het een conclusie is voor in HLN, ver van de nuance dus :)

Dit is de flyer van de VMM waar DeMorgen naar verwijst: https://www.vmm.be/lucht/infografieken/ ... anding.jpg
Waar slaat dat op?
Welke auto (diesel, benzine) vs welke kachel. Ik bedoel maar: leuk als flyer, maar nogal overtrokken.
Verdiep u eens in de kachels, er is een megaverschil - net zoals met auto's -> een VW Lupo stoot minder uit dan een Phaeton, maar het zijn beide "auto's".
Plus, de manier van stoken bepaalt heel veel. Als ik heel de tijd tegen lage temperaturen stook, heb ik een mooi oranje-rood vlammenspel, maar rookt mijn hout meer dan dat het stookt. Als ik heel de tijd hoge temperaturen stook, heb ik een witte vlam en zie of ruik je in de omgeving niets.
Je kan dus ook hout stoken met absoluut minimale vervuiling.

Los daarvan, kan je niet stoken zonder vervuiling.
Zelfs elektrisch (warmtepomp) is niet zonder vervuiling hé. Als je kijkt naar de Belgische energiemix, zit er nog behoorlijk wat steenkool etc in.
Ik beweer niet dat er niets te verbeteren valt, maar je moet van houtstokers niet meer verwachten dan van andere stokers :). Geen vervuiling is als we volledig op wind/zon/water draaien, maar dat gaat nog wel ff duren (en het maken van die centrales kost ook vervuiling).

Kijk gewoon zelf op de website van VMM: https://www.vmm.be/lucht/luchtkwaliteit
> In Gent wordt er veel hout gestookt? Of liggen de meetpunten per ongeluk allemaal in de metalurgie van de haven van Gent? Idem haven van Antwerpen.
> Om 01:00 ziet de kaart overwegend groen, en ze wordt met het uur geler en geler (let op: 01u00 > 08u00), want iets na middernacht begint iedereen plots hout te stoken?
> Het hart tussen Antwerpen, Brussel, Leuven en Gent - waar de meeste mensen wonen en ook dichter op elkaar wonen, daar blijft het het langst donkergroen. Want in die zone zijn het allemaal brave burgers die niet stoken :)?

Ik ben niet tegen politieke beslissingen gebaseerd op wetenschappelijke conclusies (integendeel), maar de werkmethode (ook als je beide papers leest) zijn niet bepaald toonbeelden van academische ijver. Het is duidelijk dat de VMM een rapport moest produceren dat tot bepaalde conclusies zou leiden (lijden :)) die hapklaar (2u haard stoken = 1200km met de auto rijden) geciteerd kunnen worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik het goed begrijp maken ze electriciteit met PV panelen en met een pelletkachel. In de winter zullen dat meer pellets zijn dan in de zomer. Als je dat een beetje realistisch kan dimensioneren ga je niet te veel overproductie hebben denk ik.

Het 'succes' van zo'n system staat of valt met de dimensionering, als je netgekoppeld bent geraak je je overschot altijd kwijt, dat moet je nu zelf doen. Daarnaast wil je voldoende overschot om je periodes van tekorten op te vangen.

Pellets zijn in beginsel goed, je stook immers met een afvalstof waar anders energie ingestoken wordt om te verwijderen. Maar de industrie errond is zo groot geworden dat er te weinig afval is om aan de pelletvraag te voldoen. En dan mist het zijn doel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Pellets is ook een energiebron die op het eindpunt verbruikt wordt. Je hebt - op het rooien/snoeien, persen & transport na - geen energieverlies onderweg (wat je bij elektriciteit wel hebt). En het groeit altijd bij, in bossen etc, dus wat dat betreft is het duurzamer dan gas - wat op een zeker moment op is (behalve wat restgas van vergisting ofzo).

Conceptueel kan het wel: leg het dak van een villa vol panelen (kleine 100m² bv), dan krijg je wel wat energie - ook op niet zonnige dagen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:Conceptueel kan het wel: leg het dak van een villa vol panelen (kleine 100m² bv), dan krijg je wel wat energie - ook op niet zonnige dagen.
Sorry, neen dat kan niet.
Op niet zonnige dagen halen we vaak geen kWh op een dag! Onze installatie is 36m² (4800Wp). Zelfs al doe je dit maal 3, dan heb je misschien net genoeg om je koelkast en diepvries werkende te houden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je dat dan kan aanvullen met een snelopstartende pelletgenerator of iets in die aard dan is er toch geen probleem.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als ik me niet vergis zijn er panelen die heel efficiënt zijn als er zon is, maar dramatisch als er geen zon is.
En een ander soort panelen die minder efficiënt zijn als er zon is, maar meer geven als het bewolkt is.
Als je voor dat laatste type gaat, scoor je misschien nog 5kWh op een bewolkte dag met af en toe een zonnetje.
Gecombineerd met een batterij en een stirlingmotor, red je het zo wel.

Tenzij er sneeuw op uw panelen ligt :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Onze panelen zijn van het type dat efficiënter is bij bewolking, maar verwacht daar geen wonderen van.
Los daarvan, ik zie echt geen enkele reden, behalve emotioneel of als show-case om in een land als BE off-grid te gaan.
Ecologisch kan dat niet beter zijn, economisch zie ik het ook niet. Wat schiet er dan nog over?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

heist_175 schreef:En een ander soort panelen die minder efficiënt zijn als er zon is, maar meer geven als het bewolkt is.
CIS-panelen. Heb combi liggen, geeft toch een goed resultaat, maar je hebt er veel nodig voor grijze winterdagen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Los daarvan, ik zie echt geen enkele reden, behalve emotioneel of als show-case om in een land als BE off-grid te gaan.
Ecologisch kan dat niet beter zijn, economisch zie ik het ook niet. Wat schiet er dan nog over?
Dat is het dan ook hé, een showroom.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:In dat artikel spreken ze van de vervuiling, gemeten in fijn stof, van een open haard. De mensen die off grid gaan verwarmen op pellets. Het ene is totaal niet te vergelijken met het andere.
Het is perfect te vergelijken en het artikel geeft ook aan dat pellets veel minder uitstoot geven dan een open-haard... maar als ik sommigen hier lees is het de heilige graal. Het lijkt me dus zinvol dit objectief te vergelijken met bijvoorbeeld gas of zelfs een passief woning.
Joe de Mannen schreef:Pellets zijn in beginsel goed, je stook immers met een afvalstof waar anders energie ingestoken wordt om te verwijderen. Maar de industrie errond is zo groot geworden dat er te weinig afval is om aan de pelletvraag te voldoen. En dan mist het zijn doel.
Ik geloof ook niet dat het een structurele oplossing is... als morgen 10% van de bevolking hierop zou overstappen hebben we vermoedelijk een probleem met de productie ervan (en zal de prijs dus ook stijgen).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het gaat zelfs zover dat er bomen worden gekapt om te versnipperen voor de productie van pellets, dat kan nooit de bedoeling geweest zijn, toch ?



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:In dat artikel spreken ze van de vervuiling, gemeten in fijn stof, van een open haard. De mensen die off grid gaan verwarmen op pellets. Het ene is totaal niet te vergelijken met het andere.
Het is perfect te vergelijken en het artikel geeft ook aan dat pellets veel minder uitstoot geven dan een open-haard... maar als ik sommigen hier lees is het de heilige graal. Het lijkt me dus zinvol dit objectief te vergelijken met bijvoorbeeld gas of zelfs een passief woning.
De heilige graal bestaat niet.

Jij schreef:
30u verwarmen met een pelletkachel is even vervuilend als 1100 km met de wagen rijden
Wat dus nonsens is.
Daarmee zeg ik niet dat een pelletkachel niets uitstoot, gewoon dat jouw bewering niet klopt. Niet meer, niet minder.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En waarom zou dat nonsens zijn... wat klopt er volgens jou niet aan die bewering (afkomstig van de Vlaamse Milieumaatschappij) ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

omdat die "resultaten" afkomstig zijn uit een laboratorium omgeving. En we weten allemaal waar dat toe geleid heeft met de uitstoot van auto's die ook in labo omgeving werd gecontroleerd. Voort van de rest vergeet iedereen voor het gemak dat een massa fijn stof hier aangevoerd wordt van de andere kant van de wereld. Voort van de rest vergeet iedereen dat het niveau fijn stof in Antwerpen enorm gestegen is NA de invoering van de lage emissie zones. Over oogkleppen gesproken... of als het in uw kraam past is het juist en anders niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vind dergelijke woning wel een mooi verhaal,maar is het wel betaalbaar?? ik denk dan vooral aan de battery die de stroom moet opslaan,zowel in de zomer,als in de winter die toch wel zeer duur zou kunnen uitvallen,en men moet er dan nog aan denken hoelang zoiets zou kunnen meegaan(als men er even aan denkt hoelang zoiets in een auto meegaat...).

https://www.app.com/story/money/busines ... /28171001/
Laatst gewijzigd door fluppie 01 maa 2018, 14:29, in totaal 1 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

fluppie schreef:en men moet er dan nog aan denken hoelang zoiets zou kunnen meegaan(als men er even aan denkt hoelang zoiets in een auto meegaat...).
Valt goed mee hoor, rijden al auto's met 300k km rond (85kWh batterij), daar is al 70 000 kWh door gegaan met rond de 9% degradatie... (en na zo'n 8% valt die degradatie zo goed als 'stil') Batterij is echt geen issue meer, dit zijn geen laptop celletjes meer van zoveel jaar geleden. 70 000 kWh is voor het gemiddeld gezin meer dan 15 jaar! De auto trekt uit die batterij hoge pieken en bij het snel laden gaat er enorm hoge kW aan power in, wat slecht is voor de batterij. Thuis batterijen hun BMS krijgen het minder zwaar te verduren voor zo'n lage wattages.

Huidige degradatie van een 80kWh batterij capaciteit zit in EV's op ongeveer 182 000 kWh of 840 000KM om 20% te verliezen van de originele capaciteit. Dus batterij tech (goede BMS) is er al, kan altijd beter uiteraard.

Ik denk als je met gas zou stoken en een WKK warmtepomp brander zet, geven die vaak snel een 1000Watt aan energie als die branden. Winter is voor solar een probleem, maar dan brand je verwarming! In de zomer ook af en toe voor water, maar minder.

Zelf thuis al eens uitgerekend en terugverdientijd aan huidig tarief was 20 jaar bij zelf installatie. Maar als je van de laatste 20 jaar de stroom stijging doortrekt zitten we zelfs op minder dan 10 jaar. Want ja de prijs is de laatste 10 jaar meer dan x2 gegaan! (http://www.vreg.be/nl/evolutie-van-de-e ... -bedrijven)

Het enige probleem dat ik in mijn case zag dat stroom afsluiten niet eenvoudig is, mag je zomaar niet (gek!) en dat thuis een 3 fase aansluiting met batterij lastig is. Mono fase is eenvoudiger, echter 3 fase nodig om de auto op te laden (ja zat ook in de berekening :-))
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 01 maa 2018, 16:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:En waarom zou dat nonsens zijn... wat klopt er volgens jou niet aan die bewering (afkomstig van de Vlaamse Milieumaatschappij) ?
Als je wil vergelijken moet je beginnen met je constante te bepalen.
wat is "een auto"? Een hyundai i10 of een dodge RAM?
Wat is "een pelletkachel"?
Welke pellets zijn gebruikt?
...

Ook wordt ze niet gekaderd. Hoe zit het met 30 uur mazout branden? Hoe vervuilend is 30 uur stoken op gas?
Pas als je die zaken er naast kan leggen ben je iets met die bewering.
De aangehaalde vergelijking is er eentje dat ideaal is om aan den toog te vertellen en eens goed te sakkeren op die belachelijke linkiwinkies met hun pelletstoof, maar daar stopt het ook.
(ik heb geen pelletstoof)

en nog efkes: 4uur stoken met hout jagen ze er hier 13kg hout door. Volgens mij kan je dan zelfs met dit weer in je zwembroek gaan zitten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Wat meer info over hun installatie:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26 ... -in-kuurn/
De installatie kost €43.000.

https://www.stroomop.be/nl/nieuws/2018- ... lgie-voor/
De pelletkachel heeft een thermisch vermogen van 10kW, dus je moet ook al een goed geïsoleerd huis hebben om het warm te houden.
Die geeft dan tegelijk 750W aan elektriciteit. Als die in deze periode de helft vd tijd brandt komt dat op 9kWh op een dag (excl PV). Toch oppassen dan met droogkasten, frietketel, strijkijzer, ...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

elektrisch koken kan je dan al vergeten.
Wat doen ze dan? Koken op pellets of gasflessen? Of toch maar afhaalchinees en fritkot als er te weinig zon is?

Je gaat dan toch je verwarming aan laten staan terwijl je gaat werken, gewoon om je batterij vol te krijgen om 's avonds te kunnen koken?

Ik ben (nog) niet overtuigd. Mooie case, maar niets meer.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ddd schreef:Wat meer info over hun installatie:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26 ... -in-kuurn/
De installatie kost €43.000.

https://www.stroomop.be/nl/nieuws/2018- ... lgie-voor/
De pelletkachel heeft een thermisch vermogen van 10kW, dus je moet ook al een goed geïsoleerd huis hebben om het warm te houden.
Die geeft dan tegelijk 750W aan elektriciteit. Als die in deze periode de helft vd tijd brandt komt dat op 9kWh op een dag (excl PV). Toch oppassen dan met droogkasten, frietketel, strijkijzer, ...
Bwa, wij zijn met 2 en verbruiken iets meer dan 1600 kWh per jaar. Dat geeft pakweg 4,4 kWh per dag. Niet onhaalbaar denk ik dan?
Het enige "zware" toestel dat we momenteel niet gebruiken omdat we nog volop in renovatie van het huis zitten is de oven (die we dus momenteel niet hebben). Maar zelfs dat erbij moet haalbaar zijn (we gebruiken zelfs nog een oud krel van een elektrische kookplaat momenteel, die niet zuinig kan zijn).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:elektrisch koken kan je dan al vergeten.
Wat doen ze dan? Koken op pellets of gasflessen?
Nog nooit gehoord dat je een gastank in de tuin of ondergronds kan installeren en die je om de zoveel tijd laat bijvullen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dat kan ook natuurlijk.
Er zijn toch nogal wat zaken waar ze het moeilijker maken dan nodig...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

@elektriciteitsgebruik
Vergeet niet: er staat een batterij van 10kWh, dus je kan best wel een friteuse opzetten hé :).

@10kW
Als je uw warmteverliezen gaat berekenen, zal je zien dat heel veel - ook oude - huizen geen MEGA ketel nodig hebben. Vaak kom je al toe met een keteltje van 10-15kW. De reden dat er toch zwaardere ketels op de markt zijn is "ze praten het de mensen aan", de efficiëntieslag van de laatste jaren én vooral warm water. Om water op te warmen van 8-12° naar 50° in enkele seconden, heb je een behoorlijk vermogen nodig.
Vandaar dat je zal zien dat lage-vermogen-ketels altijd gepaard gaan met boilers.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat koken, kom je er niet met tussen de 0.5 en 1kWh op een avond?
(tenzij je een Kerstdiner bereidt)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kijk trouwens eens op hun website: pelletfornuis, het bestaat ook...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Viel mij nu wel 1 ding op in de aangehaalde link van VRT. Die zijn nog helemaal niet off grid. Dat gaat pas in april gebeuren. Hoe kan het dan dat die geen factuur voor elektriciteit meer ontvangen? Zolang je op het net bent aangesloten moet je toch betalen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het punt was vooral dat je met 750W (wat de installatie aan elektriciteit kan produceren, zonder panelen) niet ver springt.
Je kan natuurlijk altijd uit de batterij tappen. Met 750W zal je toch niet veel kunnen koken.

Maar het verbruik van een maaltijd bereiden zal idd rond de 1kWh liggen... (nog nooit effectief berekend)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

De moeilijkste periode gaat zijn als het niet al te koud is (lente/herfst/of zelfs winter tegenwoordig), en bewolkte periode.
- Dan is er bijna geen elektriciteit van de CV, want bijna geen warmtevraag.
- En de (erg kleine!) PV installatie brengt weinig op.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef: De pelletkachel heeft een thermisch vermogen van 10kW, dus je moet ook al een goed geïsoleerd huis hebben om het warm te houden.
Die geeft dan tegelijk 750W aan elektriciteit.
Die 10kW zal geen probleem zijn. Mijn 40 jaar oude vrijstaande laagbouw van 160m2 heeft bij extreme buitentemperaturen (pakweg -10°C) ongeveer 7 kW continu nodig om het huis aangenaam warm te houden. Een goed geisoleerd huis kan het volgens mij met een stuk minder.
Bij mij zou de ketel dus 70% van de tijd branden, en daardoor ~12,5kW elektriciteit genereren. Met een jaarverbruik van 3300 kWh of 9kWh/dag is dat ruim voldoende. Het probleem ontstaat als het minder koud wordt. Bij pakweg 5° in de winter krijg ik mijn huis waarschijnlijk met 3 kW continu verwarmd. Dan zou de ketel maar 30% van de tijd draaien en dus maar 5,5 kWh elektriciteit genereren, en da's niet genoeg want ik verbruik er 9. Dus ik zou extra moeten stoken (en de ramen openzetten dan maar?) gewoon om mijn elektriciteitsverbruik te coveren. Als de zon schijnt gaat die berekening natuurlijk niet meer op.

Vandaar: ik ben nog steeds overtuigd van de dieselgenerator :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”